Dudek János szerk.: Religio, 1910.

34. szám

LXIX. évfolyam, 33. szám, 1910. október 16. Megjelenik - július és augusztus hónapot kivéve - minden vasárnapon. FELELŐS SZERKESZTŐ K12- DUDEK JÁNOS dr .­6. EGYETEMI TANÍV­­V RELIGIO TUDOMÁNYOS, TÁRSADALMI ÉS IRODALMI KATHOLIKUS FOLYÓI 11 Ar Credo, quia absurdum. (Bölcselettörténelmi tanulmány.) I. A­mint a szavaknak, úgy a jelmondatoknak is megvan a történetük, történeti kifejlődésük, bővülé­sük, új értelemmel való kapcsolódásuk. A szavak értelme idővel eltolódik, sőt egészen új tartalmat nyer. A jelmondatok pedig ugyanazon lélektani és történeti hatások alatt előítéletekké rajzanak el. A nyelv fejlődésének lélektana bizonyítja állí­tásomat. Ezért szükséges a szállóigékkel szemben tartóz­kodó álláspontot elfoglalni. Becsületes lelkület és tisztességérzet óvjanak meg attól, hogy főleg a múlt idők jelszavait a mi felfogásunk, a mi látásunk sze­rint magyarázzuk. Igazságtalanokká válunk, mihelyt erről megfeledkezünk. Az idők változnak, a korszellemek egymásra tor­lódnak s a bennük élő ember más és más eszmékkel lép az életbe, más és más szellemet lehel ki szavai­ban, gondolataiban, aforizmáiban, művészetében és bölcseletében. Az idők múlnak, a régi eszmék elher­vadnak, a vágyak más tárgyakat keresnek s bár a múlttal való kapcsolat teljesen soha sem szakad meg, de a jelen mégis más szemmel nézi a múltat, máskép is magyarázza s a múlt eszméibe, érzéseibe, törek­véseibe beleviszi saját eszméit, érzéseit, törekvéseit. Nem csoda. Hisz az ember szeret láncolatosan gon­dolkodni, szereti önmagát a múltból kimagyarázni. De hiába, a jelen még­sem lesz sohasem a múlt a múltnak körülményei mások, mint a jelenés és ha csak egy színnel bővült is a gondolat, már az a gondolat nem a régi gondolat. Credo, quia absurdum!­íme egy szálló ige, a­mely szakadatlanul él a bölcselettörténelem íróinak lelkében, a­melyet szüntelen felkavarnak a múltnak avarjából. A mi gondolkodásunkra, hitbeli meggyőző­désünkre alkalmazzák, bár annak igazi, történeti értelmét nem ismerik. Tertullián mondott ehhez hasonlót, de Tertullián ezt soha nem mondta s főleg nem oly értelemben mondta, a mint a modern böl­cselő az iskolás bölcselőkre alkalmazza. A jelszó azonban még mindig él s főleg mint agitációs jelszó alkalmas arra, hogy egy egész gondolatirányzatot, szel­lemi törekvést és világnézetet a világ csúfjának dob­jon oda. A becsületes Heinze bölcselettörténelmi művé­nek 9. kiadásában kijavítja azt a 7. kiadásban­ oda­dobott mondását : Der menschlichen Weisheit und Bildung wiederstreitet das Christentum. Sőt meg­vallja­, hogy sem Tertullián, sem sz. Ágoston azt a mondást sehol el nem ejtették. Picavet, sorbonni tanár, sem állítja, hogy Tertullián ezt így mondotta, de más alakban mégis fenntartja róla a régi téves hitet. Azt mondja ugyanis, hogy Tertullián a töké­letesedés elvét ellentétbe helyezte az okságnak és az ellentmondásnak elvével­. A­mi talán mégse ugyanaz, mint a credo, quia absurdum. A köztudat­ban megőrzi azonban e meggyőződést a Schwegler­féle magyarra is átírt bölcselettörténelem, s a Paulsennek nálunk is nagyon ismert «Philosophia militans»-a.­ Meg is magyarázza a berlini egyetemnek volt tanára, mit kell e szavak alatt érteni. A hivő tarto­zik a katholikus egyháznak minden tanár, még ha az esztelen és ellentmondással is teljes, elfogadni. Alá kell magát mindennek vetnie, a­mit az egyház tanított, tanít és tanítani fog, ha az a tanítás benső vagy külső alakjánál fogva az elfogulatlan ész előtt nem is igazság. A «credo quia absurdum» a köztudatban ma is ily jelentéssel bír. Aki csak ismeri e jelmondatot, így magyarázza. Vagyis a katholikus ember tartozik eszét megtagadni s ítéletét, meggyőződését az egyház tanító hivatala határozatának alávetni még akkor is, ha azok a tanok az ész előtt teljesen tarthatatlanok, így tanította ezt, mondják, Tertullián s így kívánja ezt még ma is az egyházi engedelmesség. A jelszavak romboló ereje ismeretes , ép azért SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL Budapest, IX. ker., Ferenc­ körút 27. ELŐFIZETÉSI ÁRA Egész évre... Félévre 1 II. 7. Aufl. 62. o. 2 II. 9. Aufl. 77. 3 Remarquons que Tertullien est un de ceux qui ont donné au principe de perfection la forme la plus opposée aux principes de contradiction et de la causalité. Esquisse. 1907. 74. o. 3. j. 4 185. o. 5 54—55. o.

Next