Dudek János szerk.: Religio, 1911.

20. szám

362 RELIGIO LXX. évi-. 1911. eretnekség veszélye, többek tanúsága mellett április 30-ikán a két bazilita megesküdött, hogy fogadásu­kat megtartják,­ sőt a bán fia a maga és atyja nevé­ben erősen megígérte, hogy a katholikus valláshoz a jövőben ragaszkodnak és a patarénokat nem tűrik meg ; ha azonban ígéretüket megszegnék, 1000 márka ezüstöt fizetnek bírságul, a­melynek egyik fele a pápának, másik pedig a királyi kincstárnak jut.­ E közben Dániel boszniai püspök meghalt. A püspöki szék megü­resedése alkalmas időpontnak kínálkozott latin szertartású püspök kinevezésére. A követ sürgette III. Ince pápánál, hogy Bosznia számára adjon latin püspököt, sőt három, vagy négy püspökség felállítása az egyház kiváló javára szol­gálna, mivel tíz napi járó földnél is nagyobb Bosznia területe. A magyar királynál szintén sokat fáradozott a latin püspökség ügyében.­ Egyrészt Imre király hamar bekövetkezett halála s a II. Endre alatt pusztító zavarok, másrészt a kon­stantinápolyi események (1204.) megváltoztatták azon­ban a balkáni helyzetet. E miatt De Casamari János pápai követ előterjesztésének megvalósítása késett, sőt lassankint a patarénok elhatalmasodtak a katho­likusokkal szemben. Az apostoli szentszéknek a meg­kezdett inkvizíció radikális eszközéhez kellett újra és újra nyúlnia, hogy a katholicizmust Boszniában az enyészettől megmentse. Lukcsics József dr- Modern miszticizmus. Hérakleitoszi látás, hogy az egész mindenség tűz fellobogó és elszunnyadó tűz. Mikor a lángok fel­csapnak, mindent felolvasztanak, áttüzesítenek s egy nagy tüzegységbe foglalnak. Majd elszunnyad, lelohad a láng s a felszínén hamukéreg húzódik el s úgy tetszik, mintha annak a kialudt parázsnak mi köze sem volna a szunnyadó tűzhöz. A misztikus lélek titokzatos mélységeiben is pis­log a tűz, valami csodásan érzékeny parázs és ennél a belső tűzhelynél virraszt, őrködik és elmélkedik, ebből a meleg és illatos szentélyből nézi önmagát, a természetet, a mindenséget. A misztikus lélek szem­lélete belülről, a tűzből, a lélekből buggyan föl s érzi, hogy mindennek a mélyén ösztönösség, törtető erő, fellobogó lendület szunnyad, amely egyszer az élet hatalmas kitöréseiben nyilvánul meg, máskor pedig a mélységekből csak lassan szivárog át a természet kérgére s tenyészettel, a tavasznak menyasszonyi fátyolával, a termésnek gazdagságával vagy a herva­dásnak színeivel ékesíti fel a mindenség avarját. A misztika mindent egységben, összhangban lát, feloldja a problémákat, a kínzó antinómiákat, a­melyekbe szüntelen belebotlik a csak a felszínen botorkáló pozitív lélek. A­ki mindent súllyal akar megmérni és számokkal kifejezni, az feltárja ugyan az élet felső kérgét, elemezi annak háncsát, de töb­bet nem ismer, nem is akar, de nem is tud meg­fogni, mint a mi térben és időben, mértékben és számokban kifejezhető. Innen erednek a tudomány­nak és az összefoglaló világszemléletnek örökös ellen­tétei. A tudomány csak az élet kérgét látja ; a hitnek, a bölcseletnek, a művészetnek szemei ellenben a láthatatlan, a meg nem fogható, de mégis mindennek alapját, életét, minőségét képező erőket is megérzik. A tudomány megelégszik az anyaggal és mennyi­séggel. A maga bensejéből kiinduló szemlélő azon­ban alakító erőket is és pazar gazdaságú minősé­geket mint igazi értékeket lát az anyaggal kifejezve. A tudós csak mechanizmust lát, a látó önkénytes­séget. A tudós órának nézi a világot, a­mely az idők végéig egyformán jár; a látó örökös fejlődésben, a tökéletlennek áttökéletesítésében, az anyagnak átlel­kesítésében, az embernek megistenesülésében szem­léli a világ haladásának útját. A tudós véletlennel, alkalmazkodással dolgozik , a látó lélek célszerűség­gel. A tudós azt hiszi, hogy minden csak vegyül, elegyedik, viszonyba jut egymással; a látó úgy érzi, hogy valami ősakarat, vagy ősértelem bontogatja ki a mindenség képességeit s ez a világ olyan, mint egy csodás méretű fa, a­melynek egy örökkévalóságra van szüksége, a­míg végre egészen kifejlődött és egé­szen neki megfelelő virágzásban és gyümölcstermés­ben pompázhatik. Az emberi gondolkodáson végighúzódik a két­féle szemléleti mód s hol az egyik buggyan fel az élet színterére, hol a másik. Majd a részt látjuk csak, majd az egész nagy mindenséget. Most megelégszünk az elemző, a kaparászó munkássággal s vakok vagyunk az összetevő szemlélettel szemben ; máskor a nap­pali fény csodálatos fénnyel dereng föl lelkünkben s látjuk, érezzük az alakító, a fejlesztő erők műkö­dését is. Vannak idők, midőn a tudomány nagy gőg­gel üti a mellét és csak önmagára esküszik, majd meg bűnbánóan lehajtja fejét s az «ignorabimus» dalát zengi és a hit fenségét, szépségét emlegeti. A gondolkodás egész történetén végighúzódik ezen ellentétek közötti hányódás-vetődés. A XVIII. szá­zad nyers materializmusára lágy romantika virradt föl. A XIX. század Moleschottjainak, Vogtjainak, Büchner­jeinek anyagelviségére, a pszichofizikai és pszicho-fizio­lógiai, szóval a parallelista magyarázat következett. Míg mindennek a romjaira már ráragyog Euckenék, Bou­trouxék, Bergsonék, Emmersonék, Mardenék, Trinék miszticismusa, új idealizmusa, romantikája. Az ősi herakleitoszi tűz megint fellobogott s felemésztette, magába olvasztotta a kérges, a nyers materializmust, a quantitások helyébe a qualitások­ szemlélete lépett 1 Pray, i. h., 400. — Migne, Patr. lat., tom­. 215., 155. — Fejér, Cod. dipl., II. 407—408, 410-412..— Katona, Hist. crit., IV. 650. — Pray, i. h., 401-402. — Migne, Patr. lat., tom. 215., 240. 8 Theiner, Monum. Slav, merid., L 19. — Fermendzin, i. h., 6. — Migne, Patr. lat., tom. 215., 153. — Fejér, Cod. dipl., II. 409-410. - Pray, i. li., 400—401.

Next