Dudek János szerk.: Religio, 1911.

33. szám

LXX. évfolyam, 33. szám, 1911. október 15. TUDOMÁNYOS, TÁRSADALMI ÉS IRODALMI KATHOLIKUS FOLYÓIRAT Megjelenik - július és augusztus hónapot kivéve - minden vasárnapon. FELELŐS SZERKESZTŐ­K 12- DUDEK JÁNOS dr. , EGYETEMI TANÁR SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL Budapest, IX. ker., Ferenc­ körút 27. A katholikus gondolat fejlődésének feltételei.1 I. Itt a Regnum Marianumban a haladó kornak már számos problémáját, a nevelésnek sok fontos eszközét, a katholikus világnézetnek, a katholikus érzés- és gondolatvilágnak számos nehéz kérdését fejtegették. És ez szükséges is volt. Azok, akik az ország minden részében, mint egy-egy világító test lövellik szét az örök és üdvösséges gondolatokat, azoknak össze kell jönniök, hogy egymásból, a közös törekvések kölcsönös megbeszéléséből lelket, erőt merítsenek. Megihlet engem tehát a genius loci, en­nek a szent helynek a szelleme és légköre, ahol annyi tüzes érzés és gondolat pattant már ki, s amely hely az ellentáborban is úgy ismeretes, hogy innen indul ki az erőteljes katholikus szellem széles e ha­zába és itt látnak napvilágot azok a törekvések, ame­lyek hivatva vannak a kor romboló szellemének ere­jét megtörni, sőt az ellen a harcot győzelmesen fel­venni. Megihlet engem ez a milien, amelyben vagyok, a magyarországi hittantanárok és hitoktatók küzdő légiója, a kereszténység legio fulminansa, amely had­sereghez fűződik az öntudatos, a felébredt keresztény ifjú nemzedéknek hitvallásos szelleme és merem mondani sok tekintetben az egész keresztény köz­érzésnek jellemesebb megnyilvánulása. Amint a nagy német nemzetnek emelkedése, fellendülése, társa­dalmi és hatalmi ereje a nevelés átalakulásához, a Reden an die deutsche Nation-hoz fűződnek, úgy a magyar nemzet boldogulása, erkölcsi és gazdasági emelkedése is attól függ, mennyire képes a vallásos nevelés átlelkesíteni és átalakítani az új magyar köz­életet és mennyire képes hússal, csonttal, élettel, lé­lekkel megtölteni a magyar geniust, hogy a destruk­tív, a szabadgondolkodó, a sémita erkölcstelen érzés és gondolatvilág ki ne forgassa őseinek hagyomá­nyaiból, nemzeti sajátosságaiból, a történeti múlthoz való ragaszkodásából. Ily munka valóban nemzet­mentő munka.­­ Felolvastatott a «Regnum Marianum» ezidei közgyűlé­sén. Mégis, ha mi magasabb szempontra is helyez­kedünk és európai távlatból nézzük Isten városának és a földi országnak küzdelmét, szomorú érzések töltenek el bennünket. Látjuk, hogy Isten városa és a keresztény poli­tika egész Európában milyen vereséget szenved. Franciaország, Portugália elszakadása, a spanyol egy­házpolitikai harc, a belga kath. kormány megingása, vegyük hozzá az ausztriai keresztény pártok bukását, mindezek olyan jelenségek, amelyek látszólag a kath. gondolatok, irányeszmék csődjét is mutatják. Gondol­junk a német nemzetnek és kormányzásnak az anti­modernista esküvel szemben tanúsított magatartására és az egyházi diplomácia engedékenységére s ezen politikai küzdelmek között fellobogó szenvedélyes és egyházellenes hangulatra, mindez a liberalizmus tér­foglalását és az egyházellenes gondolatok érvénye­sülését bizonyítja. Ha a tudományos életre fordítjuk figyelmünket, azt tapasztaljuk, hogy az örökös tagadásnak szel­leme, amely valamikor a szofisták, azután az aka­démisták vagy szkeptikusok, később az empirizmus, majd rationalizmus, majd a materializmus, majd a kantianizmus, majd újból a materializmus, azután a pszichofizikai parallelizmus ruhájába öltözött és túlzó s romboló szellemével annyi lelket tévesztett meg, újabban a pragmatizmus jelszava alatt támad fel, amely iránynak sok félszeg és esetlen hirdetője túllépi a mesterek által is megvont határokat s amint például Kant követői mindazt elvetették amit Kant a gyakor­lati ész számára még fentartott, t. i. Isten létét, a lélek halhatatlanságát, épúgy a pragmatizmus ifjú bajnokai is tagadják a természetfölötti és örök gon­dolatokat és rideg szkepticizmusban kötnek ki. Nagyon szomorú jelenség végül nálunk és egész Európában a szabadgondolkodás hihetetlenül fürge, tolakodó és szinte verekedő fellépése. A német Mo­nisten­bund rágalmazásai még a híres Brancát, a berlini egyetem volt rektorát, a kiváló zoológust is kihozták sodrából és kegyetlen szavakban ostorozta a Monisten­bundot, amely társaság elég vakmerő csak azért támadni Brancát, mert nincs vele egy nézeten. De nincsen szükségünk nekünk a Monisten­bunddal foglalkozni. Nálunk is egy jól felfegyverzett Szerk. ELOFIZETESI ARA Egész évre— Félévre

Next