Dudek János szerk.: Religio, 1912.

37. szám

37. szám. A «Mint­ha» bölcselete. I. H. Vaicinger, a Kant-Társulat alapítója és a Kant-Studien szerkesztője a tavalyi bolognai bölcse­leti nagygyűlés elé terjesztette a több mint negyven éven át átgondolt és megérlelt bölcseletét, a «Philo­sophie des Als Ob»-ot. Vaichinger neve a német böl­cseleti irodalomban tisztelt név, rendszere tehát bizonyára még érdekes megbeszélés tárgyát fogja képezni. Nyolcszáz oldalas és gazdag irodalomra támaszkodó művének tanulmányozása azonban el­mélyedést és időt igényel. Miért adta ki Waihinger ép most nagy mű­vét? Egész előszavából kitűnik, hogy ez a mű az a kapocs, az a rózsa kíván lenni, amely a Kanttól kezdve megindult bölcseleti művek összehajló íveit egymásba kívánja foglalni, egymással bensőleg össze­fűzni. Kant bölcseletének alapgondolatait, hogy mi csak jelenségeket ismerünk meg és nem a dolgok belső lényegét és hogy ismereteink a tapasztalati világ jelenségein túl nem terjednek, abban a rideg­ségben és gyökeres megoldásban adja elénk, amelyet Kant is vallott, de nem tartott időszerűnek kiélezni. Kant maga, állítólag, így jellemezte irányát : «Ich bin mit meinen Schriften um ein Jahrhundert zu früh gekommen, nach hundert Jahren wird man sie erst verstehen». Ugy látszik ez a száz esztendő elmúlt és Waihinger az «Als Ob» bölcseletében bontja ki Kant gondolatainak igaz értelmét és végső következte­téseit. A bölcseleti gondolkodás — úgy véli — ma már erre érett is. Az út minden oldalról elő van készítve. A Paulsen-Wundt-féle voluntarizmus rámutat a mindenségben kifejlődő akaratra, amely feltörekvé­sében szüli az intellectust, az értelmet, megrögzíti az erkölcsi fogalmakat, célul tűz ki különböző vallási, társadalmi, gazdasági és művészi eszményeket és mindezeket azért, hogy az életakarat a maga nagy szándékait elérje. Mach és Avenarius élettani alapokon nyugvó ismeretelmélete állítólag megtalálta a kapcsolatot az élettan és a gondolatfolyamatok között és rányitott a gondolat, az ismeret egyedüli céljaira, t. i. az élet érdekeinek gyakorlati megvalósítására. Másrészről azonban e bölcselők azt is bebizonyították, hogy minden lét, minden történés és minden ismeret az érzetelemekre mint utolsó tapasztalatilag adott tényre vezethető vissza; az érzet pedig ép úgy eleme az élettannak, mint a lélektannak, az életfolyamatok­nak, mint a lelki élet világának, tehát az élettant és a lélektant egy közös nevező : az érzettan alá lehet helyezni és az űrt a lélek és az anyag között át lehet hidalni. Amit pedig Kant, Paulsen, Wundt, Mach, Ave­narius megalapoztak, azt Nietzsche a művész és gondolkodó szemléletével és nyelvével világnézetté tudott kialakítani. És Waihinger lelkesedéssel mondja Nietzschét is úttörőjének. Végre a pragmatizmus dolgozott a radikális kan­tianizmus előkészítésén. Peirce és James rámutattak arra, hogy gondolatainknak, ismereteinknek öncéljuk, önértékük és önlényük nincsen. Az értelem nem fedi a valóságot. Az értelem nem képes megérteni a dolgok benső mivoltát. Az értelem tehát önmagában álló, általános igazságot nem is képes létrehozni. Amit az értelem a fogalom, ítélet, következtetés, föltevés, bizonyítás alakjában a dolgokról elmond, az mind csak látszat, csalóka kép, fikció. Ez Kantnak is alap­gondolata! Sem a kategóriáknak, sem annak, amit mi a kategóriák segélyével a valóságból kiemelünk és öntudatunkra hozunk, magában való, világot föl­mérő, valóságot hűen kifejező értéke nincs. Az ordo idearum tehát egészen más természetű, mint az ordo rerum mivoltja. A fogalmi világnak, a tudomány­nak tehát magában véve elméletileg semmi értéke sincs. Csak az ad neki jogosultságot, hogy a gya­korlati életben bennünket támogat és szolgálatot teljesít. Íme ez állítólag Kant bölcseletének végső következ­ménye. Kant is azt tanította, hogy a szemléletnek és az értelemnek törzsfogalmai (kategóriái) a valóság (Ding an sich) világát előttünk lefátyolozzák. Washinger tovább megy Kant mesgyéjén és azt állítja, hogy a szellemi élet valami költemény, amelyet az értelem a valóság világa fölött álomképekből összeró, de nem a valóság. Kant azon gyötrődött : mikép lehetségesek a szintetikus, a priori ismeretek? Vagyis mikép le­hetséges a tapasztalati világ mellőzésével, amelyet úgy sem vagyunk képesek megérteni, a tiszta észből tudományra szert tennünk ? Waihinger már azon töri a fejét: Wie kommt es, dass wir mitbewusstfalschen Vorstellungen doch Richtiges erreichen ? Vagyis : hogyan lehetséges az, hogy mi hamis (sőt mint más helyen mondja, önmagukban is ellentétes) képzetek­kel helyes eredményeket érünk el ? Előre is megjegyzem, hogy ép erre a kérdésre sohasem felel meg Washinger és amily nagy buzga­lommal fáradozik a tétel első részének bebizonyítá­sán, hogy értelmünk minden alakzata csak csalóka kép (fikció), és olyan eredménytelen marad annak kimutatása, hogy hamis alapon igaz eredményhez j­lthatunk. Tagadhatatlan azonban, hogy manap az ismeret­elméletben sokak hite megrendült. A bolognai böl­cseleti nagygyűlésen nemcsak Washinger fölfogása hangzott el, hanem hasonló értelemben tartott elő­adást Nelson is «Die Unmöglichkeit der Erkennt­nistheorie» címen. Sajnálattal kell megengednünk azt is, hogy Vaihinger egy néhány bölcselő kivételével csak­nem az összes modern bölcselőket valamikép a maga pártján láthatja, a maga javára idézheti. Minden tudo­mány, fizika, kémia, etnika, eszthétika nagyon fel­kapta a szimbólum szót: a le gout et l'intelligence RELIGIO 533

Next