Dudek János szerk.: Religio, 1912.

41. szám

37. szám. RELIGIO ismeretei halmazából kiválogathassa a lényeges ele­meket. Feladata nem lehet a gramophoné. Neki gaz­dag tudással, összefoglaló és magyarázóképességgel kell a kathedrára lépni, hogy az ifjúság lelkét nagy­értékű eszmekincsekkel gazdagíthassa és szent hevü­lettel vezethesse az igazság országának boldogító határai felé. A theologiai tanári állások rendezetlenek. A theo­logiai tanárok két-három állás teendőit végzik ideig­lenesen. Ez az oka szakirodalmunk szégyenletes szegénységének és felsőiskolázásunk hibáinak. Kik vegyenek részt az eszmék harcában? Kik fejtsenek ki komoly és férfias munkát? Kik adják a kötelességteljesítés példáját az iskola és tudomány szeretetének önfeláldozó munkájában? Az igazi tudomány a gondolkozás önállóságában áll. A tanár ne rossz kompendiumokat reprodu­káljon, hanem vezesse be hallgatóságát a tudo­mányba. Kedveltesse meg a szabad magántanulást, a könyvek és könyvtárak használatát. A thesis rend­szeren alapuló magolgatás nem fejlesztése, de el­nyomása minden gondolkozásnak és eltompító hatá­sával vakokká teszi a látni kívánó ifjúságot. Az utasítás nagy módszertani reformokat jelent. Bárcsak mihamar reá kerülne a sor a theologiai tanárok státusrendezésének immár halaszthatatlan kérdésére is. Halászy Caesar dr. A «JWint­ha» bölcselete. 4. Washinger még külön fejezetet is szentel a fikciók jegyeinek föl­tüntetésére, illetőleg összefogla­lására. Az első jegy, hogy a valóság világával ellenmon­dásban vannak, sőt önmagukkal is. A második jegy, hogy mihelyt a logikai művelet célhoz jutott, le­szedjük, lebontjuk a fogalomállványt és félredobjuk. A harmadik jegy az a tudat, hogy mi tényleg fikciók­kal dolgozunk, bár nagyon hajlandók vagyunk arra, hogy a pusztán alanyi dolgokat tárgyiasítsunk. A ne­gyedik jegy a célszerűség, t. i. az a tudat, hogy a fikciók bizonyos cél elérésére szolgálnak. És honnan ered ez a célszerűség? Washinger szerint a képzetfor­mák és fikciók célszerű lelki képződmények, amelyek szoros kapcsolatban vannak «mit den kosmischen Agentien und Konstituentien». Ez a körülmény ha­tárolja el a mértéktelen alanyiasságot, amelynek jel­szava : die ganze Welt ist unsere Vorstellung, alle Formen sind subjektiv, Vaihinger pozitivizmusától. Mert Vaihinger rendszere szerint azon célszerű ala­kokat a szerves lényekben a kozmikus erők fejlesz­tik, azok hívják létre, tehát nem pusztán alanyi, de tárgyi jellegűek is. Itt azonban Vaihinger pontot tesz. Mi azonban méltán kérdezhetjük, miért nincsen akkor a törzsfogalmaknak, (az állagnak,ok és okozati összefüg­gésnek stb.), sőt a fogalmakkal való fölismerésnek tárgyi jelentősége, ha a dolgok világa (Agentien, Konstituentien) hozta létre bennem az elméleti, szel­lemi munka lehetőségét? Plato, Emerson, Goethe ép ezen elhanyagolt kérdésben látta az ismeretelméleti nehézségek megoldását. 5. Washinger lelkében is a kérdés felmerül és ép az ellenkező feleletet adja. Megint oda lyukad ki, hogy csak érzet és érzetre visszavezethető mozgás van s ami közöttük van, az az embernek egészen alanyi fogalomköltészete. In Empfindung wurzelt all unser geistiges Leben und in Bewegung gipfelt es, was das wischen ist, ist reiner Durchgangspunkt. Más szavakkal: zwischen den beiden Punkten der Em­pfindung und Bewegung (die aber auch schliesslich auf Empfindung zu reduzieren­ ist) die ganze Vor­stellungswelt, das ganze subjektive Begriffsgebäude des Menschen mitten drinnen liegt. És a képzetek­nek, fogalmaknak összeszövődésén a lelki élet mecha­nizmusa dolgozik és arról a lélektan ad számot. De képzet, fogalom, okság, állag mind csak «lelki» dolog, valósága egyedül az érzetnek van. Ezeket az érzet» teket fogalmaim, vágyaim, akaratom szellemi ruhába öltöztetik, de az a ruha nem a valóság vetülete. Nem is a ruha, a fogalom után vágyódunk, hanem az érze­tek után, legyen az akár külső érzet, akár belső érzet. És minden szellemi munka, bármily elvont fogal­makkal dolgozzon is, valami érzetre utal, azt fejezi ki a maga módja szerint. Azért valóság csak az ér­zetben rejlik. És azért, mert a valóságot, a tárgyi értéket csak az érzet ragadja meg és nem a fogalmakból álló gondolatoké, bizonyos ellentmondás van a gon­dolkodás műveletében. A valóság ellentétben van a gondolkodással. Mi a gondolkodásban keres­sük az igazságot, pedig ép ott nincs. Ez már a mi célszerű tévedésünk. Egyedül a jelenségek változhatatlan egymás­utánjaigaz. Wirklich ist und bleibt nur die beobacht­bare Unabänderlichket der Phänomene und ihrer Verhältnisse, alles andere ist blosser Schein! Ezen kijelentések fontossága kitűnik a következő gondola­tokból: Ihre eigentliche Wichtigkeit und Bedeutung gewinnt unsere Ansicht aber erst durch die Anwen­dung auf die grossen Lieblingsbegriffe der Philoso­phen: Gott, Freiheit, Unsterblichkeit, Ding an sich, Absolutes... als ihnen jede Bedeutung für die Wahr­heit abgesprochen werden muss. Akár hisszük tehát, akár nem, a mi előrehala­dásunk folytonos baklövés és bukdácsolás útján tör­ténik. Ezt hasonlattal is megvilágítja. Gehen ist ein reguliertes Fallen ! Der Fortschritt der logischen Vorstellungsbewegung ist ähnlich. Denken ist ein regulierter Irrtum ! Das Kind lernt nur durch Fallen das Gehen ; und der Mensch nur durch Irrtum denken. Wahres Denken ist nur regulierter Irrtum, wie wir schon sagten, dass Wahrheit der zweck­mässigste Irrtum sei, und Gehen ist die zweck­mässigste Fallbewegung.., Kein Mench weiss, dass (v.> 533

Next