Dudek János szerk.: Religio, 1912.

25. szám

386 RELIGIO LXXI. évf. 1912. A természet tehát szellemtől származik, a szellem elrejtve lappang benne, s célja az öntudat bölcsőjéül szolgálni.­ A világmindenség t. i. kifejlődik az ön­tudatlanból s fejlődik számos fokozaton keresztül az öntudat felé. Az egész világfolyamat nem egyéb, mint a szellem öntudatra ébredése, fejlődés az ön­tudatlanból az öntudat felé.­ A szervetlen világ fiziko­kémiai berendezettségével az első lépés, ezt követi a növényi, majd az állati élet fokozata s végül az emberi öntudatban éri el a fejlődés tetőpontját. E két utóbbi fokozaton jelenik már meg a szubjektív­ideális tényező, de csak az ember tudatos gondol­kodásában éri el azt a fokot, mely az embert arra képesíti, hogy a világfolyamattal szemben állást fog­laljon és az általános finalitás szolgálatába szegődjék. Az alsóbbfokú lét­i élet a felsőbbfokú kifejlesztésére szolgál. Mindenütt tehát nagy célszerűség, harmónia, egyetértés. S ép ez az, ami Hartmann elméletét tarthatat­lanná teszi. Ha a világfolyamat tényleg célszerű, s h­a az ember öntudatos cselekvésével is csak beillesz­kedik a világfolyamatba (azt meg nem változtathatja), akkor érthetetlen ezt az egész kozmoszt egy, a szer­vetlen lénynél is tökéletlenebb, mert abszolút ön­tudatlan szellemtől származtatni. Megtagadja az októl azt, amit az okozatban elismer. Sokkal ésszerűbb a theisztikus álláspont, mely a világfolyamat cél­szerűségét öntudatos szellemtől származtatja. Mert hiszen, ahol nincs öntudat, ott célszerűség csak véletlenül fordul elő. Továbbá megmagyarázhatatlan, honnan kerül elő az öntudat. A transcendentális realizmus a természettel szemben méltányos álláspontot foglal el. Míg a trans­cendentális idealizmus (Fichte, Stirner, Nietzsche) lekicsinyli a természetet s gőgösen fölemeli az ön­tudatos szellemet,­ addig a transcendentális realiz­mus meghajlik a természet alkotó s fönntartó szel­leme előtt, de a természet előtt nem hódol meg, hanem azt leigázza.­ Itt sem oktalan borzalom, sem üres öntudati gőg nem szállja meg a tudatos szel­lemet, hanem az a helyes és méltányos felfogás, mely mind a két szférát teleologice a metafizika alá rendeli.­ A transcendentális realizmus nem becsüli, nem kicsinyli le a természetet, mert jól tudja, hogy az egész létfeltétele a természet, mely nélkül ön­tudatos szellemi életet sem élne. A tudatos szellem gyöngeségének és függésének tudatában hódolattal borul le az öntudatlan szellem előtt, de a természet­nél, mint eszköznél, mégis magasabbnak tartja magát. Ha eltekintünk az abszolút öntudatlan szellem abszurd fogalmától, egész keresztény világnézetet építhetnénk ki Hartmann eme realizmusából. Így is hasonlíthatatlanul fölötte áll Hartmann e felfogása az összes monisztikus ismeretelméleteknek. Madarász István dr. Néhány adat a nyitrai püspökség XVI7. szá­­ zadából. " (in.) Pilsky János lemondása után a nyitrai püspök­ség élére Szelepcsényi György (1648—1666) került. Született Nagyszombatban 1595-ben. Atyja Mihály szegény nemes ember volt, édesanyja Gyürky Zsu­zsanna. Eleinte szülővárosában végezte tanulmányait ; a kiváló tehetségű ifjúra irányították Pázmány pri­más figyelmét, aki felkarolta őt és bölcseleti meg theologiai tanulmányok elsajátítása végett Rómába küldötte, ahol éles vitatkozásaival, ernyedetlen buz­galmával és jámborságával egyaránt kitűnt. Hazájába 1627-ben visszajött és a szempci plébánia vezetésé­vel bizták meg; itt nem sokáig működött, 1636 január 3-án már esztergomi kanonok. Az 1638-ban tartott nagyszombati zsinaton részt vesz és a határozatokat mint földvári apát írja alá. Nemsokára szentgyörgy­mezei prépost, 1641 december 15-én éneklő kano­nok, 1642 november 21-én novi­i címzetes püspök és december 27-én pilisi apát. Ezen gyors emelke­dést betetőzi az 1643 július 15-én neki adományozott csanádi püspökség, ahonnan már november 20-án Pécsre helyezik át. 1644-ben bozóki apát, szeptember 5-én veszprémi, majd egri püspök lesz. 1648 ápril 18-án a lemondott Püsky helyébe Szelepcsényi György neveztetett ki nyitrai püspökké és egyúttal kancellárrá, mert az ez évi országgyűlés III. fejezete 27-ik pontjá­ban már ez a címzése. 1657-ben a nyitrai pü­spök­ 12. 1. 1 «Natur und bewusstes Geistesleben sind blosse Teil­ausschnitte der absoluten Idee... Die doppelseitige Er­scheinungswelt ist die dynamische Verwirklichung der ab­soluten Idee des unbewussten Geistes.» Naturphilosophie. 2 «Der transzendentale Realismus ist noozentrisclie, aber keineswegs anthropozentrische Auflassung, denn sie führt zwar kosmogenetisch vom Geiste durch die Natur zum Geist, aber sie sieht in dem bewussten menschlichen Geist erst ein Posterius der Natur und ihr Prius in dem unbe­wussten absoluten Geist... Der Naturprozess ist die harte Arbeit des Zusichselberkommens des Ceistes» Naturphilo­sophie, 11. 3 Die dem transzendentalen Idealismus gemässe Stim­mung ist die Geringschätzung der Natur und der Hochmut des bewussten Geistes. Naturphil. 13. 4 «Vor dem Geiste der Natur gesetzt hat und stetig weiter setzt, vor seiner Macht und Grösse beugt sich der bewusste Geist in Ehrfurcht, vor seinem Werke nicht». I. m. 14. 1 In seinem geistigen Wesen erhaben über Raum und Zeit, hat der bewusste Geist ewiges Leben in der Einheit mit den ewigen absoluten Geist und kann lächelnd hinabblicken auf die zeitliche Extension des Naturprozesses, die der Ewig­keit in jedem Zeitpunkt gleich fern und entgegengesetzt bleibt. Hier gibt es weder törichtes Grausen und Schaudern vor der Natur mehr, noch überspannte Überhebung über sie und Grössenwahn des Bewusstseins, sondern Unterordnung beider Erscheinungssphären der Welt unter die meta­physische Sphäre und teleologishe Überordnung der sub­jektiv-idealen Erscheinungssphäre über die objektiv-reale. Naturphilosophie, 15. » L. a Religio 292. lapját.

Next