Dudek János szerk.: Religio, 1912.

39. szám

37. szám. RELIGIO hisz bennük; megtartja a keresztény beszédmodort és ugyanakkor megfosztja azokat tartalmuktól. Ke­resztény cégéi alatt hitetlenséget, a theologia örve alatt pogányságot árul. Nem hasonlít-e ez az eljárás a tudományos képmutatáshoz, mely annál nehezeb­ben menthető, minthogy a keresztény olvasókat ab­ban téveszti meg, amit azok legfőbb javuknak tar­tanak életükben-holtukban, a kereszt értékelésében? A katholikus felfogás Krisztus keresztáldozatának tanát nem fosztotta meg istenileg szép, magasztos, természetfölötti vonatkozású tartalmától, hanem el­lenkezőleg: amint azt az őskereszténység Krisztustól s az apostoloktól átvette, úgy meg is őrizte azt s év­százados elmemunkában a kath. szoteriológia (meg­váltástan) legszebb részletévé, középponti tételévé fejlesztette azt. Ennek bemutatása külön tanulmánynak lehet csak tárgya és feladata. Bangha Béla S. J. A «Joint hot» bölcselete. 5. így vannak még személyesítő fikciók, midőn bizonyos jelenségeket hypostaziálunk és bizonyos személyi tulajdonságokkal ruházunk föl. Ilyen sze­mélyesített hamis képek a lélek, az erő, a lelki te­hetségek, Isten, az oksági viszonyok. Mindezek a fogalmak egy egész sor összefüggő jelenséget szemé­lyesített alakban összefoglalnak. De ezek a szavak maguk nem a tartalom. Ezek csak a héj, amelyek­ben a tartalom van. De mi e héjat úgy nézzük, mintha az volna a lényeg. Ezen igen jelentős dolog­ról V. csak három oldalon beszél, bizonyítás helyett pedig anyagelvű tekintélyekre hivatkozik. Ezekhez hasonlók az 6. általánosító fikciók, az általános fogalmak. V. nominalista. Szerinte az általános fogalmak gyűjtő­szavak és egy csomó jelenséget fővonalaik szerint összefoglalnak. 7. A feltaláló fikciók teljesen valótlan képek, amelyeket mi a valóság helyébe alkalmazunk. Valót­lanok a valósággal szemben, de benső ellentmondást még nem tartalmaznak. Pld. a természettudomány­ban az aether, a fejlődéstanban a célszerűség ; a mechanikában az erő megmaradása ; a tapasztalati lélektanban ; a lelki és a testi jelenségek párhuza­mossága. Mindezekben a tudományokban helye van a «mint­há»-nak, de nem szabad a költött képeket a valósággal felcserélni. 8. A jog is dolgozik ily költött képekkel, fölte­vésekkel, amelyek azonban minket nem érdekelnek. Fontosabbak : 9. a gyakorlati fikciók, ami erkölcsi eszményeink, amelyeket V. mind a költészet sorába iktat. És ezek már nemcsak a valósággal ellenkeznek, de önma­gukban is ellentmondók. Ezen költött képek, amelyek a tudománynak is legfőbb kérdései, különféle lelki folyamatokból sarjadzanak. Ilyen költemény az em­ber szabad akarata. Mi a magán és az állami élet­ben úgy tekintjük egymást, mint ha szabadok vol­nánk. Bár ezen fordul meg magasabb művelődésünk, és emelkedettebb erkölcsi életünk, mégis a szabad­akarat magában véve logikai szörnyszülött. Valaha e tan dogma volt, azután föltevés lett belőle; jelen­leg azonban csak szükséges fikció. Ebből pedig az következik, hogy amint a mathematika az imaginá­rius, a képzeleti világba, ép úgy az élet a lehetet­lenség világába vezet, ami azonban mégis jogosult. Ember vagy és e nemes érzéseket kell leírnod. És ép ez a tragikus, hogy ily költött világ nélkül sem tudomány, sem élet nem lehetséges. A legbecsesebb fogalmaink ezúttal a valóság talaján a legértéktele­nebbek és viszont a legvalótlanabb eszményeink a legbecsesebbek. Ebben a valótlan világban mozog a büntető­jog és mégis becses, mert a gyakorlati élet területén beválik. Tele van életünk termékeny tévedésekkel. A lo­gikai optimizmus ezt ugyan nem engedi meg, de tények elől végül is nem lehet—Washinger szerint — elzárkózni. De amint mondja — főleg a vallás terü­letén találkozunk ily termékeny igazságokkal, épúgy tele vagyunk káros igazságokkal is. A vanitas om­nium scientiarum nagyon tetszetős gondolat, mert sok tudomány gyönge, fiktív alapokon nyugszik. De ily fikcióknak, mint a szabad akarat, csak akkor van jogosultságuk, ha célszerűek; vagyis ha a logikai műveletek az organikus és célirányos tevé­kenységnek termékei. És V.­ily fikcióknak bélyegzi a hivő imáját, mint ha ezt Isten meghallgatná; az erkölcsi kötelességeket, a lélek halhatatlanságát, az erkölcsi világrendet, a végtelen tökéletesség vágyát, sőt magát Istent is. Mindezek az eszmények «a természetes kiválasztás­nak hasznos illúziói», ábrándképei. Minden ideál különben önmagában képtelenség, a valósággal pedig ellenkező fogalomalkotás. «Az eszmény gyakorlati fikció.» V. érzi a felelősséget, tudja, igen fontos ponthoz jutott. Hiszen nem pusztán elméleti gondolatműve­leteket von a fikciók körébe, de «oly fogalomkörö­ket is, amelyeket a legnemesebb elmék gondoltak ki és amelyeken az emberiség színe-javának szive csüng és azoktól nem engedné magát megfosztani. És vi­gasztalásul csak annyit tud mondani, hogy szívesen megengedi azokat, mint gyakorlati fikciókat, de mint elméleti igazságoknak meg kell h­alniok. Ugyanaz a logikai értelmi művelet, amely a kis fogalmi fikció­kat gyártja, létrehozza egyúttal az emberiség legfon­tosabb gyakorlati jelentőségű fogalmait is, de sem amazoknak, sem emezeknek nincs tárgyi valóságuk. Az optimista logikus gondolkodó ezt bár leve­rőnek tartja, de azért V. az eredményen nem vál­toztathat. «A tudomány könyörtelenül halad előre.» És ha valakinek ez a fölismerés borzasztónak tűnik föl és ha azt hiszi, hogy akkor eszményeit el kell (vi.) 533

Next