Dudek János szerk.: Religio, 1912.

43. szám

37. szám. RELIGIO szempontjából is sorra felkeresik a szentföldnek valamennyi emlékekben s százados hagyományok által tele­szövött földterületeit.­ A Szent­ Katalin kolostor szerzeteseinek nemze­tiségi voltát tekintve — a zarándokok feljegyzései szerint — nemcsak pusztán görögökből és arabokból állottak, hanem számtalan kopt, syriai, örmény, sőt katholikus szerzetes is lakott ott, akik a szent helyen, a világtól távol, teljesen szeparálva, bensőséges életet éltek.A Ludolf von Südheim (Suc­ern) westfáliai áldozár adatai szerint, aki 1336-ban ott időzött mint zarándok, a kolostorhoz akkor körülbelül négyszáz lélek tartozott ; ide sorolandók azonban a szabadon élő (a Sinai pusztaságban), de joghatóságilag a kolos­torhoz tartozó remeték is. Johannes Tucher nürn­bergi pap 1479-ben az egész kolostort bezárva és teljesen elhagyatott állapotban találta. Csak a közelben levő hegyekről és magaslatokról pillanthatott be annak udvarába. Kevéssel utóbb, 1484-ben, amidőn Faber Bódog német Domonkosrendű szerzetes a szentföldön járt, felkereste a Sinai hegyet is, ott akkor ismét vagy harminc tagot talált a kolostorban. A XVII-ik század folyamán a kolostor lakóinak száma 60—70-et tett ki. A kolostorlakók mai száma 6 áldozár, 4 diakónus és 20 laikus testvér. Ezeken kívül azonban még számos szerzetespap is tartozik a kolostorhoz, de ezek leginkább a körüllevő közsé­gekben teljesítenek lelkipásztori teendőket. Ha ezeket­­ R. Röhricht (és Meinsner) : «Deutsche Pilgerreisen nach dem Heiligen Lande". — 2. kiadás, Leipzig, 1876, 189. old. Meistermanntól az előző műben pontos időrendi tabellák találhatók a különböző nemzetiségű zarándokoktól. A kolos­tor ebédlőjének falán még manapság is számos felirat lát­ható XIV—XVI-dik századbeli zarándokoktól. V. O. Ebers említett művének 299. old. 2 Antonius Plazentius feljegyzi 570. körül keletkezett «Itinerarium»-ában, hogy a Sinai kolostorban három szerze­testag lakott, akik a latin, görög, syriai, egiptomi (kopt) nyelveket tökéletesen beszélték. V. ö. P. Geyer: «Itinera Hierosolymitana» (Corpus script, cccles. latin XXXIX. Wien, 1898.) 213. old. Johannes Moschos (f 620-ban) «Pratum spirituálé» c. 127. (Migne P. G. 87,2988. old.) című művében arról értesít, hogy az 554-dik év körül, a kappadoziai származású György és István szerzetes atyák, valamint Zosimus ciliciai és Dulcilius latin szertartású szerze­tesek sok fáradságos utánjárás után, az «Isten hegyet» (Sinai) felfedezték. Az ott levő 20 kápolna közül, egynehányat később a latinok is birtak. E kápolnáknak egyik régi oltára még manapság is látható a Dschebel Musa-n. — V. ö. Perikies Grego­riades, «'H tepa [JLÓVTJ TOD 2£va» Jeruzsálem, 1875, 72. old. A mainzi káptalan esperesének, Breidenbach­ Bernát-nak, aki 1483-ban oda zarándokolt, a legnagyobb készséggel engedték át szenté­lyeiket a Sinai hegyi barátok. Kivételt tettek azonban az ott időző örmény és syriai hívekkel ; ezeknek oda még belépni sem volt szabad. Sőt a sizma beköszönte után még egy ideig szabad volt a latinoknak régi, megszokott oltáron misézniök. V. ö. Felix Faber: «Evagatorium in terrae sanctae, Arabiae et Egypti peregrinalionem ed. Slassiei (Stuttgart, 18­43. Biblio­thek des literarischen Vereins II.) 504. old. Manapság azonban a latinoknak csak egy magukkal hozott altare portatilen szabad egy különálló szobában misézni. V. ö. Meistermann id. m. 135 old. is odasoroljuk, úgy a teljes létszám 50—60 közt váltakozik. Igen érdekes különben tudni, hogy miféle jelen­tőséggel bír ezen 50—60 tagból álló szerzetescsalád a görög-sizmatikus, vagy ahogy ők magukat nevezni szeretik, «az egész Keleten elterjedésnek örvendő orthodox egyház» kebelében. Ismert dolog ugyanis, hogy a Sinai hegyen levő Szent Katalin-kolostor, az egész orthodox egyház kebelében egy különálló, teljesen független territóriumot képez, tehát egy úgy­nevezett «autoképhal» egyházat, amely egyszermind a teljesen különálló, független államegyházakkal egyenrangú. Stöhr Géza: A «Mint­ha» bölcselete. E fölosztás a mi álláspontunkból önként követ­kezik. Az előbbi fejezetben bebizonyítottuk, hogy a lelki élet nem az élet szervi fejlődésének kivirág­zása. A léleknek olyan működéseit soroltuk el, ame­lyek teljesen magábanállóak, teljesen anyagfölénye­sek. Rámutattunk arra a nagy titokra, amely föltárul előttünk, mihelyt a tudatnak tér- és kiterjedés nélküli tiszta minőségekből fölépülő világát felmérhető, tehát mennyiségi rezgésviszonyokból akarjuk leszármaz­tatni. Láttuk, hogy sem Herbert Spencer, sem Du Bois-Reymond nem merték a lelki életet az élet­tanba besorozni. Sőt a párhuzamosság modern el­mélete (Wundt, Paulsen, Ebbinghaus stb.) is azt mu­tatja, hogy bármennyire szeretnék is a világot egy elvből, egy forrásból, az anyagból megmagyarázni, mégis ez a törekvés csak jámbor szándék marad, mert a testi és a lelki életet az azonosság egyenletébe nem lehet foglalni. A kételvűség a párhuzamosság alakjában mindenképen kiüt. De várjon a kívülünk létező világot meg lehet-e egy forrásból magyarázni? Itt is rámutattam arra, hogy a mechanikus kifejlődési és leszármazási elmé­let el akarja bár a cél fogalmát a világból sikkasz­tani, de ezt nem képes. A cél pedig értelmesség; a világot rendező értelem pedig szintén kételvűségre bontja szét a világegyetemességet. Mi következik már most ebből? Hogy úgy a világ, mint önmagunk észszerűek, racionálisak va­gyunk; tehát sem a világ, sem a mi belső termé­szetünk nem irracionális. Mi nem pusztán akaratos, ha­nem látó, megértő természettel vagyunk felruházva ; a világ pedig nem alaktalan (amorf), hanem eszemhez szóló összhangok és tervek hordozója. A fikciók és azért nem létezhetnek. Csak a vak­nak vannak irreális, valótlan álmai. Ám, mi látók vagyunk legbensőbb lényünknél fogva, tehát a való­ságot nézzük, abba tekintünk, azt foglaljuk lelki ter­mészetünk nyelvébe. És azért mi elvetjük azt, hogy gondolataink csak álomképek, csalóka délibábok, fikciók; mi mindabban, amit V. fikcióknak nevez, a valóság több-kevesebb elemeit fedezzük föl. A fő­ (vu.) 533

Next