Hanuy Ferenc szerk.: Religio, 1913.

7. szám

6. szám, RELIGIO ház iránt eddig megőrzött okos mérséklet rezer­vájából. Macaggi (kormánypárti) volt a következő inter­pelláló, aki Cavagnari­ val szemben az exsequatur­nak nemzeti és politikai jelentőséget tulajdonít, mert célja nem más, mint távoltartani a püspöki székek­től olyanokat, akik az olasz állammal és a modern élet eszményeivel ellentétes állásponton vannak ; épen ezért helyesli azt, hogy az igazságügyminiszter megtagadta az exequatur-t Coron-nak. Kívánatos volna, hogy az olasz kormány ne adja újabb jelét gyengeségének az ügy végleges elintézése körüli el­odázással, szeretné már egyszer látni, hogy a Tibe­ris partján 43 év óta ostromolt olasz állam embe­relje meg magát és váltsa valóra Vine­ Giobenti álmát egy polgárosodott és szabad Rómáról. Tovini kath. képviselő, a harmadik interpelláló, visszautasítja azt a vádat, hogy a katholikusok nem őszinték, mikor az egyház szabadságáért harcolnak; figyelmezteti Marin-t, hogy nem is olyan régen, még ő is síkra szállott a pápáért. Részletesen kifejti a garancia-törvény természetéből és egyes szakaszainak intézkedéseiből azt, hogy az exequatur-t a kormány jogának elrendelő 16. szakasz csakis a javadalom vagyoni részére vonatkozik. Az állam sem nem theo­logus, sem nem szemináriumi elöljáró, hogy ítélkez­hessen valakinek az egyházi állásokra való érde­messége felett. Maga az engedelmesség a pápa iránt sem lehet diskvalifikáló ok, hiszen még Crispi is elismerte, hogy az ő szemében is «az olyan püspök, aki nem engedelmeskedik a pápának, az nem is püspök.» Ha már társadalmi vagy politikai okokból tagadta meg a kormány az exequatur-t, akkor kö­telessége felsorolni a konkrét tényeket, amelyek Ca­roli­nak terhére h­atnak. Az állam vezérelve legyen az, hogy az egyház belső ügyeibe ne avatkozzék, sőt, hogy ellenkezőleg ezen ügyekkel szemben meg­őrizze mindig teljes részrehajlatlanságát. Az interpellációkra Finocchiaro­ Aprile igazság­ügyminiszter felelt . A kormány élve tiszteletben tar­tani mindenféle vallási megnyilatkozás szabadságát, de egyben mindig megóvni az állam szempontjait. A garancia-törvény (1871. május 13.) is ilyen libe­rális alapon áll ; benne az olasz állam lemondott régi egyházi kiváltságokról a püspökök kinevezését illetőleg, feladta az appel comme d'abus-t, megadta a papok gyülekezési szabadságát, elengedte a püs­pököknek a király kezeibe teendő esküt stb. és csakis a javadalmak adományleveleinek placetirozá­sát (nagyobb javadalmaknál neve: «exequatur») tar­totta fenn magának. A miniszter tagadja, hogy az exequatur csakis a javadalom vagyoni részére vo­natkoznék; ha ez állana, akkor az csak egyszerű regisztráció volna, és nem volna semmi értéke, semmi jogi és politikai jelentősége. Szerinte az exequatur­ ra vonatkozó 16. szakaszban a kormány diskrecionális jogot kapott az exequatur megadására vagy megta­gadására, és e célból az illető egyén alkalmasságá­nak vagy alkalmatlanságának állami szempontból való elbírálására. Az exequatur-jogot így magyaráz­ták Zanardelli, Gianturco és Scnduto tanár is. Ami Cáron esetét illeti, a miniszter az ő egyik püspöki rendeletéből, egyik egyházi beszédéből és a Cáron által támogatott és a pápai állam visszaállítását kö­vetelő sajtó («stampa temporalistica») által vallott tételekből próbálja beigazolni azt, hogy Cáron nem ismeri el az olasz államot és annak fővárosául Rómát. Ezen okokból a kormány nem adhatta meg Caron­nak az exequatur-t; a jövőben is a kormány vezér­elve az állam és a társadalom védelme lesz. Murri-val szemben a miniszter kijelentette, hogy az államnak az egyház belső kontroverzióiba (modernizmus) nem lehet, nem kell, de nem is akar beleavatkozni. Az egyes interpellálók a miniszter után ismét felszólaltak. Murri örömmel vette tudomásul a mi­niszter válaszát és felhívta a kormány figyelmét, hogy még sok más püspök gondolkodik úgy, mint Caron. Cavagnari fentartotta elvi álláspontját, de tekintet­tel a Caron személyéről a mint által mondottakra, nem tesz már kifogást a kormány eljárása ellen. Macaggi elismerő szavai után, Tovini tiltakozik az ellen, hogy újságokban foglalt tételeket Caron téte­leiként állítsanak oda, egyébként reméli, hogy a miniszter hamarjában jobb belátásra fog térni. A kérdés tanulsága csak az, amit múltkor mon­dottunk. Ha az olasz kormányok ezen az állásponton megmaradnak, akkor a folytonos és mind kellemet­lenebbekké válható összeütközések csakis úgy kerül­hetők el, ha a pápa és az olasz királyság közt végre béke jön létre. Hogyan ? ezt bizzuk a Szentatya böl­cseségére. Materializmus vagy pantheizmus-e Haeckel monizmusa ? I. A legnehezebb s legháládatlanabb dolgok egyike valamely bölcseletnek gondolatvilágát a meglévő filozófiai rendszerekbe elraktározni. Pontosan be­illeszteni valami régi rekeszbe nem is lehet, mert minden valamire való bölcselő újabb, eredetibb megvilágításban, fejlettebb árnyalatban, a régiekkel bonyolult összekeveredésben mutatja be gondolat­i eszmekörét. Régente a materializmus s a pantheizmus két nagy osztályába sorozhatták a bölcselőket, manapság egész légió a különböző nevű rendszerek száma s épen a fenti főosztályozás helytelennek bizonyul III. TUDOMÁNYOS CIKKEK: ›*‡ c/a e/a e/a eo ›*‡ KÖZLEMÉNYEK, ÉRTEKEZÉSEK 115

Next