Hanuy Ferenc szerk.: Religio, 1913.

19. szám

LXXII. évfolyam, 19. szám, 1913. május 10. Szerkesztőség és kiadóhivatal : Budapest, IV., Duna­ u. 3. RELIGIO TUDOMÁNYOS ÉS TÁRSADALMI KATH. HETI FOLYÓIRAT A BUDAPESTI EGYETEM HITTUD. KARA TÖBB TAGJÁNAK KÖZREMŰKÖDÉSÉVEL SZERKESZTI DR. HAN­Y FERENC, EGYETEMI TANÁR. Megjelenik — július és augusztus hó ki­vételével - minden szombaton reggel. TARTALOM./. Vezércikk: Ozanam mint bölcselő. (1813—1913.) Irta : Trikál József dr. — Vezércikk után : 1. Jelentés a Horváth-féle alapból jutalmazott munkákról. 2. Nemes példa nagy plébániák kettéválasztására. — II. Az örök városból: 1. Konstantin-jubileum a «basilica Sessoriana»-ban. 2. Zarándoklatok fogadtatása a Vati­kánban. 3. Az «Acta Apostolicae Sedis» I. évi 7. száma. 4. A ke­reszt pünkösdi ünneplése Rómában. — III. Tudományos cikkek, közlemények, értekezések : 1. Van-e theologia a világban? I. Mada­rász István dr.-tól. 2. Újabb tanulmányok Pál apostol élettörté­netének kronologiájához. I. Martin Aurél dr.-tól. 3. A celibátus­kötelezettségnek fogadalom, avagy egyházi törvény-e az alapja? Sipos István dr.-tól. 4. Szent Ágoston követői az emberi lélek eredetének kérdésében. Weber Pál dr.-tól. — V. Könyvkritika: 1. Otto Pfüll S. J. : P. Moritz Meschler S. J.: Ein Gedenkblatt VV.-töl. 2. Dr. Hermann Siebert : Christenlehren. VV.-töl. 3. Liguri Szent Alfonz. Nagy Imre Leo : A krisztusi lélek. Bábura László dr.-tól. — VI. Katholikus Világszemle: A.) Német­ Birodalom: 1. A theologiai fakultások és az újabb egyetem-alapítások. 2. Nürn­berg város és a katholikus szerzetesek. B.) Franciaország 1. Barthou miniszterelnök a laikus iskola védelméről. 2. Krisztus és Béliás harca. 3. Poincaré elnök és az egyházi temetés. 4. Az orléans-i szű­z emlékének megü­lése Párisban. C.) Nagy-Britannia : 1. Cambridge és Oxford ellentétes döntései a theologiai grádusok ügyében. 2. Az anglikán egyház Kina megtérítéséért. D.) Kina : Kina katholikus statisztikája. 1912. évben. — IX. Könyvszemle. — X. Közgazdaság : Az Adriai Biztosító-Társulat idei közgyűlése. Ozanam mint bölcselő. (1813-1913.) Irta: THIKÁL JÓZSEF DR. A bölcselet velünk születik. Az a bölcselet, amely lélek a mi lelkünkből; erő a mi erőink­ből ; virág a mi szellemünk kivirágzásából. Isten adja készségeinket, tehetségeinket, lelki életünk­nek alaprajzát, amelyek fakadni, virágzani és gyümölcsözni akarnak. Ozanam bölcselete az ő szép, nemes, mé­lyen vallásos és jóságos lelkének kifejezése. Szi­vének lelkének középpontjában él Krisztus. Az Üdvözítő szelleme, akarata szövődik be úgy költői és művészi szemléleteibe, mint a világ­ról, a történelemről, a nemzetekről, az embe­rekről, a természetről alkotott fogalmaiba, meg­győződéseibe. Az ő bölcselete Krisztus akaratá­nak és gondolatainak bölcselete. Krisztus körül csoportosítja a múltat, felé irányozza a jövőt és Krisztus szellemében éli a jelent. Igazság és jóság, értelem és akarat, meggyőződés és élet benső összhangban olvadnak össze lelkében és nemes, bámulatosan szép életében. Irodalmi működése a kereszténység szelle­mének dicsőítő éneke; gyakorlati tevékenysége pedig a földön járó, testet öltött isteni szeretet­nek utánzása. Úgy érzi, hogy minden szellemi művelődés és az egész erkölcsi élet forrása Krisztus. E nézőpontból látja az európai műve­lődés történetét és a népek benső átalakulását, fejlődését. Az volt a nagy vágya, arra töreke­dett minden erővel, hogy az egyházat mindenki, hivő és hitetlen, mint a tudományosak, művé­szetnek és a nemes szeretetnek édes­anyját fel­ismerje. Az ő lelke csodás érzékenységgel vonzódott a tudomány, a művészet és az erkölcsi szépség azon nagy alakjaihoz, akikben Krisztus szelleme és szentsége tükröződött. Szent Tamás, Bonaven­tura, a misztikus szentviktori iskola, Dante, szent Ferenc át és áthatják lelkét, és megelevenedik lelkében a múlt, életre ébred a középkor, fel­támadnak a hitnek nagy hősei, az Isten orszá­gának tudósai, művészei, szentjei és nagy hősei. Köztük él, velük gondolkodik, átérzi terveiket, átveszi törekvéseiket és szeretné, ha az ő kora és korának ifjúsága annak a nagy, legendás idők­nek szellemében tudna élni és onnan tudná meríteni eszményeit, cselekvésének vezető gon­dolatait. Kezdetben, még talán csak öntudatlanul, mintegy benső ösztönösségből foglalkozik a közép­kor homályos századaival, majd a ragyogó, a XIII. századdal, és abban Dantéval, szent Ferenc­cel és a franciskánus költőkkel. Pályájának vé­gén azonban az európai művelődés az V. szá­zadtól a XIV. századig úgy tűnik fel előtte, mint : Előfizetési ár : egész évre K 12, félévre K 6. Egyes szám ára : 50 fillér. (Kapható a Szent­ István-Társulat könyvk., IV., Kecskeméti­ u. 2.)

Next