Hanuy Ferenc szerk.: Religio, 1913.

41. szám

41. szám. RELIGIO és minket a Szentlélek által felvilágosító Úr Jézus Krisztus, aki a mi megváltónk, akit magunkhoz vévén, Simeonnal bízvást mondhatjuk az Úrnak: «Most bocsátod el uram a te szolgádat...»1­4. Ha a szent­mise egyes részleges cselekményei­nek szimbolikus jelentését vizsgáljuk, a következőket látjuk. Az előbbiekben ki van domborítva a szent­misének, mint az újszövetségi áldozat bemutatására rendelt isteni szolgálatnak szimbolikus jelentése. Ezen kívül azonban az egyes cselekményeknek és tárgyaknak is megvan ilyen átvitt magyarázatuk, amelyekről röviden akarunk itt szólni. Kezdve a papnak ruháin, végigmehetünk a szent­mise minden cselekményén és az azt kísérő részeken, valamint a kiszolgáltatásnál használt szereken. Mind­egyiknek megvan a maga külön szimbolikus jelentése. A miseruha jelenti az egyes ruhadarabok szerint vagy a megváltás eszközét, a szent keresztet, vagy a megváltás eredményét, a kegyelem közreműködésével szerzett erényeket, melyekben a papnak ékeskednie kell, hogy Isten előtt kedves legyen. A prosphora jelképezi a B. Istenszülőt, a Bárány (Araeqb) pedig a tőle született Úr Jézus Krisztust. A diszkosz (patena) jelzi a rászolyt, melyben Krisztus Urunk született, a kehely az ő áldozatának kelyhét. A csillag azt a csillagot, mely elvezette Jézushoz a három keleti bölcset. A lándzsa jelképezi a századosnak lándzsáját, mellyel Krisztus Urunk oldalát átdöfte. A takarók jelölik részben azokat a lepedőket, melyekben a kisded Jézust tartották, más­részt pedig az ő emberi természetét, mely mintegy elfedte az ő isteni természetét és annak dicsőségét. A prosphora felett tett keresztvetés jelképezi a mi üdvösségünk eszközét, Krisztus Urunknak nehéz keresztjét, melyet vállain hordozott érettünk. A mise kezdetén mondott áldás: «Áldott az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek országa...» jel­képezi a felső áldást, mely felülről jön ránk az Atyá­tól, a Fiútól és a Szentlélek Úr Istentől. A nagy ektenia után végzett antifonák az ó-szövetségből vett szavakkal figyelmeztetnek minket arra, hogy Krisztus Urunk a világ megváltója, akiben az ó-szövetségi jövendölések beteljesedtek. Az első antifonának egyes verseire énekeljük: «Az Istenszülőnek imái által, Üdvözítő üdvözíts min­ket», mert Krisztus Urunk a Boldogságos Szűz Máriá­nak testéből vette a maga szent testét. A 2. antifoná­nak versére énekelt : «Szenteidnek imái által, Üdvö­zítő üdvözíts minket» pedig azt jelenti, hogy mi­után Krisztus Urunk megjelent a szent Szűztől e föl­dön, vele együtt az üdvösség tényleges elérése is lehetővé vált, amelyben részesülnek az üdvözült szentek. Az evangéliummal végzett kis körmenet Krisztus Urunknak a földön való első megjelenését, valamint a Jordán vizében való megkeresztelkedését tárja elénk. A szentélyben az oltár mögötti trónus jelképezi Krisztus Urunknak méltóságát, aki mint Megváltó Ura és Királya a mindenségnek,­ mások szerint jel­képezi magát a Boldogságos Szűz Máriát, akiben megtestesült a világ Megváltója. A hívek miséjének elején kinyitott isiton azt jelenti, hogy az újszövetségben a kinyilatkoztatás a maga teljességében nyilt meg előttünk, melyet a hit tár elénk. A nagy körmenetről, a szeretet csókjáról, a Hiszek­egyről már szólottunk. A dicsőséges himnuszt bevezető szavak: «Tov cravbuov ojivov a Sovra, poevra,...» az Istennek a külön­féle teremtmények által való dicsőíttetését jelképezi. «Triumphalem hymnum, magnificae suae gloriae cum splendida voce canentia, clamantia, glorificantia, rugientia et dicentia.» (Istae expressiones cumulatae regulariter numero 4, hic 5 designant secundum auctores liturgicos Graecos quattuor animalia Eze­chielis, prophetae et apocalypseos vel d­erubim, quorum unumquodque suo modo vocem ad honorem Dei emittit, aquila canit, taurus clamat, leo rugit, homo dicit vel loquitur.»). A commememoratio jelképezi a szoros viszonyt, melyben van a dicső, a küzdő és a szenvedő egyház. A szentáldozás előtt végzendő kézmosás jelképezi a szent tisztaságot, mellyel tisztának kell lennie a papnak minden bűntől, hogy méltóképpen vehesse magához az Úr legszentebb testét és életet adó vérét. A szentáldozás után a pap a kehellyel a nép felé fordulván, jelképezi a tanítványai előtt megjelent Jézus Krisztust, aki felment a mennyekbe, ül az Atyának jobbján és küldi számunkra a Szentlelket, kinek vételéből eredő kegyelmét a hit világa mellett a mise végén adott áldás képében látjuk. — u. — Modern bölcseleti és dogmatikai igazság­fogalom. n. közlemény. 4. Ezen theoria alaptételei a következők : a) Min­den ismeretünk csak a dolgok jelenségeire vonatkozik, sohasem magára a dologra. Mert a gondolkodás esz­mékből, fogalmakból, érzéki képekből tevődik össze. Nincs eszme fogalom nélkül, nincs tartalommal biró fogalom érzéki képek nélkül s üres érzéki kép a tár­gyakról jövő benyomásoknak előzetes módosítása nélkül. b) Ebből az következik, hogy nem a gondol­kodás, ismeret igazodik a tárgyak szerint, hanem a tárgyak a gondolkodás szerint, mert a tér és idő formái, a kategóriák, az eszmék a dolgok lényegét már a priori meghatározzák számunkra.­ ­ Luk. 2. 29. 1 2. Zsolt. 6. v. Jan. 18. 37. U. o. 5. 27. 2 Miksa szász herceg : Prael. de Liturg. Orient, t. 2. p. 31. in medio. 797

Next