Hanuy Ferenc szerk.: Religio, 1913.

19. szám

17. szám. RELIGIO Annapilai Marimuttis ceylon-i (trincomalie-i egyház­megye) lakosok közt állítólagos negyedfokú vér­rokonság alapján indított köteléki perben a házas­ság érvényességét mondotta ki az alapon, hogy a férjnek nem sikerült bebizonyítani a nejével való rokonságot. IV. A­­.­Diarium Romanae Curiae» rovat a leg­újabb pápai kitüntetésekről és a püspöki kar leg­újabb halottairól számol be. A szent kereszt pünkösdi ünneplése Ró­mában. A Pünkösd vasárnapra (május 11.) kitűzött pápai szentmisét («Cappella Papale»), mint jelentet­tük, a Szentatya gyengélkedésére való tekintettel, őszre halasztották, de Róma város és a latiumi vá­rosok és várak templomainak és harangtornyainak (campanile) és a lakóházak kivilágítását e napon fog­ják megtartani. A jubileumi római helyi bizottság vezetősége külön felhívások útján szólította fel a napokban a lakosságot házaik ablakainak kivilágítására; «ezek a lángocskák — mondja a felhívás — nemcsak a ke­resztbe vetett hitnek lobogó fényét fogják tanúsítani, hanem ábrázolni fogják azt az isteni fényt, amely a jeruzsálemi coenaculum­ból pünkösdkor kiindulva eloszlatta a pogányság sötétségét és villámgyorsan terjedt el a földön, áldást terjesztve mindenütt.­ A templomok homlokzatára és a kampanilék ormára kereszteket, valamint Krisztus-monogram­mokat alkalmaznak és azokat kivilágítják. Ez este fényárban fog úszni minden római templom kezdve a Szent Pétertől egészen ki a katakombákig, sőt azokon túl a Campagna és Latium városkáinak és kasztelleinek karcsú tornyaiig. A Monte-Cavo-n május 4-én akartak egy óriási keresztet felállítani és este kivilágítani, de a telep tulajdonosnője nem adta meg ehhez beleegyezését. Egyelőre őszig elhalasztották ennek a monte-caro-i keresztnek felállítását. III. TUDOMÁNYOS CIKKEK, c/d e* e/D e/a­­*d e* KÖZLEMÉNYEK, ÉRTEKEZÉSEK Van-e teleológia a világban? I. közlemény. Az oksági elv uralmát a világmindenségben általá­ban mindenki elismeri. A materialista monizmus is elfogadja, sőt vaskövetkezetességű kényszerűségnek nevezi az okszerűséget. A természet törvényei Haeckel szerint érctörvények — ewige, eherne grosse Gesetzer — melyeknek uralma alól senki és semmi sem von­hatja ki magát. Ez az oksági törvény azonban nem ad teljes és megnyugtató felvilágosítást a világmindenségről. Az egyes események előzményeiből, mint okokból, követ­keztethetünk ugyan a hatás bekövetkezésére, annak természetére, de azt nem tudjuk meg, hogy ezek az okok miért működnek így s miért nem úgy. A ter­mészet vak, és értelmetlen érctörvényei sokfélekép működhetnek. Miért működnek ily hasznosan, ahogy működnek? Erre a kérdésre csak a célokok ismerete felel meg.­ Egyszóval a kauzalitás elvén kívül, sőt annak fölé rendelve a célirányosság, a teleológia elvét is el kell ismernünk a természetben. Úgy, ahogy az első elv mondja, hogy semmi sem történik elegendő ok nélkül, a teleologia azt hangoztatja, hogy semmi sem történik cél nélkül. Sőt a cél előbbrevaló a ható­oknál, mert a cél indítja az első okot a működésre. A célokok kutatása azonban nagyon messze­menő következtetésekre vezeti a gondolkodó embert. Az okszerűség törvényét örök, merev, abszolút érc­törvénynek tartja a materializmus, eredetével nem törődik, de a célokok s az azokban megnyilatkozó bölcseség ismerete és elfogadása a causa prima effi­ciens és ultima finalis elfogadására kényszeríti a logikusan és előítéletek nélkül gondolkodó embert. Innen van, hogy sokan fáznak a teleologiától s vagy tagadják, vagy a disteleologia emlegetésével gyengíteni akarják. Haeckel kereken kimondja: »Egyedül a mecha­nizmus ad nekünk igazi felvilágosítást a természet jelenségeiről, amennyiben tényleges okokra vezeti azokat vissza, t. i. vakon és öntudatlanul működő mozgásokra, mások viszont az illető természeti tárgy anyagi szervezetéből magyarázhatók meg».« Nem szabad azt gondolnunk, «hogy a jó Isten vagy a célra törekvő természet egyszerre semmiből teremtette meghatározott célra a világmechanizmus törvényeit s azokat eszes akarata szerint nap-nap után működteti. Ez az anthropomorf gondolat a világ építőjéről és uralkodójáról lejárta magát; he­lyébe léptek a természet nagy, örök érctörvényei».3­ 2 «Der Mechanismus allein gibt uns eine wirkliche Er­klärung der Naturerscheinungen, indem er dieselben auf reale Werkursachen zurückführt, auf blinde und bewusstlos wirkende Bewegungen, welche durch die materielle Konsti­tution der betreffenden Naturkörper bedingt sind.» Weltr. 119. 3 «Wir dürfen nicht daran denken, «dass der liebe Gott oder die zielstrebige Naturkraft die Grundgesetze des Welt­mechanismus einmal plötzlich aus nichts zu einem bestimm­ten Zweck erschaffen hat und dass er sie nach seinem ver­nünftigen Willen tagtäglich wirken lässt. Diese anthropomorphe Vorstellung von einem zwecktätigen Weltbaumeister und 1 Welträtsel 12U. 1 «La détermination des antécédents d'un phénomène nous annonce son apparition inévitable. Mais ces divers antécédents... produisent le plus souvent des effets utiles. A travers la diversité des lieux, des temps, des circonstances multiples, les mêmes tipes. bons et beaux se réalisent, se perpétuent. Pourquoi en est-il ainsi ? A cette spécialisation heureuse du jeu des forces générales de la matière, à la récurrence régulière des mêmes effets, il faut une raison suffisante. Les causes finales la fournissent.» Mercier, Ontologie. (Tr. de Phil. Louvain 1911. I. 582.) 355

Next