Hanuy Ferenc szerk.: Religio, 1913.

26. szám

498 R­ELIGIO LXXII. évf. 1913. türelmetlenebb irodalmát és hitvallását, annál vak­merőbb általánosításait. A történelem azonban folyton kicsúfolja ezeket a sokat ígérő törekvéseket. Az anyagelvűség, a ter­mészetimádás félszeg és nyers korszakaira rendesen igen ideális, igen eszményi és szellemi áramlatok következnek. A görög világ bölcselete a legtúlzóbb anyagelvűséggel kezdődött és a legelvontabb esz­ményi irányzatban végződött. (Plotinos.) A Newton, Kepplerrel megindult mechanikus világfelfogás Spi­noza és Leibnitz pantheizmusába, illetve panpszi­chizmusába csapott át. A francia forradalom durva bölcselete ott és Németországban is a szellem roman­tikájává finomult. A XIX. század közepének (Vogt, Büchner, Moleschott) lázongó anyagelvűsége Wundt iskoláján keresztül az újabb kantianizmushoz, az új Fichte- és Hegel-féle bölcselethez jut el és egyúttal Amerikában, Angliában, Franciaországban és Német­országban megindul a vallásos életnek és a vallásos léleknek, mint a mindenség egy nagy értékének, olyan vizsgálata és tanulmányozása, amilyenre eddig még példa nem volt. Pierce, Myers, W. James, Bergson, Boutroux, Eucken és mindezeknek tanít­ványai olyan szellemi értékekre, erőkre nyitottak rá, amelyek az anyagelvű, a pusztán természettudomá­nyos szemlélet előtt zárva voltak. Nem csoda tehát, ha ma a bölcseleti gondol­kodás belátja, hogy a világ igen színes és igen gaz­dag valóság ; a természettudományos szemlélet pedig szintén meggyőződik arról, hogy az egész természet­tudomány a nagy mindenségnek csak egyik metszete, az emberi tapasztalatoknak csak egyik köre, amelye­ken kívül még sok-sok érték van. Sőt a természet­tudományos gondolkodás arra is rájön, hogy a saját maga körében is óvatosnak kell lennie, mert a ter­mészetről alkotott képei egyre módosulnak, egyre finomulnak és úgy látszik maga a természet az emberi szellemhez nagyon hozzásimul, hozzáidomul, úgyhogy a természetről felvett fényképeinken a szellem mun­kája is remekel a maga művészetével, hozzáadásával. Más szóval, amit mi természetnek nevezünk, az nem­csak a természetnek, hanem az emberi szellemnek is levonata. Ám, ha a dolog így van, ha a természettudo­mányban is valamikép a lélek a maga természetét és erőit fejti ki, akkor — úgy látszik — a természet­tudomány többé nem alkalmas arra, hogy az anyag­nak és csak ennek legyen értelmezője. Ellenkezőleg ép az anyag siklik ki a maga titkos mivoltával a természettudós szemei elől, midőn az a különféle feltevések és magyarázatok keretébe egyszerűen beilleszkedik, midőn az elgondolások hálójába magát megfogni engedi. Ez a tapasztalat sok mindenféle gondolatot vál­tott ki. Ismét előtérbe léptek Kant elvei, aki azt taní­totta, hogy mi a mindenséget, illetve annak benső mivoltát, a magvát és annak rugóit azért nem ismer­hetjük meg, mert mihelyt a külső világ megismeré­sünk körébe lép, azonnal ráütjük szellemi életünk bélyegét és azonnal meghamisítjuk a nyers valóságot. Mások e gondolatot tovább fűzték ! Elemezni kezdték érzeteinket, tehát megismerésünk legelemibb feltételeit és rájöttek arra, hogy érzeteink egyrészt igen durvák és a valóságot csak bizonyos határok között fogják meg, másrészt kevés is a mi érzék­szervünk, mert az állatoknál, pl. a madaraknál, a halaknál, növényeknél olyan képességekre, szervezeti tökéletességekre bukkanunk, amelyek az embernél hiányzanak. Több tehát a valóság, mint a­mennyit mi belőle kimerítünk. Még tovább mentek. Elemezni kezdték magát az anyagot, az anyagnak utolsó anyagi részecskéit, parányait. És most tárult csak fel a titkok titka. Nyilvánvalóvá lett, hogy az anyag igen finom és igen gazdag valóság. Több mélység és gazdagság van a végtelen kicsinységek világában, mint a végtelen nagyságok birodalmában. Új fizika, új kémia, szóval : új természettudományok előtt állunk. Minden tudo­mány a valóságnak csak bizonyos állapotára, mére­teire, kereteire illik. Minden törvényszerűség csak bizonyos korlátok között érvényesül. Mi következik ebből? Bizony lehet helytelen és helyes levezetésekhez eljutnunk. íme, R. H. Francé a «Probleme unserer Zeit, Beiträge zur Geschichte der Gegenwart» c. vállalat 6. füzete gyanánt «Wert und Unwert der Natur­wissenschaft» címen írt és bár nem örülünk neki, gSBIHMMHIlUHHBHfl&llHHHHHMHSSBSi ALAPÍTVA 1868. ALAPÍTVA 1868. Szerel a bítőnő .PoW-Ule rendszer szerint. Juristes Toárton fuvó-, szerszám-, harangöntő és harangfelszerelő gyár Bpest, Rózsa­ u. 51-53. Katholikus cég. Telefon 77-51. Árlap és Költségvetés ingyen ! E­lvállal minden e szakmába vágó munkát, u. m. : első­rendű harangok szállítását, régi harangok átöntését, régi harangok átszerelésétPozdech­féle forgatható öntöttvas-ko­ronára, esetleg forgatható ko­vácsolt vas koronára. Kikopott csapok kicserélését stb. Készít fekvő és álló harangvas-állvá­nyokat jutányos áron. Költség­vetéssel szivesen szolgál. Eze­ken kívül készít fúvókat, ko­vács-tűzhelyeket, csigasorokat csigákat, emelőket, üllőket, satut stb. e­szakba vágó mun­kát. Jutányos árak, pontos és tisztességes kiszolgálás.

Next