Kiss János szerk.: Religio, 1914.

4. szám

OSTWALD VILMOS ENERGETIKAI MONISMUSA. Felolvastatott az Aquinói­ Szent-Tamás-Társaság 1914. febr. 18-án tartott ülésében. Második közlemény: II. Ostwald elmélete az életről. 1. a) Az elmélet kifejtése. Ostwald az energiának tőle alko­tott tág fogalmát beleviszi az élet birodalmába is. «Meggyőző­désem szerint — úgymond­ —az életjelenségek nagy különfélesége sem tartalmaz olyasmit, ami az energetikai magyarázat alól kivonná magát... Amily mértékben megjelölhetjük, hogy mely energiák vesznek részt az életjelenségekben s min alapulnak az önszabályozás és önfentartás eszközei, oly mértékben közeledünk az élet megmagyarázásához. Az élet tehát Ostwald szerint tisztán energetikai folyamat, semmiféle magasabb elv, életerő vagy élet­ösztön nem nyilvánul meg benne. Vizsgáljuk meg kissé közelebb­ről, mikép kísérli meg Ostwald ennek magyarázatát. Az életet nem tudja meghatározni pontos logikai definitió­val, mert sokkal bonyolultabb, hogysem néhány szó keretébe illeszkedhetnek.2 A laikus könnyen tesz különbséget élő és élet­telen között, a tudománynak azonban sok nehézséggel kell megküzdenie.3 Az élet — a legtágabb értelemben — energiaáram, mely a 1 «Nach meiner Überzeugung enthält auch die reiche Mannigfaltigkeit der Lebenserscheinungen nichts, was sich einer energetischen Darstellung ent­zieht ... In dem Masse, wie wir angeben können, welche Energien bei den Lebenserscheinungen beteiligt sind und worauf die Mittel der Selbsterhaltung und Selbstregulierung beruhen, gelangen wir auch zu einer Erklärung des Lebens.» (Vorlesungen 317. 1.) 2 «Eine so ungeheuer vielgestaltige Erscheinung, wie das Leben, lässt sich durch einige kurze Definitionen nicht erschöpfen.» (U. o.) 3 «Während es nur eines recht geringen Grades von Bildung und Kenntnissen bedarf, um ein lebendes Wesen von einem leblosen zu unterscheiden, findet die Wissenschaft von jeher die grössten Schwierigkeiten darin, eine zureichende Definition des Lebens zu geben.» (Die Energie 128—9.1.)

Next