Kiss János szerk.: Religio, 1915.

10. szám

HAECKEL MONISMUSÁNAK GYAKORLATI KÖVETKEZTETÉSEI.­ A BÖLCSELET nem mozoghat csupán az elmélet szűk keretei­ben. Minden bölcselő törekedett arra, hogy bölcseletéből gyakorlati elveket vonjon le a mindennapi élet kérdéseinek és szükségleteinek megoldására. A monismus is hirdeti, hogy az elméletnek a gyakorlatra is ki kell hatnia, s ezért Haeckel foly­ton-folyvást levonja tanaiból a szükséges következtetéseket a gyakorlati élet irányítására. A gyakorlati élet e négy főkérdés körül forog: 1. Mi az Isten s a vallás. 2. Mi az erkölcs. 3. Mi a tudomány és művészet szerepe az ember életében és 4. Mit várhatunk a politikai élettől. 1. Isten és vallás. Minden bölcseletnek van valamelyes kiinduló pontja, mely az érzéki megismerés határán túl a hit vagy a föltételezés területén van. A theisztikus világnézet a sze­mélyes Istenben látja ezt a kiinduló pontot. Minthogy Haeckel a világegyetem makro- és mikrokoz­moszában mindenütt csak anyagot, érzékelhetőt keres, a szemé­lyes Isten fogalma pedig e keresés korlátain túl van, kimondja, hogy személyes Isten nem létezik. Nem tudja elképzelni az Istent. Hogyan képzeljünk el erőt — kérdezi — mely minden anyagi támpontot nélkülöz, mely anyagi mozgásváltozásokat idéz elő anélkül, hogy önmaga anyag lenne, mely hatást idézne elő megfelelő ok nélkül.2 Nem érti, milyen lehet a Teremtő, ez 1­7. a szerzőnek a Religióban 1914. 823. s köv., valamint 1915. 17. s köv., 177. s köv. és 262. s köv. Haeckel rendszeréről megjelent cikkeit. 2 «Wie sollen wir uns eine Kraft ausserhalb der Materie nur irgend vorstellen, eine Kraft, der jeder Angriffspunkt, welchen die Materie bietet, als solcher unangreifbar ist? Eine Kraft, welche materielle Bewegungserscheinun­gen hervorruft, ohne selbst materiell zu sein? Eine Kraft, die eine Bewegung ohne Anziehung und ohne Abstossung, mithin eine Wirkung ohne Ursache hervorrufen würde.» Generelle Morph. I. 172.

Next