Kiss János szerk.: Religio, 1925.

1. szám

ISTEN LÉTÉNEK MEGISMERÉSE ÉS A MODERN BÖLCSELET. (Befejező közlemény.1) 3. A liberális protestantizmus.2 A SCHLEIERMACHER-és Ritschl-féle liberális protestantizmus ujabb­ kori két főképviselője Sabatier Ágost és Réville, valamint követői magukévá tették a Bergson-féle filozófia két alapelvét, hogy Isten immanens bennünk és hogy intuíció és átélt tapasz­talás útján konstatáljuk és erre a kettős alapra építették tanítá­sukat, mely szerint Istent magunkban tapasztaljuk. «Aki nem érzi szivében, sohasem találja meg kivüle.»­ Istent nem ismerjük meg magában, hanem csak velünk való viszonyaiban, amely viszonyo­kat szimbolikus nyelven fejezzük ki. Istenfogalmuk panteisztikus színezetű, sőt egyenesen kijelentik, hogy minden vallás egyfor­mán helyes és jó, még a panteizmus is, mert valamennyi egy­formán igaz és téves : igazak, ha korunknak megfelelnek, tévesek, ha más kor szemüvegén keresztül nézzük azokat. 4. A modernizmus.4 A liberális protestantizmus teóriáját nagyon megközelíti a modernizmusé. A modernizmus magáévá teszi az alsó öntudat teóriáját, melyet röviden így lehet összefoglalni : «Vannak bizonyos egyedekben visszaemlékezések, fogalmak, érzelmek, melyek a ren- 1 Az első közleményt 1. «Religio» 1924. II. füzetében, 129. s köv. old. 2 Sabatier, Esquisse d'une philosophie de la religion, 1898; Les religions d'autorité et la religion de l'Esprit. 1903. Reville, Le protestantisme liberale: sa nature, ses origines, sa mission, 1903. Michelet, Dieu et l'Agnosticisme contemporaine, 1909. 3 Sabatier, Esquisse... 382. oldal. 4 Loisy, Quelques lettres sur des questions actuelles et sur des événe­ment recents, 1908. Programma dei Modernisti. «Pascendi» enciklika. Dr. A* Qisler, Der Modernismus, 1912. Religio, hittud. és bölcs, folyóirat. 1925.

Next