Adevěrul, iulie 1903 (Anul 16, nr. 5000-5029)

1903-07-16 / nr. 5014

Mercuri 16 Iulie 190B. In tartnl sie 7S.OOO lei / Cererea de extrădare Se știe că Wilhelm Schmidt, autorul furtului de 70.000 lei, comis în dauna consulatului austro-ungar, al cărui funcționar era și care-l trimisese să inventarieze averea defunctului Iulian Fischer, a fost prins la Silistra, în Bulgaria, și arestat de autoritățile de acolo. • La început nu se știa daca se va cere sau nu extrădarea fugarului, deoarece furtul era comis de către un supus austro-ungar în dauna consulatului austroungar și se credea că afacerea se va tranșa de autoritățile austro-ungare. Er, însă, autoritățile române în înțelegere cu cele austro-ungare, au cerut autorităților bulgare extalarea fugarului, ceeace se va «coida cu siguranță. Imediat ce formalitățile de extrădare vor fi gata, Wilhelm Schmidt va fi adus la București ,și înaintat parchetului de Ilfov. Cu instrucția acestei afaceri a fost însărcinat de Lazar Munteanu, judecător de instrucție al cabinetului 2. B. dresuKssiest aíeisoFoeirc «le Iíí, msisaevrele saîBstrlaee 15 soldați morți de insolație.— 100 gravi bolnavi.— Manevrele trupelor.— Exerciții sub 57 grade de căldură Adevĕrul a dat la timp primele știri telegrafice despre groaznica nenorocire , întîmplată cu ocaziunea manevrelor austriace recente , cu ocaziunea unui marș pe care regimentul 12 de infanterie îl făcea pe distanța Trebinje-Bilek din Ierțegovina, 15 soldați au căzut morți de insolație, alți aproape 100 sînt foartegrav bolnavi în urma atacurilor de insolație suferite. Această ne mai permită întîmplare, care nu-șî găsește pereche în analele manevrelor ele pînă acum, a ridicat, cum și era de așteptat, o furtună de protestări în presa austriacă și în cea ungară. Toate ziarele sunt unanime în a protesta împotriva barbariei ofițerilor superiori cari, fără a ține seamă de căldurile caniculare ce domneau în ziua marșului,—erau 57 g. Celsius la soare —nu permiseră să se facă o etapă la cîțiva kilometri de Bilek, care era stațiunea finală a marșului. Cele două batalioane din reg. 12 infanterie porniseră în ziua de 7 iulie din Trebinje spre Nevesinje, pentru a participa la manevrele de corp de armată Pe drum, trupele avură cîteva mici manevre cu trupele garnizoanei din Bilek. Exercițiul a avut loc sub o căldură de 57 gr. Celsius. Trupa avea echipamentul de campanie, Și afară de aceasta și chipiile de paradă. Cele două batalioane urmau să intre în Bilek la amiază. Manevra a durat însă două ore mai mult, încă dinainte de amiaza, medicul regimentului anunță 70 de oameni cari nu mai puteau continua marșul, fiind sleiți de puteri. Cîțiva kilometri înainte de Bilek avu loc catastrofa: nouă oameni măsurii morți de insolație, alți 15 fură transportați în nesimțire, la spitalul din Bilek, dintre cari șe ase muriră pe drum, în mijlocul celor mai groaznice chinuri, înmormântarea celor morți a avut loc Marți. Ei au fost puși într’o groapă comună.* Ceea ce e demn de relevat e faptul că deși împrejurarea era notorie, cunoscută de toata lumea, autoritățile respective austriace au găsit că e locul de a se dezminți afirmațiunile ziarelor vieneze. Intr’adevăr, dezmințirea deși nu vizează în sine faptul morței celor 15 soldați, totuși caută să arate că s’au luat măsurile necesare pentru a se ușura marșul trupelor. Iată cum sună dezmințirea agenției oficioase „Corresponded Bureau“ din Viena. Față cu știrile exagerate răspîndite de ziare, „Correspondenz-Bureau“ este autorizat de ministerul de războiu al monarhiei de a declara că în timpul marșului de exerciții al trupelor, aproape de Bilek (Herzegovina) s-a constatat 15 decese printre soldați din cauza arșiței soarelui. Ancheta orînduită a putut constata că toate măsurile de precauțiune fuseseră luate pentru a înlesni marșul. Cauza acestui accident regretabil este ridicarea bruscă a temperaturei de la 22_40 de grade, pe timpul ultimei părți din acest marș. Frumos ton, nu-e vorba: „S’au constatat 15 decese printre soldați din cauza arșiței soarelui“. Scurt. Și nici o vorbă despre numărul celor foarte grav bolnavi în urma acestui accident pe care-l putea prevedea foarte ușor orice minte limpede.* In primul moment, toată vina acestei catastrofe se arunca în sarcina comandantului regimentului 12 de infanterie care făcea manevra, colonelul Grünz- Zweig von Eichelsieg. Se susținea că numitul colonel refuzase să acorde trupelor o etapă la cîțiva kilometri înainte de Bilek și în momentele cînd căldura ajunsese la apogeu. Colonelul v. Eichelsieg declara însă că toată vina cade asupra generalului Alfons v. Dragoni. El, colonelul, din potrivă, atrăsese atențiunea superiorului său asupra pericolului la care sunt expuse trupele, și-l invitase pe general de a întrerupe marșul, dar acesta din urmă refuză energic să admită acesta. De altminteri, ancheta care s’a instituit va stabili asupra cui cade răspunderea acestei groaznice catastrofe care a costat viața atâtor oameni. _____. Greva căruțașilor din Brăila — prin fir telefonic — Brăila, 14 Iulie.— Căruțașii din portul local, în urma unei neînțelegeri stabilite în cursul zilei de ost, au decis să se pună în grevă. Motivul grevei e faptul că Casa Mancel, care fusese instituită pentru a feri pe căruțași de exploatarea vătafilor și a magazinerilor, a trecut de partea acestora din urmă și menține prețurile din cursul ernor. Un număr de 120 căruțași au proclamat greva. Ei cereau ca să se revină la prețurile dobîndite în urma grevei de anul trecut. Polițaiul Secăreanu aflînd de cele ce se petrec, a sosit în port la ora 4 dimineața. La ora 10 au sosit procurorul Petrovici și polițaiul Badenschi, și au sfătuit pe căruțași să tnrcqușge greva și să reia lucrul. De la palatul justiției Știri judiciare Azi va fi supus spre confirmare, tribunalului Ilfov secția de vacanță, mandatul de arestare lansat contra comerciantului falit d. Gr. Udrescu. D. judecător de instrucție al cabinetului , s'a ocupat era cu afacerea falimentului Stanică Ionescu. Tribunalul Ilfov secția de vacanță, va judeca azi procesul lui Ștefan Georgescu, dat judecăței pentru falsificare de monede. Crima din strada Teatrului Continuarea instrucției D. judecător de instrucție Mumuianu continuă cu multă activitate instrucția în afacerea crimei din str. Teatrului a cărei victimă a fost Agapia Străchinescu. D-sa cauză a stabili complicitatea cîrciumarului Costică Grigoriu, care continuă a nega că ar fi avut vre-o cunoștință despre această crimă. D. judecător Mumuianu mai are de ascultat vre-o trei martori în această afacere, după care instrucția va fi terminată. Se crede că la sfîrșitul acestei luni de judecător va da Ordonanța definitivă. Reconfirmarea mandatelor Era tribunalul Ilfov secția de vacanță a reconfirmat pentru a cincea oră, mandatele de arestare lansate de d. judecător de instrucție Mumuianu, contra lui Tănase Cojocaru și Costică Grigoriu acuzații în această crimă. Judecarea acestui proces va veni în sesiunea de Septembrie a Gurței cu jurați din Ilfov și va fi unul din cele mai interesante. B. NOUĂ PREMII PENTRU ABONAȚI Cu începere de la 15 Iulie a. c., Adeverițl oferă o nouă serie de premii gratuite, tuturor abonaților săi. Această serie de nouă premii, după cum se va vedea din cele ce urmează cuprinde premii de valoare și folositoare tuturor. Iată lista acestor premii: 1) O bursă de internă pentru o domnișoară la institutul de fete Negoescu în valoare de 800 lei. 2) O bursă de semi-externă la același institut în valoare de 600 lei. 3) O bursă de externă la același institut în valoare de 400 lei. 4) O bicicletă „Brenader“ de lux, model 1903, cu jante de lemn cu aluminiu, pneumatice Dunlop originale, frînă interioară și invizibilă, complectă cu accesoriile ei, în valoare de 400 lei, de la marele magazin de velocipede și arme B. D. Zissuan et Comp., București, calea Victoriei 44. 5) O mașină de cusut de mină și de picior, în valoare de 160 lei, Singer- Perfecționat „Nothmanin“, renumite în toată lumea prin eleganța, mersul lor ușor și fără zgomot „Silencieuse“ și soliditatea lor neîntrecută, complectă cu 14 aparate ajutătoare, de la marele magazin de mașini de cusut B. D. Zisman et Comp., calea Victoriei 44, București. (5) Un graphop hon de concert cu cilindru „Stentor“, marca Columbia, în valoare de 500 lei, de la marele magazin de muzică Jean Feder, calea Victoriei 54. 7) Un harmonium, demontabil cu două pedale, 3 octave, și tonuri duble, in valoare de 120 lei, de la cunoscutul magazin general de muzică „La Harpa“, strada Colței 5 (piața Sf. Gheorghe). 8) Un plug de oțel No. 8. Marca D. 8 S. N., model 1903, din fabrica E. Kühne Moson, în valoare de lei 63. 9) O grapă flexibilă de oțel, în 3 cîmpuri, greutate kgr. 90, în valoare de lei 85, ambele de la casa Nicolae Fehér et Comp., Societate în comandită, mașini agricole, București, Strada Smîrdan 10. Sucursală: Brăila, bulevardul Cuza 87. Nefiind agricultor cîștigătorul, casa Fehér se obligă a-i plăti în numerar valoarea premiului cîștigat. Abonații participă la aceste trageri în raport cu timpul la care sînt abonați. . Abonații de un an, vor avea în urnă pase 12 bilete, cei de șase luni, șase bilete, cei de trei luni, trei bilete; iar cei de cîte o lună, cîte luni au fost abonați atîtea bilete vor avea în urnă. Primele trei premii: O bursă de internă, o bursă de externă și coada semi-externă se vor trage la 80 August. Restul premiilor se va trage la 15 Noembrie 1903. Ediția de seară Ultime informații lui D. Take Protopopescu face o vie propagandă mai ales în cercurile tinerilor liberali cerîndu-le să se pronunțe care politică vot să facă în partid: — Mergeți cu noi sau cu drapeliștii? Trebue să vă decideți, dacă știm pe cine putem conta!—spune tuturor. Take Protopopescu. D. Lascar, ministru de interne, a plecat de la Aix-la-Chapele la Brighton, lîngă Londra și nu se va întoarce în Capitală decît la sfîrșitul lunei. Regele a primit din partea marelui duce de Oldenburg o scrisoare prin care-i face cunoscut că soția sa marea ducesă Elisabeta-Alexandrina-Matilda- Augustina de Oldenburg a dat naștere unei principese. Pe seama ministerului de domenii s’a deschis un credit extraordinar de 170 mii lei necesar pentru executarea lucrărilor de parcelare și vînzare în loturi mici a moșiilor statului. Veniturile pescăriilor exploatate în regie de către stat, au fost de la 1 Aprilie—10 Iulie de 493323 lei, față cu 361500 lei, încasați în perioada corespunzătoare a anului trecut. A fost deci un escedent de 131823 lei, Ministerul de instrucția atrage printr-o circulară atenția direcțiilor de școli particulare ca pe viitor să observe cu cea mai mare rigurozitate aplicarea art. 54 din regulamentul școalelor private în ce privește predarea limbei române, deoarece s’a constatat că sunt multe școli cari suprimă cu desăvîrșire această materie din programa lor. Cu această ocazie ministerul mai invită aceste direcții să respecte ordinele ce le dă, căci altfel se va vedea silit să ia aspru măsuri de represiune. Școalele de agricultură avînd vite cari trebuesc asigurate contra furturilor, ministerul de instrucție invită printr’o circulară direcțiile acelor școli ca să ia cuvenitele măsuri spre a se aplica fiecărui cap de vită cercelul „Babic“ întrebuințat în acest scop și de creditul agricol. De la 1 August vama Filaret se va muta la întrepozitele de la Gingoga. La Filaret nu va mai rămîne decît o mică sucursală care cu timpul se va desființa și dînsa. Mîino vor fi îmbarcați pe bricul „Mircea“ cinci elevi ai școalei militare de artilerie și geniu pentru practică navală. Bricul va face o călătorie pînă la Alexandria din Egipet, atingând in drum toate porturile. Călătoria va dura o lună și jumătate. Cu începere de la 1 August, semnalele pentru intrarea în portul Constanța vor fi modificate. Geamandura cu sirenă și oglindă de la capul digului și cele două lumini fixe de pe coastă vor fi suprimate și vor fi puse în funcționare noile focuri de la intrarea în port: în dreapta intrărea cu lumina alternativă verde și alb și farul din capul digului dinspre vest cu puternice oscilațiuni de lumină albă, vizibile la 12 mile distanță. In ziua de 2 Iulie trecut s’a înfățișat înaintea Curței cu jurați din Buzău un proces de calomnie prin presă în care figura ca acuzat d. Pompiliu Ioanițescu, bine cunoscut în presa bucureșteană și care acum își complectează studiile la Liège. D. Ioanițescu neputîndu-se prezenta, a fost judecat în lipsă și cu acest prilej avocatul părței civile a afirmat că d-sa a fost „izgonit“ de la Adevărul afirmațiune care a îndrituit pe d. președinte al Curței cu jurați, d. Spiridon Stătescu ca, să adaoge „care va să zică este o haimana“. In urma acestora, Curtea a osîndit pe inculpatul absent la șase luni închisoare și 2000 lei amendă. Cum d. Ioanițescu a făcut opozițiune, deriziunea Curței cu jurați n’are nici o importanță practică, dar noi căutăm să protestăm contra cuvintelor injurioase adresate unui ziarist de către un magistrat și cu atît mai vîrtos, cu cît afirmațiunea părței civile nici nu era exactă deoarece d. Pompiliu Ioanițescu, cît a făcut parte din redacția Adeverul, nu ne-a dat nici un motiv de nemulțumire și ne-am despărțit de d-sa în termenii cei mai cordiali. Zilele acestea se va publica în Monitor lista cărților didactice aprobate. Ministerul de instrucție a trimis o circulară tuturor profesorilor de curs secundar prin care le pune în vedere că pentru anul viitor să nu recomande elevilor decît cărțile cuprinse în acea listă. Căruțașii au refuzat. Imediat după aceasta, comercianții locali s-au întrunit în localul Camerei de comerț, și au stabilit următoarele prețuri : Lei 12 de vagonul cîntarit, 11 de vagonul necîntarit, 60 bani kila căratul din port, 1,20 căratul kileî din oraș în port, 22 lei vagonul de la gara din oraș în port. Angajamentul acesta a fost semnat de toți comercianții. La ora 11, căruțașii greviști au reluat lucrul. Rola Cu trenul de Predeal de azi dimineață au părăsit țara 36 emigranți evrei. Ei merg prin Hamburg în sudul Americii de Nord. Locurile vacante în școalele normale de băeți și fete ale statului pe anul școlii noi, sunt: La secția normală a azilului „Elena Doamnă“, 34 locuri de bursiere; La școala normală de fete din Iași 27 locuri de bursieri; Școala normală de băeți, Craiova, 32 bursieri și 10 solvenți. Școala normală de băeți, Cîmpu-Lung, 41 bursieri și 5 solvenți. Școala normala, Buzău, 22 bursieri și 11 solvenți. Șoala normală, Galați, 36 bursieri. Școala normală, Bîrlad, 33 bursieri. Și la școala normală de băeți din Iași, 31 bursieri și 4 solvenți. Cererile de înscriere pentru secția normală a azilului Elena Doamna și a școalei normale de fete din Iași se vor adresa ministerului cel mai tîrziu pînă la 18 August. Concursul pentru ocuparea burselor vacante la Azil și la școala normală de fete din Iași se va ține în București, Iași și Craiova, în ordinea următoare : De la 25—30 August la Iași de la 31 August la 5 Septembrie în București și de la 6—10 Septembrie în Craiova. Pentru școalele normale de băeți, cererile de înscriere se fac între 15 și 31 August la direcțiunile școalelor respective. Condițiunile de admitere vor apare zilele acestea în Monitorul Oficial. S’a aprobat deschiderea unui credit de 2000 lei, pe seama bughetului ministerului instrucțiunei publice, necesar la cumpărarea aparatelor laboratoriului de chimie, pentru a servi la analiza petroleului român. D. Iancovici, cunoscutul avocat, fost avocat al statului, a încetat subit din viață azi dimineață la Sinaia. Defunctul se bucura de multe simpatii în baroul Capitalei, era unn om cu o largă cultură și urn spirit ales. Moartea lui prematură va fi regretată de toți acei cari l’au cunoscut. Ministerul instrucțiunei a hotărît în mod definitiv ca expozițiunea școalelor profesionale să înceapă la 21 Septembrie. In acest scop a adresat o circulară școalelor de agricultură prin care le invită ca produsele ce vor urma să fie expuse să fie înaintate ministerului cel mai tîrziu pînă la 14 Septembrie, iar produsele de grădinărie și cele l alte cari s’ar strica să fie expediate în așa fel, încît să ajungă la expoziție trei zile înainte de deschiderea ei. La această expoziție se vor expune și colecții de ori-ce natură făcute pe terenul școalei sau prin împrejurimi. In același timp, școalele de agricultură sunt ținute sa răspundă în termen de 5 zile cîțî metri patrați de suprafață să se rezerve pentru fiecare școală și ce fel de material va servi școala la expoziție. In lipsă de fonduri speciale cheltuelile necesarii se vor plăti din fondul destinat pentru cultura moșiei. D. C. I. Băicoianu, secretarul general al ministerului domeniilor a plecat azi dimineață la Constanța, însoțit de d. Pîrjolescu, șeful serviciului bunurilor din acel minister. De la Constanța vor merge în județele Dobrogei, spre a inspecta domeniile statului și se vor înapoia Vineri în Capitală. Zilele acestea se va publica în Monitorul oficial lista cărților de curs secundar că în anul școlar viitor să nu se recomande elevilor decît din cărțile din lista aprobată de minister și publicată de Monitor. D. Dumitru Cerkez, licențiat în drept, actual impiegat cl. II-a în serviciul direcțiunei generale a regiei monopolurilor statului, a fost numit impiegat cl. I în serviciul direcțiunei comptabilităței generale, în locul d-lui Al. Marinovici. D. dr. Vianu din Giurgiu ne roagă să dezmințim aserțiunea cum că d-sa ar fi declarat că boala de care sufere d. dr. Ciolac din localitate ar fi de natură alcoolică. D. Ștefan Pascal, farmacist a demisionat din calitatea de membru în consiliul de higienă al județului Ilfov. Mîiia Miercuri va avea loc la palatul Peleș la Sinaia un prînz diplomatic la care vor lua parte și ofițerii regimentului 18 Vologda. Raportul d-lui dr. Manolescu, directorul general al serviciului sanitar, cu privire la inspecțiunea ce d-sa a făcut în orașul Iași, — raport prezentat d-lui Costinescu, ministru ad-interim la interne,—va fi publicat în Monitorul Oficial. Acest raport a fost trimis în copie și primăriei de Iași, iar ministerul de culte a fost încunoștiințat ca să ia măsuri de îndreptarea stării sanitare de la seminarul Veniamin. Au reușit la examenul din iunie 1903, depus de elevele regulat înscrise în clasa VII a școalei profesionale gr. II fete din București, precum și de maestrele și ajutoarele de maestre cari la 1 Septembre 1900 nu aveau trei ani de suplinire următoarele : La croitorie. Foste eleve Călinescu Maria, Dumitrescu Maria, Figia Anastasia, Georgescu Aurelia, Georgescu Maria Sfetea, Grigorescu Constanța, Gabrielescu Elena, Ionescu G. Elena, Marinescu Elena, Mihalopol Maria, Munteanu Natalia, Nicolae Eufrosina, Popescu Tereza, Troteana Elena, Vișan Maris, actuale maestre și ajutoare,—Mitearm Irina, Popovici Natalia, Slătescu Maria, Vasiliu Maria, Vasilescu Maria, Zaharescu Maria, Constantinescu Maria și Ionescu I. Ecaterina. La rufărie, foste eleve.— Cantemir Alexandrina, Georgescu P. Maria, Mitru P. Ana, Moldovan Aneta, Mardarescu Natalia, Teodor Maria și Pascu Margareta, actuale maestre și ajutoare.—Baboianu Olimpia, Codreanu Elena, Cristescu Ecaterina, ,l>ima Eliza, Ioan Marin, Mihailovici Anastasia, Mihăilescu Eleonora, Paraschivescu Eugenia, Porumbița Evdochia, Panaitescu Paulina, Stavri Eugenia, Stănescu Elisa, Vasilescu Gherghina și Keminger Ecaterina. Tutunul e prost și mai scump decît în ori-ce țară. Calitatea 2-a, din pachete mai cu seamă și în deosebi ceea ce debitează în provincie, este mișetic. Or să ajungă a pune băii iar la pachete făcînd zel în profitul statului și despuind pe consumatori. Vă alătur aici o țigaretă principesa (!) care o de tutun curat calitatea așa zisă a 2-a. Desfid pe oricine să spună că nu e adevărat. fg Va rog să găsiți ,un mijloc a vindeca pe zeloșii de la R. M. St. de a scoate pe public din răbdare să ajungă în zelul lor di a se recomanda Ministerului de finanțe, de a ne debita fin, pac și pleavă în pachete și cîte 10 bețe în cutie, drept chibrituri. In Austria și Ungaria se tund de și se despate și acolo lumea de către stat,—dar nu se jupune! Tutunul e același și chibriturile bune, 100 bețe un hoițar (2 jum. bani.) Pitești, Iulie 13. Un nenorocit fumător IJia furt în tren D. dr. Lupescu a reclamat acum două zile poliției de siguranță că i s-a furat din tren, între stațiile Craiova-Pitești, un geamantan, în care în afară de bugeriî mai avea și 6 bonuri ale creditului funciar urban, fiecare de cîte 1000 lei. Poliția a început cercetările, Era, s’a putut da de urmele autorului acestui furt, în urma Următoarei împrejurări . D. Tudorică Georgescu, măcelar, s’a prezentat la d. bancher Moroianu din strada Lipscani, vroind să schimbe unul din bonuri. D. Moroianu observă că bonul prezentat din acele furate d-lui Lupescu. D. T. Georgescu a dovedit că bonurile le-a cumpărat de la un agent de schimb. _____ Fid. I 11111I I 11 Faiitul din lumea mare Am vorbit la timp despre plângerea d-nei E. &., adresată poliției de siguranță din Capitală contra unui domn din înalta societate bucureșteană, pe care îl acuza de furtul unor cercei în valoare de 10.000 lei. Această afacere a fost cercetată la siguranță, și făptuitorul în cele din urmă a recunoscut că a schimbat briliantele de la cerceii d-nei E. G. și l-a vîndut la Viena. Persoana în chestie însă a promis că va restitui alte pietre d-nei, de aceiași valoare. Pentru acest motiv, s’a dat un termen, care expirînd erî, tatăl d-lui cu pricina s’a prezentat la poliție cu o pereche de pietre de cercei în valoare de 2000 lei. D-na E. G. refuză să le primească și depuse imediat plîngere la parchet. Afacerea a fost repartizată la cabinetul 2 de instrucție și era în timpul zilei, judele instructor a făcut o descindere la locuita perșqipșlui chestre. După cum se pare această afacere va lua o întorsătură cu totul alta de aceea așteptată. Vom ține un curent cu tot ce se va petrece. Rep. HTT Zilele acestea se vor face mai multe mutări printre administratorii vamali. Azi s’a făcut în mijlocul unei asistențe alese, înmormîntarea cunoscutei publiciste italiane Clelia Bruzessi, mama d-nei Louisa Algiu. Condoleanțele noastre familiei. D. G. H. Müller, șeful casei de armatori și curtaj maritim „W. H. Müller“ din Rotterdam a fost numit consul general al României, în acel oraș, în locul d-lui C. G. Rommenheller demisionat. Ministerul de instrucție a cerut direcțiilor școlilor secundare să nu mai permită elevilor a da reprezentații fără autorizarea sa prealabilă și pentru fiecare fel de reprezentație. Examenele de capacitate suplimentare pentru profesorii de curs secundar ce trebuiau să înceapă la 1 Octombrie a. c. vor începe la 15 Noembrie și vor urma astfel: la 15 Noembrie limba romina și matematica ; la 8 Ianuarie 1904 limba germană, științele naturale și higiena ; la 15 Februarie limba latină, științele fizico-chimice și higiena ; la 15 Martie franceza și cosmografia. gj|Pe ziua de azi sunt infectate de febră aftoasa 18 comune din 5 județe. Epizootia e în foarte mare descreștere. D. D. Stoicescu ministrul domeniilor a sosit azi în Capitală, venind de la moșia Negrești. Negustoria monop. statului Primim sub acest titlu următoarele: De cîte ori trebue oare a se spune regiei că este o rușine ceea ce se petrece cu marfa ce pune în vînzare? Și cînd aud că-șî produce marfa sa de tutun și chibrituri, pe la expozițiile din străinătate,—atunci nerușinarea e și mai scandaloasă, căci expune tutun bun și cutii cu chibrituri ad-hoc — pe cînd de noi consumatorii își bate joc. Chibriturile sînt proaste, se rup între degete și întotdeauna mai puține decît 100 în cutie — lucru care a marcat pe ea. Requemul pentru Papa Azi dimineață toată suflarea catolică din Capitală a asistat la Requiemul ce s’a oficiat în catedrala Sf. Iosef pentru odihna papei Leo XIII. Toate tramvaele care duceau la catedrală erau înțesate de publicul ce venea la acest Requiem. La orele 10 vasta biserică gemea de lume. Mii de oameni bărbați și femei făceau neîncăpătoare catedrala. Au asistat, afară de un public numeros, eleve de ale tuturor școalelor catolice din Capitală, foarte multe călugărițe, societatea ungară „Sf. Ștefan“ și societatea femeilor catolice „Sf. Maria“ cu drapelele, iar membrii lor în ținută de ceremonie etc. Regele a fost reprezentat prin d. adjutant regal lt.-colonel Volvoreanu, iar din partea comunităței catolice au asistat d. președinte Waldemar Höflich, d. vice-președinte Hartmann, d- Wcitzner, membru în comitet, și toată elita catolică. Tot interiorul catedralei, cernit cu doliu, avea un aer solemn. In mijlocul bisericei era așezat un catafalc înalt îmbrăcat în negru și înconjurat de verdeață. In jurul catafalcului zeci de candelabre și sfeșnice mari, ale căror sute de luminări aprinse luminau sicriul. Pe coșciug se afla la unul din căpătîi o coroana archiepiscopală, iar la cobalt mitra papală așezată deasupra unei evanghelii mari legată în roșiu. Emblemele pontificate răspîndeau mii de sclipiri sub luminile nestatornice ale făcliilor aprinse. Pe fiecare lătare a catafalcului se afla zugrăvită în alb emblema morței , un craniu peste două oase. Altarul cel mare era de asemenea îmbrăcat în negru, luminat de șase uriașe sfeșnice de aur cu cîte o luminare groasă de ceară. In fund, unde se afla orga și corul, pe balustrada cernită, se afla portretul papei In mărime naturală, acoperit cu crep negru. Amvonul și celelalte altare mici, de asemenea, cernite. * Deși lume colosal de multă în biserică, totuși domnește o tăcere mormîntală. Clericii catedralei, în număr de paisprezece, îmbrăcați toți în robe albe cari contrastau cu micile togo negre ce-i acopereau, pornesc în convoiul, cu luminări aprinse și cu cruce mare în frunte spre a întîmpina pe arhiepiscopul catolic, monseniorul Hornstein care avea să oficieze Requiemul. Fix la orele 10 și jumătate monseniorul Hornstein sosește într’o trăsură închisă. Ușile catedralei se deschid largi, clerul face avant-gardă și suită, iar arhiepiscopul apare îmbrăcat într’un vestmânt de mătase, culoare violetă închis, purtînd pe cap o tichie mică de aceeași culoare. Credincioșii îngenunchiază și arhiepiscopul parcurge catedrala pînă la altar, dînd binecuvintări în dreapta și în stînga. Ajuns în altar, arhiepiscopul ia loc în fotoliul său, iar clericii, îi îmbracă veștmintele de ocazie, cu ceremonialul special. îndată după aceasta începe serviciul divin, care fu oficiat cu o solemnitate deosebită. După cuvintele „Requiescat in pace“, monseniorul Hornstein, urmat de clericii catedralei, ocolește de trei ori catafalcul. Apoi, venind iar în altar, vestmintele de ceremonie îi sunt scoase și arhiepiscopul părăsește catedrala, dînd benedicțiune credincioșilor cari se închinau la trecerea lui. Requiemul s’a sfîrșit la orele 11 și jumătate. Rep. Tragerea premiului al 146-lea Azi la orele 11 juni. s’a tras premiul al 146-lea oferit de „Adevărul“ cititorilor și abonaților săi din 4 Iulie și anume O casetă cu articole de toaletă din specialitățile farmaciei „Thüringher“ bulevardul Elisabeta 43. Cîștigătorul a fost d. Preda Milcu perceptor corn. Plenița-Dolj CEREALE București 15 iulie 1903 Poziția de azi avem de înregistrat urcări de prețuri la toate bursele străinătății. Așa notează griul la New York și Chicago cu 1 pînă la 1 și cinci optimi cents la Liverpol cu șapte optimi pen. la Paris cu 15 centime la Berlin cu 50 pfenigi în urcare. In Brăila piața a fost era deprimată pentru griu sub influența grevei căruțașilor și a știrilor calme din străinătate. Griul a suferit o scădere de 30 lei la vagon. S’a plătit de la lei 1215 pînă la la lei 1400 vagonul după calitate. Orz nou își menține prețul pentru marfa de kg. 60—61 cu lei 800—850 vagonul. Ovăz notează lei 900—940 vagonul marfă veche. íerjinile „feerului“ Servienul «les» v Succesorul lui Krîâv Viena, 14 iulie.— D. St. Burian, baron de Bajecz, ministrul , austroungar la Atena, a fost numit ministru de finanțe al monarhiei și administrator al provinciilor ocupate Bosnia și Herzegovina, în locul decedatului Kallay. Japonia nu înarmează Londra. 14 iulie.Wa iahiZ „Times“ primește din Tokio informațiuni telegrafice că știrile îngrijitoare răspîndite în privința pregătirilor de rázboiu din partea Japoniei sînt cu totul neîntemeiate. Fără îndoială, indignarea Japoniei în privința atitudinei Rusiei crește, dar poporul și guvernul japonez păstrează liniștea. Sinodul rus și ura contra evreilor Petersburg, 14 Iulie.— Sf. Sinod a însărcinat pe episcopul din Chișinău de a invita elenii din diocesia sa ca prin predici în biserici și prin propovâduire în afară să recomande părăsirea urei religioase contra evreilor. Prințul Bulgariei la Coburg Coburg, 14 iulie. — Prințul Bulgariei a sosit aci azi dimineață. Moartea amiralului Hassan pașa Constantinopol, 14 iulie. — Amiralul Hassan Pașa, ministrul marinei, a încetat din viață azi noapte. Protestul Sacrului-Colegiu Roma, 14 Iulie.—- Zgomotul circulă că în adevăr Sacrul-Colegiu a trimis puterilor o notă de protestare contra stărei actuale de lucruri. Ciocniri de trenuri — Uciși și răniți — Glasgow, 14 Iulie.—O ciocnire de trenuri s’a produs azi dimineață în gara Saint Enoch din acest oraș. Sînt 13 uciși și 20 răniți. Ministru de războiu demisionat Stockholm, 14 iulie. — Regele a primit demisiunea ministrului de razboiu, locot.-general J. I. de Crusebjörn. Colonelul Virgin a fost numit ministru de războiu. Cutremur de pămînt Roma, 14 iulie.—• Un ușor cutremur de pămînt s-a produs în numeroase orașe ale Italiei de Nord. Guvernul olandez și Serbia Haga. 14 iulie. — Guvernul a decis ca ministrul olandez de la Belgrad să nu fie acreditat pe lîngă noul guvern sîrb, mai înainte ca să nu se dea satisfacțiune moralei ultragiate prin asasinatele din Belgrad. Servicirul de zi Nou ministru de marină turc Constantinopol, 15 Iulie.—Se crede că Djelal Bey, ministrul instrucțiunei publice, va fi numit ministru de marină. Călătoria regelui Angliei Belfast, 15 iulie.— gina au sosit aci în mațiunilor mulțime!. Răspunzînd la o venire, regele a zis că pius mamei sale, va Irlande și va menține națiuni. Regele și renijlocul adlanresăr de bine a urma exemic libertățile pacea între Adevăr și INSERȚIUNI ȘI RECLAME Domnule director In ziarul „Adevărul“ No. 5008 din 9 Iulie ediția de seară, am fost grav insultat prin o inserțiune semnată dr. Mannea, cărui cerîndu’i satisfacțiune pe calea armelor, d-sa prin alăturatul proces-verbal cu data din 10 Iulie a. c. declară categoric că nu este semnătura sa și că nu are de loc cunoștință despre scrisoarea cu publicați. Pentru restabilirea adevărului vă rog d-Le director a da publicitățeî în cel mai apropiat număr al ziarului d-voastre copia procesului verbal redicat de martorii semnați. Primiți vă rog asigurarea considerațiunea ce vă păstrez. 1903 Iulie 11 Victor Gh. Lecca PROCES-VERBAL Anul 1903 luna Iudie 10 zile Subsemnații Iuniu Lecca și Emanoil Neagu martorii d-lui Victor Lecca, am cerut d-lui doctor P. Manea reparație pentru inserțiunea sub semnătura d-lui doctor Manea din ziarul Adevărul No 5008 ediția de seara, ofensatoare pentru d. Victor Lecca. Subsemnații Ilie Racovițe și căpitan C. Stavăr, martorii d-lulj dr. Manea, declarăm în numele clientului nostru, că inserțiunea apărută in ziarul Adevĕrul este fără știrea sa și ca dovadă a dat ziarului următoarea telegramă : O. Mille, redacția Aderca din București, Inserția și semnătura mea"din No. 5008 la adresa Victor Lecca sunt apocrife. Reclamat parchetului, păstrați originare, ajutați-mă la descoperirea autorului. șs dr. P. Manea. Apoi d. dr. Manea a mai reclamat parchetului Bacäu, pentru descoperirea autorului în următorul cuprins : Domnule procuror. In ziarul Adevend No. 5008 de Joi 9 Iulie văd o inserție semnată cu numele meu la adresa d-lui Victor Lecca. Deoarece eu n’am nici o știre de această scrisoare, fie că ar fi emanată de la mine fie că aș fi însărcinat pe im alsul să o scrie în numele meu, și în vedere că conținutul acestei scrisori este ofensatoare persoanei cărei i se adresează, cer să bine-voiți a deschide o cercetare, spre a descoperi cine este autorul și contra cui prin urmare să mă plîng justiției pentru acest fapt. In urma celor arătate socotim incidentul cu desăvîrșire închis. Pentru care s’a încheiat acest proces verbal în dublu exemplar din care unul se va da d-luî dr. Manea și unul d-luî Victor Lecca. sst E. Neagu ) martorii d-luî Victor ss) I. I. Lecca) Lecca. ss) E. Racovițe ) martorii d-luî dr. ss) Căpitan C. Stavar) P. Manea.______ Societatea Creditului Funciar Urban din București PUBLICAȚIUNE Societatea Creditului Funciar Urban din București, publică spre cunoștința generală că, axe de închiriat chiar de acum imobilul Abramovici Mendelsohn azi Burelly Mtors Strada Brutus No. 6, corpul 2 și 3. Doritorii se pot adresa la sediul acestei Societăți în fiecare zi între orele 8—11 a. m. pi secțiunea I# *1sg Lised JAUA Bacostesci, folea Jvloșiior, ISZ Rezultatul examenelor strălucit Ung singur repetent in cursul inferior 3 în cursul superior nici unul în școala de comerț nici în cea primarei. Prețurile s’au mai scăzut învățătură serioasă și creșteră bună. — Prospecte la cerere. Director EAIU BALTEANU Prof. la Liceul Sf. Sava, Bucuresci 12759-5 . , I Prima instalațiune electrică de prăjit și măcinat cafea, crudă, prăjită și măcinată avea acao — importat direct a Ueaiu — toate mărcile le găsiți la magazinul special de aceste articole ■ B.S. Comenzile din provincie se executa contra ramburs. ARIE Str. Carageoroevici 3 126Q7 colț cu Str. Lipscani 5. SpSFTIETfi] stabiliment balnear, cel mai mare success la Catarric - cronic de stomac și intestine, colică, abundență de sânge întracorporală, stagnare de sânge, emoroidă, bobuiă de ficat și splină, la atacurile cu catarric a țevelor de fiere, galbinare, clolelit, la galbinarea ivită în perioolul desvoltării și la disordinea catamenică, provenită din gălbinarea desvoltărei, la infectările de catarric a besicei de urină și a rinichilor, piatră și nămol de urină, la boalele cronice a mitrei femeești, isterie, impotență, rheomă, etc., etc. Are 600 de odăi elegant pe prețul de la cor . 60 filere pe zi în sus, și 5 restaurante, pentru bolnavi bucătării de cura sub controlu medicului. Prețuri moderate. Stațiunea căiii ferate este Földvár (Feldioara). pactorul g. pleșoianu Face cunoscut clientelei sale că pe timpul verei a rămas în Capitală și dă consultațiune între orele 2—4 a. m. boale interne adulți și copii Special în boale de stomac și intestin str. wcnlptnrei 33 ’ 12748-12 EmilA.Frunzescu AVOCAT Se însărcinează pe timpul vacanțelor cu toate afacerile de avocatură și notariat. Consultațiuni de la 8—11 a.m. Strada Polonă Xo. fl. 12691-15 Agenția «Sensidicitate CAROL SCHULDER Face cunoscut onor. sale clientele ci nu mai are în serviciul său pe funcționărul Moseu Griiberg și roagă a nu i se încredința nici o sumă. verse de Fer Parchette de Stejar Cherestea- de-aet fel Ciment de Braila -Talage și Lăzi poat vinde cu prețuri : cdnse l'AEL COHEN Telefon 138. Calea privnței ivo. 19112495—20 Societatea Voiajorilor Comerciali din România Sediul București PUBLICAȚIUNE La 1 Octombrie a. c. subsemnatul comitet va publica o listă nouă despre toți furnișorii ei, și deci aduce la cunoștința d-lor hotelieri și Restauratori din provincie că pina la 1 August a. c. primesce oferte. ____________ __________Comitetul Ministerul de Finance Direcțiunea Contabilităței generale DATORIA 1.1 It.ICA PUBLICAȚIUNE A 10 tragere la sorți a titlurilor de renta 4a/0 amortisabilă din 1898 împrumutul de lei 180.000.000 se va efectua în ziua de 19 Iulie 1 August 1903 ora 10 a. m. în sala specială din Ministerul de Finance, conform dispozițiunilor stabilite prin noul regulament publicat în Monitorul Oficial No. 15 din 19 Aprilie 1903. La această tragere se vor amortiza titluri în valoare nominală de lei 440.500 în următoarele proporțiuni: 15 titluri a 6.000 Lei 75 000 53 „ a 2.500 Lei 132 500 132 „ a 1.000 Lei 132.000 202 „ a 500 Lei 101.000 402 tit. p. oval. nom. 440.500 Publicul este rugat a asista la tragere. Ministrul Finanțelor (s) Costinescu No. 33676,604 din 30 Iunie 1903. A 14 tragere la sorți a titlurilor de rentă 4% amortisabilă din 1890 împrumutul de lei 90.000.009 se va efectua în ziua de 19 Iulie—1 August 1903 ora 16 a. m. în sala specială din Ministerul de Finance, conform disposițiunilor stabilite prin noul regulament publicat în Monitorul Oficial No. 15 din 19 Aprilie 1903. La această tragere se vor amortiza titluri în valoare nominală de lei 494.000 în următoarele proporțiuni : 25 titluri a 5.000 Lei 125.000 59 „ „ 2.500 „ 147.500 147 „ „ 1.000 „ 147.000 149 . „ 500 „ 74.500 300 tit. p. oval. nom. de Lei 494.000 Publicul este rugat a azista la trageri Ministrul Finanțelor (I.) Costinescu No. 83675/603 din 30 Iunie 1903. Dr.STERIE N. Í1URÜD IX. Pellkangaase. — Nn. ro, Visa* consultațiuni cu celebritățile medicale și cu specialiștii de la facultatea de medicină din Viena. 16093-10« MINISTERUL DE REZBOIU PUBLICAȚIUNE Manutanță Centrală a Armatei avînd necesitate de 80.000 pînă la 90.000 Hectolitri grâu din recolta nouă se publică spre cunoștința generală că cu începere din ziua de 1 și până la 10 Septembrie orele 12 a. m. inclusiv se vor primi la Ministerul de Război Direcția de Intendența oferte sigilate însoțite și de câte două probe de grau în greutate de câte 4 cilograme fiecare pentru întreaga cantitate sau pentru parte din ea. Ofertele se primesc numai de la producători, proprietari sau arendași. Se admit și reprezentanții producătorilor cu condiție de a dovedi că au această calitate specificând în oferte și locul de producere. In ziua de 15 Septembrie orele 9 dimineața toți ofertanții vor fi prezenți la Ministerul de Război, unde se vor deschide ofertele și se va hotărî asupra celor ce vor fi admise. Predarea griului sa va face în curtea manutanței centrala. 12749-4 : Direcțiunea balneară. 12604—40