Adevěrul, aprilie 1904 (Anul 17, nr. 5265-5294)

1904-04-09 / nr. 5273

rlieri 9 Aprilie 191)‘4 Corpurile Legiuitoare CAMERA în marsa ședinței 9c la 7 Aprilie Discursul d-lui Missir D. V. Lascar ne arată că sunt unele comune, cari n’au nici 500 lei venit. Altele au între 1000—3000 lei venit. Starea aceasta de lucruri e într’adevar îngrijitoare. Ca leaed. Moruzzi ne-a propus monopolul cîrciumilor. Dar acesta va micșora și mai mult venitul comunelor. Totuși se impune găsirea unei soluții. Senatul a spus : nu putem mări comunele, căci e prea periculos acest lucru. De ce ? Comuna e un organ esențial al statului, e absolut necesar ca ea să aibă o viață intensă și pe baze solide. A lăsa comuna astfel cum o azi înseamnă a lovi în interesele statului. A le contopi însamnă a sacrifica unele comune existente. Ce era de făcut ? S’a găsit soluția asociațiilor comunelor, lucru care se practică și în Franța; instituția poartă acolo numele de sindicat comunal. Legea nu face altceva, decît face obligatorie sindicarea comunelor. Totuși oratorul declară că nu-i place denumirea cerc. Poate că ar fi fost demis mai bine ocol. Deci cercul comunal e o sindicare a comunelor, ce nu au un venit de 1000 lei. Examinează situația datelor la 1864. Arată cum toate satele de pe atunci nu au putut fi declarate comune de către legiuitorul de la 1864. Și atunci s’a admis norma minimă de 100 de locuitori sau 500 de lei venit. Cercul comunal, pe care-1 fixează proiectul de lege de astăzi, nu se poate considera ca o contopire a comunelor. Dar comunele fiind sindicate vor fi supuse la o nouă cheltuială pentru plata moașei, jandarmului, agentului sanitar. De unde se vor face aceste cheltueli ? Vor avea comunele un venit mai mare ? Va avea cercul vre-un venit extraordinar ? De loc. Ea li se impune comunelor cite o cheltuială de minimum 60 lei pe lună pentru notar. Dacă ar fi rămas primul proect al d-lui V. Lascar, atunci am fi avut de a face cu o contopire a comunelor, s’ar fi făcut economii pe de o parte iar pe de altă parte s’ar fi putut face oarecari îmbunătățiri. Așa cum stau lucrurile acum, toată reforma se reduce la numirea a trei funcționăriși: jandarmul, moașa, agentul sanitar. In Franța sindicatul comunal are o existență morală. De ce n’ați declarat cercul ca persoană morală. In Franța există un președinte al sindicatului, care-1 reprezintă pa acesta. La noi cine reprezintă cercul ? Avind în vedere aceste lacune, cred ca trebue să propunem amendamente, cari să consacre cercul comunal ca o persoană juridică. Ședința se suspendă. La ora 3 jum. D. B. Missir continuîndu-șî discursul vorbește despre asociațiile comunale libere, voluntare. Legea permite fiecărei comune în parte să se asocieze cu alte comune în vederea satisfacerea unor nevoi. Totuși am de făcut și aci unele obiecții. Cum se va asocia o comună dintr'un cerc cu altă comună din alt cerc ? Va fi o întreagă confuzie de atribuțiuni" și delegați. Logic [sar fi fost să SP specifice, că o comună care,vs. ^ J ® 111 Noui amănunte asupra sinucidere! din șos. Basarab.— Em poliția a terminat ancheta asupra sinucidere! din șos. Basarab. S’a constatat că Elena Dumitriu ajunsese să nu mai poarte interes nici unei intîmplări din viață. Ea se călna în fiece moment, că trăește fără nici un ideal, deoarece fiica ei nu mai există. O dovadă despre puterea cu care nenorocita femei ajunsese să fie stapînită de ideia unei revederi a fiicei sale pe ceal altă lume, este chiar înfățișarea zimbitoare a cadavrului. Am văzut pe moartă cu cîteva minute în urma tăierea fringhiei cu care se spînzurase. Bărbatul ei și vecinile o transportaseră în casă și o așezaseră pe pat. Nimic din înfățișarea hidoasă a strangulaților, nici ochii ieșiți din orbite, nici limba scoasă afară. Singură făptura lăsată de fringhie în jurul gîtului arăta teribila moarte. Altfel oricine ar fi putut crede că se găsește în fața unei femei adormite, care visează un vis frumos. El i s’a dat autorizația de înmormîntare. Cadavrul nu va mai fi transportat la institutul medico-legal, pentru a i se face autopsia. Un furt de 0000 mărci germane. Serviciul siguranței a fost înștiințat, că un tînăr, Alexandru Braun, în etate de 19 ani, practicant de biuton la comerciantul Max Weinfeld, a dispărut de la stăpinul său furînd suma de 9000 mărci germane. S’au comunicat tuturor agenților de poliție semnalmentele dispărutului și s’au luat măsurî de urmărire. Furtul din gara Ploești.— Plutonierul Buzescu, din jandarmii pedeștri, a reclamat serviciului siguranței că i s’a furat in gara Ploești, un geamantan ce conținea diferite obiecte. D. inspector șef al siguranței a luat măsuri să se facă cercetări pe la toți negustorii de vechituri, cari de obicei au foarte strinse prietenii cu hoții de haine. Servitori hoți. — Poliția orașului Piatra-Olt a comunicat serviciului de siguranță din Capitală, că doi ungurî, unul Ianoș iar colalt Șandor, amândoi foști în serviciul d-lui Alex. Bulu, din com. Vocești, au dispărut de la stăpînul lor furînd suma de 200 lei în hîrtii de bancă și în argint. Serviciul controlului hanurilor a luat masuri de cercetare, comunicînd agenților de poliție semnalmentele dispăruților. Țărani hoți.— Serviciul siguranței a luat masuri de urmărire împotriva țăranilor Ștefan N. Țigău și Nicolae Mușat, amindoi din com. Busnea, jud. Muscel. Ei erau angajați împreună cu alți țărani ca muncitori la d. Iordan Guțulescu, proprietarul moșiei Hălăușești, de unde au dispărut furînd numeroase lucruri de ale tovarășilor lor. Se crede că ei s’au refugiat în Capitală, face parte dintr’un cerc trebue să aștepte satisfacerea nevoilor sale de la acest cerc. Să nu se permită decit asociația comunelor izolate cu cercul sau a cercurilor între dînsele. D B. Missir examinează chestia dacă satul are o capacitate juridică. După legea din 1864 se spune că dacă o parte din comună se lipește la altă comună, averea rămîne așa proprie. Prin „parte“ se înțelege desigur cătunul. Deci cătunul era persoană morală. Legea din 1874 de asemeni. Singură legea din 1887 lasă lucrurile nerezolvate. Organizarea ce se dă acum satelor urmează firul care conduce la asigurarea averei independente a cătunelor. Examinînd chestia inspectorilor comunali, oratorul apără tot ce o concepție proprie a ministrului și critică variantele introduse de Senat. Acum se pune chestia: legea aceasta e centralizatoare sau descentralizătoare ? Administrație descentralizată înseamnă cînd un interes local e administrat de o administrație locală. Dar alături de interesele comunei sînt și interesele județului și ale statului ! Nu putem desființa unitatea statului, lăsînd comunele în stare de o independență sui-generis, mai mult un fel de anarhie. Interesele generale nu pot fi supuse administrației comunale ci să fie puse sub supravegherea centrală. Dar cari sunt interesele generale, cari cele locale. Generale sunt acele interese, cari se ivesc cu un caracter comun în toată țara sau mai în toată țara. Astfel sunt de interes general școala, poliția generală a statului, etc. Locale acele ce se prezintă cu un caracter sporadic, isolat. Legea comunală din 1864 a pus cea dintîiu principiul de descentralizare. La 74 aceleași principii inspiră legea comunală. Proectul actual de lege nu atinge acest principiu. Jandarmeria, starea sanitară, etc. sunt de interes general, deci e logic ca funcționarii respectivi să depindă de stat. D. Culoglu : Atunci să-I și plătească. D. Missir: Dacă i-ar plăti statul ar pune dări , așa că in realitate tot asupra comunelor ar reveni cheltuiala. Pentru aceste motive cred că această lege merită să fie luată în seamă. Cu rezerva unor modificări, pe cari le-am propus, sînt convins că ea înseamnă un pas de progres.Aplauze) Discursul d-lui N. Ionescu D-niu Nicorescu și Marghiloman, înscriși pentru discuția generală, lipsind, d. președinte dă cuvîntul d-lui Neculai Ionescu, care vorbește contra. Oratorul crede că legea e anticonstituțională și crează o clasificare artificială. D. Poenaru-Borăca, vice-președinte, ocupă fotoliul preșidențial. D-nii Take Ionescu, Alexiu, Const. Mille, Teodor Ioan, înscriși la discuția generală, lipsesc de la ședință. D. președinte dă cuvîntul d-lui M. G. Olteanu, raportor. D. Olteanu declară că nu poate vorbi astăzi. D. V. Lascar, ministru de interne Deoarece sînt înscriși pentru discuția generală și membri din opoziție, rog Camera să ridice ședința, pentru ca mîiio oratorii înscriși să poată lua cuvîntul. E interesant să auzim toate opiniile și în special ale opoziției. (Aplauze). Ședința se ridică la ora 4.45. Ședința de la 8 Aprilie 1904 Ședința se deschide la ora 2 sub preșidenția d-lui M. Phorechide. Se fac formalitățile obicinuite. La ordinea zilei continuarea discuției generale cu privire la legea organizatei comunelor rurale. Scandalul din Ploești D. Demetrescu-Agraru adresează o interpelare ministrului de instrucție și ministrului de lucrări publice asupra scandalului provocat al altera la Ploești de inginerul șef al județului Prahova, care fără să fie provocat a lovit in stradă pe profesorul Flavian. Ce măsuri au de gînd să ia miniștrii respectivi? D. Em. Porumbaru, ministru de lucrări publice, răspunde, că a primit o reclamațiune din partea d-lui Florian și a însărcinat pe d. inginer Zane să facă o anchetă. Chestia peștelui și replantărea viilor D. Leon Cosmovici adresează ministrului de domenii o întrebare relativă la chestia scumpire! peștelui și întreabă ce măsuri gîndește să ia guvernul în această cestiune, precum și relativ la replantarea viilor. (Aplauze ironice). D. Iorgu Exarcu : Cer urgența! (Ilaritate). Legea comunală Se intră în ordinea zilei. D. Titu Frumușanu: Iau cuvîntul cu un sentiment de îndoială, pentru că ceva insolit se produce în sînul majorităței cu prilejul acestui proect de lege. S’ar părea că cei cari se împotrivesc legea vor să ne facă să ghicim că altceva, în afară de dispozițiile legei provoacă împotrivirea da care e vorba. (Aplauze). Cred însă, că cei cari încearcă să fărîme partidul liberal nu vor reuși (aplauze) și partidul liberal e destul de puternic ca să ramie strîns unit în jurul aceluia, căruia l-ați încredințat sarcina de a conduce destinele acestui partid. (4 plauze prelungite). Fac apel la bunul simț al membrilor din majoritate, ca să înțeleagă, că partidul liberal nu poate sta la putere decît voi'indu-se această lege, care însamnă o reformă însemnată. Să punem interesele superioare mai presus de interesele noastre personale. Face istoricul votărei legilor anterioare pentru reorganizarea comunală. Oratorul continuă. SENUATUL Ședința De la 8 Aprilie Ședința se deschide la orele 2.55 sub preșidenția d-lui P. S. Aurelian. Prezenți: 74 din senatori. Pe banca ministerială d. Costinescu. La ordinea zilei indigenate, D. Valerian Urseanu citește o petițiune a proprietarilor din Drăgășani, adresată d-lui ministru de finanțe, prin care aceștia se pling să sunt debitați și urmăriți înainte de a-și fi vîndut recolta, ceea ce a contrar art. 14 din legea fondului comunal. D. Costinescu răspunde că a fi debitați nu înseamnă a fi urmăriți, că în adevăr perceptorii cotează și taxează vinurile înainte de vînzare, dar proprietarii nu sînt obligați a plăti dorit după aceasta. Va lua doaltruin trele măsuri, ca să nu mai aibă de ce se plînge. Ședința urmează. Ultime informații . Sturdza a declarat eri la Cameră, într'un grup de deputați, că s’a convins cum că acei liberali cari se agită contră legei comunale nu voesc altceva decit remaniarea guvernului. — Și eu îi am să le fac pe plac, a adăugat primul ministru cu hotărîre.O Asupra comandă de tunuri mai putem spune următoarele: Ministerul nostru de războiu s'a oprit la tunul tip romînesc fabricat de uzinele Krupp pentru considerațiunea că acel tun s' a dovedit că e cel mai rezistent și că posedă aparatul de ochire al maiorului Ghenea, aparat ce s'ar fi dovedit a fi cel mai bun și care a devenit proprietatea uzinelor Krupp. Față de tunurile franceze, tunul tip romînesc e inferior prin lipsa fir înei pneumatice și superior prin puterea de rezistență și aparatul de ochire. Noul tun romînesc are firmă cu glicerina. Regele și principele Ferdinand vor asista în curînd la exercițiile ce se vor face la Dadilov cu cele cîteva tunuri tip romînesc care au și fost instalate în baterii pe cîmpul de tragere din acea localitate. Un deputat guvernamental făcea observația că d. Sturdza, directorul nominal al creditului rural, e hărțuit la Cameră mai mult tocmai de către d-nii Cernescu, Culoglu și Victor Antonescu, cari sunt avocații acelui credit. In triste împrejurări a ajuns d. Sturdza! D. Lascar a aprobat azi cererea Comunei Craiova de a contracta un însemnat împrumut pentru nevoile sale. Un proiect de lege va fi depus în parlament in vederea acelui împrumut Prin vama Predeal s’a exportat în Martie, pentru Germania 99.438 kgr. benzină ; pentru Austria 32.910 kgr. benzină și 1.063.815 kgr. petrol brut; pentru Bulgaria 5990 kgr. benzină pentru Elveția 9910 kgr. benzină și 11410 kgr. petrol rafinat; pentru Germania 88.400 kgr. petrol brut ; iar pentru Italia 3357 kgr. petrol brut. O Duminică 11 Aprilie, la ora 2 p. m., se va ține în casele d-lui George Ioanid din str. Polonă No. 126, o consfătuire a proprietarilor și chiriașilor din suburbiile Icoanei, Pitar-Moșu, Precupeții-Noi, Popa-Chițu, Batîștea, etc., spre a aviza la mijloacele de luat pentru a obține de la primărie desființarea rampei pentru arderea gunoaelor situată în străzile Țăranilor și Căruțașilor. De la 1890, data înființărei acestei rampe, cartierele suscitate au devenit un adevărat focar de infecție și proprietarii și chiriașii de acolo nu au încetat să protesteze contra pericolului permanent la care e expusă sănătatea populației și în special a copiilor. Pînă acum însă primăria n’a voit să ție seamă de plîngerile lor. Să sperăm că din noua consfătuire la care sînt convocați proprietarii și chiriașii în chestie, va eși soluția care va decide în fine pe primărie de a muta rampa pentru arderea gunoaelor afară din oraș. O „România militară“, revistă oficială a marelui stat-major, în numărul său de pe luna Martie a. c., aduce la cunoștința ofițerilor, că termenul fixat pentru prezentarea manuscriselor la concursurile publicate asupra: 1. Bătăliei de la Călugăreni; 2. înlocuirea cuvintelor străine întrebuințate în terminologia militară romina ; și 5) Armamentul puterei armatei romane de la invențiunea pulberii de foc și pînă în timpurile noastre (anul 1878); s’a amînat pînă la 30 Aprilie a. c ) Societatea studenților în medicină va serba în ziua de Duminică, 11 Aprilie, ora 2 jum. p. m., în localul său din Palatul Băilor Eforiei, aniversarea celui d’al XXIX-lea an de la înființarea sa. Ședința solemnă, care va avea loc cu această ocaziune, va fi deschisă printr’o cuvîntare a d-lui președinte. D. secretar general va face o dare de seamă asupra mersului societăței in cursul anului expirat. In urmă d. D. Demetrian, intern al spitalelor, va ține dizertația: Despre falșii urinari. . O . Azi la orele 8 lum. seara, se va ține în sala cercului militar, conferința d-lui locotenent Eugen Assaky, despre : „Importanța și necesitatea aerostaticei din punct de vedere militar“. Regele și principele Ferdinand vor asista la această conferință. Consiliul permanent al instrucției a luat era în cercetare afacerea d-nei Teofana Mihăilescu, învățătoare în comuna Berceni din județul Ilfov, și s’a pronunțat pentru stricta aplicare a art. 61 din regulamentul pentru aplicarea legei învățământului primar, adică să fie transferată la o altă școală în al doilea post după propria ei cerere, iar nu să fie lăsată a dirige o școală mixtă cu cinci clase, ceea ce incumbă numai unui bărbat. O Mișcarea hotârîtă a se face atit în administrația centrală cit și în serviciul exterior al vămilor cu ocazia noului an financiar va avea loc pe ziua de 15 Aprilie. Regele a lucrat azi dimineață cu d-oi miniștri Al. Gianni și Spiru Haret. Lucrările pentru întocmirea planurilor noului ciiciu din T.Măgurele sunt aproape gata. Ele au fost executate de către serviciul hidraulic. Licitația pentru darea în antrepriză a efectuarei acestor importante lucrări se va ține la sfîrșitul acestei luni. Prețul lucrărilor după devis este fixat la suma de 500.000 lei. Lucrările vor începe în cursul lunii Maiü. O Administrația Casei școalelor a hotărît să dea revizorilor școlari o remiză de 15 la sută din valoarea libretelor școlare ce vor desface, precum și o sumă de 24 lei pe an ca cheltuolî de expediție a libretelor. D. Manolescu, noul inspector administrativ, a inspectat poliția orașului T.Măgurele. Budgetul comunei Craiova a fost supus azi aprobării și ministerului de interne. Acest budget se prezintă atît la venituri cît și la cheltueli cu suma de 2.000.000 lei. Direcția generala a regiei monopolurilor statului aduce la cunoștința generală că cultura plantelor aparținînd genului „nicotiana“ (tutun), făcînd posibilă călcarea legei asupra monopolului tutunurilor, este considerată, ca și în alte țări unde cultura tutunului este monopolizată de stat, contrară prescripțiilor legei. In consecință, spre a se evita urmările ce ar rezulta din aplicarea legii pentru acei cari din neștiință vor cultiva astfel de plante, direcția pune în vedere tuturor că oprește asemenea culturi și că agenții săi le vor distruge ori pe unde s’ar găsi. In special se atrage atenția publicului asupra varietăților „nicotiana affinis“, „nicotiana sylvestris“ și „nicotiana colossea“ cari se cultivă de obiceiu prin grădini și parcuri ca plante de ornament și cari sunt prohibiri). Șezătoarea „Ștefan Vodă“ care s’a dat de elevii liceului Mateiu Basarab la 13 Martie se va da a doua oară în sala Ateneului, Sâmbătă 17 Aprilie, sub patronagiul d-lui ministru Haret de către elevii aceluiași liceu pentru îmbrăcarea unora din elevii săraci ai celor trei licee și ai celor două gimnazii din București. O comisiune de delegați ai comercianților detailiști de băuturi spirtoase din Capitală, dimpreună cu d. Iancu Brătescu, s-a prezentat astăzi la ora 10 a. m. d-lui Em. Costinescu, ministru de finanțe, și î-a cerut reducerea taxei de 20 la sută la care au fost impuși. O . Miine consiliul permanent al instrucției va judeca pe soții Popazu, învățători în comuna Gheraiești din județul Roman. Miercuri 14 Aprilie se va întruni la primărie consiliul comunal al Capitalei. In această ședință se va lua în discuțiune și cheutia prelungirea concesiei tramvaiului. Consiliul tehnic superior de pe lîngă ministerul lucrărilor publice a aprobat proectul pentru facerea unei piețe în orașul Dorohoiu, în fața palatului administrativ. Asemenea a aprobat și proectu pentru construirea unui local de primărie în comuna Râșnov, județul Neamțu. Lucrările vor costa 13.838 lei. D In urma licitației ținută ori la ministerul de domenii, stațiunea balneară Lacul Sărat a fost închiriată provizoriu,pînă la aprobarea ministruluipe termen de 5 ani, d-lui Diamandi Gheorghiu în schimbul sumei de 35.000 lei pe an. O Discură sonsiliul permanent al instrucției se va întruni dimpreună cu comisia complectă pentru cercetarea cărților de curs secundar și va continua cu discuția asupra rapoartelor cărților de limba franceză, cum și asupra rapoartelor cărților de religie. La examenul de capacitate pentru limba franceză au reușit pentru specialitatea principală d-nii: Ardeleanu, Candrea, Codreanu, Drouhet, Fotino, Gheorghiade, Miuliță, Pamfil, Șăineanu, Ursulescu și Bănescu, iar pentru specialitatea secundară d-nii: Berescu, Iordănescu, Spitz, Ștefănescu și Strugure. Cele trei reservoare de petrol ale statului construite în portul Constanța, au o înălțime de 13,4 metri, o capacitate de 5000 m.c. fiecare și o greutate de 135.000 kgf. fiecare. Capacele lor sunt prevăzute cu un strat de apă. S’au înaintat ori ministerului lucrărilor publice, spre a fi examinate de către consiliul tehnic superior, proectele pentru distribuirea apei în orașul Botoșani și pentru construirea unui abatoriu sistematic în orașul Turnu-Severin. Ministerul de domenii a decis ca în școala de maeștri sondori de la Cîmpina să se primească 45 elevi, iar nu 30 cum se prevăzuse prin regulamentul acelei școale. • Azi va avea loc, la orele 8 seara, întrunirea comitetului Clubului Meseriașilor spre a discuta asupra programului clubului. 9 S’a primit demisia din învățămînt a învățătorului Leonescu de la școala din comuna Turcoaia, jud. Tulcea. 9 Azi s’a terminat la ministerul de instrucție concursul pentru ocuparea posturilor de copiști vacante în acel minister. S’au prezentat 41 candidați pentru cele 5 locuri vacante. Rezultatul se va da probabil mâine.Casa de ajutoare pentru elevii lipsiți de mijloace din Bîrlad a făcut cunoscut ministerului de instrucție că dispune în prezent de un capital de 3.750 lei și 95 bani în scopul pentru care a fost creată.D. Traian V. Ionescu, licențiat în drept, a fost numit șef de biuron în cancelaria prefecturei de Brăila. D. Zaharia I. Fălcoianu, student în a fost numit copist la aceeași prefectură. D. Ștefan Opreanu, actual copist la prefectura de Brăila, a fost numit grefier, comptabil la arestul județean. D. Gheorghe V. Gădei a fost numit copist la serviciul județean de Falciu.D. Bivolaru Mușat a trecut licența în drept cu un deosebit succes.Ministerul de domenii a comandat o cantitate de sămînță de gîndaci de mătase în Italia, în afară de acea de care dispune. Imediat ce va sosi cantitatea comandată, vor începe și distribuirile. @D. Mihail Stamate, diplomat al școalei de institutori și student în drept, a obținut de la ministerul instrucțiunei publice o bursă lunară pentru a-și continua studiile în străinătate. 'S drept, Știri O mărunte ULTIMA »NA TELEGRAME Serviciul „Agenției“ Revoluționari bulgari amnistiați Constantinopol, 8 Aprilie.—Aproape 1300 bulgari amnistiați au iestului in libertate în vilaetele din Macedonia și Andrianopol. Orice întîrziere care se opunea la punerea lor în libertate a încetat. Reprezentanții municipalităței din Paris la Catano Catane, 8 Aprilie. — Reprezentanții municipalist! din Paris au sosit aci azi în momentul cînd yachtul imperial german Hohenzollern se pregătea de plecare. Oaspeții francezi au fost primiți la gară de autorități și călduros aclamați de public. Mulțimea azvîrlea o profuziune de mici bucăți de hîrtie pe care erau scrise cuvintele: Trăiască Wilhelm II ! Trăiască Franța! Drapelele italian, german și francez sunt arborate la palatul municipal. Războrul ruso-japonez Serviciul Agenției Demisia amiralului Alexeyev neconfirmată Petersburg, S Aprilie. Agenția telegrafică rusă este informată că în cercurile oficiale nu se știe nimic despre știrea dată de Agenția Reuter în privința demisiunei amiralului Alexeyev. Incăerări între avant-posturi Seul. 8 Aprilie. După o știre dată de Agenția Reuter, autoritățile japoneze confirmă că încăerări constante se produc între avant-posturile ruse și japoneze pe fluviul Yalu. Se așteaptă dintr-un moment în altul la o nouă ciocnire. Forțele rusești din regiunea fluviului Yalu se evaluează la 50 mii oameni. Un raport al generalului Kuropatkin Petersburg, 8 Aprilie.— O telegramă generalisimului Kuropatkin, cu data de 7 Aprilie, adresata țarului, anunță că liniștea domnește în regiunile fluviului Yalu. In fața localității Goluszy și puțin mai la nord, japonezii construesc retranșamente. Numărul trupelor japoneze crește, concentrarea lor se face la Vilu, răspîndindu-se în acelaș timp la nord, de a lungul malurilor rîului Yalu. Șantierele de cazaci au zărit luminile vaselor japoneze aproape de golful Ointaria; in fața satului Potmia, 25 verste la vest de Tatonga, sunt ancorate corăbii japoneze la o distanță de 50 verste de coastă. După comunicările generalului Mitsonko, vase japoneze sunt de asemenea ancorate aproape de Soen-Soen. Greva de la căile ferate ungare Serviciul Agenției Liberale a arestaților Budapesta, 8 Aprilie.Poliția a ocupat localul unde greviștii trebuiau să țină o întrunire. Din această cauză, întrunirea nu s-a mai putut ține. Greviștii s-au dus apoi la clubul democratic. Orașul este cu totul izolat. Previziunile încep să se scumpească. Ziarele anunță că guvernul austriac ar fi refuzat să dea funcționari pentru reluarea serviciului pe căile ferate ungurești. Comitetul grevei a remis direcțiunei un memoriu cerînd satisfacerea cererilor greviștilor. Negocierile începute pentru a se pune capăt grevei nu au reușit. Greviștii declară că ei nu vor negocia cît timp funcționarii arestați nu sînt puși în libertate. Arestații au fost puși în libertate. Negocierile continuă. SERVICIUL PARTICULAR Șanse de aplanarea grevei Budapesta, 8 Aprilie. (Telegramă urgentă). — Situația pare azi cu desăvîrșire schimbată. Guvernul a permis să se treazî după amiaza o întrunire a greviștilor, în care se va hotărî dacă se acceptă sau nu propunerile guvernului. Nu s’a mai întîmplat nici o tulburare a liniștei. Atît faptul că guvernul a permis ținerea întrunirei, pe cînd eri a oprit toate întrunirile proiectate, cît și liberarea tuturor greviștilor arestați, care s’a făcut erî după cererea capilor și ca o condiție pentru a începe tratativele cu guvernul,—dovedește că guvernul începe să cedeze. Dacă greviștii vor accepta azî concesiunile propuse de guvern, greva va înceta imediat. De la Cameră Vechile cadre, care s'au întrunit aseară la d. Poenaru-Bordea, s’au ținut de cuvînt și au venit azî cu toții la Cameră, hotărîțî să dea tot concursul lor d-luî Vasile Lascar. D. Arghir a și comunicat d-luî Dim. Sturdza rezultatul întrunirei și a asigurat pe primul-ministru că nu mai e nevoe să pue chestia de încredere pentru votarea legei comunale, căci marea majoritate e decisă a o vota. Cel dintîiu a luat azi cuvîntul Titu Frummșeanu, care suscommnală. Aitevătur a sa a spus că dezbinarea dintre membrii majorității nu se datorește legei comunale, ci unor cauze ascunse, care vor trebui lămurite în curînd. Trebue să se știe odată pentru totdeauna cine urmează pe șefui partidului și al guvernului, care a încredințat d-lui Lascar ministerul de interne. DIN ȚAMA Vizita institutorilor și învățătorilor din Rîmnicu-Sărat.—Primirea la gară.—Vizita în oraș. —Banchet dat de comună.—Te-Deum.— BRAILA, 7 Aprilie.—Institutorii și învățătorii din Rîmnicu-Sărat, în număr de 120, au sosit dimineață aci, după terminarea conferințelor didactice. Au fost primiți la gară de institutorii din Brăila, de unde s’au dus în corpore să viziteze monumentul, Lacul Sărat și docurile. Diseară va avea loc la monument un banchet oferit de comună și județ. — Azi, a avut loc, la catedrala Sf. Nicolae, un Te-Deum pentru aniversarea nașterea regelui Carol. Au asistat toate autoritățile civile militare și întreg corpul didactic. Cor. Conferințele școlare.—Proces.— Incercare de sinucidere.— GALAȚI, 7 Aprilie. — Azi au urmat conferințele învățătorilor. S’au făcut lecții practice de geografie, atit înțainte cit și după amiază. T— Curtea de Apoi a condamnat ministerul de lucrări publice la plata amendei de 3000 lei către femeea Elena Mihai Staicu, pentru că soțul ei a fost omorît de tren. .— Fata Elena Clarachi a fost surprinsă pe cînd voia să se sinucidă aruncîndu-se în Dunăre. Ea e în etate de 23 de ani. Cauza e persecuția. . Orna To-Domi la mitropolie. — Rănire misterioasă. IAȘI, 7 Aprilie. — La Te deumul care s’a oficiat azi la Mitropolie, pentru aniversarea nașterii regelui, au asistat autoritățile civile și militare. Numeroase telegrame de felicitare au fost trimise regelui. Elevul Dimitriu de la secția comercială a internatului Sf. Spiridon a fost găsit de mai mulți oameni în pădurea Aroneanu, rănit ușor la cap. El spune că a fost atacat de niște necunoscuți. Credința tuturor e că în realitate elevul acesta a încercat a Se sinucide Dan Epitropia Generală Casei spitalelor și ospiciilor Sf. Spiridon din Iași Face cunoscut că în ziua de 12 Mai a. c. ora 2 p. m. se va ține în camera acestei Epitropii licitație publică prin oferte sigilate pentru procurarea a 50 litru, cognac calitatea întîia, necesare depoului farmaciei casei Sf. Spiridon pe timp de un an. Concurenții sunt invitați a se prezenta în acea zi însoțiți de o garanție provizorie de 5 la sută în efecte publice sau numerar. Insă concurenții sunt invitați a se prezenta la Epitropia Generală Joi, 8 Mai cu probele pentru a putea alege edhitarea. Licitația se va ține conform art. 72 —83 din legea comptabilitaței generale a statului și a regulamentului de licitație a Epitropiei Generale. Condițiunile pentru darea în antrepriză a acestei aprovizionări se pot vedea și lua în orice zi de lucru în Cancelaria Epitropiei G-rale serviciul administrativ. No. 3136.—2 Aprilie 1904. Publicațiuni Se aduce la cunoștința generală, că în conformitate cu disposițiunile art. 38 din regulamentul legei generale de pensiuni în luna Aprilie a. c. pensionarii din București vor trebui să prezinte serviciului pensiunilor, iar cei din județe administrațiunilor financiare un certificat liberal de primăria Comunei unde domiciliază.— Prin acel certificat pentru toți personarii în genere, sa va stabili următoarele: că sunt în viață, că locuesc in acea comună arătîndu-se strada și No. Casei în caz 1 cînd domiciliază în cirtme urbane și că nu ocupă nici o funcțiune salariată de Stat, Județ, Comună sau altă administrațiune de utilitate publică. Ca văduvele pensionare, în certificat, pe lîngă indicațiunile și arătările cerute pentru orice pensionar se va mai menționa că nu s’au remăritat, și dacă au copii minori se va specifica că sunt în viață că nu s’au căsătorit, că domiciliază împreună cu dînsele sau se va arăta locul unde domiciliază dacă sunt puși sub o altă tutelă. Atît la pensionari, văduvele pensionare cît și la minori și orfani se va arăta dacă domiciliază în țară sau în străinătate. Agenții cari vor libera certificate, cari se conțină neadevăruri, sunt respunzători bănește da sumele ce sa vor plăti pa nedrept în bana unor asemenea certificate. Procusele date de pensionari, cari domiciliază afară din țară, pentru un termin mai mai mare de trei luni și al căror efect ar fi a se produce și după luna iulie 1901, nu vor fi ținute în seamă decit pînă la această dată, dacă procuratorul nu va face dovadă că titularul pensiune domiciliază în țară sau dacă pensionarul nu se va presenta să-și primească pensia. In cas contrar ’i se aplică disposițiunile art. 38 din legea ce se va pune în aplicare la 1 Aprilie 1904, publicată în „Monitorul Oficial“ No. 297 din 10 Martie 1904 ad că li se va aplica reținerea de 20 °/gp. Director: I. Arion Șeful biuroului M. Șelescu No. 1,32.038 22 Martie 1904 aDEfI TIFRICEI (Elixir, Pudră și Pastă) ^ 1 lEBEDICIIlOR de III M LOTORG i A. SEGUIN, Bordeaux SJ H SÜETTBÜÜS al dURIOLUS SI FĂRĂ CONCURS fel -Iki Exposiția Univ. Paris 1900. j||j jab. | Societatea Creditului Funciar Urban din București Publicație Se aduce la cunoștința generală că în ziua de 10 Aprilie a. c. se va ține la sediul acestei Societăți strada Doamnei No.115, licitație publică pentru închirierea în total a imobilului din strada Cîmpineanu No. 13, Brezoianu și Sf. Ionică proprietatea d-lui E. Demetrescu Mirea. Condițiunile închiriere se pot vedea de către amatori în fiecare zi de lucru, între orele 11—0 la sediul Societăței. DIRECȚIUNEA 1 Doctorul IL fieamaim fost asist, al Prof. Dr. B. Baginshy din Berlin specialist în boale și operațiuni de Nas, Gât și Urechi Consult. 1—5 p. m. STEAanA. IcABmOYEfta, 18- 552 Se aduce la cunoștința generală că plata pensiunilor pe luna Aprilie 1904, se va face cu începere de la 16 ale acestei luni.In capitala, bonurile de pensiuni se vor libera și plăti în zilele de 16 și 17 ale lu neî, de la orele 9—12 a. m., iar în celelalte zile se vor libera de la orele 9—12 a. m. și plăti de la orele 11—3 p. m. Tot deodată se face cunoscut că nici un bon de pensiune nu se va libera nici plăti pînă cînd cel în drept nu vor prezenta certificatul prevăzut de art. 38 din regulamentul legei generale de pensiuni, și nu vor justifica plata contribuțiunilor, datorite Statului pe trimestrul Apriliei 1904. Director, ANDRICTT. No. 1680.—5 Aprilie 1904. Renumitele Vinuri H. N. ROZNOTARU . CTa-ti-iivii, și Stîncă (Excelente și Katarale) , se găsesc de vînzare numai la , DEPOZITUL Greceanu-Hoznovanu 57, Calea Victoriei, 57 Specialitate de vinuri fine de masă albe și roșii. Renumitul Vin de Dessert Cotrmi-Hoznovani,, recoltele 1851—1883, 203—12 Semințe „FASOLE“ BOMBE ALBE HABE; FARA nici un bob stricat, Cele mai SUPERIOARE existente și adus», din „AUSTRIA“ pentru LEMOTTE? . tra ramburs cu Lei 20.10 eaeu! de vin Iffin franco gară Brăila la casă. UȘII Ryi • Conrad Garfeni, Brăila „ Efftisa“ — ,,©răMfi vă,“ 248—8 De locairtate^ 1904, apartamente și prăvălii în: Bulevardul Elisabeta 39, strada Schitu-Măgureanu 25 bis și 72 bis și strada Berzei 12. A se adresa la îngrijitor strada 11 Februarie No. 18 sau în strada Smîrdan 15 la Societatea „Patria". Carul cu Bere —Proprietari Frați MIRCEA— Cel mai frumos și bine amenajat local de berărie Bere specială din fabrica BRAGADIRU putând rivaliza cu bereriile cele mai superioare străine, sflacări reci și mezeluri delicioase Serviciu și curățenie neîntrecute. Dr.G. I. Petrescu Medic al Așezămintelor Brâncovenești Specialist în boale de piele și per Consultații de la 2—4. Strada Astronomului n o. 3153-11 DOCTOR IN MEDICINA Sf. Schlesinger CHIRURG-DENTIST* STR. TUDOR VLADIMIRESCU, 17 Estracția dinților prin anestesie, Plombem aur, email etc. Punerea dinților artificial Tratament special al maladiilor de gură, nas și gât Dr. REVICI vindecă radical boalele SIFILITICE (lumești) Consult: 1—$ și 6—P2 scara Strada Sf. Ioan Nou, 15 (în rînd cu Hotel Patria) 613 a Publicație 236-6 ^Cotel Continental praterslrasse 1-isil Rang Preturi moderate pășim ie cusut Kühler recunoscute ca cele mai bune din lume, Harmaim Altenburg S.A. Representanți pentru Romania S. WEISSENBERG & Co., Galatz - Bucuresd.