Adevěrul, martie 1908 (Anul 21, nr. 6648-6678)

1908-03-11 / nr. 6658

Marți 11 Martie 1908. III ADEVERUL ci națiunea pe care o exercită, numele d-luî Take Ionescu și în logica lucrurilor, în mersul evolutiv al societăței spr- progres. "Trecînd la campania întreprinsă de d. Carp și ai săi în contra d-lui Take Ionescu, încă inainte de a se face ruptura, d. Burileanu găsește cauzele, în faptul că d. Take Ionescu reprezintă in partidul conservator democratismul, forța de atracțiune, idealul către care conversează toatetalcurile,și voințele D. Carp procedînd astfel, spune oratorul, a voit să reducă pe d iar fee lonescui și voind să-l reducă, s',i redus pe d-sîv [UNK] singur. D Cihoseki, fost deputat, analizeliza cauzele atacurilor întreprinse , în contra d-lui Take Ionescu și a Întregului partid conservator-democrat, analiză din care trage concluzia că aceste atacuri fac dovadă că mișcarea d-lui Take Ionescu ami jorinuță atît partidul liberal Cit și pe junimiști. A. Nicu Xenopol, senator, ține o frumoasă cuvintare, întreruptă de călduroase aplauze. Discutind politica pe care o urmează liberalii și ilunimniștii, spune că aceștia fac o politică, lipsită, de patriotism, deoarece aceste ambe tabere dau exemplul dezbinării între clase. Liberalii1 asmuță pe țărani în contra proprietarilor, iar junimiștii pe proprietari împotriva țăranilor și împreună fac o politică de dezbinare intre clase. D. Toma Cămărășescu spune că e simplă cauza conservator-democrată, dar e mare și e mare pentru că rezumă nu numai prezentul, dar conține întregul viitor al acestui partid. Ideia cea mare a partidului conservator democrat se rezumă la „desființarea Plevnei interne a partidului conservator". Răspunde apoi la acuzările aduse conservatorilor-democrați de către amicii d-lui Carp în întrunirile de la Focșani și Iași. O. Ion Caragiale, marele nostru Caragiale, a Ținut, o cuvîntare în care spiritul, umorul și verva și-au dat frățele mina ca să dea discursului său strălucirea cu care e prea mult obicinuit acest mare prieten al artei. Ocupîndu-se de ultimele evenimente petrecute în partidul conservator, evenimente din care a luat naștere conservatorismul democrat de azi, Caragiale nu a scutit pe. d. Carp și amicii d-sale de usturimea spiritului său caustic. Cuvîntarea d-lui Take Ionescu Șeful partidului conservatordemocrat e aclamat la trib noi cu entuziaste ovațiuni. D. Take Ionescu începe prin a expune motivele cari i- au determinat să vină cu atîta încredere în mijlocul ploeștenilor, în orașul acesta în care se pretindea odată că ideia conservatoare e reprezentată printr-un șir de moșii, stapinite de o familie, care ar fi stăpînind și orașul Ploești După ce vorbește ceva despre modul cum a luat naștere în Ploești partidul conservator, d. Take Ionescu spune: „Dacă legitimitatea noastră nu se poate tăgădui, vom da aci lupta intre direcția pretențiilor fără putere și aceia a putereî fără pretenții, vom da lupta între capitalul acumulat și munca omului care a început de la el și n’a moștenit nimic“. In timpul acesta sosește rezultatul alegere dela Iași, pe care. d. Take Ionescu îl face cunoscut cu aceste cuvinte: 5-am învins la Iași și odată cu aceasta nu trebue să uitați că Iașul e orașul unde s’a născut suhimbmu, că d. Greceanu a fost prefectul nostru, ministrul nostru și că tot dela noi a învățat și meșteșugul electoral. Acolo s'a dat o luptă pe terenul infam al demagogiei, și cu toate acestea i-am învins. Au recurs la contigentul d-lui Iorga pentru aceasta, în timp ce țineau ascuns pe d. Carp la București. Un partid care își ascunde șeful ca să facă o fapta rea, o întocmai ca un regiment care își’’ascunde steagul. Au răspuns la acestea alegătorii de la Iași. In cetatea junimiștilor, i-a bătut acel Bădărău pe care îl acuză de atîta vreme, fără ca, însă, să arate un singur fapt. ■ Trecînd apoi la acuzația că d-saru are în partid prea mulți foști miniștri, d. Take Ionescu spune că nimeni n’a început prin a fi ministru. Mai bine miniștri cari n’au fost, decit trei din patru cari au fost, pentru că cu acești trei din patru s’a făcut experiență, pe cînd cei cari n'au fost încă miniștri, dau dreptul la iluzii. ” Cu discursul d-lui Take Ionescu a luat sfirșit marea întrunire a partidului conservator democrat. Banchetul La ora 8 seara a avut loc un copios banchet de 200 de tacîmuri în saloanele clubului conservator democrat. Autuoastat d-ni: Rîșeanu, general Pilat, Spirescu, dr. Manolescu G. Dobrescu, Carageale, Aurel Iliescu, M. Dragomirescu, Cristu Negoescu, Comșa, Bilciurescu, Victor Ionescu, preotul Dobreanu și Bolintineanu. La orele 12, cu un tren special, d. Jake Ionescu și fruntașii partidului au Plecat în Capitală. A. M. întrunirea Carpistă I Pitești, 9 Martie.—Azi dimineață cu expresul de orele 10, au sosit aci din Alex. margin roman și Emil Antonescu, pentru a lua parte la o întrunire a conservatorilor carpiști din localitate. Ei au fost întîmpinați de carpiștii din localitate la gară, de unde s'au dus direct la clubul carpist. Au luat parte la întrunire d-niî: Emil Antonescu, inginerul Balota, Pompil Vlădescu, avocat, dr. Meculescu, Const. Dancovici, I. Bodescu, proprietari, Volf Ioaniu, farmacist; T. Damian proprietar, colonel Ghițescu, Stancescu, Emil Trepteanu, etc. Adunarea e prezidată de d. Emil Antonescu. D. Al. Marghiloman, luînd cuvîntul spune că partidul liberal este bine organizat în Argeș, pentru că acest județ a fost leagănul brătieniștilor. Arată apoi rolul partidelor politice și spune că opera tachiștilor trebue înlăturată cu energie. Vorbind de legile cari se datoresc d-lu Take Ionescu oratorul ,spune că de realizarea acestor legi îi leagă amintiri frumoase și că rolul partidului conservator nu este să se învrăjbească pentru persoane ci să propovăduiască ideia conservatoare. Arată apoi viața pe care au avut-o disidentele la trecut și spune că numai partidul conservator este menit a conduce destinele țârei. Oratorul spune apoi că guvernul a primit multe din amendamentele conservatorilor imprimind astfel legilor ideia conservatoare S'a emis ideea înființarei Unei Bazele conservatoare în localitate și în același timp s’a și constituit un cormict de redacție. S’a stabilit apoi ca în curînd toți membrii carpiști din județul Argeș să fie convocați pentru a constitui comitetui executiv care va fixa o întrunire publică, la care vor participa și alți fruntași carpiști din București. D. Al. Marghiloman a fost invitat la masă la d. Budișteanu, proprietar. După masă a făcut mai multe visite în oraș de la diferiți carpiști După amează cu expresul de orele A d. Marghiloman a părăsit orașul— Coresp. Vînzarea pîinei în Capitală S.t. d. Boiescu, al douilea ajutor de primar, a convocat aseară la ordin pe toți comisarii de poliție în localul școalei Golescu din str. Sfinții Apostoli. Această convocare a fost făcută în scopul aplicării noului regulament al brutăriilor. Pentru că cele 20 de gherete ale primăriei vor funcționa cu începere de astăzi, comisarii au fost însărcinați cu controlul vînzărei pîinei, fiind datori să intervină ori de cile ori se va constata nereguli din partea celor însărcinați cu vînzarea. ■ Pîinea se va vinde cu cîntarul chiar cind fracțiunile vor fi mai mici de un kilogram. llis iijmicii Trupele militare cari au fost desfășurate în diferitele părți ale țarei din cauza mișcărilor țărănești, vor primi în scurt timp ordinul de a reintra in cazarmele de reședință. Aceasta, în urma știrilor ce se primesc din toată tara că liniștea s’a restafilit printre săteni. A apărut in editura societatea Adevărul „Noua lege a monopolului băuturilor spirtoase“, conținînd toate modificările introduse de Cameră și Senat. E singura edițiune care conține aceste modificări. Prețul 25 bani. „Epoca" anunță că și d. D. Greceanu își menține candidatura, ca și d. G. Lascar, la baclanul de Duminica viitoare din Iași. Candidatul liberal, d. Gr. Buicliu va avea deci de furcă. In bugetul pe anul viitor al ministerului de razboiu s’au introdus unele noui modificări. Regele va primi zilele acestea in audientă pe d nn generali Al. Angelescu și Hiotu, cari au demisionat din armată. Prefectura de Vlașca, apreciind actul de generozitate al dlui G. Gr. Cantacuzino, relativ la renunțarea de a lua despăgubiri pentru pagubele suferite în timpul răscoalelor, a făcut o adresă fostului prim-ministru să aibă și generozitatea de a contribui la construirea unui local de școală pe moșia d-sale Singureni.u. Cantacuzino ca răspuns la a treia prefectură de Vlașca. Pînă în prezent s’au primit la ministerul de interne spre studiere și aprobare budgetele Comunelor Huși, Caracal. Botoșani, Piatra și R.Sărat, pe exercițiul 1908-1909. Mîine Marți 11 Martie, la ora 2, Academia Romina își deschide sesiunea generală din acest an, la care sînt obligați să ia parte toți membrii ei activi, atît din țară cît și de peste graniță. Ședințele se vor ține în fiecare zi de lucru pînă în săptămîna înainte de Paște. Ședințele publice și solemne se vor anunța la timp. Astă seară, la orele 8, sindicatul plăpumarilor va ține o mare întrunire publică în localul său de la clubul socialist. Scopul acestei întruniri este de a se lua măsurile necesare și totodată a se prepara un fond de grevă ca la toamnă muncitorii plăpumari să pretindă o îmbunătățire a soartei lor. Ministerul instrucției a intervenit pe lîngă cel de domenii ca să dea ordin corporațiilor să se libereze absolvenților școalelor superioare și inferioare de meserii libretele de maeștri pentru comunele urbane. D„ I. Tanoviceanu, profesor de legislație la facultatea de drept din București, a cerut ministerului inc**nn tîoTr>op*» P.R H CT Rădulescu, directorul general al închisorilor, să țină cursuri cu elevii anului II al facultăței de drept spre a complecta cursul d-sale. D. Spiru Haret a aprobat această cerere. D. Bălteanu, directorul prefecturei de Tulcea, a făcut cunoscut azi ministerului de interne că timpul in cursul săptămînei trecute, în acel județ, a fost variabil: brumă, frig simțitor și puțină ploae. Arăturile și semănăturile de primăvară continuă; semănăturile de toamnă sunt frumoase. Se crede că din cauza brumei căzute, pomii fructiferi au suferit stricăciuni. Din Paris ni se scrie că Miercuri I G Martie s'a deschis în Champ des Mars o importantă expoziție organizată de sindicatele agricole, sub privigherea ministerului agriculturei. Expoziția cuprinde secția animalelor mari, a animalelor de reproducție, a cîinilor cobănești, a legujmelor, a semințelor, a fructelor, a vinurilor, etc. expus, de francezi, de coloniile franceze și de țările de sub protectoratul Franței. De asemenea este și o secție a mașinelor agricole. Expoziția arată marile progrese făcute de agricultura franceză, grație culturei raționale și întrebuințarea mașinelor agricole In vederea regularea drepturilor la pensie a funcționarilor de orice categorie civili și militari, profesori, învățători, medici etc. se aduce la cunoștința tuturor să se adreseze „Biroului de informațiunî administrative al ziarului „Adevărul" din București pus sub direcțiunea d-lui L. Vovnei, licențiat în drept, pentru îndeplinirea tuturor formalităților legale, scoaterea de acte de anii serviți concediile avute, a certificatelor de la Inalta Curte de casație, ș. a. Soriți sau adresați-vă în persoană d-lui L. Voinea, licențiat în drept. București str. Sărindar No. 11, directorul biroului, care vă va fixa prețul cu care vă poate servi in regularea legală a drepturilor dv. la pensie sa și cu ce onorar vă poate, procura actele și certificatele cerute de lege. in jurul aripii Jila Iași Discursul d-lui Bădăran Iași, 10 Martie.— Aseară după proclamarea rezultatului elegi rei, un mare număr de conservatoridemocrați a întrunit la club sărbătorind succesul d-lui Gh. Lascar, care, în grelele condițiuni in cari s'a dat lupta, a întrunit cel mai mare număr de voturi. D. Al. Bădăran, aclamat de membrii partidului, a rostit următoarea cuvintare : Rezultatul luptei de azi Înseamnă o lovitură mortală pentru partidul. Cine cunoaște influența pe care o exercită asupra treburilor noastre politice un scrutin de la Iași, va înțelege rostul acestei lovituri. Junimiștii — despre ei ce să mai spunem — au fost nimiciți în lupta de eri. Cu tot concursul pe care li s-am dat o parte din liberali nemulțumiți, deoarece d. Greceanu s’a angajat ca la un eventual balotaj să dea voturile sale d-lui Buicliu, ei au obținut un număr infim de voturi. In schimb conservatorii democrați n’au fost menajați de loc, ei au avut de luptat intre două focuri ucigătoare. „Administrația a oprit de la vot cel puțin 20 din partizani ai noștri.“ Desfide pe junimiști să susție că măcar un singur alegător al lor ar fi fost oprit, și se obligă a da numele alegătorilor conservatori democrați cari au fost sechestrați. ” D. Bădărău declară că va lupta și la balotaj. In cazul cînd juniniștrii vor da voturile partidului lberal, va lupta pentru onoarea partidului conservator. Dacă mniniștii își vor menține candidatura atunci succesul nostru va fi desăvîrșit. In chestia duelurilor Se știe că d. Sterea a ales pe d. Gh. Lascar ca să-i dea satisfacție pentru articolul apărut în Opinia. D. Lascar și-a constituit martori pe d-niî. N. Nanu, fost senator și I. I Zarifopol. Acești martori au avut azi o întîlnire cu martorii d-lui Stere. T’e de altă parte d. Lascar Antoniu, membru în comitetul de redacție al Opiniei, care a lipsit din oraș Sîmbătă, in ziua provocare!, a trimis d-lui Stere o scrisoare prin care arată că d-sa este autorul articolului și că menține în lotul cele scrise. D-sa își asumă toată răspunderea și așteaptă să fie provocat. Corpurile Legiuitoare De la Bamenil Deputații și balotagiul de erl Deputata guvernamentali constată, în primul loc, complecta înfrângere a liberalilor, și recunosc că d- Bădărăă a condus lupta, în condiunile in cari s'a dat alegerea dela Iași, cu mult tact, dar și cu multă energie. "Mulți deputați liberali regretă că s'a dat un caracter sălbatic luptei și că se atacă cu utila ușurință viața privată a oamenilor, și au hotărit și face o propagandă pentru a se abandona asemenea polemici cari au provocat dueluri la Iași. Unii liberali dela Iași spun că nu steriștii au dat corurile lor d-lui Greceanu. Steriștii ar fi avut tot interesul ca d. Hululiu să aibă cele mai multe voturi, tocmai pentru a indica la centru șefia d-lui Stere; dar ceî din vechile cadre ieșene aui operat astfel incit d. Stere să iasă micșorat din această luptă, și aceștia ar fi dat voturile lor d-lui Greceanu. * D. Greceanu a luat angajamentul de onoare lață. de d. Buicliu, că, dacă nu se va îndruma în contra sa lupta de către liberali, are să-și retragă candidatura dem Roltfoi ci xrorlo +1+ enPMKul sau candidatului guvernamental. De altfel conservatorii democrați din Iași desfid pe <1 Greceanu să mai candideze la balotaj. Ețe aceasta nici nu poate fi vorba, căci în acest caz reușita d-lui Gh. Lascar e în afară de orice discuție. D. Take Ionescu venind la Cameră a fost felicitat de mai mulți deputați pentru succesele de eli, pentru succesul de la Iași și pentru achiziția făcută la Ploești, în persoana d-lui N. P. Rășcanu. ( I. N. Iorga a sosit la Cameră cu mai multe volume pentru a dovedi ce a scris și ce s’a scris asupra lui Mihaiu Viteazul, — aceasta in chestia personală cu d. Sturdza. Incidentul cu d. Iorga La deschiderea ședinței d. Iorga a luat cuvîntul în chestie personală cu Sturdza pentru a se desvinovăți de învinuirea ce i-a adresat-o primul ministru că printr’un tratat istoric, scris în limba germană, ar fi ponegrit domnia lui Mihaiu Viteazul. D. Iorga cu o voce foarte plîngătoare. (se credea chiar că plînge), a declarat că el nu va răspunde la vorbe „groase“, că are respect pentru bătrînețele d-lui Sturdza, dar nu vrea să treacă drept un om care și-a trădat țara, căci ar fi un act de trădare dacă ar fi ponegrit domnia lui Mihail Viteazul. Eu sunt om cinstit, a zis d. lorgă, și voiai să dovedesc ceea ce am zis despre Mihai Viteazul D. Ferechide întrerupîndu-i a cerut d-îuT loran să se mărginească strict în chestia personală ș i să nu facă aici dezbateri istorice cari nu intră acum în preocupările Camerei. O. Iorga continuînd pe acelaș ton, implorînd Camerei atenția, cere să fie lăsat a cest citeva pasagiu O-su citește un pasagiu dintr’o scriere, a d-sae în care glorifică pe Mihalți Viteazul D. V. G. Morțun. Vă rog să citiți acea parte unde vorbiți de Basta și Mihaiu Viteazl. Ii Iorga se duce la banca ministerială și dă d-lui Morțun să caute acel pasagiu. Z țfcînd apoi la locul său. d. Iorga vrea sa continue discursul cu citatiuni din scrierile d-sale. D. Ferechide il face alenei că îi va lua cuvintul. D. Iorga cere să consulte Camera D. Ferechide consultă Camera dacă vrea să asculte continuarea explicațiilor d-lui Iorga. .Numai cinci deputați se declară pentru prin ridicare de mîini. I D. Ferechide. Cu asentimentul!. Camerei ridic cuvîntul J-nului ; Iorga. D. Iorga s'a așezat la locul d-sale. Ma multi deputați liberali critică însă atitudinea d-lul Fereichide. D. Sturdza a lipsit dela ședinită, dar s’a observat că d. Ionel Brătianu a intervenit pe Ungă de Ferechide ca să evite un incident cu d. lorga. Se trece la ordinea zilei. Discuția asupra proectului de lege pentru înaintările în armată. Se votează luarea în considerare și se începe discuția pe articole. Art. 1 pînă la 21 se votează fără discuție, la art. 21 d. Pătrășcaru depune un an cenclament prin care cere îmbunătățirea soartei guarzilor de artilerie la art. 23 la cuvîntul d. V Piloții. Ședința continuă. ie la Sesiat D. general Averescu a depus legea pentru reorganizarea armatei. D-sa a cerut urgenta, care a fost admisă. D. dr. Rimniceanu a cerut să se dea curs proectului din inițiativa parlamentară prin care se anulează contractele oneroase intre țărani și cămătari, in baza cărora țăranii au arendat pe nimic terenurile lor. D. Sturdza a cerut să se dea răgaz guvernului, căci pentru aducerea unui asemenea proces, trebuesc studii pregătitoare. D. dr. Rimniceanu a reluat cuvîntul, spunind că studiile sînt făcute. Două afaceri senzaționale s’au petrecut ori în Capitală. Parchetul a descoperit două din numeroasele crime ce se petrec deseori în Capitală, dar care se descoperă foarte rar. Este vorba de două avorturi provocate care au cauzat moartea a două nefericite femei una văduvă, proprietară în strada Apolodor, alta o artistă de la circul Sidoli. Iată toate amănuntele asupra acestei senzaționale afaceri: Cazul din splaiul Mihai-Vodă impedicarea unei înmormîntăriri după amiază, în urma unui denunț primit la parchet, d-nic procuror Budișteanu și judecător de instrucție Negrea s’aîl dus cu o trăsură la cimitirul catolic și acolo după ce au așteptat sosirea dricului care ducea la groapă cadavrul femeie! Jeanne Kratel, fostă artistă la circul Sidoli, au oprit cortegiul la intrarea în cimitir și au ordonat transportarea cadavrului la Morgă. Faptul acesta a produs o surprindere colosală atît printre rudele moartei cît și printre numeroșii asistenți cari conduceau la locul de veci pe fosta lor colegă Dricul a fost întors imediat , cadavrul a fost transportat la Morgă. Un medic provocator de avorturi imediat ce am aflat despre acest lucru am căutat să știm care a fost cauza împiedicarea acestei înmormîntări. După cîteva ore de cercetări am aflat următoarele: Jeanne Krater domiciliază în splaiul Mihai-Vodă No. 5 rămînînd în ultimul timp gravidă și cum sluteți aceuaia. I-ai fi cautat mari pierderi deoarece ea era artistă la circ, a căutat să scape de sarcină, provocindu-șî un avort. Pentru aceasta a fost nevoe de asistența unui medic și auzind că unul s-ar fi ocupînd cu aceste afaceri a apelat la el. Avortul a fost provocat și rezultatele au fost fatale. O febră puerperală s-a produs și ajutoarele medicale pe cari le-a chemat nefericitul soț care nu știa ce făcuse soția lui, au fost zadarnice Femeia a murit. Aceasta este cauza pentru care parchetul a întors dela cimitir cadavrul nefericitei femei. Astăzi se va face autopsia și ancheta și probabil tot azi medicul vinovat va fi depus. O nouă crimă Moartea d-nei Elena Ionescu De abia terminasem de cercetat această primă afacere, dar fuses anunțat că la orele 7 a fost transportat la Morgă cadavrul unei alte femei, al Elenei Ionescu, văduvă proprietară în strada Apolodor No. 30, care încetase din viață ori dimineață în urma unui avort provocat—după cum se spune—de același medic însoțit de o moașă. Făcînd cercetări și în această direcție am găsit totul întemeiatj. Foarte enervat, d. Sturdza a cerut ca d. dr. Rimniceanu să vină in locul d-sale pe banca ministerială. D dr. Rimniceanu a răspuns că d-sa. e de 37 ani in politică și are conștiință de răspunderea sa. " Conflictul acesta dintre d-ni. Sturdza și dr Rimniceanu e pus în legătură cu refuzul primului ministru de a primi candidatura d-lui dr Rimniceanu la vicepreședinția Senatului. S'a luat în discuție legea Casei rurale. D. Matei Corbescu a citit raportul comitetului delegaților. Pentru a lua cuvîntul în discuție, s’au înscris, în modul următor d-niî. G Gr. Cantacuzino, V. Urșianu, N. Xenopol, Ciacu, C. Dissescu și Al. Enacovici. SENATUL — Ședința de la 10 Martie — Ședința se deschide la orele 2 și 10 m, sub preșidenția d-lui P. S.Aurelian. Răspund la apel 74 d-nî senatori. Pe banca ministerială se află d-nii general Averescu, Anton Carp și Dimitrie Sturdza. D. general Averescu înaintează Senatului proectul de lege pentru reorganizarea armatei, votat de Cameră. Cere urgenta, care se admite. D. doctor Rimniceanu cere să se ia in dezbatere un vechiu proect de lege din inițiativă parlamentară prin care se declară nule arendările de pămînturî rurale inalienabile. (Aplause). D. Dim. Sturdza spune că n’a fost timp să se studieze de guvernul de azi proectul de care vorbește d. Rîmniceanu și deci nu se poate discuta acum. Roaga pe d. Rimniceanu să aibă răbdare, căci guvernul nu face decît să vegheze la satisfacerea nevoilor țărănești. Se trece la ordinea zilei. D. Matei Corbescu dă citire raportului comitetului delegaților asupra proectului de lege prin care se înființează Casa rurală. Ședința continuă. Cadavrul nenorocitei femei fusese transportat la morgă. D. procuror Bobescu, a făcut ancheta toată ziua, în urma cărei anchete a arestat pe vioara Ecaterina Constantinescu din str. Schitul Maicelor No. 16 Astăzi parchetul va continua ancheta și în această nouă crimă. O afacere care a produs o senzație culosală în în toate cercurile s’a descoperit ori în Capitală. Nouă amănunte Ancheta. — Autopsia cadavrului Elenei Ionescu Parchetul a continuat azi cercetările în această senzaținală afacere.a fost ascultați azi dimineața ca miai tot, soțul moartei Jeanne Kralul, o servitoare a acestuia care a asistat no bolnavă încă de la începutul declarărei primelor simptome cum și moașa Ecaterina Constantinescu, care după cum am spus mai sus se află arestată încă de el. După amiaza la orele 3, d. procuror Robescu s’a dus la morgă unde s’a făcut autopsia cadavrului femeei Elena Ionescu. Autopsia a fost făcută de către d-nii profesori Mina și Niculae Minovici asistat de d. dr. Gh. Andrei Ionescu. Pînă in momentul cînd scriem aceste rîndurî nu se cunosc rezultatul autopsiei. Autopsia cadavrului Jeanei Kratel se va face mîine dimineață, față fiind d-nix procuror Budișteanu și judecător de instrucție Negrea. -Ilin „Dimineața,, de mîine vom ura acestei senzaționale afaceri, nra acestei senzaționale afeeri. Tis TEATRU MUZICA Palatul Ateneunnî. — Al 15-lea concert simfonic. Festival Wegner Orchestra ministerului instrucțiunei, de sub direcția d-lui Dinicu a dat ori al treilea „Festival Wagner“ care a fost tot atît de bine vizitat ca și celelalte două. Preludiul la actul al treilea din „Lohengrin", cu melodica lui impetuoasă, a deschis concertul, făcindu-și efectul obicinuit. Grădina fermecată a lui Klingsor și florile animate din „Parsifal“ a fost excelent redată și minunata țesătură orchestrală a acestui fragment a fost gustată cu nesaț. In Kaiser’Maroch s’a putut vedea influența lui Meyerbeer asupra lui Wagner — deși Wagner l-a atacat atîta după ce fuseseră prieteni. Motivul rugăciunei lui Marcel din „hughenoțiî“ revine adesea în acest marș, bineînțeles prelucrat cum știa s’o facă Wagner. După ce ne-a dat și preludiul la actul din „Maeștrii cîntăreți", d-na Dinicu a reușit să nu dea o remarcabilă interpretare orchestrală a Morței lui Sigfried din „Crepusculul zeilor", scoțînd în relief toată iniestatea funerară a acestei magistrale inspirații. Concertul s’a terminat în mijlocul vf.rr-oTizăj iîșifjz turc unei mari însuflețiri datorită unei execuțiuni plină de avînt a Bacanalelor din „Tannhäuser“. TELEGRAME Regele Manuel în pericol Madrid, 10 Martie.—Ziarul spaniol „El Mundo“ afirmă, după spusele persoanelor care vin din Lisasabona, că rana pe care tînărul rege Manuel a primit-o la braț în atentatul din Inna trecută, s‘a agravat într’atit învii medicii au vrut să facă amputare imediată, dar regele și regina mama s’au opus. Acum doctorii cred amputaia indispensabilă. „Patrioții“ francezi contra lui Zola Paris. 9 Martie.—In urma votului Camerei de a se transporta osemintele lui Zola la Pantheon, liga patriei franceze a convocat o întrunire de protestare. Maurice Barrès va vorbi la această întrunire alături de Rochefort. CARTI ȘI REVISTE „PROPĂȘIREA“ Societate cooperativă a patronilor de încălțăminte din București Convocare Domnule Membru. In conformitate cu art. 29 din statute, sînteți rugat să binevoiți a lua parte la adunarea generală a membrilor acestei societăți ce se va ține Duminică 23 Martie 1908, orele 2 p. m. în localul societăței, str. Decebal No. 5, București. Ordinea de zi: 1) Darea de seamă a Consiliului de administrație asupra gestiune! pe anul 1907. 2) Raportul Cenzorilor pe același an. 3) Aprobarea bilanțului și descărcarea consiliului de administrație de gestiunea sa pe anul 1807. 4) Capitalizarea dividendelor cuvenite din benficiul net. 5) Majorarea vărsămintelor lunare pentru sporirea capitalului vărsat. 6) Alegerea a trei membri în consiliul de administrație în locul d-lo- N. I. Carabela, Soare Ionescu și Niță Ionescu, eșiți la sorți; cei eșiți la sorți pot fi realeși. 7) Alegerea a trei cenzori și trei supleanți. Președ. Cons, de ad-ție, C. Gheorghlu La Societatea Generală de Gaz și Electricitate din București se află vacant un post de contabil care să poată îndeplini funcțiunea de șef de birou. Candidații sunt rugați să prezinte cererile or însoțite de certificatele de școală, sau de cele ale caselor sau administrațiunilor unde au mai funcționat. Pot candida numai CONTABILI EXPERIMENTAȚI ȘI DE NAȚIONALITATE ROMINA, avînd vîrsta între 30 și 40 ani. Cererile vor fi adresate d-lui Director al Societăței, 8 strada Sărindar. Offolisement Epison Teatrul Liric Compania Civică Română C. GUIMIRUI Luni 10 Martie 1908 1001 NOPȚI Marți 1 Martie Farmecul uimillals (Waltzertraum) In curînd : Mireasa Vîndută CIRCUL SIDOLI Teatrul Pathe - Freres Astăzi Luni 10 Martie 1908 Reprezentație EXTRAORDINARA NOU PROGRAM NOU cu tablouri splendide și ne mai văzute pînă acupia în București PREȚURI POPULARE Mîine Marți 11 Martie Reprezentație de Elită m TIC HYgelistins Luni 10 Martie 1908 Mmmi HIGH-LIFFE Teatrul Bulevard Buni 10 martie 1908 Reprezentație HIGH - LIFFE cinemRconi Ultima perfecțiune în arta Cinematografică PROGRAM NOU Reprezentațiile vor urma regulat cu program reînoit în fiecare seară cu 4 numere noi Dr. Eraclhe Sterian Specialist In Boale interne sifilitice Vechiu medic al Eforiei Spit. Civile Consult «lela 10-12 și sela 5-7 Str. Bibescu-Vodă No. 22 CASA DE SCHIMB H FIÜKELS București, Strada LIPSCANI No. 8 Noul Palat Dacia cursul ptziua de 10 Martie 1908 Cump. Vind 4 °/o Benia amb. ISOS com. 92 25 92 5 4o/o » „ 1905 a. b 92 25 92 77. 4%, Rentă internă 90 25 90 75 40 o Obiigesni. Roe. 1903 87 75 88 5a 4 °, , » , 1906 87 75 83 50 5 °/f. . . jud. 100 25 100 75 41/» „ , „ 92 75 93 25 5'laScr. Kune, rural 99 25 99 75 4 ° o . , „ 88- 88 50 5 °,, „ „ urb. Bu. 98 — 98 50 5% » , „ Iași 95 25 96 — Ac. R. Națională 3920 - 3940 „ „ Agricolă 435 — 445 — „ „ Sc. Buc. 140— 150 — Cor. val. austr. 106 — 107 — Mărci germane 124 50 126 — Banc. franceze 101 50 102 — „ italiene 101 — 102 — , inbl.hbrf.il 267 — 270 — Plătesc fără scăzămînt cupoanele de rentă 4 la sută și 5 la sută Ext, și cele cu scadență pe 1 Aprilie 1908 Asociațiune Se caută pentru o întreprindere serioasă și foarte rentabilă un asoc activ sau comanditar cu un capital de 35—40 mii de lei. Pierderea de capital exclusă Succese frumoase !£ £ j £ f £?£?£?£?£? în perspectivă Oferte sub Ass. Sla Aiențiă de publicitate Carol Schulder et Co., str. Kararge over No. 1 Bucureștii. I. HEGREUO Reprezentant General al Societ. de Asigurare „NAȚIONALA“ București, Str. Doamnei. 12 Vestește pe prietini și cunoscuți că primește asigurări în toate ramurile elementare și de viață. Condițiuni avantagioase Ocasiune Un aparat fotografe de reproducție 60 - 70, împreună cu un obiectiv de aceeași mărime din fabrica GOERZ, BERLIN. A se adresa la Administrația ziarului „Adeverul". Singurul Kefir veritabil telirel UkianofT București, Str. Bateriilor. 9 A se feri de contrafaceri Origen am fost timp îndelungat Încasator la restaurantul Andrei Dumitrescu Deschide Duminică 9 Martie Restaurantul Continental — din Strada Regala — și roagă onor public să asiste la inaugurarea care va avea loc in acea zi MANGARIALELE SALOANE SEPARATE — Prețuri foarte moderate — Se arendează de la 23 Aprilie 1908 Fabrica de făină fină și moara de mălai din comuna Bălani-Roma, județul Dîmbovița, proprietatea D-niliul Giorgja Gr. Gantacozîno-D-niî Amatori susnt rugați pentru ori ce infornațiune să se adreseze D-lui G. Antonescu, inspectorul domeniilor in Ploești, Sf. Alexandru II, No. 9. De închiriat De la Sf. Gheorghe 1) Casele din Str. Jrătianu No. 7; Casele din Str. Lascar Catargiu No. 23 ; Casele din Str. Batiștea No. 1; casele de la No. V1 și 2 de sus și cele din Str. Brătianu No. 8.— A se adresa la C. Xecca, Str. Brătianu. •I . UMibi JlCW 11 K. De mini Dr. C. îl. Grigoriu Viena și Maxianengasse 5 Operatorie. Clinica d-lui profesor W. Eiselsberg Face consultați cu toate specialitățile Vieneze Dr. phi. Enric Lempart; * Joatisticle la Pecu Matem din Berlin i ■f Strada Doamnis Mi ® LZfZ.’Cott ou Cate» Victormfal A SE FEftf COHTRAFAGERI Cereți mânai adevărat — PWOfSâ* GERMAIER] §ecretul frummud. E rmmară da IO, Rne Vivic-zme * PAȘI» Dr. H. MISS Specialist în afecțiunile Genito-urinare și sifilis S’A MUTAT Strada Șepcari, No. 3 în fața hotel. Dacia Consult. 8—11 și 1—5 Tradticen de acte străina In orice limbă și legalizarea lor oficială de către Ministera și Consulate Vi se poate face de către : BIROUL de INFORMAȚIUNI al ziarului Adevărul Dirstlor L. PORNEA, Mesaj în drept Cei din provincie vor trimite actele sub plic recomandat &Adresa Biroului. Cei din Capitală văi vorbi personal cu d. L. Von»«», la birou, orele 9—10 a. m. și 5—7 p. fi. București, str. Sărindar, 11. r. STERN 1. var sta. mutat Viena VIII. Kochgasse No. 9.S Consultațiuni cu celebritățile roț>’dicale specialiștii din facultatea da, medicină și de la Viena. Teief, 70.1$. din Pitești Marți 11 MerliE BIBLIOTECA AVENTURILOR CELEBRE mireasa din mm. (povestire senzațională) GARNITURI DE TREERAT MODEL 190S PERFECȚIONAT CU MODIFICĂRI SENZAȚIONALE NICHOLSON JI REVELUSTE La D-nnî : IIB Nolacom-Troian, Murfatlar. Frați Polichroniade, Țintești (jud. Buzau). St. dt lî. Mașini, Seaca (Teleorman). Osias Kohl, Focșani sr.Tuiiț), Biliești (Putna). Vasile Preotul Tenie, Corod (Tecuci), Nicolae Passiunea, Ologi (Teleorman), Ilsadhu Fostiulescu, Slătioara (Caracal), etc. etc. O afacere senzațională în Capitală — Un cunoscut medic și o moașe acuzați de provocare de avort — Două victime. — Arestarea moașei Ecaterina Constantinescu. — Iminenta arestare a unui medic.—Autopsia unuia dintre cadavre. Juan «aiu Au apărut: Moartea lui Mihai poemă dramatică, de Drăghicescu. Flori veștejite, poezii autor. ASTA-SEARA Seria Il-a REPREZENTANTĂ GENERALĂ FRAȚI D. CIALICOF & Co. BUCUREȘTI SI»*, ©«anine», 21 Sucursale: BRĂILA și CONSTANȚA CACAO _ VAN HOISTEN "ea d’ntîiu marcă din lume Cea mai veche "(inventată în 1928) EVITAȚI IMITAȚIUNILE Nutrițiune Perfectă. Asimilațiime Digestibilitate, Puritate. Solubilitate • ’12 kg. de Chocolată obiciub Unuiti Limita face 20 dejunuri, 1 * kg. (IACAO VA ii HOLITKA face 100 dejunuri. Probe gratuite la cerere pentru două dejunuri. A se adresa d-lui BRUNO SCIIURE1, Agent general București, Strada liața Amiei, W« 17 bă» APEI NATIR gOPaI STATEA imvui prakces A SE FERI DE OSRBWDHAMWS SSSSOass l ippippipWiBpM^ i ffiloasog TĂRifa asnicoi A Tifel Vodă Viteazul, căpitan Al. Gh. de același ® e~ mw&m I>e Vânzare 1I