Agenda Magazin, iulie-decembrie 1997 (nr. 27-52)

1997-07-05 / No. 27

OMS con constenu La 25 iunie, la Paris, a încetat din viață, la vârsta de 87 de ani, cel mai mare explorator oceanografic pe care l-a avut omenirea Jacques-Yves Cousteau. Născut în anul 1910, la Saint-Andre-de-Curhac, lângă Bordeaux, Jacques-Yves Cousteau a învățat să înoate la vârsta de zece ani. Deși dorea să devină pilot de avion, un accident de mașină avea să-l facă să se răzgândească. Intră la Școala Navală și ajunge ofițer în Marina Regală, fiind avansat la rangul de căpitan de corvetă. Pasionat de fotografie și cinema, ajunge să cunoască numeroase staruri ale cinematografiei anilor ’30, printre care și pe Erroll Flynn. Traversează lumea pe mare, făcând escale în Madagascar, Indochina, Japonia, China și Uniunea Sovietică a lui Stalin, unde incognito traversează Transsiberianul. în timpul celui de-al Il-lea război mondial îl întâlnește pe inginerul Emil Gagnan, și împreună cu acesta, în 1943, pune la punct primul scafandru autonom care avea să confere libertate omului (în adâncuri). în anul 1950, în Malta, descoperă vasul Calypso. Acesta aparținea omului de afaceri britanic Loel Guinnes. Nava de deminare americană IB26, construită pe șantierele navale din Seattle, a fost transformată la vremea aceea în ferry-boat ce parcurgea distanța dintre Malta și Gozzo. Cousteau a făcut din Calypso o navă de cercetări oceanografice. în anul 1950, cercetătorul organizează la Grand Congrue, lângă Marsilia, prima misiune de arheologie submarină din lume: exploatarea unei epave antice, care i-a dat ocazia să testeze camerele de televiziune subacvatice, grație căreia i-a naștere prima emisiune transmisă în direct din adâncuri. La acea vreme avea să intre în echipa sa Raymond Coll, Raymond „Canoe“ Kientzy, Claude Wesly și Albert Falco, viitor pionier și apoi căpitan pe Calypso, alter ego-ul cercetătorului în misiuni. în lungul și-n latul expedițiilor sale, invențiile se succed. Dacă la sfârșitul războiului Cousteau își realiza filmele alb-negru în propria-i bucătărie, mai târziu, cu ajutorul inginerilor, omul cu bonetă roșie, obține camere etanșe și aparate de fotografiat, care i-au permis să filmeze adâncurile. în anul 1959, proiectează și construiește submarinul de „buzunar“ SP 350, capabil să coboare la 350 metri în adâncime. Acestuia îi urmează, în anul 1965, două „surori“, „purecii“ mării, SP 500. Trăind mai mult pe mare decât pe uscat, Cousteau realizează casele submarine Precontinent I (lângă Marsilia), II (în Marea Roșie) și III (la Villefranche-sur-Mer), la bordul cărora petrece zile în șir, departe de uscat. în anul 1969 începe construcția unui submarin special pentru plonjări, pe care l-a botezat „Argyronete“. Calypso, însă, își continuă periplul în jurul lumii, care, început în 1967, se va termina în 1970. în această perioadă, Cousteau face programe de televiziune. Succesul său în acest domeniu a fost deja confirmat cu ani în urmă, când, alături de Louis Malle, participă la filmările pentru „Lumea liniștii“ în Marea Roșie și în Oceanul Indian. Filmul de cinema al lui Malle avea să obțină la Cannes, în 1956, Palmierul de Aur. După câțiva ani, a fost urmat de „Lumea fără soare“. Filmul pentru televiziune, „Odiseea submarină“, realizat de însăși Cousteau, este un adevărat succes: între anii 1980-1985, împreună cu câțiva colaboratori, Cousteau pune la punct un procedeu revoluționar de propulsie eoliană. La 83 de ani, comandantul devenise pentru toată lumea „Captain Planet“, americanii considerându-l întruchiparea „protecției mediului“. Cel care iubea atât de mult viața și planeta, cel al cărui crez era „Suntem născuți din apă. Apa este parte a vieții noastre. A distruge apa înseamnă sinucidere“, a avut un impact pentru generațiile viitoare: în 1993, UNESCO se raliază la campania pentru „Drepturile generațiilor viitoare“, lansată de căpitan. Cele peste 8 milioane de semnături strânse, vizând protecția planetei, au făcut ca declarația drepturilor generațiilor viitoare să fie adoptată de ONU. Cel care a făcut cunoștință lumii cu al șaptelea continent a câștigat, lumea a câștigat și, o dată cu ele, viața care trebuie protejată. La aniversarea celor 50 de ani ai Națiunilor Unite au fost realizate caiete UNESCO-COUSTEAU sau de ecotehnie, o disciplină nouă, care până în anul 2000 va fi predată în 100 de universități. Revistele, emisiunile TV, filmele, toate concepute de căpitan, au ca scop salvarea planetei. Fundația Cousteau, înființată de savant, educă tineretul în acest scop. Un rol deosebit îl are aici soția lui Jacques- Yves Francine, care are și misiunea de a duce, mai departe, proiectele nerealizate ale cercetătorului. Văduva savantului a primit mesaje de condoleanțe de la numeroși șefi de state și copii din toată lumea. La serviciul funerar desfășurat la Paris, la Catedrala Notre- Dame, a participat și președintele Chirac. Presa franceză a dedicat numeroase pagini memoriei lui Jacques-Yves Cousteau, ofițer de marină, explorator, ecologist, regizor, profesor, inventator, milionar, membru al Academiei Franceze, un om al marilor cauze, al marilor speranțe. M. S. 2 reflector