Agenda Zilei, iunie 1999 (Anul 4, nr. 127-152)

1999-06-05 / nr. 131

10 KiUi WEÊÊÊ^ÊËIÊÊÊË COCTEIL 5 iunie 1999 La bucătărie Vinete coapte cu brânză Ingrediente: 6 vinete mijlocii, 200 g brânză, 2 linguri unt, o linguriță pesmet, sare. Se aleg vinete mijlocii. Se coc la fel ca pentru salată observând ca să rămână cât mai albe. Nu se toacă. Se dă sare. Se unge o formă cu unt, se așază felii subțiri de brânză, deasupra se pun trei vinete întregi care se întind cu cuțitul, astfel încât să formeze un strat, se pune unt, apoi iar brânză și vinete. Se presară brânză rasă amestecată cu pesmet, se stropește cu unt, se dau la cuptor la foc iute. Se servesc în formă. Vedete vegetariene Actorii și actrițele nu par să aibă niciodată timp pentru odihnă sau pentru îngrijirea casei. Totuși, unii dovedesc talent nu numai pe scenă, ci și în bucătărie. Draga Olteanu-Matei, care a scris și o carte de bucate și sfaturi culinare, spune că una dintre rețetele sale favorite e cea de tăieței cu varză murată. „Aveți nevoie de o varză murată, 400 de grame de tăieței, sare, piper și un strop de ulei. Tăiați varza «fideluță» și o căliți în ulei. Din când în când puneți câte o lingură de apă în varza în curs de călire, iar la final adăugați sarea și piperul”, spune actrița. „Separat de asta se fierb tăiețeii, după care se scurg și se pun, împreună cu varza, într-o oală tapetată cu pesmet. Se lasă la cuptor până ce compoziția se rumenește ușor”, adaugă Draga Olteanu-Matei. Pentru că are o mulțime de talente, Florin Piersic se pricepe și la gătit. El recomandă garnitura de pârjoale de zarzavaturi: „Vă trebuie doi cartofi fierți, o jumătate de sfeclă coaptă, o ceapă, doi morcovi, o țelină, ulei pentru prăjit, sare și piper după gust. Se amestecă țelina, cartofii, sfecla și morcovii, după ce au fost im bine curățați și tocați. Se adaugă ceapa tăiată mărunt, o lingură de făină dizolvată în apă, sarea și piperul. Din compoziție se vor face chifteluțe, care vor fi tăvălite bine prin făină”, spune Piersic. „Chifteluțele se vor prăji în ulei încins, până se fac aurii. Și se vor consuma doar cu pilaf de post sau salată verde”, recomandă actorul. A. CATALAN (Libertatea) Draga Olteanu-Matei Florin Piersic Gălbenele Cunoscută și sub denumirea populară de filimică, originară din sudul Europei, la noi se cultivă ca plantă ornamentală. Pentru scopuri medicinale se folosesc numai cele cu flori duble, de culoare galben-portocalie. Se utilizează fie florile marginale, fie întregul capitul. Are un miros aromat și gust amărui, înflorește din luna mai până în septembrie. Recoltarea se face pe timp însorit, de obicei la prânz. Florile conțin: saponozide triterpenice, carotinoide, flavonoide, principii amare, ulei volatil. Are acțiune coleretică, emenagogă, cicatrizantă, antiinflamatoare, bactericidă și antitrichomonazică. Se întrebuințează intern, infuzie de 2 lingurițe din flori la o cană de apă. Se consumă 2 căni pe zi, în ulcerul gastric și duodenal și drept calmant al durerilor menstruale; extern, infuzie din 2 linguri flori marginale la o cană de apă, sub formă de spălaturi, băi locale și comprese. Ș. I. Frumusețe și seducție Piele nouă în puncte critice Micile trucuri împotriva formării cheratozei solare Primele zile călduroase de vară ne invită să lăsăm în dulapuri hainele cu mâneci lungi, ciorapii și pantofii închiși, preferând în locul lor T-shirt-uri, fuste vaporoase și sandale. Dar, privindu-ne în oglindă, ne dăm seama dezamăgite că trupul nostru nu este pregătit să fie descoperit. Coatele și genunchii sunt cam aspri, iar călcâiele prea puțin prezentabile. O anumită îngroșare cutanată în aceste zone este normală, fiind vorba de o reacție a pielii la uzura și suprasolicitarea la care a fost supusă. Este un fel de barieră de celule moarte, ce face ca zona respectivă să devină mai rezistentă. Pe coate și genunchi, pielea tinde să-și asume o nuanță de gri și, dacă nu se intervine, devine din ce în ce mai rugoasă. Apare astfel cheratoza, cauzată de o excesivă proliferare a celulelor cornoase (celule epiteliale moarte). Dacă pielea este expusă la soare, pe aceste porțiuni se formează mici crăpături. Cheratoza solară se poate preveni în primul rând îndepărtând stratul de celule moarte, apoi apărând pielea de acțiunea nocivă a razelor UV. Iată câteva recomandări pentru îndepărtarea stratului cornos specific acestor zone critice: • Stimularea circulației sanguine și tonifierea țesutului cu ajutorul mănușii aspre de baie sau a periei cu părul scurt, pe pielea uscată; • După dușul de dimineață, laptele hidratant restituie tonicitatea și compacterea pielii. • Cel puțin o dată pe săptămână, pielea de pe coate și genunchi să fie supusă unui peeling cu ajutorului unui produs exfoliant. Se aplică pe pielea umedă, apoi se clătește și se tamponează cu prosopul. Efectul este cel scontat dacă pielea se roșește ușor. • Dacă zona este hiperpigmentată, datorită acumulării de melanină interpusă între celulele cornoase, este suficient să se frece o jumătate de lămâie pe zona critică. Dacă petele rezistă, se pot face împachetări cu o țesătură de bumbac îmbibată cu suc de lămâie ce se lasă să acționeze timp de 5 minute. DOINA MOȚ Hidratați-vă în permanență pielea după duș Răpirile extraterestre duc la crearea unei noi specii. Extratereștrii studiază sistemul nervos și organele genitale umane Răpirile extratereștrilor constituie și acum un subiect misterios, dar și un prilej de povești privite cu scepticism. Situațiile tipice sunt cele în care oamenii sunt răpiți și duși într-un mediu necunoscut, fără a putea opune rezistență. Răpirile au loc noaptea, iar cei aleși sunt purtați prin geamuri, prin pereți sau chiar prin tavan, înconjurați de o lumină puternică. Ajunși într-un fel de laborator, sunt dezbrăcați, întinși pe o masă și examinați. Răpiților li se recoltează sperma și li se extrag ovarele și are loc o scanare a minții oamenilor, care își amintesc ochii foarte pătrunzători ai extratereștrilor. După procedura de examinare, mulți spun că sunt duși într-o altă cameră, unde au contacte de piele cu copii neobișnuiți, jumătate oameni, jumătate extratereștri, dar și cu alți „hibrizi”, adolescenți, adulți sau bătrâni. De cele mai multe ori, după ce aceștia sunt duși înapoi, în mediul de unde au fost răpiți, uită ceea ce li s-a întâmplat, dar amintirile revin obsedant. Nu există nici o „rețetă“ care să prevină răpirile Cei care sunt răpiți nu au caracteristici comune, dar odată ajunși în această situație sunt conștienți că se află într-o altă dimensiune. Nu există o rețetă care să prevină aceste răpiri: nu numai americanii au fost „curtați” de extratereștri, ci persoane de pe tot globul, și nu numai oamenii fertili. Femei care și-au făcut histerectomie susțin că au fost răpite și folosite ca gazde. Se pare că extratereștrii nu țin seama de educația oamenilor, de amplasarea geografică, economică, de rasă sau de apartenență politică. Oamenii de știință nu-și pot explica aceste fenomene, ci doar să le analizeze. De câte ori poate fi răpit cineva? Se pare că aceste proceduri încep din copilărie și se repetă când persoana ajunge la maturitate de mai multe ori, dar nimeni nu poate contoriza cu exactitate numărul răpirilor, datorită acelorași fragmente de memorie. O persoană susține că a fost răpită de 14 ori într-o lună, alta, de două ori într-un an. Câți oameni sunt răpiți? Nici acest lucru nu se știe exact, pentru că mii de persoane au raportat răpirile centrelor care cercetează aceste fenomene stranii. Dar pot fi mult mai mulți, pentru că nu toți vorbesc despre aceasta ca să nu fie iar examinați. Specialiștii i-ar putea ajuta prin terapie și hipnoză să înțeleagă ceea ce li s-a întâmplat. De ce le sunt înlăturate hainele? Probabil pentru ca procedurile de examinare să fie mai ușoare, să prevină transmiterea infecțiilor sau a bolilor. Ceea ce oamenii au numit examinare, nu știu dacă pentru extratereștrii este studiu sau experiment. Răpiții spun că examinarea este destul de ciudată. Extratereștrii își plimbă degetele peste corpul uman, acordând o atenție deosebită sistemului nervos și organelor ge —** nitale. Femeile spun că extratereștrii le extrag ovarele, introducându-le în vagin diverse instrumente, iar la bărbați, sperma este recoltată mecanic, cu ajutorul unui sistem amplasat în jurul penisului. Femeilor răpite, folosite ca gazde, le sunt implantați fetuși și după 9-11 săptămâni, la o altă răpire, fetușii sunt scoși și păstrați într-un fel de tuburi. Hibrizii adulți au un rol important în aceste răpiri. Uinele mărturii susțin că răpirile și experimentele sunt conduse de aceștia, iar extratereștrii doar îi supervizează. S-au creat multe teorii cu privire la scopul acestor răpiri. Oricât ar părea de fantastic, ideea generală e că extratereștrii doresc să creeze o nouă specie, mai puternică, în cazul unei distrugeri totale a planetei noastre, în viitor. N. RADU (Libertatea) Vor, oare, extratereștrii să ajute specia umană să devină mai puternică?