Agenda Zilei, iunie 1999 (Anul 4, nr. 127-152)

1999-06-03 / nr. 129

12 a^ametinùui CULTURĂ - MASS-MEDIA 3 iunie 1999 Degețica la... ambasadă După cum v-am informat, colectivul Teatrului de Păpuși Timișoara participă în perioada 1-9 iunie la cea de-a III-a ediție a Festivalului internațional de marionete de la Praga. Printr-un fax sosit din capitala Republicii Cehia, cu semnătura întregului colectiv și a directorului Horia Ionescu, am aflat că spectacolul „Degețica“ după H. Ch. Andersen, jucat în deschiderea prestigiosului festival internațional, în adaptarea și montarea regizoarei Anca Pușcaș, a avut succes. După reprezentație, actorii-păpușari au fost invitați de către Gelu Angheluță la sediul Ambasadei Române la Praga, la un cockteil, „unde am avut bucuria - după cum se precizează în fax - să întâlnim un om deosebit care, deși departe de țară, este aproape de noi cu sufletul“. Aplauzele spectatorilor praghezi și atenția... diplomatică le-au dovedit păpușarilor că a meritat să lupte cu disperare pentru banii de drum. I. S. Sever Bocu, într-o necesară restituire literară Personalitatea omului politic bănățean este redată prezentului printr-o monografie ce va fi propusă pentru un premiu „Sever Bocu a făcut, prin cultură, politică românească“, spunea cândva sculptorul Romul Ladea. Prof. univ. dr. Ioan Munteanu, autorul monografiei „Sever Bocu 1874- 1951“, publicată la Editura „Mirton“ și lansată ieri la Librăria „Eminescu“, nu face altceva decât să probeze, pe sute de pagini, această afirmație. Evocarea personalității omului politic (președinte al Partidului Național Român și Partidului Național Țărănesc Timiș-Torontal în perioada 1923- 1947, Ministru al Banatului în primul guvern Maniu, de nouă ori deputat în Parlamentul României între anii 1921-1946, arestat în 1950 și dispărut în temnița de la Sighet) se adaugă, în monografie, prezentării activității gazetărești a lui Sever Bocu (fondator, la Timișoara, al ziarelor „Vestul“ și „Voința Banatului“ și redactor al publicațiilor arădene „Tribuna“ și „Tribuna poporului“) și menționării inițiativelor sale culturale ca efor al Universității de Vest și militant pentru înființarea Mitropoliei Banatului. Mențiunea cinică „fără ocupație“, lizibilă în actul de deces întocmit în închisoarea comunistă de la Sighetul Marmației, a fost „ștearsă“ ieri, cu ocazia lansării monografiei, de personalitățile timișorene venite să întâmpine cum se cuvine evenimentul: prefectul Dumitru Ganț, primarul Gheorghe Ciuhandu, prof. univ. dr. Mircea Goian, dr. Florin Drașovean, directorul Muzeului Banatului. Ultimii trei au prezentat monografia „Sever Bocu 1874-1951“ și au vorbit despre viața și activitatea celui „astăzi recunoscut, deși nu întotdeauna cunoscut“, manifestarea încheindu-se cu o promisiune din partea lui Florin Drașovean, aceea de a propune lucrarea drept candidată pentru unul din premiile Academiei Române pentru anul în curs. C. D. TOMOV La Librăria „Eminescu“, Sever Bocu a fost readus în contemporaneitate Trupa de la „Loga“, în spectacolul „The Refuge“ „T4T“ a ajuns la ediția a II-a Festivalul a adus la Timișoara mai multe trupe din țară 1 iunie a fost și sărbătoarea meenagerilor anglofoni din România, căci a marcat debutul celei de-a II-a ediții a Festivalului Național de Teatru în Limbă Engleză pentru Adolescenți, „T4T“, organizat de Fundația Pentru Teatrul Național și Heavenly Hell. Trupe de liceeni din țară (Bacău, București, Constanța, Piatra Neamț, Iași) și din Timișoara (Liceul „W. Shakespeare“, trupa „Hoollelegans“ a Liceului „C. D. Loga“, și „Be Theatre“ de la „Electromotor“) au timp, până în 3 iunie la ora 15.00, să convingă juriul festivalului că sunt, anul acesta, cei mai buni. In lupta pentru premiu, adolescenții își exersează pe scena Teatrului Maghiar din Timișoara talentul actoricesc, prezența scenică și... limba engleză în scurte momente dramatice cum sunt („Refugiul“, „Dactilografele“, „Marți, 13“) sau în unele ambițioase („Visul unei nopți de vară“, „Damnarea lui Faust“, „Philoctetes“). Membrii juriului sunt: John Russel, reprezentant International House, Mirela Iacob, secretar literar al TNT, Mirela Puia, director executiv al Fundației pentru Teatrul Național, Alina Buzgar, din partea elevilor, și Mariana Boșneac, coordonatoarea trupei Heavenly Hell. C. D. TOMOV Piersic revine ca moderator TV Actorul pregătește și întoarcerea sa pe scenele bucureștene Florin Piersic pregătește în prezent un show de televiziune. El spune că emisiunea va fi prezentată unui post bucureștean de televiziune „drag inimii sale” îndrăgitul actor va negocia în această lună difuzarea acestei producții pe care o consideră deja o veritabilă surpriză pentru potențialii telespectatori, dar nu poate avansa încă numele canalului ce va transmite emisiunea. „One man show”-ul bucureștean va constitui preludiul revenirii sale pe micul ecran în postura de moderator TV, începând cu 6 iulie și până la 1 septembrie, el va prezenta emisiunea duminicală a postului TV Neptun - Constanța. De asemenea, această vară va marca „întoarcerea” sa și în spectacolele estivale, Florin Piersic dându-și acordul să joace în acest sens. Din toamnă, fostul actor al „Naționalului” bucureștean ar putea reveni și pe scenele Capitalei. El are o propunere I---I—.....din" I'm — —1 din partea Teatrului de Operetă de a juca rolul principal în „My Fair Lady”, după cum și conducerea primei scene a țării intenționează să-l readucă „acasă”, deși proiectul inițial, legat de un posibil spectacol cu „Zahei orbul”, are deja puține șanse de reușită. Până atunci, Florin se gândește totuși să joace din nou pe scenele bucureștene într-o piesă în care parteneri ar urma să-i fie Rodica Mandache și Claudiu Bleonț. A. CATALAN (Libertatea) Florin Piersic Un colac de salvare pentru Filarmonica Banatul CJT și Primăria caută noi surse de finanțare, de preferat din domeniul privat Disensiunile dintre autoritățile locale și județene, create de lipsa banilor de care are nevoie Filarmonica Banatul, tind să se aplaneze, a dat de înțeles primarul Timișoarei, Gheorghe Ciuhandu. El s-a întâlnit ieri, la Primărie, cu președintele CJT, Viorel Coifan, și cu reprezentanții instituției culturale sus-amintite, Ioana Fernbach și Budai Carol. „Toată lumea dorește să susțină Filarmonica, dar în limita posibilităților“, a afirmat șeful Primăriei. El a precizat că până la o nouă rectificare de buget nu se poate vorbi de o alocare de fonduri pentru Filarmonică, impunânduse găsirea unor surse alternative, care pot proveni din sectorul privat. Necesarul acestei instituții pe 1999 se ridică la suma de 7,6 miliarde de lei, a arătat ieri Viorel Coifan, din care, cheltuieli salariale 7,2 miliarde de lei. Consiliul județean Timiș este în măsură să asigure 3,9 miliarde de lei din buget, urmând să se caute noi surse de finanțare pentru restul de 3,7 miliarde lei. Discuția pe această temă va fi reluată lunea viitoare, în funcție de planul financiar al Filarmonicii Banatul pe anul în curs. VETUȚA DENGHEL DELIA FOLTEAN Primul arhitect-șef al Timișoarei... la Salonta Expoziție de fotografii dedicată lui Székely Laszlo Azi, la ora 12, în sediul Primăriei din orașul Salonta (jud. Bihor), edificiu construit în anul 1907 după proiectele arhitectului Székely Laszló, are loc vernisajul expoziției de fotografii dedicate vieții și operei ilustrului arhitect, care în perioada 1903-1922 a îndeplinit funcția de arhitect-șef în cadrul administrației locale a orașului Timișoara. Proiectantul unor clădiri publice și particulare, cum este Liceul Piarist, Abatorul Comunal, Băile Neptun, Palatul Dauerbach, Camera de Comerț și Industrie, Hidrocentrala de pe Bega, s-a născut în orașul Salonta în anul 1877. Pentru orașul său natal a proiectat și construit edificiile primăriei și ale gimnaziului superior. Fotografiile despre cele mai reprezentative clădiri proiectate de Székely László au fost făcute de arhitecții și artiștii fotografi Mihai și Hortensia Botescu din Timișoara, la inițiativa Asociației Femeilor Maghiare din Timișoara, care a avut un aport substanțial și la realizarea expoziției din Salonta. La vernisaj, expoziția va fi prezentată de criticul de artă Szekernyes János din Timișoara. I. STANCIU Concursul „Sabin Drăgoi“ în perioada 5-8 iulie a.c., la Facultatea de Muzică din Timișoara, va avea loc cea de-a II- a ediție a Concursului național de interpretare vocală „Sabin Drăgoi“. Organizat de Ministerul Culturii, Consiliul Județean Timiș, Inspectoratul pentru Cultură al Județului Timiș, Consiliul local, Casa de Cultură a Municipiului și Facultatea de Muzică din cadrul Universității de Vest, concursul este deschis interpreților vocali care până la 15 iunie a.c. nu au depășit vârsta de 30 de ani (femei) și 35 de ani (bărbați), marele premiu fiind în valoare de 12 milioane lei. înscrierea se face la secretariatul Facultății de Muzică din Piața Libertății nr. 1, tel. 133205, până în 15 iunie a.c., actele necesare fiind fișa - tip și repertoriul, copia după certificatul de naștere, o fotografie recentă și taxa, nerestituibilă, de 100 000 lei. C. D. TOMOV