Agenda Zilei, mai 2001 (Anul 6, nr. 100-125)

2001-05-02 / nr. 100

jjjj jjjj jJàA COTIDIAN DE INFORMAȚII ȘI DIVERTISMENTE ___ miercuri, 2 mai 2001 ' 294p+560p;LP5aojië!| [ iC>*j££££& *£& c^£àlsw£j&^ J Europa dă semne că nu ne vrea Eventuala aderare a României și Turciei la UE nu se bucură de sprijinul locuitorilor statelor membre ale Uniunii Europene, reiese din datele publicate, recent, în ediția de primăvară a Eurobarometrului. Ultimele poziții din topul preferințelor cetățenilor celor 15 state membre ale Uniunii sunt ocupate de Bulgaria (35%), România (33%) și Turcia (30%). La polul opus, Ungaria este cea mai populară țară în rândul statelor membre ale UE printre cele 10 țări candidate din Europa Centrală și de Est. 46% din persoanele chestionate sprijină aderarea Ungariei la UE, cifră care coincide cu cea din toamna anului trecut. Eurobarometrul, sondaj realizat la cererea Comisiei Europene de două ori pe an (primăvara și toamna), analizează poziția opiniei publice din țările membre ale UE privind cele mai importante probleme socio-economice și principalele subiecte în care UE este implicată. VIOREL BOTA România nu e dorită printre stele Tichete în... suspans Pentru cei care lucrează în învățământul preuniversitar, problema tichetelor de masă, a fost una dintre revendicările formulate de liderii sindicali în protestul lor recent adresat Guvernului. Din păcate, deocamdată acest subiect nu a fost tranșat, deoarece Guvernul a pasat responsabilitatea către consiliile județene. La învățământul preuniversitar, sumele alocate de Guvern Timișului sunt în minus cu vreo 80 de miliarde de lei, conform solicitării de suplimentare adresată de președintele CJT, Dan Ioan Șipoș, comisiilor de specialitate ale Parlamentului, care au respins cererea. La sfârșitul acestei săptămâni, Dan Ioan Șipoș, președintele CJT, și Horia Ciocârlie, prefectul de Timiș, vor avea la București o întâlnire cu Guvernul tocmai pentru a elucida problemele legate de umplerea găurilor din firavul buget județean. Atunci se va discuta și despre tichetele de masă pentru angajații din învățământul preuniversitar și posibilele surse financiare pentru acordarea acestora. LĂCRĂMIOARA CONDEA Președintele Ion Iliescu, pe post de translator Lucrările summit-ului pentru mediu și dezvoltare durabilă în regiunea carpato-danubiană, desfășurat la București, i-au dat posibilitatea președintelui Ion Iliescu să-și pună în valoare cunoștințele de limbă engleză. Președintele României a asigurat, pentru cinci șefi de stat, traducerea discursului rostit de președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin. Ion Iliescu a făcut, rapid, o sinteză a declarațiilor lui Voronin, după ce a constatat că o parte dintre ceilalți șefi de stat, prezenți la conferința de presă a summit-ului, nu utilizau căștile pentru traducerea simultană. Au beneficiat de serviciile de translator făcute de Iliescu președinții: Albaniei, Macedoniei, Croației, Bosniei- Herțegovina și Slovaciei. Cei cinci președinți nu foloseau, la acel moment, căștile în care translatorii summit-ului asigurau varianta în limba engleză a declarațiilor lui Voronin. Acesta și-a ținut scurtul discurs în limba română (moldovenească, potrivit uzanțelor Chișinăului). Președintele Republicii Moldova i-a mulțumit omologului său de la București, care a explicat că, în calitate de gazdă, s-a simțit dator să compenseze deficiențele „aparatului tehnic”. De asemenea, Ion Iliescu a tradus și întrebările adresate de ziariștii români președinților prezenți la conferința Pr.BOJA Pagina 2 Luchliana, Ion Iliescu a fost adeseori în centrul atenției Consiliul Județean va da Timișoarei 80 de miliarde de lei Consiliul Județean Timiș se va întruni mâine în ședință în plen pentru a împărți sumele venite prin Legea bugetului în județ, către consiliile locale. Dan Ioan Șipoș, președintele CJT, a prezentat criteriile după care sunt împărțiți banii, și anume: capacitatea financiară a centrului administrativ (70%), suprafața teritorială (10%), numărul de persoane asistate, copii, bătrâni, persoane cu handicap (15%), numărul de elevi din învățământul preuniversitar. La distribuirea sumelor se va ține cont și de modul în care primăriile din județ s-au ocupat de curățenia de primăvară, de felul în care au fost folosite microbuzele date în folosință de CJT pentru transportul elevilor și de respectarea în anii anteriori a destinațiilor sumelor alocate. Primăriei Timișoarei i se vor da 70 de miliarde de lei pentru subvenționarea energiei termice livrate populației, bani așteptați de luni de zile de la Guvern și pentru neplata cărora Primăria plătește majorări și penalizări de zeci de miliarde de lei. De asemenea, Timișoara va mai primi și 9,9 miliarde de lei pentru echilibrarea bugetului. LĂCĂRĂMIOARA CONDEA Vom avea totuși apă caldă Luni, 30 aprilie, în Timișoara a fost temporar întreruptă furnizarea apei calde, din cauza lucrărilor pentru trecerea sistemului de termoficare la funcționarea în regim de vară, însă reluarea furnizării, în aceeași zi, s-a făcut doar după ce Termoelectrica a încasat aproape 21 de miliarde de lei de la RA Calor. După cum ne-a declarat Cristian Mâțu, directorul adjunct al Sucursalei Electrocentrale Timișoara din cadrul SC Termoelectrica, în cursul zilei de astăzi se așteaptă ca RA Calor să înainteze un angajament privind plata facturii curente și a sumelor restante. Pe de altă parte, Mircea Leschian, șeful biroului de relații al Primăriei, ne informează printr-un comunicat că până în octombrie a.c. Calol va ajunge cu plățile la zi. Trebuie spus că avertismentul dat de Termoelectrica a fost extrem de serios, dovadă fiind faptul că Reșița a rămas fără apă caldă din cauză că nu s-au achitat datoriile. T. M. LENGHER Integrare, dar și cu românii din diaspora Șeful Departamentului pentru românii de pretutindeni, Doru Vasile Ionescu, a declarat luni, la Suceava, că, în demersurile pe care le face pentru integrarea în Uniunea Europeană, România nu trebuie să uite că în jurul țării sunt milioane de români, iar integrarea europeană trebuie să se facă și cu acești români. „Să fim foarte atenți ca prin demersurile pe care le facem pentru integrarea noastră în Europa să nu uităm că în jurul țării sunt milioane de români și că integrarea noastră în Europa nu se poate face fără acești români. Atunci când vorbim și de securizarea frontierelor și de foarte multe alte activități, nu trebuie să uităm nici o clipă că, în afara celor 23 de milioane de români din țară, mai sunt câteva milioane bune de români în jurul țării și trebuie să intrăm în Europa împreună cu ei“, a spus Vasile Ionescu. Romavia dezminte Compania română de aviație Romavia precizează, într-un comunicat difuzat luni, că analiza zborului efectuat, în 27 aprilie, de o aeronavă a companiei pe ruta București - Timișoara - București „a relevat absența oricăror anomalii pe durata zborului, trecerea printr-o zonă de turbulență aeriană în faza finală de apropiere pentru aterizare fiind executată în condiții normale de„ echipajul de zbor“. Potrivit comunicatului, aceste concluzii au rezultat inclusiv după decodificarea și analiza înregistratoarelor de parametri de zbor aflate la bordul aeronavei speciale tip Rombac 1-11 înmatriculată YR-BRE, care a efectuat cursa de Timișoara. □in 14 mai 2001, în Timișoara ÏLMefiï^ICCO www.icco.ro