Agenda Zilei, aprilie 2003 (Anul 8, nr. 75-99)

2003-04-01 / nr. 75

După șase ore de dezbateri, moțiunea „Mafia 1 sufocă România“ a fost respinsă Imm r -1-------------gire marți, 1 aprilie 2003 4202+Î88I rn j TfXI ^^SEDebH ■ ^ '' J TT 1 Criza medicamentelor e fără precedent în ciuda declarațiilor optimiste lansate de responsabilii din sănătate, situația în acest sector este din ce în ce mai gravă. Reprezentanții farmaciștilor reclamă criza fără precedent în ultimii zece ani - din sistemul de acordare a medicamentelor compensate și gratuite, arătând că aceasta duce la faliment farmaciile și pune în pericol viața la mii de bolnavi. Dumitru Lupuleasa, președintele Colegiului Farmaciștilor din România, a declarat, ieri, că farmaciștii traversează cea mai neagră perioadă din ultimul deceniu, datoriile pe care CNAS amână să le plătească ducând la falimentarea a aproape zece la sută din farmacii, la sincope în aprovizionare și la imposibilitatea bolnavilor de a primi medicamente gratuite și compensate. „Farmaciștii au de primit bani de la Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate, deci teoretic dispun de fonduri, totuși ei au pierdut în instanță farmacia, pentru că nu au plătit furnizorilor medicamentele achiziționate”, a adăugat președintele Colegiului Farmaciștilor din România. Președintele Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate, Eugen Țurlea, anunța, recent, că instituția pe care o conduce a început să vizeze farmaciilor bani în contul restanțelor acumulate. La nivel național, multe farmacii se află în blocaj financiar din cauza acestei situații. VIOREL BOTA Dumitru Lupuleasa anunță un procent îngrijorător al falimentelor de farmacii Călători monitorizați Un număr de 20 de persoane care au ajuns pe Aeroportul din Timișoara venind dinspre Toronto și Bangkok în ultimele zile se află în supravegherea specialiștilor de la Direcția de Sănătate Publică Timiș. Medicii îi vor verifica timp de două săptămâni, din două în două zile, telefonic, pe cei 20, urmărind dacă apare orice semn care ar indica prezența pneumoniei acute la aceste persoane. „în prezent, nici unul dintre cei care sunt supravegheați nu prezintă vreun semn suspect de boală, dar s-a luat legătura cu medicii lor de familie și sunt urmăriți pentru a evita orice problemă. Două dintre persoane sunt din județele Funedoara și Caraș-Severin, și acolo s-a luat legătura și cu direcțiile de sănătate publică, pentru a urmări și ei situația“, a precizat Dana Horja, purtător de cuvânt al DSP Timiș. La orice semn suspect, persoanele vor fi imediat internate în clinicile de boli infecțioase din zona respectivă. Reprezentanții DSP sugerează celor care au călătorit în astfel de zone să își efectueze un examen sumar de sănătate la întoarcere. D. S. BARBU Filozofia RATT dă de lucru instanțelor! Ceea ce pare simplu pentru rațiunea sănătoasă nu-i la fel pentru controlorii RATT. Un cetățean mai în vârstă ne-a relatat că, recent, după ce a urcat într-un troleibuz, și-a validat biletul, iar când l-a scos din aparat a observat că acesta mai fusese o dată inscripționat la capătul respectiv. Fiind pentru două călătorii, s-a compostat la celălalt capăt, nefolosit. După o bucată de drum, hop, controlul. Angajatul RATT a examinat biletul și l-a poftit pe călător să coboare pentru a-l amenda! „Bine, dar am compostat celălalt capăt, deci mi-am plătit călătoria“, s-a justificat omul nostru. Degeaba, însă, căci cerberul RATT a rămas neclintit, cu toate că unii călători s-au transformat în avocații celui cu biletul buclucaș. Avea și controlorul argumentul lui: „Nu contează câte capete ați compostat după ce ștampila înscrisă de două ori pe una din călătorii a anulat biletul. Pe bilet scrie că este anulat dacă este compostat de două ori la un capăt? Scrie“. Disputa a continuat și, până la urmă, după o matură chibzuință, controlorul s-a lăsat convins. S-ar părea că n-ai nevoie de înțelepciunea lui Solomon pentru a rezolva o astfel de dilemă. Am dorit să aflăm de la RATT care-i regula valabilă și, de la serviciul de relații al regiei, am aflat că situația e... interpretabilă. S-au înregistrat cazuri când oamenii au fost amendați pentru că aveau bilete compostate de două ori la un capăt, în călătorii precedente, cu toate că era corect validat la celălalt capăt. Celor care fac plângere la RATT, li se anulează procesele verbale, e drept, dar verdictul se dă până la urmă în... instanță. Plăcută distracție, nu? ADRIANA NICA, TUDOR M. LENGHER Dacă din neatenție validați de două ori un bilet la un capăt, sunteți buni de plată O Săgeată albastră s-a... frânt pe la frâne La inaugurarea de sâmbătă a trenului „Săgeata albastră“, ministrul Miron Mitrea s-a arătat încântat de condițiile oferite de modernul tren Desiro, produs de Siemens, care a fost pus oficial în circulație duminică, între Timișoara și Cluj-Napoca. Doar două zile au trecut de la plimbarea mai-marelui MLPTL cu trenul nemțesc nou, că mașinăria s-a și defectat. „Săgeata“ care trebuia să plece ieri dimineață la ora 6,00 din Timișoara a rămas aici, din cauză că s-a blocat ceva la instalația de frânare, fapt pentru care a fost „înfiptă“ nițel în depou, pentru remedierea defecțiunii. Spre „ținta“ Cluj-Napoca a plecat un tren obișnuit, de producție autohtonă, tractat de o locomotivă diesel. Mircea Pâț, de la serviciul de marketing al regionalei CFR Călători Timișoara, ne-a declarat că toate sistemele de funcționare ale automotorului nou sunt electronice, însă personalul feroviar nu este încă pe deplin acomodat cu ele, fiind făcute prea puține probe înainte de punerea în circulație. Celelalte trei curse „Săgeata albastră“ Timișoara - Cluj și retur de ieri s-au făcut cu trenuri Desiro, defecțiunea fiind destul de repede remediată. N-a fost singurul necaz legat de această nouă garnitură feroviară. Tot ieri, cineva a încercat cu o piatră rezistența unui geam, pe care a reușit să-l spargă. E de așteptat să înceapă atacurile la banchete, din păcate. T. M. LENGHER Ieri, un supertren Desiro s-a defectat Colegiu de moașe începând din această toamnă este posibil ca pe lângă universitățile de medicină și farmacie din țară să fie înființat Colegiul Superior pentru Moașe, o formă de învățământ cu durata de patru ani. „în prezent se lucrează la elaborarea unui chestionar care să fie completat de către asistentele medicale ce lucrează în obstetrică și, în urma rezultatelor acestora, se va stabili dacă și când ele vor fi înființate“, spune Ana Banciu, președinta filialei Timiș a Ordinului Asistenților Medicali din România. La noi în țară, această specialitate nu mai există cam de la începutul anilor ’80, iar de atunci atribuțiile moașelor au fost preluate de medici sau asistentele medicale obstetrician. între alte sarcini, moașa are mai multe atribuții autonome în acordarea îngrijirilor la naștere decât asistentele medicale. D. S. BARBU