Agenda Zilei, noiembrie 2003 (Anul 8, nr. 257-281)

2003-11-01 / nr. 257

B»»" rO am* L«k* Uiarca ja fit Inoccati 3<>prime:.f dggBglU 1 . DENFAT" Weekend ^UHP^ sâmbătă, 1 noiembrie 2 m3 ^ 4202+79stva=5oodei Balul Speranței Pagina 11 Sărăcia nu trebuie folosită ca instrument politic Universitatea de Vest din Timișoara găzduiește, începând de ieri, pentru două zile, lucrările Conferinței comisiilor județene antisărăcie, eveniment organizat de Comisia Națională Antisărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale. în prezidiu, alături de subprefectul Dorel Gâtlan, președintele Consiliului Județean Timiș, Ioan Șipoș, și primarul Timișoarei, Gheorghe Ciuhandu, au stat și reprezentanți ai autorității centrale din domeniu, printre care Marta Nora Țărnea, secretar de stat în Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei. Invitați la aceste lucrări au fost directorii executivi și membrii secretariatelor tehnice ale comisiilor antisărăcie structurate la nivelul județelor, iar dezbaterile au accentuat misiunea autorităților locale de a promova proiecte care vin în întâmpinarea nevoilor cetățenilor defavorizați. Marta Nora Țărnea a subliniat că există o serie de programe cu finanțare europeană care vin în sprijinul autorităților locale pentru derularea proiectelor sociale, dar că trebuie o mai mare implicare, inclusiv pentru identificarea fondurilor suplimentare, prin parteneriate public-private. Deși subprefectul Dorel Gâtlan, în cuvântul de salut, a încercat să accentueze progresele realizate în ultimii trei ani, primarul Gheorghe Ciuhandu a ținut să sublinieze că sărăcia nu trebuie folosită ca instrument politic, ci este nevoie de conjugarea tuturor forțelor pentru diminuarea acestui fenomen. Este recunoscut faptul că Timișul a făcut pași în acest domeniu, are o dezvoltare economică reală, dar, totuși, aleșii din 2004 trebuie să acorde prioritate proiectelor antisărăcie, a subliniat Ciuhandu. CAMELIA BOGDAN Județul Timiș a făcut pași reali în sensul diminuării sărăciei, dar mai sunt multe de făcut La fondurile PHARE, verificări și în Timiș Noul coordonator al programului Phare pentru România, Josef Winfried Griiter, a început ieri în Timiș o trecere în revistă a proiectelor realizate cu fondurile structurale ale Comisiei Europene. Primul interlocutor a fost Sorin Maxim, directorul Agenției pentru Dezvoltare Regională, instituție care are autoritatea de implementare a Programului Phare la nivelul Regiunii V Vest. Pentru pregătirea managementului fondurilor structurale, ADR V Vest a coordonat realizarea Planului de Dezvoltare Regională pentru perioada 2004-2006, document care fundamentează alocarea finanțărilor Phare pentru județele Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara în următorii trei ani de pregătire a integrării în Uniunea Europeană. Lista obiectivelor incluse în programul vizitei reprezentanților Delegației Comisiei Europene a cuprins Parcul Tehnologic și Industrial Timișoara și Vama Cenad - proiecte lansate de Consiliul Județean Timiș, Centrul Oficiului Național pentru Refugiați, dar și proiecte realizate cu fonduri Phare de organizații neguvernamentale, printre care cele ale Fundației „Pentru voi”. Această vizită a fost așteptată de autoritățile județene îndeosebi pentru clarificarea întârzierilor la alocarea fondurilor Phare pentru proiectul Vămii Cenad, unde lucrările au fost realizate în cea mai mare proporție pe banii constructorilor. C. BOGDAN Winfried Griiter (s) a avut o întâlnire cu Sorin Maxim Călătoriți cu ochii-n calendar De puțină vreme a intrat în vigoare o ordonanță a Guvernului României care modifică și completează un act similar privind regimul pașapoartelor. Pe baza legislației în domeniu, comisarul Viorel Alexe de la „Frontieră“ ne-a făcut o serie de precizări. Cetățeanului român i se poate refuza, temporar, eliberarea pașaportului, iar dacă i-a fost eliberat, îi poate fi retras ori i se poate suspenda dreptul de folosire a acestuia atunci când este învinuit sau inculpat într-o cauză penală și magistratul dispune instituirea măsurii interdicției părăsirii localității sau țării. Dreptul de folosire a pașaportului poate fi retras ori poate fi suspendat pentru o durată cuprinsă între unu și cinci ani în situațiile: titularul a săvârșit în străinătate fapte de natură să aducă atingere siguranței naționale, menținerii ordinii publice, protecției sănătății; dacă respectivul s-a ocupat în străinătate cu cerșetoria; dacă cel în cauză a fost rezumat din alte state cu care România a încheiat acorduri de readmisie, dar și cu cele cu care nu a încheiat asemenea acorduri; dacă a fost depășit termenul de ședere (atenție, acesta nu este același peste tot, în spațiul Schengen - 90 zile într-un interval de șase luni, Ungaria - 90 zile, Uniunea Serbia și Muntenegru - 30 zile, Bulgaria - 90 zile, Croația - 90 zile, Ucraina - 90 zile, Polonia - 30 zile, Slovacia - 30 zile, Slovenia - 30 zile). C. ȚENCHE Cândva, în Sydney, curăța toalete Actrița americană Nicole Kidman declară că s-a simțit „onorată“ să interpreteze rolul unei îngrijitoare, deoarece acesta i-a amintit de o vreme în care curăța ea însăși toalete, transmite site-ul Ananova. în „The Human Stain“, Nicole interpretează rolul unei tinere îngrijitoare care are o relație cu un profesor universitar, interpretat de Anthony Hopkins. Vorbind despre personajul ei, Faunia Farely, Kidman a declarat: „Este un personaj pe care mi-am dorit să-l interpretez. Fie că interpretarea mea va plăcea sau nu publicului, eu m-am simțit onorată să fac acest rol. După părerea mea, Philip Roth (n.r., autorul cărții după care a fost realizat filmul) a creat un personaj feminin original, o învingătoare. Am lucrat și eu ca îngrijitoare în Sydney și am curățat toalete. Mâinile mele erau foarte murdare“, mărturisește actrița. Ea a mai spus că, în ciuda diferenței de vârstă, relația dintre personajul ei și cel interpretat de Anthony Hopkins i s-a părut fascinantă: „Evident, când vezi filmul îți spui că există o diferență de vârstă imensă între acești oameni. Vor plăti oamenii ca să-i vadă pe Anthony Hopkins și Nicole Kidman împreună, sărutându-se?”. Nicole Kidman n-a strălucit dintotdeauna