Agenda Zilei, aprilie 2004 (Anul 9, nr. 77-101)

2004-04-01 / nr. 77

COTIDIAN DE INFORMAȚII ȘI ^ ^ 1 ^ joi, 1 aprilie 2004 5505+495^ Unul din doi timișeni dă șpagă Rezultatele unui sondaj efectuat recent nu pot decât să ne pună pe gânduri: 51,7% dintre cele 1 064 persoane chestionate în Timiș au oferit, în ultimele șase luni, șpagă unor funcționari. Primii sunt cei din serviciile medicale, urmează polițiștii, apoi cei din administrația locală și județeană, iar pe ultimul loc, dascălii. Aceste aspecte, dar și altele au fost discutate ieri cu Alin Gavreliuc și Florin Sava, lectori la Facultatea de Sociologie și Psihologie, și cu inspector principal psiholog Mihaela Schiffbeck, de la IPJ Timiș, pe marginea proiectului „Analiza politicilor proenvironmentale și anticorupție: o perspectivă a tinerilor cercetători români asupra integrării în UE“. Se dorește inițierea unor dezbateri cu tinerii, cu elevii în special, care fac parte din straturile sociale cele mai permisive la schimbare, pentru a facilita apariția în România a unor insule de normalitate. Dacă acum proiectul este la faza de diagnoză, în curând se va putea elabora un barometru de opinie la nivel local și se vor putea reuni reprezentanții tuturor instituțiilor și societății civile ca să abordeze subiecte punctuale, prin investigarea funcționarilor și cetățenilor, urmând ca lunar ori trimestrial să fie elaborate rapoarte care vor fi date publicității. CĂLIN TENCHE Specialiștii vor să lucreze asupra copiilor, care fac parte din straturile sociale cele mai permisive la schimbare, pentru a crea insule de normalitate Germanii îi școlesc pe sârbi la noi O delegație din orașul sârb Subotica, condusă de viceprimarul Sasa Vucinic, a fost primită ieri de primarul Gheorghe Ciuhandu la sediul municipalității timișorene. De remarcat este că vizita a fost organizată de Wolfgang Limbert, coordonatorul de program pentru Serbia al GTZ/WBF, organismul care aplică programul Guvernului german de cooperare economică și ocupare a forței de muncă dn Serbia. Wolfgang Limbert, care a însoțit delegația, a fost coordonator al programului similar pentru România, cunoscând foarte bine realitățile de la noi, fapt pentru care a recomandat municipalitatea timișoreană drept exemplu de promotor al dezvoltării economice locale și de administrație modernă. Și, mai bine de trei ore, primarul Ciuhandu le-a explicat sârbilor cum se face administrație europeană, în final oaspeții invitându-l pe edilul timișorean să facă o vizită oficială în Voivodina, pentru a prezenta modelul de dezvoltare Timișoara. LĂCRĂMIOARA CONDEA Administrația timișoreană e luată ca model Gratuități pentru unii pensionari Pensionarii cu venituri de până la 1 400 000 lei pe lună pot beneficia de 27 de medicamente gratuite de producție românească, potrivit unui recent ordin al ministrului sănătății. Medicamentele se eliberează în tratamentul ambulatoriu, pe baza prescripției medicale atât a medicului de familie, cât și a celui de specialitate, aflați în relație contractuală cu CAS; în acest scop, pensionarii vor prezenta cuponul de pensie și actul de identitate. Unei persoane i se poate elibera o singură prescripție medicală pe lună, care să cuprindă unul până la trei medicamente. Orice farmacie aflată în relație contractuală cu CAS are dreptul să le elibereze. Dintre cele 27 de medicamente, cele mai cunoscute ar fi: Scobutil, Clonidină, Codeină, Diclofenac, Hipazin, Enalapril, unguent Antialgic, Furazolidon, Indometacin, Nifedipin, Papaverină, Piroxicam, Romergan, Propanolol, Ranitidină. SORINA BUCURESCU Farmaciile sunt luate din nou cu asalt Steagul NATO, la Palatul Administrativ Mâine, și timișorenii vor sărbători cum se cuvine Ziua NATO, printr-o serie de manifestări care vor marca opțiunea fermă pentru aderarea la Alianța Nord-Atlantică a comunității, confirmată prin acordarea României statutului de membru al NATO. Astfel, mâine dimineață, în fața sediului Consiliului Județean Timiș și al Prefecturii, la Palatul Administrativ, va fi arborat steagul NATO, în cadrul unei manifestări oficiale, la care vor lua parte prefectul Horia Ciocârlie, președintele CJT, Dan Ioan Șipoș, primarul Timișoarei, Gheorghe Ciuhandu, reprezentanți ai Garnizoanei Timișoara, și nu numai. De asemenea, Ansamblul Banatul va oferi un spectacol în Piața Operei, programul manifestărilor urmând să fie bătut în cuie astăzi. Tot la Palatul Administrativ, tot mâine, va începe conferința internațională despre impactul viitoarei aderări la Uniunea Europeană asupra sistemului legislativ național, la care va fi prezent și ministrul delegat Vasile Pușcaș, negociator-șef pentru Uniunea Europeană. Ceremonia înălțării steagului României la sediul NATO din Bruxelles va fi urmărită, în direct, pe un mare ecran în sala de consiliu a Palatului Administrativ de către participanții la conferință. Până atunci, însă, de ieri, reprezentanții instituțiilor publice din oraș, precum și cei ai unităților militare, au început alergătura pentru achiziționarea de steaguri cu emblema Alianței Nord-Atlantice, pe care să le arboreze mâine, în Ziua NATO, care va fi sărbătorită de întreaga românime, oriunde s-ar afla ea. Iar timișorenii, care tot au zi liberă, pot participa la manifestările care se vor organiza în oraș. LĂCRĂMIOARA CONDEA Educație civică la dascăli și elevi Un grad sporit de educație civică limpezește drumul nostru spre integrarea în Uniunea Europeană. Din acest motiv, tot mai multe proiecte realizate pe bani occidentali se derulează în România în acest domeniu. Ieri, la Timișoara, s-a lansat Centrul Regional de Resurse pentru Educație Civică, adresat profesorilor și elevilor în special, dar și organizațiilor neguvernamentale, autorităților locale și, nu în cele din urmă, întregii comunități europene, întregul proiect este coordonat de fundația ieșeană EuroEd și are ca scop promovarea valorilor democrației participative la nivel național, prin implicarea directă a unităților de învățământ - actori sociali și politici în comunitate. La Timișoara, de implementarea centrului de Resurse pentru Educație Civică se ocupă prep. univ. Gabriela Codorean, ec. Liana Popa și prof Alexandru Șandor. Prima activitate a centrului, odată lansat, e anunțată pentru zilele de 23 și 24 aprilie, respectiv, 7 și pe 8 mai, când profesorii de educație civică și liceenii din ani terminali sunt invitați să participe la un ciclu de instruire sub genericul „Managementul Educației Civice“. LUCIAN SAVA A fost lansat Centrul Regional de Resurse România a învins Scoția Pagina 13 chtvud, Supliment Programe TV