Agenda Zilei, martie 2005 (Anul 10, nr. 50-76)

2005-03-01 / nr. 50

^ tjBL^ martjC, 1 Edilii au speranțe de investiții mai mari Autoritățile locale sunt în plină febră de făcut și refăcut calcule de buget, din cauza a două măsuri recente: aplicarea cotei unice de impozitare, care ar face noi găuri în bugete, și noua ordonanță de urgență care majorează cu ceva procente cotele din impozitul pe venit ce rămân în plan local. Președintele Consiliului Județean Timiș, Constantin Ostaficiuc, a precizat că a realizat o simulare pentru șase luni cu cifrele modificate de cota unică de impozitare, iar deficitul ar fi de aproximativ cinci miliarde de lei lunar, dar va solicita încă o simulare. Iar rectificarea nu va mai fi în martie, ci în mai. Viceprimarul Adrian Orza a spus că se lucrează la calcule, iar prin noua decizie a Guvernului, cei din Primărie speră că se va acoperi ceea ce se pierde prin cota unică de impozitare. Oricum, decizia de a mări cotele care rămân în plan local este pe placul edililor, căci ar rămâne bani de investiții, reparații în școli și spitale, construcții de locuințe, săli de sport, lucrări mai solide la drumuri. Adrian Bodo, directorul economic al Primăriei, a afirmat că abia după 10-15 martie se va ști, pe baza sumelor ce au intrat în bugetul local, dacă se echilibrează pierderea prin introducerea cotei unice de 16% cu creșterea procentuală anunțată zilele trecute. L. CONDEA La Primărie se efectuează calcule, până prin 15 martie nu se poate trage o concluzie Startul returului a fost amânat Adunarea Generală a LPF a stabilit, ieri, amânarea reluării Diviziei A cu o săptămână, din cauza stării terenurilor. Aceasta înseamnă că returul va debuta pe 12 martie, cu etapa a XVI-a, în loc de 5 martie, conform programării inițiale. Astfel, meciul cu CFR Cluj nu va mai avea loc vineri, 4 martie, LPF urmând să decidă împreună cu posesorii drepturilor de televiziune asupra noilor date de disputare ale partidelor televizate. Referindu-se la decizie, Anton Doboș crede că amânarea returului „ne-a venit ca o mănușă, ca să jucăm fotbal ne trebuie terenuri bune“. Nu aceeași opinie o are selecționerul Victor Pițurcă. „Jucătorii susceptibili de a fi convocați pentru meciurile cu Olanda și Macedonia, din preliminariile CM 2006, vor avea în picioare doar două partide oficiale“. LPF a decis totodată să amâne și meciurile din Cupa României. Prima manșă a semifinalelor se va juca pe 13 aprilie, returul pe 4 mai, iar finala pe 18 iunie. LIMAN HOTICO Vremea a bulversat returul Diviziei A Locuințe mai confortabile din punct de vedere termic Parteneri din opt țări - Austria, Bulgaria, Cehia, Germania, Italia, Finlanda, Ungaria și România s-au întâlnit ieri la Timișoara, la invitația Fundației Româno-Germane, încercând să găsească soluții pentru a trasforma blocurile de locuințe în unele mai confortabile din punct de vedere termic, ceea ce ar însemna și costuri mai mici pentru locatari. O izolare prin termosistem ar dura, la un bloc cu patru etaje, cel puțin două săptămâni, și cine nu ar dori să o facă, dacă i-ar permite buzunarul. Deosebit de important în perspectiva integrării noastre europene, spunea Nicolae Cernei, directorul Fundației Româno-Germane, în calitate de coordonator al proiectului intitulat ECOESA European Comunity Energie Saving Advisor- Consultant European în Domeniul Economisirii de Energie, este de a forma profesional și consultanți în domeniul energetic, meserie care, la ora actuală, nu există la noi în țară. Beneficiari ai acestei calificări vor fi chiar șomerii sau cei amenințați să rămână fără locuri de muncă, din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș, în acest sens urmând a fi elaborat un curriculum care se dorește a fi certificat în România. Alături de furnizorii de formare profesională internaționali, au participat la întâlnire reprezentanții FALT, Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă, Alianței Sindicatelor Libere și UGIR. SORINA BUCURESCU Participanții la conferință au evidențiat metode moderne ce se cer a fi implementate Leul nou iau greutate începând de astăzi, comercianții sunt obligați să afișeze prețurile atât în lei vechi, cât și în cei noi. Banca Națională mizează în campania de promovare a procesului de denominare pe efectul afișării concomitente a prețurilor în lei vechi și noi, pe două protocoale de colaborare cu Televiziunea Română și Societatea Națională de Radiodifuziune, precum și pe interesul presei față de acest subiect. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a declarat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că afișarea prețurilor în ambele variante, lei noi și lei vechi, cu patru luni înainte de introducerea efectivă a noilor bancnote, va avea un puternic efect de autopromovare: în opinia oficialului băncii centrale, campania derulată de BNR va trebui să se concentreze pe pliante și afișe. Acestea vor fi tipărite de imprimeria BNR. Banca Națională va prezenta noile cupiuri în 20 aprilie, cu mai puțin de două luni și jumătate anterior momentului emisiunii efective. Noile bancnote vor avea dimensiunile ca și euro, iar grafica va fi aceeași ca la cele actuale. Pe bancnota de 500 de lei, care nu are echivalent printre cele vechi, va figura imaginea lui Mihai Eminescu. Marș de protest basarabean „Jos comuniștii!“ este o lozincă ce părea că nu se va mai face auzită pe străzile din Timișoara. Ieri, studenții basarabeni care studiază la universitățile din oraș au desfășurat un amplu marș de protest împotriva deciziei Comisiei Electorale Centrale din Republica Moldova de a nu deschide secții de votare în centrele universitare din România. Lozinci precum „Dom’ Voronin, nu uita, Moldova nu e a ta!“ sau „Nu ne închideți gura, jos dictatura“ au însoțit marșul de protest al celor peste o sută de tineri basarabeni, pe traseul Complex Studențesc - Universitatea de Vest - Universitatea Politehnica - Piața Operei, în contextul în care pe 6 martie în Republica Moldova se organizează alegeri parlamentare, în jur de cincizeci de mii de studenți și persoane cu dublă cetățenie cu drept de vot din România nuși pot exprima opțiunea. Singura secție de votare pe teritoriul țării noastre e deschisă la Ambasada Republicii Moldova la București, fapt care atestă „intenția evidentă a autorităților moldovenești de a împiedica tinerii să voteze“, ne-a declarat Nicolae Federiuc, președintele Organizației Studenților Basarabeni din Timișoara. Marșuri de protest similare au avut loc în centre universitare din țară, dar și în Piața Charles de Gaulle din Paris. LUCIAN SAVA VREM. SAVOW Tinerii basarabeni vor să voteze pentru un viitor mai bun Mărțișorul, în legende ți opinii Pagina 4 Au fost decernate premiile Oscar Pagina 8