Agenda Zilei, noiembrie 2005 (Anul 10, nr. 259-284)

2005-11-01 / nr. 259

România a renunțat la acordul cu Fondul Monetar Internațional Acordul încheiat de România cu FMI a încetat, iar conducerea instituției financiare internaționale va fi anunțată în cursul lunii noiembrie, a declarat, ieri, negociatorul-șef al Fondului în relația cu România, Emmanuel van der Mensbrugghe. Acordul României cu FMI a „deraiat“, în pofida unor îndelungate negocieri, pentru că părțile nu au ajuns la un acord în privința deficitului bugetar pentru anul 2006 și a măsurilor necesare pentru atenuarea dezechilibrelor macroeconomice. Experții FMI critică introducerea cotei unice de impozitare, care a creat un minus de venituri de 1,5% din PIB la bugetul de stat. Alte aspecte subliniate de reprezentanții Fondului se referă la creșterea nejustificată a salariilor din sectorul public. Experții Fondului consideră că ar trebui să crească prețurile la gaze. FMI a recomandat Guvernului să procedeze la majorarea salariilor bugetarilor în ritm cu rata inflației, o singură dată pe an, respectiv în octombrie 2006, a declarat, negociatorul-șef al Fondului în relația din recomandă BNR să revizuiască politica de reducere agresivă a dobânzilor. FMI estimează pentru 2006 o rată a inflației de 6,5% și un deficit bugetar de 1% din PIB, nivel dublu față de cel prevăzut în proiectul de buget înaintat Parlamentului, a declarat Emmanuel van der Mensbrugghe, care a criticat structura bugetului pentru anul viitor. Abordarea FMI referitoare la efectele cotei unice de impozitare denotă un calcul de „mărunt contabil“, iar Guvernul nu a putut accepta această filosofie, considerând că, împreună cu BNR, poate gestiona propriile politici fiscale, bugetare și monetare, a afirmat premierul Călin Popescu Tăriceanu. El a precizat că efectele cotei unice, politica salarială și tarifele la gaze naturale, pentru care Fondul Monetar Internațional a cerut o creștere substanțială, au fost principalele probleme asupra cărora partea română și negociatorii FMI nu s-au putut înțelege. Șeful Guvernului a precizat, totodată, că nu a putut accepta cererea Fondului ca salariile bugetarilor să fie înghețate în 2006. de baranga Pagina 2 Emmanuel van der Mensbrugghe crede că în 2006 inflația va fi de 6,5% Călin Popescu Tăriceanu nu acceptă creșterea prețurilor la gaze IOTIDIAN DE INFORMAȚII ȘI I — Un IVERTISMENT marți, 1 noiembrie 2005 1 * 1> IV 16 pagini 60 bani (6000 lei) Să se respecte legea sau nu... Premierul Călin Popescu Tăriceanu se află în centrul unui scandal cauzat de dezvăluirile fostului consilier prezidențial Elena Udrea, care a demisionat din PNL afirmând că grupul de interese format din oamenii de afaceri Dinu Patriciu, Peter Imre și ziaristul Sorin Roșca Stănescu se află în spatele campaniei de presă care a dus la demisia sa de la Palatul Cotroceni. „L-a întrebat cineva pe Tăriceanu dacă a sunat la Parchet în ziua arestării lui Patriciu pentru a interveni în favoarea prietenului său?“, s-a întrebat Udrea. Omul de afaceri Dinu Patriciu a declarat, ironic, că vorbele unei femei frumoase sunt determinate, de obicei, de sentimente foarte puternice și că el nu este adeptul teoriei conspirației. Insă, Robert Cazanciuc, șeful Biroului de presă al Ministerului Public, declară că premierul Călin Popescu Tăriceanu l-a sunat pe procurorul general al României, Ilie Botoș, în ziua în care a fost citat la Parchet și apoi reținut președintele Rompetrol, Dinu Patriciu. Și Tăriceanu a confirmat că a sunat la Botoș, dar a precizat că i-a telefonat doar pentru a se informa despre caz. Oana Marinescu, purtătorul de cuvânt al Guvernului, precizează că premierul nu a făcut nici o intervenție în cazul Dinu Patriciu. DANIELA BARANGA Dinu Patriciu afirmă că nu este adeptul teoriei conspirației Departament împotriva corupției Pagina 3 Pensiuni rezervate Aproximativ 40 la sută din locurile de cazare oferite de pensiunile turistice din județul Brașov pentru perioada Revelionului au fost deja rezervate, majoritatea turiștilor fiind din București și Constanța. Potrivit reprezentanților ANTREC Brașov, în zona Bran-Moeciu mai sunt libere doar 50 de pensiuni, iar în zonele Prejmer-Teliu și Poiana Mărului mai există oferte pentru aproximativ 20 de pensiuni. Conform operatorilor de turism brașoveni, majoritatea locurilor vor fi ocupate până la jumătatea lunii noiembrie, așa cum s-a întâmplat și în ultimii ani. „Cine nu se grăbește nu va mai prinde locuri libere. Sunt persoane care au plătit pentru pachetul turistic de Revelion încă de la Paște. Alții și-au făcut rezervările în luna august, iar cei mai mulți vin acum“, a afirmat Mioara Stoian, președinta ANTREC Brașov. Din Cenușăreasă, Timișul intră printre reginele balului Față de propunerile Ministerului de Finanțe de alocare a fondurilor pentru Timiș, formulate în proiectul de buget pe anul 2006, CJT a făcut o fundamentare mult mai substanțială. Astfel, Ministerul a propus alocarea a aproape 280 000 000 RON, în timp ce CJT a cerut aproape 420 000 000 RON. Dar și dacă rămân aceste cifre, 2006 va aduce sumele cele mai mari la aproape toate capitolele de cheltuieli. Numai pentru reparații și întreținere drumuri, creșterea pe 2006 va fi de peste 50%, Timișul fiind pe locul doi ca alocare, după cum a precizat președintele Ostaficiuc, care a făcut totuși apel la parlamentarii de Timiș să încerce majorarea cifrelor. Ieri, parlamentarii Cristian Bușoi, Viorel Oancea și Toro T. Tibor s-au și întâlnit cu ministrul finanțelor, Sebastian Vlădescu, care a dat asigurări că și rectificarea bugetară pe 2005 va aduce sume suplimentare. Prefectul Ovidiu Drăgănescu, împreună cu directorul Direcției Finanțelor Publice, Dumitru Popovici, verifică toate primăriile care au făcut cheltuieli în anul de campanie 2004 peste prevederile bugetare. 1 C. BOGDAN Pagina 5 Pentru reparații și întreținere drumuri, CJT va primi o sumă apropiată de cea solicitată Automat de flori Nimic mai simplu să te rătăcești în propriul oraș, mergi la Mall. Supermagazinul cu scări rulante uriașe e un prilej inedit de a te lansa pe trasee întortocheate, în căutarea lucrului dorit. Pentru cei romantici și mai timizi din fire aici există un... automat cu flori: introduci bancnotele și ies buchetul dorit. Automatul cu flori este o vitrină elegantă în sine. Situat la primul nivel al supermagazinului, în apropiere de vitrina cu animăluțe vii (precum chinchila, foarte drăguți, sau jucăușii chihuahua), automatul îi scutește pe cei care doresc să facă un cadou frumos iubit și de zâmbetele cu subînțeles ale vânzătoarelor. Florile sunt ținute, în așteptarea glastrelor admiratoarelor, în apă, pentru a fi cât mai proaspete. Prețurile sunt pe măsura ofertei:între 35 și 60 de lei buchetul. LUCIAN SAVA Școală în limba maternă Pagina 4