Agenda Zilei, martie 2006 (Anul 11, nr. 50-75)

2006-03-01 / nr. 50

« /■) »* «lin Jijjj^P COTIDIAN DE INFORMAȚII SUIGER^^^ I ^jÜB^ miercuri, 1 martie 7'5' ' soJ'ZLTi Pașii spre UE, urmăriți nemțește Stadiul actual al pregătirilor privind aderarea României la Uniunea Europeană este scopul primei vizite pe care purtătorul de cuvânt al grupului parlamentar SPD pentru afaceri europene din Bundestag, Axel Schafer, o efectuează în aceste zile în țara noastră. Prima oprire a fost la Timișoara, unde parlamentarul german, însoțit de consulul Germaniei în orașul nostru, Rolf Maruhn, s-a întâlnit cu liderii administrației județene pentru a-și face o primă impresie asupra pașilor făcuți în ultimul an spre integrare. In întâlnirea pe care a avut-o la Palatul Administrativ cu prefectul Ovidiu Drăgănescu, Axel Schafer a precizat că în urma acestei vizite, începând din aprilie și până la toamnă, va purta discuții în Bundestag despre aderarea României la UE. „Integrarea are nevoie de timp, iar aceasta nu se sfârșește odată cu aderarea. Integrarea este un proces care va influența țara nu doar economic, ci și politic, și legal”, a precizat Schafer. Tot ieri, acesta s-a întâlnit și cu președintele CJT, Constantin Ostaficiuc, urmând ca în această săptămână să aibă întrevederi la București cu premierul Călin Popescu Tăriceanu, cu ministrul de externe, Mihai Răzvan Ungureanu, cu ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga, și cu ministrul integrării europene Anca Boagiu. S.BADER Axel Schafer (d) s-a interesat de progresele administrației județene Modelul concept Logan Steppe a fost prezentat la Geneva Automobile Dacia a prezentat, ieri, la Salonul Auto de la Geneva, modelul concept Logan Steppe, cu o caroserie tip break și înălțime apropiată de cea a vehiculelor de teren de tipul Sport Utility Vehicle (SUV). Mașina dispune de un compartiment pentru schiuri montat pe plafon, are o înălțime de 1,78 metri și o lungime de 4,47 metri. Modelul Dacia Logan Break va deriva din conceptul Logan Steppe și va fi lansat pe piața românească în luna octombrie, a declarat, ieri, președintele Automobile Dacia, Luc Alexandre Menard, la Geneva. „Versiunea break se va adresa, cu precădere, către două tipuri de clienți: cei cu familii mari și cei care desfășoară activități comerciale. Logan Break va avea un preț mai mare decât al versiunii în trei volume, pentru că procesul de fabricație este mai complex și, în plus, noul model are un ampatament superior și o portieră mai mare în partea din spate“, a afirmat Menard. Versiunea break va fi disponibilă atât în varianta cu cinci locuri, cât și cu șapte locuri. „In pofida scepticismului de acum ceva vreme al unora, când a fost lansat proiectul Logan, (...) avem de-a face cu un model care este conceput și construit integral în România și în jurul căruia se articulează o adevărată industrie a automobilului“, a afirmat premierul Călin Popescu Tăriceanu, prezent la Geneva. , DACIA groupe Rena«» Modelul concept Logan Steppe s-a lăsat văzut la Salonul Auto (captură TV) Lunecușul a făcut din circulația rutieră o aventură ieri, ninsoarea a transformat treptat drumurile în adevărate patinoare. Lunecușul a provocat probleme tuturor șoferilor, chiar și celor care au girofat deasupra. Puțin înainte de amiază, un autolaborator criminalistic al IPJ Timiș s-a dat peste cap pe șoseaua dintre Moșnița Nouă și Timișoara. „Accidentul s-a produs din cauza neadaptării vitezei la condițiile de drum. Șoferul a pișcat frâna, a derapat, în fața lui era un camion și, ca să nu intre în acesta, a virat stânga și s-a răsturnat“, ne-a declarat comisarul Alexandru Cismaș de la Poliția Rutieră. Cei doi polițiști de la bordul mașinii n-au fost răniți. Aseară, un drum prin Timișoara devenise o adevărată aventură din cauza poleiului. Pe jos, pe aproape toate străzile, era „sticlă“. Pietonii încercau să nu alunece pe trotuare, iar vehiculele circulau cu 10-20 km/h, bară la bară. Au fost alertate societățile cu atribuții în domeniu, să vină să deverseze material antiderapant, dar efectul a fost aproape nul, cu excepția câtorva artere principale. S-au produs blocaje în trafic, iar parcarea aiurea a unor mașini a avut, pe alocuri, efectul unui dop. Până la ora 20, la Poliția Rutieră au fost semnalate vreo 30 de tamponări. La haosul de pe străzi și-au adus contribuția și pietonii, traversând pe unde se nimerea, cu capul ascuns în glugă. CĂLIN ȚENCHE MATWT Chiar și un autolaborator criminalistic al IPJ Timiș s-a dat peste cap Un zbor cu acum 100 de ani Cătălin Prunariu, fiul unicului astronaut român, va pilota în 18 martie, pe câmpiile de la Montesson, Franța, un aparat de zbor construit după proiectele unor ingineri timișoreni, în semn de omagiu adus omului de știință Traian Vuia, la împlinirea unui secol de la invenția bănățeanului. Președintele Fundației Academice Culturale Timișoara (FACT), prof. Ioan Gârboni, a declarat că, mâine, la Timișoara, se va încerca un salt de până la 80 de cm cu aparatul care nu va avea aripile montate, iar vineri va avea loc primul „zbor“ la bordul aeroplanului. Aparatul construit la Timișoara este o copie fidelă a originalului, realizat din materiale similare celor de-acum un veac, folosindu-se un motor modern, dar de aceeași putere cu cea a originalului, costurile aferente ridicându-se la un miliard de lei vechi. După o expunere a aparatului de zbor la Iulius Mall Timișoara, în perioada 10-13 martie, caravana Traian Vuia va pleca spre Montesson, unde este așteptată pe 18 martie. La realizarea proiectului, alături de FACT, o contribuție importantă au avut-o personalități ale vieții culturale și politice locale, dar și autoritățile lugojene. a ucis o pisică Pagina 8 Aviara De Mărțișor, ca de anul nou... agrar în tradiția populară, la 1 martie se țin trei sărbători: Ziua Dochiei, Mărțișorul și începutul unui nou an agrar. Mărțișorul simbolizează funia zilelor din an, adunate într-un șnur alb-roșu - iarna și vara. Legenda spune că Baba Dochia, personificarea anului vechi și mama lui Dragobete, și-a pus pe spate nouă cojoace și a urcat cu oile la munte, crezând că a venit vara, însă a prins-o lapovița, i-a udat cojoacele pe care le-a lepădat rând pe rând, iar în final a înghețat alături de oile ei. De atunci, între 1 și 9 martie se țin Zilele Babei. Oamenii își aleg câte-o zi din cele nouă și urmăresc: dacă vor avea parte de-o zi frumoasă, vor avea viața frumoasă și invers. Dacă florile au trecut foarte bine anul acesta, mărțișoarele s-au vândut prost. Ieri, nu numai ninsoarea a pus probleme vânzătorilor de mărțișoare din centru, ci și un control, organizat de Primărie și Jandarmerie. Au fost găsiți vânzători fără autorizație ori care nu respectau amplasamentul, fiind date 15 amenzi. „Au fost reclamații de la unii că nu pot să-și ocupe amplasamentul, că este ocupat de alții. Am încercat să-i repunem în legalitate“, ne-a declarat mr. Mihai Bereșteanu. Tot ieri, s-au deschis la Centrul Regional de Afaceri expoziția Cosmetice și Bijuterii și Târgul de Mărți șor. V. RUBANSCHI Pe ninsoare, unii au cumpărat tradiționalele mărțișoare