Agenda, iulie-septembrie 1999 (Anul 10, nr. 27-39)

1999-07-03 / nr. 27

ANUL X 3 iulie 1999 săptămânal de informații și divertisment TIMIȘOARA Apare sâmbăta magazină ând 84 de pagini Ediția a II-a / ‘ll'if. k~. $ /^.<ry^‘T^‘ f] Eclipsa '99 Festivalul Inimilor „Agenda“ pagina 28 Un subiect la ordinea zilei vacanța „Agenda“ pagina 6 „Agenda“ pagina 7 „Agenda“ pagina 8 Cei mai buni sportivi ai secolului „Agenda“ pagina 11 „Agenda“ pagina 21 Palatul Poștelor Timișoara V 7*. *iX în 7 și 8 iulie, secretarul general al N.A.T.O., Javier Solana, va efectua o vizită oficială în țara noastră, la invitația ministrului afacerilor externe, Andrei Pleșu: înaltul oaspete va fi primit de președintele Emil Constantinescu și de premierul Radu Vasile și va avea întâlniri cu ministrul apărării naționale, Victor Babiuc. Relații comerciale Marți, 6 iulie, la Timișoara, în organizarea C.C.I.A.T. și cu sprijinul Consulatului General al Iugoslaviei la Timișoara, se va desfășura o întâlnire economică românoiugoslavă având ca temă revitalizarea relațiilor comerciale dintre România și Iugoslavia. Vor participa reprezentanți ai unor camere de comerț din cele două țări, ai administrației publice etc. Vize de intrare Potrivit O.U. nr. 80 din 4 iunie a.c., noul regim al vizelor prevede că străinii care doresc să călătorească în România trebuie să obțină viza de intrare în țară exclusiv prin intermediul consulatelor românești din străinătate, aplicarea vizelor la trecerea frontierei nemaifiind posibilă. Actualul act normativ a fost inițiat de M.I. și avizat favorabil de M.A.E., în virtutea adoptării legislației în domeniu la cea a UE. Strategie în ședința de joi. Executivul a aprobat Strategia națională de privatizare pentru acest an. Documentul prevede începerea procedurilor de privatizare, în acest an, a trei bănci - Bancorex, Banca Agricolă și B.C.R., oferirea la vânzare a acțiunilor deținute de stat la toate societățile comerciale privatizabile, inclusiv a celor înființate prin restructurarea regiilor autonome de interes național și local, privatizarea tuturor societăților de asigurare-reasigurare, a marilor combinate siderurgice, a unor unități miniere, a unor producători de energie și a unor rețele locale de termoficare. învățământul obligatoriu De la opt la nouă ani de școală Camerele reunite ale Parlamentului au votat raportul de mediere la Ordonanța 36 de modificare a Legii învățământului. Varianta adoptată instituie obligativitatea învățământului de 4 ani și a celui gimnazial de 5 ani. Ca atare, durata învățământului obligatoriu va crește de la 8 la 9 ani, aliniindu-se la standardele occidentale. Modificările operate vor intra în vigoare începând cu data de 1 septembrie a.c. și se vor aplica la clasa a V-a, aceasta fiind prima generație care va urma 9 ani învățământul obligatoriu, pe care îl va absolvi abia în anul 2004. în ceea ce privește învățământul liceal, durata acestuia va rămâne de 4 ani pentru liceele industriale și vocaționale, în timp ce pentru liceele teoretice, durata liceului va fi de numai 3 ani. Reuniune la Budapesta Pe probleme de cooperare transfrontalieră în calitatea sa de expert PHARE și de specialist în probleme de cooperare transfrontalieră, domnul Viorel Coifan, președintele Consiliului Județean Timiș, a fost invitat, pentru data de 9 iulie, la Budapesta, la o întrunire ce vizează pregătirea Programului INTERREG 2000-2006. La cabinetul primului-ministru al Ungariei, domnul Victor Orban, se vor întâlni reprezentanți ai țărilor incluse în Programul PHARE - C.B.C. (de cooperare transfrontalieră), respectiv din Austria, Italia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Ungaria și România, și vor avea loc consultări în ceea ce privește politica programelor comunitare PHARE C.B.C. - INTERREG. Un alt subiect ce va fi abordat la reuniunea de la Budapesta, la care va participa și primul-ministru al Ungariei, va fi și cel privind deschiderea P.T.F. Cenad-Kiszombor. LILIANA SCRIPCĂ DEFILAREA TRAMVAIELOR DE EPOCĂ Deschiderea unui muzeu de profil La sfârșitul săptămânii viitoare, Regia Autonomă de Transport Timișoara aniversează 130 de ani de la introducerea tramvaiului tras de cai (8 iulie 1869) și 100 de ani de la introducerea celui electric (27 iulie 1899). Cu acest prilej, vineri, 9 iulie, va fi organizat în sala Operei Române un simpozion cu participarea invitaților din țară și străinătate, iar de la ora 12 va începe defilarea tramvaielor de epocă pe linia tramvaiului 6: Piața Maria - Catedrala Mitropolitană - Piața „Timișoara 700“ - Piața Traian (până aici va circula tramvaiul tras de cai) - „Banatul“ - Piața Nicolae Bălcescu - Piața Maria - Piața „Timișoara 700“ - Piața Traian - depou. Vor fi prezente următoarele vagoane: tras de cai (produs de Fabrica de Vagoane Viena, în exploatare din 1869), cu plug de zăpadă (Tramvaie Comunale Timișoara, 1925); cu dublă comandă (Tramvaie Comunale Timișoara, 1927); V058 (I.T. București, 1961) va remorca un vagon de marfă Lowry; T - 62 (I.T. Timișoara, 1962); vagon polizor pentru linia cale (I.T.Timișoara, 1965); vagon Timiș; vagonul austriac, pe care va fi instalată fanfara, două vagoane de Bremen și două de Karlsruhe; vagon restaurant (amenajat pe un vagon de Timiș). Sâmbătă, 10 iulie, între orele 10-18, va fi deschis, la sediul R.A.T.T. din Bd. Take Ionescu nr. 56, cu intrare liberă pentru public, Muzeul tramvaiului. Ulterior, muzeul va funcționa sâmbăta și duminica, intrarea fiind pe bază de bilet. VALI CORDUNEANU A2MIMXIL& 1 TIMIȘOARA • Sediu, depozit și magazine-str. Bander nr. 13, tel. 056-13 40 01,13 4431, fax. 13 31 27; orar: luni-vineri 8-18, sâmbăta 8-13 *» Magazin - str. Daciei nr. 11 A, tel. 0942032 96. Magazin-depozit - CARANSEBEȘ, Calea Orșovei nr. 3, tel. 055-22 93 57. Magazin HUNEDOARA, Bd. Dacia bl. 61, parter, tel. 05471 17 03. ACTIVITATE - Comerț en gros și en detail produse metalurgice (tablă și profile, sârme, cuie, țevi etc.)• faianță, gresie, adezivi, obiecte sanitare, vopsele, aracez - cochez, prenadez, lacuri etc. * carbid, electrozi, bitum, carton bitumat , hârtie pentru tehnică de calcul, xerox, fax, scris etc. produse de papetărie , becuri electrice, tuburi de neon, startere , fitinguri, diverse. în cădere liberă Economia românească se află în cădere liberă. Datele statistice comunicate joi, de Comisia Națională pentru Statistică, sunt alarmante. Produsul intern Brut (PIB) a fost în primul trimestru în scădere în termeni reali , cu 4,6 la sută față de același trimestru al anului trecut. Producția industrială realizată în luna mai a fost cu 1,3 la sută mai mică decât în aprilie, iar pe ansamblul primelor cinci luni - cu 9,3 la sută în raport cu perioada similară din 1998. Exporturile au fost în aprilie cu 13,8 la sută mai mici decât în martie; în aprilie, importurile au scăzut și ele cu 4,1 la sută față de cele din martie. Câștigul salarial mediu nominal brut pe economie a fost de 1 835 505 lei, iar cel net de 1 460 453, în scădere față de aprilie cu 1,6 la sută și, respectiv, cu 1,3 la sută. Iar puterea de cumpărare a câștigului salarial a fost în luna mai de 93,7 la sută comparativ cu luna precedentă, de 86,3 la sută față de decembrie 1998 și de 58,5 la sută față de octombrie 1990. în fine, numărul șomerilor a fost în luna mai de 1 133 000 de persoane, în scădere cu 20 600 față de aprilie, dar în creștere cu 225 800 comparativ cu luna mai de anul trecut. DUȘAN BAISKI