Alföld. Irodalmi és művészeti folyóirat 11. (1960)

1960 / 1. szám - HAGYOMÁNY - Szűcs Éva: Mihai Eminescu

„S így haljak számkivetve, hitetlen, alja-sorban rossz tetemem kivessék, s heverjek utcaporban és drága koronát adj majd, uram, neki ki rám kulisát uszít, szívem széttépeti, és ki arcomba dob majd néhány nehéz követ, azt mindörökre megtartsd és irgalmadba vedd! A szerencsét. Uram, csak így köszönhetem, hogy e világban nékem megadtad életem, s más kegyedért fejem vagy térdem meg se hajtom, de gyűlölségedet, de átkaid óhajtom. Párám tehelleteddel könyörtelen kifújjad, s örökre, nyomtalan a Semmiségbe hulljak!” (R. Berde Mária fordítása) A „forradalmian újat", a megdöbbentően modernet Eminescunál többek között min­den eddigi költői eszköznek, minden kultu­rális hagyománynak új módon való fel­­használása jelenti. Polgári kritikusai ért­hetetlenül állottak egyéniségének végletei előtt. Az orthodoxizmus hogyan fér meg ben­ne a Nirvána-bölcselettel, a népdalok köny­­nyedsége a Dák ima őrjöngő szenvedésével? — Hagyományőrző, igaz. De ez a tradici­­­onalizmus természetes mindazoknál a mű­vészeknél, akiknél a népköltészet legjobb eredményeinek költői újjáteremtése jelenti elsősorban az újat. Természetes, hogy a magányos Eminescu, mint állandó ihlet- és erőforráshoz fordul a néphez. Ezzel a néppel való benső azonosulással magyarázható, hogy az éppen nem véletlenül, hanem a ki­látástalan, kétségbeejtő társadalmi állapo­tok hatására a századvégi filozófia vigaszát kereső költő a román nemzeti lélek legna­gyobb hatású kifejezője lehet. A kettő költői szintézise fejezhette ki legtökéletesebben ellentmondásos korát, a progresszív és retrográd erők összezilálódott frontjait, a románság forradalom utáni depresszióját és majdan új forradalomba érő nem­zetalkotó erőit. A valóság dialektikájának a kifejezése azt is jelenti, hogy a költő új módon áll szemben a valósággal. A századvég nagy élménye, hogy az egész környező világ csak látszatvilág, a valóság valahol a dolgok­­mögött van, már fölsejlik ebben a lírában. A „látszatvilággal", a pusztulásra ítélt rút és borzalmas világgal szemben kétféle menekülés kínálkozik: az egyik a társada­lom mélyén rejlő igazi erők, az igazi való­ság megragadása, a másik a kilépés az életből, a Semmibe­ hullás. Mindkettővel kísérletezik. Az a törekvés, hogy az igazi valóságot megragadja és konkretizálja hozza létre egyfelől közvetlen társadalom­­politikai jellegű líráját, másfelől népmese­­szerű költeményeit. Az állandó halál­kép, melyet 20 éves korában már ugyanolyan kiforrott költői eszközökkel, a versnek vala­mi fájdalmas — a romoin dom­ák ritmu­sára, hangvételére, bánatára emlékeztető zenéjével fejez ki, mint élete végén, bizo­nyítja, hogy egyszerre járta mindkét utat. Megélni és kifejezni a dialektikát, ön­magában nem jelent többet, mint ennyit: modern költőnek lenni. Eminescu azonban több. Ez a többlet többoldalú, és többértelmű. Költészetének egyensúlya nem valami ma­tematikai egyensúlyt jelent, pesszimizmus és optimizmus, életigenlés és élettagadás között. Ez az egyensúly a szintézisteremtés spontán költői képessége — és nem csupán formai-művészi értelemben. Van ebben a költészetben egyfajta „feloldás” is, annak a sugallata, hogy az emberi szépség nagyobb és hatalmasabb a világ rossz erőinél. Ezt a győzedelmes emberi szépséget sok-sok vers mellett és fölött, maga a költő jelenti, aki meg tudta őrizni magát a környező szennytől, aki nem veszítette el az érzékeny­ségét a vitáig dolgai iránt, akiben megma­radt a szenvedés képessége, aki poklot járt meg, hogy az élet egész gazdagságára rácso­dálkozhasson. — A többlet má­sik része az, hogy pregnánsan nemzeti költő. Kelet- Európában ez mindig bárd-válesz-próféta sorsot jelentett, Eminescunál is. Egyé vált a nemzetével, dicsőségét és nagyságát, szép emberi értékeit és nagyrahivatottságát hir­dette egész költészete. Átérezte és átélte, amit írt: „a romáin nép története végesza­­kítatatlan sora a mártírumoknak”. Általa sokat idézett transsilván­ költő elődje, An­drei Мигешпи kiálltotta valamikor egy alvó nemzet fülébe: „ébredj fel romáin, a halálos államból!" Eminescu meghallotta ezt a kiáltást. Minden verse messzezengő életre­­ébresztés - mert halálversei is az új, jobb világért való megharcolás vágyát keltik az olvasóban. Tévedései — olykor végletes nacionaliz­musa, átmeneti bizalma a konzervativiz­musban, a dekadens filozófiai áramlatok hatásai — egy kor szükségszerű tévedései voltak. Ellentmondásait nem csupán a tör­ténelem valóságos törvényeit meglátó mai

Next