Almanah Bucurie Turism Tinerețe, 1989

PLOIEȘTI • Muzeul de artă, Bd. Gh. Gheorghiu-Dej nr. 1. Prezintă lucrări ale pictorilor Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Theodor Pallady, Corneliu Baba ș.a., sculpturi semnate de Ion Jalea, Dimitrie Paciurea, Ion Vlasiu etc. Astăzi colecția numără peste 1000 de lucrări de pictură și sculptură. • Muzeul „Ceasul de-a lungul vremii“, str. 6 Martie nr. 1, expune circa 2 000 ceasornice de cele mai diferite tipuri și epoci. Aici se află și ceasurile unor personalități românești, precum: Constantin Brâncoveanu, Alexandru Ioan Cuza, Nicolae Iorga, Theodor Aman, Mihail Sadoveanu ș.a. • Muzeul republican al petrolului, str. Dr. Bagdasar nr. 10. Înfățișează evoluția sistemelor de extragere și prelucrare a petrolului, precum și a utilajelor folosite. • Muzeul memorial „Ion Luca Caragiale“, str. C. T. Grigorescu nr. 1, adăpostit intr-o clădire cunoscută sub numele de casa Dobrescu, monument de arhitectură românească, de la sfirșitul secolului al XVIII-lea. El cuprinde mobilierul ce a aparținut scriitorului , setul complet al operelor sale, manuscrise, bogata corespondență ș.a. • Placa memorială I. A. Bassarabescu, str. Ștefan cel Mare nr. 10, evocă personalitatea scriitorului I. A. Bassarabescu (1870—1952). • Placa memorială C. Dobrogeanu-Gherea (1855—1920) pe fațada Gării de Sud. A fost montată în anul 1971. • Placa memorială I. D. Negulici, str. Kogâlniceanu nr. 1. Evocă personalitatea pictorului I. D. Negulici (1812—1851), participant la revoluția de la 1848. A fost dezvelită la 22 septembrie 1968. VĂLENII DE MUNTE • Muzeul memorial „Nicolae Iorga“, str. George Enescu nr. 2. Cuprinde mărturii privitoare la viața și opera marelui savant român de reputație mondială Nicolae Iorga (1871—1940). In aceeași localitate a funcționat și Universitatea populară întemeiată și condusă de Nicolae Iorga, in perioada 1908—1914 și 1921—1940. • Bustul infățișind pe Nicolae Iorga II, centrul orașului (autor Emil Ruși), la Muzeul memorial (autor Oscar Han) și la liceul din localitate (autor Maria Grigorescu-Vasilovici). SLANIC • Muzeul sării, expoziție permanentă lingă salină. In salina veche se află „Sala genezei“, care cuprinde o serie de sculpturi in sare realizate de sculptorul Justin Nistase, reprezentînd pe Decebal, Traian, scene de luptă de la începuturile istoriei poporului român. Același artist a lucrat și un bust al poetului Mihai Eminescu. Sculptorului Ion Bremzinu i se datorează o statuie in sare a lui Mihai Viteazul. • Casa cămărășiei, nr. 23 August nr. 19, in care, in secolul al XIX-lea, a funcționat administrația salinei, adăpostește o expoziție de artă plastică modernă. CIMPINA • Muzeul memorial „Nicolae Grigorescu“, skul 23 August nr. 166, este organizat in casa mare vlui pictor român Nicolae Grigorescu (1838 eQ. 1907). Cuprinde piese de mobilier și obic íei personale ale pictorului, precum și o serie de lucrări ale sale, intre care ultima pinză, ră putea neterminată. In curte se află un bust fol^lctorului. V • Castelul lui Bogdan Petriceicu-Hașdeu, str. 23 August nr. 109, a fost construită de marele cărturar (1836—1907) intre anii 1893—1896 in amintirea fiicei sale, Iulia, stinsă prematur din viață. • Statuia lui Aurel Vlaicu, str. 23 August, operă a sculptoriței Doina Lie, evocă pe marele inventator român, unul dintre pionierii aviației românești și mondiale. Sculptura, care a fost inaugurată in 1968, il înfățișează pe Aurel Vlaicu intr-o postură simbolică, o adevărată metaforă a zborului cu poziția corpului dreaptă și suplă, cu miinile lipite strins de corp, capul ușor dat pe spate, încununat de ochelarii de aviator. BĂNEȘTI • Monumentul lui Aurel Vlaicu (1882—1913) a fost înălțat pe locul unde acest pionier al aviației române și-a găsit moartea, intr-o încercare de a trece Carpații cu avionul construit de el. Monumentul este un obelisc rotunjit în partea superioară, în vârf, un vultur cu aripile întinse gata să-și ia zborul. I. L. CARAGIALE • Expoziție permanentă dedicată marelui scriitor Ion Luca Caragiale (1852—1912), originar din această localitate. Sunt expuse fotografii : Caragiale la diferite vîrste, familia (părinți și unchi), prieteni (Vlahuță, Delavrancea, Coșbuc), actori mari (Iancu Brezeanu, Marcel Anghelescu, Elvira Godeanu), aspecte din piesele : „O noapte furtunoasă“, „Năpasta“, „O scrisoare pierdută“. TÎRGOVIȘTE • Muzeul scriitorilor tîrgovișteni, str. Justiției nr. 3, amenajat in fosta casă a scriitorului Ioan Al. Brătescu-Voinești (1868—1946), evocă personalitatea și opera unor scriitori originari din județul Dîmbovița : poeții Văcărești (Ienăchiță, Alecu, Nicolae, Iancu și Elena), Vasile Cârlova, Grigore Alexandrescu, Ion Heliade Rădulescu, Ion Luca Caragiale, Raicu Ionescu- Rion, Lt. Vissarion etc. • Casa-atelier „Gheorghe Petrașcu“, str. Narciselor nr. 24, amenajată in fosta locuință a pictorului Gh. Petrașcu (1872—1949), prezintă lucrări de pictură și grafică. • Aleea poeților târgovișteni, din Parcul Libertății, aflat intre Piața Republicii și str. 23 August. Aici se află busturile lui Ienăchiță Văcărescu, Ion Heliade Rădulescu, Vasile Cârlova, Grigore Alexandrescu, Gheorghe Petrașcu t «Casă la țară“ • .Muzeul tiparului și al cărții românești, str. Justiției nr. 5, prezintă tipărituri realizate de Noch&. Coresi, Antim Ivireanu ș.a. in vremea цпрг domnitori, precum Matei Basarab, Vasile ■.Vipu, Șerban Cantacuzino, Constantin Brâncoetc. Sunt expuse diferite documente și «obiecte ilustrind evoluția activității tipografice pe teritoriul țării noastre. Vizitatorii pot admira un act ce poartă semnătura autografă a lui Mihai Viteazul, Evanghelia învățătoare (1642), îndreptarea legii (1652), prese, instrumente tipografice, litere și ornamente, din bronz, călimări de purtat la brîu, colecție de xilogravuri, picturi cu foiță de aur și miniaturi imprimate in diferite etape. GOLEȘTI • Complexul muzeal Golești. Cuprinde, intre altele, ca element central, conacul familiei Golescu in care se află o secție memorială ce prezintă mărturii privitoare la activitatea unor cărturari și patrioți marcanți ce au aparținut acestei familii, intre care : Iordache (c. 1768—1848), sprijinitor al dezvoltării invățămintului în limba română ; Dinicu (1777—1830), spirit iluminist, unul dintre fondatorii Societății literare române (1827) , cei patru fii ai lui Dinicu Golescu, toți participanți activi la revoluția de la 1848 și susținători ai Unirii principatelor de la 1859. In incintă se află și clădirea in care Dimon Golescu a deschis, in 1826, „Școala slobodă sătească“. Aici a fost amenajată o expoziție care prezintă începuturile invățămintului național in Țara Românească. Sunt expuse manuale folosite de primele școli în limba română din Țara Românească, precum și ediții princeps ale scrierilor lui Dinicu Golescu, Iordache Golescu și Florian Aaron. VALEA MARE-PODGORIA • Casa memorială „Liviu Rebreanu“ (1885— 1944). Cuprinde mobilier, obiecte personale, manuscrise și ediții ale operelor marelui romancier Liviu Rebreanu care a scris aici romanele „Răscoala“ și „Amindoi“ ; s-a stins din viață in această casă la 1.IX.1944. PITEȘTI • Galeria de artă, Bd. Republicii nr. 33. Cuprinde lucrări ale unor artiști plastici români din secolele XIX și XX, printre care Sava Henția, Jean AI. Steriadi, Henri Catargi, Ion Țuculescu, Rudolf Schweitzer-Cumpăna. • Liceul „Nicolae Bălcescu“, str. Horea, Cloșca și Crișan, înființat in 1898, a avut printre elevi personalități de frunte ale culturii și științei românești, printre care poetul și matematicianul Ion Barbu, poetul Ion Minulescu, geograful George Vîlsan, publicistul Tudor Teodorescu-Braniște, criticul literar Vladimir Streinu etc. • Statuia lui Nicolae Bălcescu, str. Victoriei, operă a sculptorului Constantin Baraschi, ridicată in 1969. Redat intr-o atitudine demnă, chipul lui Nicolae Bălcescu degajă seninătate. O mantie largă, in falduri bogate, ii acoperă trupul. RÎMNICU VILCEA • Casa memorială „Anton Pann“, str. Știrbei Vodă nr. 18, aici a locuit Anton Pann (1794— 1954) care a fost profesor de muzică și care a înființat, in 1843, o tipografie. Casa-muzeu prezintă interiorul unui modest salon de provincie, veșminte și obiecte, mobilier de epocă, portrete și documente, lucrări muzicale, culegeri de folclor, poezii și povestiri (Noul Erotrocrit, Fabule și istorioare, Povestea vorbei). • Muzeul de artă, unde sunt expuse sau depozitate 2 712 lucrări de pictură, sculptură și grafică. Lucrările au ca autori pe Nicolae Grigorescu, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Nicolae Tonitza, Sabin Bălașa, Horia Bernea, Oscar Han ș.a. • Statuia lui Mircea cel Mare, aflată in parcul din centrul localității, este opera sculptorului Ion Irimescu. A fost dezvelită in anul 1966. Mircea cel Mare este redat in picioare, cu coroana voevodală pe cap, avind mina stingă pe garda spadei. 17