Analele Univesităţii Bucureşti - Istorie, 1965 (Anul 14)

7 153 NOTE BIBLIOGRAFICE EFORTUL ECONOMIC AL POPORULUI ROMÂN ÎN RĂZBOIUL ANTIHITLERIST [București], Editura militară, [1964], 184 p. Apărută în anul celei de a XX-a aniversări a eliberării României de sub jugul fascist, lucrarea lui V. Anescu „Efortul economic al poporului român în războiul antihitlerist“, aduce o contribuție valoroasă la cunoașterea unui aspect important al participării țării noastre la războiul împotriva imperialismului german hitlerist: în urma victoriei insurecției armate, inițiată, organizată și condusă de partidul comunist, România a rupt relațiile cu Germania hitleristă, intrînd în coaliția antifascistă, începînd astfel un război drept, de eliberare a patriei și de nimicire a fascismului. Primul capitol al lucrării evidențiază faptul că trecerea României de partea coaliției antifasciste a constituit o puternică lovitură pentru potențialul economic și militar al Germaniei hitleriste. Contribuind la prăbușirea pozițiilor trupelor hitleriste în Balcani și la destrămarea coaliției hitleriste, punîndu-și toate forțele sale umane și materiale în slujba războiului antihitlerist, România a grăbit sfîrșitul războiului și a facilitat victoria aliaților. Capitolul următor arată greutățile enorme ce stăteau, în acei ani, în fața poporului român : distrugerile și pierderile provocate de război, jaful trupelor hitleriste în retragere, degradarea utilajului industrial, dezorganizarea legăturilor economice, la care se adăugau împotrivirile unor cercuri profasciste ale burgheziei și moșierimii și care se opuneau refacerii economice a țării. In aceste condiții apare cu atît mai mare meritul partidului comunist care, în urma unei temeinice analize științifice a situației concrete din România, a apreciat că războiul dus de poporul român împotriva Germaniei hitleriste este o parte integrantă a revoluției populare începută prin insurecția armată din august 1944. Făurind un larg front democratic, care cuprindea majoritatea poporului român, P.C.R. a devenit organizatorul și conducătorul luptei maselor populare pentru sprijinirea războiului antihitlerist. Sub lozinca .Totul pentru front, totul pentru victorie 11 P.C.R. a mobilizat poporul la o muncă încordată pentru zădărnicirea sabotajelor reacțiunii, pentru sporirea producției în vederea aprovizionării ostașilor de pe front cu armament, muniție, îmbrăcăminte, carburanți, etc. Capitolele III—VII ale lucrării prezintă pe larg contribuția muncitoriferoviari, mineri, petroliști, a oamenilor muncii din industria siderurgică și metalurgică, a muncitorilor din industria ușoară și alimentară, precum și a țărănimii muncitoare pentru sprijinirea frontului antihitlerist. Folosind un bogat material din arhivele centrale și locale, precum și presa, autorul prezintă în pagini adesea emoționante, spiritul de sacrificiu, dîrzenia și eroismul maselor care, încălzite de un cald patriotism, învingînd nenumărate greutăți, au susținut cu toate forțele războiul drept antihitlerist.