Apărarea Patriei, ianuarie 1953 (Anul 9, nr. 1-25)

1953-01-11 / nr. 8

4 ___________ APĂRAREA PATRIEI Duminica 11 ianuarie 1953 Nr. 8 '(2003) immi in .IM Hi ni,! iflWi-fiiHH lilliiiWIIIMilPIIill'lfflIiniiFiTnrrnîMlBIIiiWiril 'y h HtPI »illIW ................niinmwil ‘I1WI» IIIIHIIIII IHUMI I III H II Iliin Tini HI—ilfyiriHWlili.il I I I HI BUM -.HTT-n---nrrv-rr-iri ^-nu ...............r ■wwi ni ...............ii m ii .................................................................. ............ 11 ii n i _________— Crimele monstruoase ale inchizitorilor yankei „Afacerea Rosenberg", o verigă a lanțului de nelegiuiri săvârșite de rasiștii din S.U.A. In sinistra închisoare Sing-Sing din Statele Unite, doi oameni nevinovați, doi cetățeni americani, adepți ai păcii, democrației, progresului și libertății, Julius și Ethel Rosenberg, sunt pe punctul de a fi executați pe scaunul electric de către gestapiștii americani. Istoria Americii capitaliste prinde numeroase pagini în care sunt cuînscrise crime îngrozitoare puse la cale și săvârșite împotriva militanților mișcării progresiste. Crima organizată acum împotriva soților Rosenberg constitue o nouă verigă ce se adaugă lanțului lung de fărădelegi ale fasciștilor americani care au moștenit de la înaintașii lor hitleriști și demența și întregul arsenal de mijloace barbare puse în slujba visului zănatec de cucerire a dominației lumii. Faptele arată însă că fasciștii americani i-au întrecut pe cei hitleriști în cruzime, în sălbăticie. Deasupra întregului teritoriu al Statelor Unite planează teroarea cruntă a sinistrului F.B.I. (Biroul Federal de Investigații), ediția americană a odiosului gestapo hitlerist. Sistemele folosite de zbirii F.B.I.-iști pentru terorizarea cetățenilor cu vederi progresiste din America întrec în cruzime pe cele naziste. Himmler năzuia ca fiecare german adult să aibă o fișă la gestapo. Dacă până la urmă a reușit sau nu să o facă, nu se poate ști. Hoover însă, acest himmler american, a izbutit să adune în dosarele F.B.I.-ului 113 milioane de amprente digitale ale cetățenilor americani. F.B.I.-ul american veghează ca niciun cetățean american cu vederi progresiste să nu poată ocupa vreo slujbă. F.B.I.-ul poate pătrunde oricând în locuințele cetățenilor și perchiziționa fără vreun mandat, el poate viola corespondența particulară, poate intercepta și înregistra convorbirile telefonice, poate instala microfoane secrete în locuințele celor suspectați de „activitate antiamericană“. F.B.I.-ul poate declara „comunist“ pe orice cetățean care nu este pe placul autorității de stat americane. Copoii lui Hoover au ajuns până acolo încât, în isteria anti-comunistă de care sunt cuprinși, în groaza lor față de ideile progresului și de valorile civilizației în general, în întunericul de care le sunt cuprinse capetele înfierbântate de ideile șovinismului, rasismului și propagandei de război, l-au decretat „comunist" post-mortem până și pe fostul președinte Roosevelt și i-au dat pe mâna comisiei, pentru cercetarea activităților antiamericane pe Christopher Marlowe, contemporanul lui Shakespeare, și pe Euripide, care a trăit cu patru secole înainte de era noastră. „Un adevărat val de întunecare a rațiunii, de mai relativă sau mai categorică pierdere a echilibrului moral ce se manifestă mai cu osebire în statele din Nordul și centrul Statelor Unite ale Americii, amenințând să ia aspecte de epidemie" — iată cum zugrăvește starea de spirit instaurată în Statele Unite de forrestalii americani „Institutul statistic de eugenie", instituție care nu poate fi bănuită deloc de antipatie față de regimul politic și social din Statele Unite. In asemenea condițiuni a fost organizat procesul împotriva soților Rosenberg. In aceste condițiuni s-a desfășurat odioasa mascaradă judiciară ale cărei date arată, fără putință de tăgadă, că arestarea, condamnarea și întemnițarea celor doi soți au menirea de a folosi ațâțării și mai puternice a isteriei războinice, a șovinismului și antisemitismului, intensificării teroarei împotriva militanților mișcării pentru pace din Statele Unite. Afacerea Rosenberg se înscrie în rândul celor mai josnice asasinate „legale" organizate și patronate de rechinii capitalului american Instrumentul principal al acestui gen de inchiziție modernă este însăși „justiția", instituție pe care hitlerii americani au tarit o pe o asemenea treaptă de josnicie cum cu greu își poate închipui mintea omenească Ce este justiția americană? A afirmat-o cum nu se poate mai bine unul din principalii ei susținători, Winson, președintele Curții Supreme, care, în 1949, la o conferință a judecătorilor, a cerut ca tribunalele să aplice „metodele corespunzătoare business-ului", adică marilor Wall Street. Că, într’adevăr afaceriștii din acesta este principiul călăuzitor al „justiției" americane o dovedește și faptul că numai în patru ani au fost azvârliți în 134.786 de americani nevinovați, închisoare 830.000 au fost expulzați, aproape 550.000 au fost „anchetați“ de către organele F.B.I.-ului! Cine sunt în S.U.A. cei desemnați să împartă „dreptatea“? Ei sunt recrutați dintre cele mai credincioase slugi ale Wall Streetului, indivizi fără scrupule, legați prin mii de fire de bandele gangsterilor. William O’Dwyer, procuror al districtului Brooklyn din New York, apoi primar al aceluiași oraș și ambasador în Mexic, s’a făcut renumit prin legăturile sale strânse cu gangsterii Adonis și Costello, la cererea cărora a plasat într’un post de judecător chiar pe principalul ajutor al lui Costello — Joseph Loscalzo, iar în postul de inspector general adjunct al spitalelor din New York pe Philip Izichelo, ginerele faimosului gangster Moretti. „Nu are importanță dacă o anumită persoană este bancher, om de afaceri sau gangster — a declarat odată O’Dwyer ceea ce fascinează este averea sa“. De aceleași concepții este stăpânit și Irving. Saypol, procurorul general al statului New York, cel care a cerut pedeapsa cu moartea pentru soții Rosenberg. Este știut că acest slujitor al „justiției“ Wall Street-ului întreține de multă vreme legături dintre cele mai strânse cu Thomas Luchese, șeful gangsterilor din New York. Americanii care răsfoesc filele istoriei țării lor află că în vremuri mai îndepărtate erau urmăriți și chinuiți oameni acuzați de „vrăjitorie". In vremuri mai apropiate erau condamnați oameni care s’au făcut „vinovați“ de a crede în teoria cu privire la evoluția speciilor. Toate acestea au fost cândva. Astăzi, în S.U.A., sub domnia miliardarilor sângeroși, pentru a fi arestat și condamnat, întemnițat și chiar asasinat pe scaunul electric, „judecătorii“ n’au nevoie de alte „dovezi“ decât de aceea de a-ți fi exprimat năzuința de om care vrea să trăiască în pace și libertate. Pentru aceasta au fost condamnați soții Rosenberg, pentru aceasta au ajuns să se teamă și de propria lor umbră milioane de cetățeni americani, care se cutremură la fiecare pas de groaza gestapiștilor lui Hoover. S.S.-iștilor americani nu le-au trebuit dovezi nici acum mai bine de 22 de ani când i-au asasinat pe militanții progresiști Sacco și Vanzetti, nici atunci când i-au condamnat și asasinat pe minerii nevinovați din Pennsilvania, nici în anii din urmă când i-au asasinat pe cei 7 negri din Martinsville și pe negrul MacGee. Lor nu le trebue dovezi nici în cazul asasinatului pus la cale împotriva soților Rosenberg. Jurați criteriile Wall Street-ului, selecționați după judecători procurori recrutați din rândurile celor mai și josnici simbriași ai afaceriștilor războinici, mărturii mincinoase și o violentă campanie de ațâțare a isteriei războinice, anticomuniste și antisemite — iată ce stă la baza întregului proces al soților Rosenberg. Din 32 de piese aflate la dosar, 30 se referă la aspecte care nu au nicio legătură cu învinuirea adusă soților Rosenberg. Cele mai trâmbițate „capete de acuzare" sunt acelea care se referă la o listă de subscripție pentru strângerea de fonduri în favoarea copiilor republicanilor spanioli și la o petiție din 1941 în favoarea unui candidat progresist în consiliul municipal al orașului New York, petiție care cuprinde numele soților Rosenberg alături de alte peste 50.000 de semnături ale locuitorilor orașului. Din totalul celor 118 martori propuși de „acuzare", numai 20 s-au prezentă în fața instanței, dintre care 17 au declarat că nu i-au văzut niciodată în viața lor pe soții Rosenberg, iar un altul, Ben Schneider, a recunoscut ulterior că a făcut o depoziție mincinoasă din cauza presiunilor exercitate asupra-i de către polițiștii F.B.I.-ului. Mârșava înscenare organizată împotriva soților Rosenberg se întoarce împotriva autorilor ei. Procesul și condamnarea celor doi soți nevinovați au stârnit în întreaga lume un puternic val de indignare și mânie împotriva hitlerilor americani. Atitudinea demnă a celor doi soți, curajul cu care îi înfruntă pe gestapiștii Wall Street-ului, arată totodată că în rândurile poporului american activează forțe în stare să ducă până la capăt lupta împotriva tiraniei dolarului.„Acela care-și iubește poporul nu vede oare în jurul lui mii de oameni ale căror inimi arzătoare sunt zdrobite în țărână de călcâiul de fier al opresiunii ?... Și nu simte el oare că e mai bine să trăești într’o atmosferă de luptă aprinsă' decât în sclavie?" — spunea pe la mijlocul veacului trecut Walt Whitman, cântărețul durerilor și năzuințelor poporului american Pe atunci, crimele asupritorilor poporului, nu se făceau cu mijloacele de astăzi. Scaunul electric nu era inventat încă. Pe atunci rasiștii americani, adepții lui Charles Lynch, chestia care s'a declarat „judecător suprem" al unui tribunal instituit în scopul de a apăra averile oligarhiei stăpânitoare, aveau alte metode. In acei ani, asasinatele „legale” se săvârșeau altfel. Ziarul „Press" din Memphis, relatând un asemenea caz, scria sub titlul „Un negru omorît centimetru cu centimetru” : „Legat de trunchiul unui pom, corpul ardea încet. I s-a pus sub picioare o movilă de frunze, stropită cu gaz. Și sentința de moarte se împlinea. La fiecare 5 minute, până când focul a cuprins talia omului, frunze proaspete erau mereu adăugate stâlpului funerar. Chiar după ce carnea picioarelor a fost mistuită (se vedeau oasele calcinate), chiar când flăcările au început să-i cuprindă fața, Lowry a rămas conștient... Odată sau de două ori a încercat să ridice câțiva cărbuni aprinși și să-i înghită pentru ca să-și grăbească moartea. Dar de fiecare dată i-au fost smulși. Deoarece flăcările se adunau în jurul abdomenului, i se stropea corpul cu gaz. Dar au mai trebuit să treacă alte câteva minute până când corpul negrului să fie transformat în cenușă. Soția și fetița lui au fost aduse pentru a asista la spectacol Altă dată a fost asasinat cu aceleași mijloace negru. Turner. Când soția lui, auzind vestea nenorocirii, a izbucnit în lacrimi, rasiștii americani au hotărît s-o pedepsească și pe ea. Ziarul "Press" relata : „Cu picioarele legate în lanțuri, ea a fost atârnată de pomul cel mai apropiat, i s’a stropit rochia cu gaz și cu ulei, și gata... Și cum viața mai palpita încă în trupul pe jumătate ars, un gentleman s’a desprins din public și a spintecat pântecele femeii cu un cuțit. Un corp de copil s’a desfăcut, rostogolindu-se pe pământ. S’au auzit două mici țipete, imediat înăbușite : individul călcase în picioare frântura de viață care trebuia să se nască..." Distanța de la trunchiul copacului transformat în rug la scaunul electric, distanța de la Charles Lynch la rasiștii de astăzi — măsoară drumul parcurs de oligarhia americană de la aristocrația plantatorilor proprietari de sclavi și până la urmașii lor, trustmanii războinici din zilele noastre. In America de azi linșajul este învelit în scoarțe „legale". Crimele sunt oficializate. Sentințele de condamnare la moarte a oamenilor nevinovați nu pornesc din tribunale instituite ad-hoc, ci direct de la Curtea Supremă. Iar confirmarea acestor sentințe barbare nu vine de la vreun șerif oarecare de pe cuprinsul celor 48 de state, ci dela însuși cel mai mare șerif al tuturor celor 48 de state, președintele SU. A. Crimele puse la cale împotriva forțelor păcii, democrației și progresului oglindesc furia sălbatecă a capitalismului, care încearcă să scape de osânda pe care i-a dictat-o istoria și pe care, orice ar face, n’o poate evita Tocmai de aceea turbează fasciștii americani și, în turbarea lor, săvârșesc crimă după crimă, care de care mai monstruoasă. „Vasăzi că suntem condamnați la pieire — urlă Henry Miller, unul din scriitorii din solda trusturilor — nu mai avem nicio speranță! Și dacă e într’adevăr așa, să scoatem atunci din gâtlejurile noastre un ultim urlet îngrozitor, sfidător, sarcastic, un strigăt de luptă. Jos cu tânguirile ! Jos cu elegiile și bocetele de înmormântare ! Jos cu biografiile și cercetările istorice, jos cu muzeele și bibliotecile ! Să facă morții funeraliile morților lor ! Voi, care mai sunteți în viață, haideți să dansăm ultimul nostru dans macabru deasupra craterului fumegând !“ Popoarele lumii, laolaltă cu poporul american, trebue să împiedice dansul macabru al criminalilor imperialiști. Ele înțeleg că lupta pentru salvarea vieții soților Rosenberg este o parte a luptei pentru zădărnicirea crimelor imperialiste. Milioane de americani cinstiți își însușesc profesia de credință trimisă de Julius Rosenberg dindărătul gratiilor de la Sing Sing : „Ce înseamnă viața fără dreptul de a trăi ? Moartea însăși pare mai puțin groaznică decât o existență sterilă, golită de orice responsabilitate socială și de curajul convingerilor". Poporul american înțelege din ce în ce mai bine că, odată cu cetățenii pașnici și nevinovați, scaunul electric al Wall Street-ului execută însuși propriul său ideal de viață. Viața soților Rosenberg trebue apărată ! Brațul călăilor din țara dolarului trebue imobilizat și el va fi imobilizat prin sforțările comune ale poporului american și ale tuturor popoarelor lumii indignate de barbariile fără seamăn ale magnaților războiului din S.U.A. M. ADAM Soții Julius și Ethel Rosenberg Să fie puși în libertate soții Rosenberg mult pe acești dușmani ai popoarelor și ai poporului american imperialiștii de peste Ocean, văzând zi de zi cum le fuge pământul de sub picioare, cum spionii lor sunt demascați în țările de democrație populară, cum docherii francezi, japonezi, italieni nu mai vor să descarce armament american și cum trupele americane din Coreea suferă înfrângeri una după alta, ei recurg la crimele cele mai josnice cu scopul de a intimida popoarele iubitoare de pace și propriul lor popor. Dar voința popoarelor este mai puternică decât încercările nelegiuite ale imperialiștilor americani. Ea va zădărnici aceste încercări. Alături de oamenii iubitori de pace de pretutindeni cerem: Să fie puși în libertate soții Rosenberg ! Gheorghe Costin, stahanovist strungar, decorat cu Medalia Muncii; Ștefan Mitrache, maistru; Toma Ionescu, șef secție; Vasile Lupescu, maistru; Victor Afereuță, stahanovist; Alexandru Szabo, șef sector adjunct, decorat cu Medalia Muncii; Marin Radu, secretar al organizației de bază P.M.R.; Alexandru Vasile, maistru strungar; Zamfira Bitănescu, funcționară; Iulian Mutulescu, stahanovist șef echipă; Niculae Matei, strungar stahanovist, decorat cu Ordinul Muncii și Medalia Muncii; Maria Nichita, frezoare fruntașă; Ionescu Roșeanu, controlor șef de secție; Surica Savin, controlor tehnic Cer cu tărie anularea monstruoasei sentințe Noi, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din sectorul mecanic al uzinelor „23 August“, am luat cunoștință cu nespusă indignare de asasinatul barbar pe care clica din Wall Street urmărește să-l pună în aplicare împotriva soților Rosenberg, înfierăm cu tărie acest act criminal și cerem anularea odioasei sentințe pronunțate împotriva celor doi cetățeni americani, care au fost condamnați la moarte prin electrocutare numai pentru faptul că iubesc pacea și luptă pentru ea. In mintea fiecărui om cinstit sunt mereu vii crimele comise de yankei împotriva prizonierilor de război de la Cocledo și Pongan, crime nemaiauzite în istoria omenirii. Noul asasinat pus la cale de barbarii americani, demască și mai prin asasinarea unor oameni cinstiți care nu au altă „vină’ decât aceea că doresc în mod sincer pacea, ațâțătorii la război americani încearcă să înăbușe glasurile popoarelor pentru pace. Ei nu vor reuși însă, deoarece milioanele de oameni cinstiți din lumea întreagă nu mai pot fi înșelate de cei ce pregătesc un nou război mondial. Alături de soții Rosenberg se află azi toate popoarele lumii iubitoare de pace și progres. Alături de Ethel Rosenberg se află milioanele de femei din lumea întreagă, care nu vor ca fiii lor să fie târîți într-un nou război mondial. Măsurile luate de imperialiștii americani pentru înăbușirea glasurilor luptătorilor pentru pace nu fac decât să sporească ura oamenilor cinstiți împotriva acestora, împreună cu milioanele de oameni cinstiți de pretutindeni protestez energic împotriva acestei noi crime și cer cu tărie anularea monstruoasei sentințe. Soții Rosenberg să fie puși în libertate I MARIA LUPAȘCU Secretara Comitetului Regional U.F.D.R. Bacău Ședința lărgită a Prezidiului Comitetului Central de acțiune al Frontului Național al cehilor și slovacilor PRAGA, 10 (Agerpres). — CETERA La 9 ianuarie a avut loc la Praga o ședință lărgită a Prezidiului Comitetului Central de acțiune al Frontului Național al cehilor și slovacilor. Au participat membrii guvernului cehoslovac și ai corpului slovac al împuterniciților, deputați ai Adunării Naționale a Cehoslovaciei și ai Consiliului național slovac, președinții comitetelor naționale regionale, reprezentanți ai partidelor politice, fruntași din industrie, transporturi, agricultură și reprezentanți ai vieții culturale. Ședința s-a desfășurat sub semnul mobilizării tuturor forțelor poporului cehoslovac la lupta pentru îndeplinirea cu succes a planului cincinal, pentru pace în întreaga lume. Primul ministru, Antonin Zápotocký, a prezentat un amplu raport cu privire la problemele de politică internă și externă El s-a ocupat în amănunt de importantele realizări obținute până în prezent în desvoltarea economiei naționale și în ridicarea nivelului de trai al poporului cehoslovac, precum și de noile sarcini în acest domeniu. Participanții la ședință au salutat prin aplauze furtunoase și prelungite cuvintele lui Zapotocký despre prietenia mereu crescândă și alianța indestructibilă dintre Cehoslovacia și marea Uniune Sovietică, despre dorința fierbinte și hotărîrea fermă a oamenilor muncii din Cehoslovacia de a contribui prin munca lor la menținerea păcii în întreaga lume și la accelerarea construirii socialismului în Cehoslovacia. In cadrul însuflețitelor discuții care au avut loc pe marginea raportului lui Zapotocký, vorbitorii s’au declarat în unanimitate de acord cu sarcinile imediate trasate în raport tuturor organizațiilor Frontului Național t’n ce privește asigurarea îndeplinirii tuturor sarcinilor ce le revin în baza planului cincinal care va fi îndeplinit în acest an. Participanții la ședință au vorbit apoi despre activitatea crescândă politică și în muncă a oamenilor muncii în toate sectoarele construcției socialiste. intensificarea războiului de partizani în Vietnam SANHAI, 10 (Agerpres).— „China Nouă’ Buletinul vietnamez, editat la Pekin de ambasada Republicii Democrate Vietnam, anunță intensificarea războiului de partizani în Vietnamul de Sud. In decurs de două luni trupele populare și partizanii din provincia Jian-Din au angajat cu inamicul 105 lupte. Ei au întreprins 46 de atacuri asupra posturilor inamice și 35 de atacuri asupra căilor sale de comunicații. In aceste operațiuni au fost uciși 400 și răniți 200 de soldați și ofițeri inamici și au fost scufundate câteva vase ale inamicului. In provinciile Ta-Do-Mot și Bien-Hoa, detașamentele de partizani și unitățile Armatei Populare au întreprins 70 de operațiuni ofensive împotriva pozițiilor și liniilor de comunicații ale inamicului. Ele au zădărnicit 24 de operațiuni „de curățire", efectuate în aceste provincii de trupele franceze. In timpul acestor operațiuni au fost uciși aproape 1.000 de soldați și ofițeri inamici, au fost avariate 30 de autocamioane și care blindate ale inamicului. In decurs de trei luni, detașamentele de partizani și unitățile regulate care operează în provinciile Bien-Hoa, Tai-Nin, Jia-Din și în Valea Stufului (regiunea Saigon) au ucis 3.123, au rănit 1.578 și au luat prizonieri 130 de soldați și ofițeri ai inamicului. De asemenea ei au doborît două avioane ale inamicului, au scufundat două vase de război și un vas comercial, precum și alte opt ambarcațiuni ; au avariat 24 de autoturisme, 32 de autocamioane, o locomotivă și două vagoane In buletinul vietnamez se spune că colonialiștii francezi depun toate eforturile pentru a nu pierde regiunile aflate sub controlul lor. Ei caută în fel și chip să intimideze pe locuitorii acestor regiuni pentru ca aceștia să nu dea ajutor detașamentelor de partizani și unităților regulate. Efectuând așa numitele operațiuni de curățire a regiunii, trupele franceze ucid pe țărani, extermină vitele, distrug semănăturile condamnând populația băștinașă la foamete, încercările lor de a subjuga prin foc și sabie poporul vietnamez iubitor de libertate suferă însă un eșec. In țară ia amploare mișcarea de partizani, crește numărul răzbunătorilor poporului care nu dau liniște inamicului. Unul din aceste detașamente a distrus aerodromul francez din Tan Son Nut și a provocat explozia a 3.000 de bombe care se aflau acolo. PARIS. 10 (Agerpres). Continuând lupta pentru eliberarea provinciei Thai de sub ocupația trupelor colonialiste franceze, Armata Populară Vietnameză a trecut la ofensivă pentru cucerirea localității Lai Ceau. Capitala provinciei sus menționate. Agenția americană Associated Press anunță că trupele expediționare franceze din regiunea Lai Ceau au fost înconjurate în junglă de puternice unități ale Armatei Populare Vietnameze, la 15 km. de Lai Ceau. După cum anunță agenția Associated Press, colonialiștii francezi au trimis bombardiere americane „B-26" în sprijinul trupelor lor” Trupele gomindaniste în Birmania MOSCOVA, 10 (Agerpres). — Sub titlul „Trupele gomindaniste în Birmania“ ziarul „Pravda” publică un articol de V. Iarov. In articol se arată : In cursul anului 1952, presa străină a comentat în repetate rânduri problema staționării ilegale a trupelor gomindaniste în Birmania. Și acest lucru nu a fost întâmplător. Opinia publică mondială este alarmată de faptul că, sub conducerea imperialiștilor americani, în Birmania se creează o bază pentru provocări militare, șantaj politic și presiuni asupra țărilor Asiei. Rămășițele trupelor gomindaniste zdrobite, în anul 1949 în provincia Iunan au trecut frontiera chino-birmană și s-au instalat în Birmania de Est. Principala regiune unde se află aceste detașamente de bandiți este teritoriul provinciei Kengtung. Din relatările presei străine ne putem da seama despre ceea ce se petrece în această regiune. Din Statele Unite sosesc necontenit armament, muniții și alte materiale de război. Comindaniștii au la dispoziția lor câteva aerodromuri, dintre care cel mai important se află în apropiere de orașul Mong-Sat. Ziaristul francez Latour, care a vizitat Birmania în vara anului 1952, relatează că lucrările de construcție a aerodromurilor sunt conduse de ingineri americani. Trupele și materialele urgente sunt transportate în Birmania pe calea aerului, peste teritoriul Tailandei, pe avioane americane de transport. Bandiții gomindaniști sunt echipați și înarmați cu ajutorul Statelor Unite. Instruirea gomindaniștilor cade în sarcina instructorilor americani. Ziarul birman „Rangoon Daily" relatază că pe lângă statul major al detașamentelor de bandiți din Mong Sat lucrează 22 de instructori americani. Cu ajutorul americanilor, comindaniștii gospodăresc pe o mare parte a teritoriului Birmaniei de Est, ca într-o țară cucerită. Ei terorizează populația, săvârșesc fărădelegi, jefuesc, omoară, violează și fură țăranilor alimente și vite. Comandamentul detașamentelor de bandiți obligă pe băștinași să efectueze lucrări de construcție grele, cum ar fi construirea de cazărmi, repararea de drumuri și poduri, lărgirea de aerodromuri, utilarea poligoanelor, etc. Guvernul birman a protestat în repetate rânduri împotriva staționării ilegale a bandelor gomindaniste pe teritoriul țării sale cerând nu odată Statelor Unite să convingă pe „prietenii lor chinezi“ (adică pe bandiții gomindaniști) să părăsească țara. In socotelile Statelor Unite nu intră însă câtuși de puțin retragerea trupelor comindaniste din Birmania, trupe care constitue o unealtă a politicii agresive americane în Extremul Orient. Imperialismul american are nevoie de aceste detașamente de bandiți în primul rând pentru provocări militare împotriva Republicii Populare Chineze. In afară de aceasta, Allison, secretarul de stat adjunct al S.U.A. pentru afacerile Extremului Orient, a recunoscut de fapt că imperialiștii americani profită de prezența trupelor comindaniste pe teritoriul birman pentru a exercita presiuni grosolane asupra Birmaniei și asupra altor țări din Asia de Sud-Est, care manifestă tot mai mult tendința de a strânge legăturile cu Republica Populară Chineză. Popoarele Birmaniei cât și ale celorlalte țări din Asia de Sud-Est sunt conștiente de primejdia care le amenință din partea imperialiștilor americani, care folosesc pe comindaniști în scopurile lor agresive. Ele cer dezarmarea acestor detașamente de bandiți. Divergențe între membrii „Frontului Național" din Iran BEIRUT, 10 (Agerpres). — TASS transmite : In ultima vreme, în ziarele iraniene au început să apară în mod periodic știri anunțând divergențe printre membrii „Frontului Național". După cum se știe „Frontul Național“ constituit în 1949 și care este condus de actualul premier iranian Mosaddîc reunește o serie de partide și organizații naționaliste. Venind la putere, Mosaddîc a declarat că își propune ca sarcină principală traducerea în viață a „legii privitoare la naționalizarea industriei petrolifere a Iranului". In această acțiune el s’a bucurat și continuă să se bucure de sprijinul tuturor membrilor „Frontului Național". Intr’o serie de alte probleme de politică internă și externă, măsurile luate de Moșamdîc se lovesc însă de împotrivirea serioasă a unei părți considerabile a membrilor „Frontului Național". Divergențele cele mai grave între Mosaddîc și grupul de deputați în Medjlis — membri ai „Frontului Național" — s-au ivit după publicarea proiectului noii legi electorale. Acest proiect prevede sporirea numărului de deputați în Medjlis, de la 136 la 172. In acest caz pentru cvorumul legal va fi necesară prezența a 87 de deputați. Dacă această lege ar fi declarată valabilă pentru actuala sesiune a Medjlisului, acesta ar putea fi dizolvat în mod automat deoarece cvorumul legal actual cere prezența a 80 de deputați. După publicarea susmenționatului proiect, în presă au apărut știri anunțând că guvernul intenționează să dizolve Medjlisul. 16 deputați în Medjlis — membri ai „Frontului Național", au cerut într-o ședință a A Medllisului aprobarea noii legi electorale. In legătură cu această cerere, la 30 Decembrie ministrul afacerilor externe al Iranului, Fatemi, a declarat reprezentanților presei că Mosaddîc desaprobă această cerere, considerând-o ca o limitare a „împuternicirilor sale excepționale". In cuvântarea sa radiodifuzată rostită la S Ianuarie, Mosadjic a condamnat, vehement propunerea celor 16 deputați și a declarat că va pune de urgență în Medjlis problema increderii in guvern. Mosaddîc a declarat că noua lege electorală nu se va extinde asupra actualei sesiuni a Medjlisului La ședința Medjlisului din 6 Ianuarie, din 65 deputați prezenți 64 au acordat votul de încredere guvernului Mosaddic. Ziarele „Daci" și „Marde Assia" arată că votul de încredere obținut de guvernul Mosaddîc nu înseamnă că ar fi fost lichidate divergențele dintre guvern și Medjlis, precum și divergențele dintre Mosaddîc și președintele Medjlisului, Cașani. Ziarele sunt de părere că guvernul Mosaddîc a întrunit votul de încredere pentru că partizanii lui Cașani au primit asigurări din partea guvernului că lucrările actualei sesiuni ale Medjlisului nu vor fi întrerupte „Modul de viață american"” în Iugoslavia titoistă LONDRA, 10 (Agerpres). — In Iugoslavia titoistă programul de fascizare și de introducere a „modului de viață american" își urmează cursul. Corespondentul din Belgrad al agenției „Reuter“ relatează că în Iugoslavia s-a pornit o campanie de „însușire rapidă a limbii engleze". Această campanie se desfășoară „bineînțeles” sub firma „ajutorului" american. In universitățile din Zagreb și Belgrad, scrie corespondentul, se vor deschide „laboratoare“ speciale în care limba „unchiului Sam“ va fi predată cu ajutorul unor instalații „electronice” și sisteme „auditivevizuale”. Cu conducerea acestei campanii este însărcinat profesorul Dostert, fostul interpret al lui Eisenhower, precum și o armată de instructori speciali, trimiși din S.U.A. In cadrul acestei campanii, limba engleză urmează să fie însușită în timp de trei luni... Imperialiștii americani sunt foarte grăbiți să „ajute” Iugoslavia titoistă și în domeniul acesta Ei doresc ca Iugoslavia titoistă să asculte ordinele în limba stăpânului Nai acte de provocare ale titoiștilor și monarho-fasciștilor greci împotriva R.P. Albania TIRANA, 10 (Agerpres). Agenția Telegrafică Albania transmite : Mihai Prisir, ministru adjunct al afacerilor externe al Republicii Populare Albania, a adresat secretariatului O. N. U. o scrisoare de protest în care citează trei noi cazuri de provocări săvârșite de forțele terestre și aeriene ale guvernului iugoslav în zilele de 26 Noiembrie, 2 Decembrie și 16 Decembrie 1952, împotriva integrității teritoriale a Republicii Populare Albania. Soldați iugoslavi au violat frontiera albaneză în regiunile de frontieră Pescopia și Vermoș, făcând uz de arme de foc, în două cazuri, împotriva grănicerilor albanezi. M. Prifti exprimă cel mai hotărît protest împotriva noilor provocări săvârșite împotriva integrității teritoriale a Republicii Populare Albania de către forțele armate ale guvernului iugoslav, care, acționând în conformitate cu ordinele și cu politica stăpânilor lor — imperialiștii americano-englezi —■ continuă să-și ducă activitatea provocatoare împotriva Republicii Populare Albania. _M Prifti cere Organizației Națiunilor Unite să ia de urgență măsuri pentru a se pune capăt activității de instigare dusă de guvernul iugoslav. El cere ca textul scrisorii să fie adus la cunoștința țărilor membre ale ONU TIRANA. 10 (Agerpres). Agenția Telegrafică Albaneză transmite: Mihai Pristi, ministru adjunct al afacerilor externe al R. P Albania, a adresat secretariatului O. N. U. o scrisoare de protest împotriva a nouă cazuri de violare a spațiului aerian al Republicii Populare Albania de către avioane grecești. In scrisoare se enumără toate cele nouă cazuri de provocare care au avut loc în Decembrie 1952, în Sudul Albaniei Conferința delà Rangoon ȘANHAl: 10 (Agerpres). — TASS. Comentariile presei străine în legătură cu conferința de la Rangoon a socialiștilor de dreapta din unele țări ale Asiei arată că între socialiștii din Asia și socialiștii de dreapta europeni există divergențe serioase. Comentând divergențele dintre socialiștii din Asia și cei din Europa, ziarul „Amrita Bazar Patrica” care apare la Calcutta, își exprimă îndoiala în ceea ce privește posibilitatea unei colaborări trainice între aceștia : „Există divergențe nu numai în chestiunea politicii naționale ci și în problemele internaționale, iar acestea din urmă sunt și mai puternice“. După părerea ziarului, aceasta se explică prin faptul că socialiștii de dreapta occidentali sunt agenți docili ai imperialiștilor In același timp, știrile în legătură cu desfășurarea conferinței de la Rangoon arată că socialiștii de dreapta din Asia, ca și confrații lor din Europa, difuzează născociri antisovietice dușmănoase, pline de ură și se manifestă ca dușmani ai luptei de eliberare națională a popoarelor din Asia de Sud-Est. Situație încordată la Caraci (Pakhistan) CARACI, 10 (Agerpres). — TASS transmite : La 9 ianuarie, după atacarea cu o zi înainte a manifestației studenților, situația la Caraci a continuat să fie foarte încordată. Toate magazinele erau închise. Poliția patrula pe străzi. Pretutindeni se vedeau polițiști și soldați înarmați. Numărul exact al persoanelor ucise și rănite de către poliție cu prilejul atacării manifestației nu se cunoaște, dar aproximativ zece persoane au fost ucise și peste 100 rănite. Comitetul studențesc de acțiune a publicat o declarație în care își exprimă simpatia față de cei care au suferit de pe urma acțiunii poliției și transmite condoleanțe familiilor celor uciși. Declarația califică acest atac împotriva manifestației ca una din cele mai rușinoase acțiuni, care nu are nicio justificare, deoarece studenții au păstrat ordinea chiar și după ce polițiștii au făcut uz de gaze lacrimogene. Noi, se spune în declarație, înfierăm cu cea mai mare energie acțiunile poliției și cerem ca guvernul să ordone imediat o anchetă publică în legătură cu aceste acțiuni. In declarație se cere studenților să-și păstreze calmul în fața provocărilor posibile ale poliției, întâlnirea internațională de tenis de masă dintre echipele R.P.R. și R.D. Germană In prezența unui public numeros, Sâmbătă după amiază s'a desfășurat în sala „Dinamo" din Capitală întâlnirea internațională de tenis de masă dintre echipele reprezentative ale R.P R. și R. D. Germană. Cu această competiție s-a deschis sezonul sportiv internațional pe anul 1953 în țara noastră, întâlnirea a început cu disputarea jocului dintre echipele selecționate de fete. Cele 5 matchuri disputate au fost urmărite cu interes de spectatori. Ele au arătat superioritatea categorică a jucătoarelor din R.P.R. care n'au pierdut niciun set, cucerind victoria cu scorul de 5-0. Componentele echipei noastre, campioana mondială Angelica Rozeanu și tânăra sportivă Ella Zeller au arătat o temeinică pregătire desfășurând un joc variat și eficace atât în defensivă cât și în atac. Iată rezultatele tehnice ale întâlnirii echipelor feminine: E. Zeller (R.P.R.)-G. Herber (R.D G) 2-0 (21-9; 21-16); A. Rozeanu R.P.R.) -A. Horn (R.D.G.) 2-0 (21-11; 21-8); A. Rozeanu, E. Zeller (R.P.R.)-G. Herber, H. Hanft (R.D.G.) 2-0 (21-9; 21-12); A. Rozeanu (RPR.)-G. Herder (R.D.G.) 2-0 (21-7; 21-10); E. Zeller (R.P.R.)-A. Horn (R.D.G.) 2-0 (21-12; 21-15). O luptă strânsă a prilejuit întâlnirea dintre echipele masculine ale R P.R. și R. D. Germane Jucătorii germani s'au comportat foarte bine și au terminat victorioși cu scorul de 54. O impresie deosebită a lăsat Heinz Schneider, al cărui joc pur ofensiv și spectaculos a entuziasmat pe spectatori. Rezultatele tehnice înregistrate în întâlnirea dintre reprezentativele de băieți sunt următoarele: Schneider (R.D.G.)-Vladone (R.P.R.) 2-1 (19-21; 2110; 21-9); Paneth (R.P.R.)-Reiman (RDC) 2-0 (21-7; 25-23); Reiter (R P.R.) Hanschman (R.D.G.) 2-0 (21-17; 21-6); Schneider (R.D.G.)-Paneth (R.P.R.) 2-1 (17-21; 21 13; 21-18); Hanschman (R.D.G.)-Vladone (R.P.R.) 2-0 (21-17; 21-13); Reiter (R P.R.)-Reiman (R.D.G.) 2-0 (21-17; 21-16); Hanschman (R.D.G.)-Paneth (R.P.R.) 2-0 (2117 ; 21-20 criză de timp); Schneider (R.D.G.)-Reiter (R.P.R.) 2-1 (21-18; 18-21; 21-11); Vladone (R.P.R.)Reiman (R D.G.) 2-0 (21-11; 21-15). Astăzi în sala Dinamo, de la ora 9 vor începe matchurile din cadrul turneelor individuale de băieți și fete la care participă jucători și jucătoare din R.P R. și R. D. Germană. (Agerpres) Redactor șef GH. V. ZAHAR!/ REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: București, Str. Izvor nr. 137 — TELEFOANE: centrala — 4.13.30, 4.13.37, 4.13.38, 4.13.39; Secretariatul de redacție — 5.41.04; Secția Corespondenți și Scrisori — 6.33.13 — Centrul de difuzare 4.73.79 B002609 --------- întreprinderea Poligrafică „APARAREA PATRIEI"1 C. 77.