Arhitectura, 1968 (Anul 16, nr. 1-5)

1968 / nr. 3

Spaţiile de recreaţie, contopite cu spaţiile verzi ale curţilor interioare, dau o ambianţă plăcută interiorului edificiului. Spaţiile de recepţie, respectiv holul principal, aula şi foaierul ei, sînt dispuse pe axul principal al compoziţiei. Aula, ca punct culminant al trenei spaţiilor de recepţie, cu acoperişul ei format dintr-o pînză curată trapezoidală, constituie un accent în desfăşurarea orizontală dinspre latura sudică a construcţiei. Spaţiile aferente conducerii instituţiei (rectoratul şi decanatele, serviciile administrative) şi biblioteca sînt grupate într-un singur corp de clădire cu parter şi 7 etaje şi reprezintă dominanta compoziţională a ansamblului. în ceea ce priveşte finisajele, s-a urmărit dozarea utilizării materialelor în funcţie de importanţa spaţiului şi în limita fondurilor disponibile. Astfel, în holul principal de intrare, în foaierul aulei, pardoselile şi stîlpii au fost trataţi cu marmură, tîmplăria cu furnir de mahon, elemente cromate etc. în sală şi în încăperile mai reprezentative, ca rectoratul, au fost prevăzute lambriuri cu furnir de mahon, mochetă la pardoseli, glafuri de marmură etc. şi mobilier adecvat scopului reprezentativ al încăperilor. Pe acelaşi principiu de dozare a materialelor după importanţa compoziţională a volumelor s-a bazat şi alegerea finisajelor de exterior. Astfel, clădirea rectoratului (clădirea înaltă) este placată cu travertin şi decorată cu o compoziţie de artă plastică reprezentînd pe Bălcescu şi Eminescu (lucrare aparţinînd regretatului artist Szönyi Ştefan). Referitor la dotarea institutului trebuie specificat faptul că, în totalitatea lui, mobilierul a fost proiectat în piese unicate de proiectantul de specialitate, arh. Vasile Baroiu, piese care pe baza prototipurilor au fost definitivate în execuţie. Soluţiile adoptate s-au dovedit în timpul exploatării adecvate scopului pentru care au fost create şi ca urmare Ministerul Învăţămîntului a înzestrat cu aceste tipuri de mobilier aproape toate instituţiile de învăţămînt superior. Arh. IOAN FACKELMANN