Astra Dejeană, 2017 (Anul 24, nr. 1-2)

2017 / nr. 2

ASTRA DEJEANĂ anului 1916 fiindcă nu i s-a putut reţine nicio n-am spus-o aceasta în faţa Curţii Marţiale, vină concretă, Slavici a mai fost arestat apoi şi Pentru că eram cu minte. Dac-o făceam, eram condamnat în anul 1919. Pe baza unor osândit la moarte”-scria Slavici într-o scrisoare documente inedite și prin reevaluarea altor către EleonoraTănăsescu. surse, vom încerca să clarificăm O va spune însă în paginile de metamorfozare a lui Ioan Slavici în acei ani memorialistică din „Amintiri”, „închisorile precum şi neajunsurile cauzate de această mele”, „Lumea prin care am trecut”, din care, percepţie negativă a autorităţilor asupra unui crezul său răzbate tumultuos, împreună cu mare scriitor şi mare român.” (Ioan Bolovan), încrâncenarea şi orgoliul rănit al unui mare După procesul din 1919, persecutat şi în caracter, Transilvania şi în Muntenia, Slavici dezamăgit şi foarte bătrân se retrage la fiica sa Maria, care locuia la Panciu, şi moare la 17 august 1925. Scriitorul ardelean a scăpat de acuzaţiile de Dr. Ioan Bolovan (n. 1962, în Pâncota, jud. trădare şi spionaj, abia după moartea sa, Arad), este profesor universitar la Aşadar, „singurul păcat al lui Slavici, atât Universitatea Babeş Bolyai Cluj Napoca şi în Transilvania cât şi la Bucureşti, a fost, că şi a Cercetător ştiinţific la Centrul de Studii susţinut cu sinceritate, punctul de vedere. A fost Transilvane al Academiei Române, un adept al liberei exprimări, fără să suporte Din 2012 este prorector al UBB Cluj, fiind de cenzura. Spunea ce gândea şi aducea asemenea, membru al ICM, Gorizia (Italia), argumente. Practic, Slavici a fost urât pentru Preşedinte al International Commission of sinceritatea ideilor lui. A fost urât, fiindcă nu Historical Demography, Geneva (din august fraterniza cu nimeni, a fost educat că toţi 2015), organizator şi coorganizator al mai oamenii sunt la fel, iar poate societatea din multor paneluri la congrese şi conferinţe în aceea perioadă nu era pregătită pentru acest tip străinătate (Amsterdam 2010, Graz 2010, de mentalitate”. Relevantă este şi rămâne Glasgow 2012, Viena 2014, Alghero 2014, declaraţia manifest a scriitorului: „Mă ştii că eu Jinan 2015 etc), n-am fost niciodată germanofil, nici Premii: Premiul „Mihail Kogălniceanu” al maghiarofil, ba nici chiar românofil, este Academiei Române (2002); Premiul pentru iubirea de oameni şi de pace ceea ce a hotărât excelenţă ştiinţifică al Universităţii „Babeş faptele mele. Pornind din convingerea că bine Bolyai” (2008, 2010); Premiul „Profesor din punctul de vedere social nu poate fi decât Bologna” la Gala Naţională a ANOSR (2010), ceea ce rezultă din fireasca desfăşurare a Premiul pentru domeniul Istorie al Journal for lucrurilor, eu am fost totdeauna de părere că the Study of Religions & Ideologies (2010) și războiul e împotriva firii omenești, onjosire Medalia de Aur a Universității „Vasile Goldiș” morală, care nu li se poate ierta decât celor Arad(2011), pag. 20