Barátság, 1997 (4. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 4. szám - KÖZŐS EURÓPÁNK - Szentendre eredetileg bolgár?

A­z 1688. évi csiproveci bolgár felkelés, amelynek csírá­ját, a bolgár nép harcra kész hazaszeretetének kinyilatkoztatását Filip Sztaniszlavov nikápolyi katoli­kus püspöknek, az ,Abagar" című első nyomtatott bolgár könyv szerzőjének Zrínyi Miklós költő és had­vezérhez 1648-ban intézett, török elleni segélykérő levelé­ben lelhetjük meg, a század legnagyszerűbb bolgár nemzeti haditette volt. A püspök levele Zrínyinél vis­szhang nélkül maradt, de a katolikus egyház a horvát papság közreműködése révén tovább élesztgette a bolgárság szabadságvágyát. A bolgárok harci kedve elemi erővel tört elő, mikor a pápaság vezette Szent Szövetség törökellenes had­járatának eredményeként hazánk teljesen felszaba­dult, és az osztrák seregek Belgrád elfoglalásával megjelentek a Balkán kapujában. A Szófiát Belgrád­­dal összekötő egyenes középpontján fekvő Csiprovci bolgár városka lakói, kik szinte hatvan éve készültek erre a pillanatra, túláradó lelkesedéssel, fegyveresen siettek a császári seregek elé. Legjobban a csiproveci Pejacsevics család lovasai jeleskedtek. Gróf Csáky Lász­ló huszáraihoz csatlakozva már Orsova felszabadítá­sából és a zentai csatából is kivették részüket. Hadi­tetteivel a Pejacsevics család bárói, majd grófi címet szerzett, s a horvát főnemesség közé emelkedett. Az egyik Pejacsevics horvát bán lett, Pejacsevics Gábort pedig Battenberg mellett bolgár fejedelemnek szemel­ték ki. Hasonlóképp emelkedett ki a csiproveci Cser­­kics Parcsevics család is. Bármennyire felkészült Csiprovci és környéke a harcra ősi oszmán rabtartóival szemben, noha a tö­rök birodalom válságban volt, a bolgárok hősi el­szántsága se lehetett elegendő az óriási oszmán bi­rodalom sokszoros túlerejéhez képest. A bolgárok, bár szerb szomszédaik is megmozdultak, magukra ma­radtak. A császáriak előnyomulása a Balkán kapujá­ban megtorpant a nyugati kereszténység széthúzása következtében. Az oszmánok nyugati szövetségesei, a franciák hátba támadták a császáriakat, mire a len­dületes felszabadító hadjárat leállt. A Nyugat egy­szerűen cserbenhagyta a balkáni népeket. A csipro­­veciek 1688 márciusától csupán októberig tudták magukat tartani a sokszoros török túlerővel szem­ben. Aztán elkezdődött a fejvesztett menekülés az oszmá­nok szörnyű bosszúja elől. Siralmas megtorlás várt azokra, akik nem szegőd­tek a császáriak nyomába, s helyette az ellenállással kísérleteztek. A törökök még a menekülésben lévő csiprovecieknek is a sarkában voltak. A bujdosó csip­­roveciek több helyen is próbálták lábukat megvetni, de a törökök bosszúja tovább kergette őket. A kato­likusok végül egykori kereskedőpartnereikhez kény­szerültek szökni a Duna másik oldalára, Havasalföld­re, majd onnan a tatárok elől Erdélybe és a Bánátba. Ugyanekkor a katolikusok oldalán harcoló pravo­szláv csiproveciek tekintélyes csoportja a forrongó szerbekkel egy társaságban indult el északnak a csá­szári csapatok oltalma alatt. Vezetőjük Arszenij Crno­­jevic ipeki szerb pátriárka volt, aki azt hirdette magá­ról, hogy ősi fejedelmi család leszármazottja. Róla tudjuk, hogy már 1656-ban felfigyelt a csiproveciek mozgalmára, és Moszkvának jelezte, hogy a katoliciz­mus térhódítása veszélyezteti a Balkánon a keleti egyház egységét. A­mikor a császáriak bevonultak földjére, Lipót csá­szárnak hűséget esküdött, ezért visszavonulásuk­kor a császáriak mögött harminchétezer családdal menekülésre szánta el magát. A császári kormányzat a Duna menti Szentendrére telepítette le a menekülte­ket. Minthogy a pártriárka neve nálunk a bolgáros „Csernoevics" alakban gyökeresedett meg mind a köz­tudatban, mind a történelemtudományban, ez azt ta­núsítja, hogy a menekültáradatban jövő hívei na­gyobbrészt bolgárok voltak. Ők azonban a rákövetkező többszöri menekülthullámok folytán kisebbségbe ke­rültek, és Szentendre szerb település lett. Erre utal az a körülmény, hogy Szentendre legrégibb temploma a Csiprovacska, azaz „Csiproveci" nevet viseli mindmáig, ez azonban szerb névváltozat. Hasonlóképpen tanúi vagyunk napjainkban annak is, hogyan szerbesül vissza a pátriárka neve nemcsak itthon, hanem Bulgáriában is. Könyveink, lexikonjaink a bolgáros Csernojevics­­ről a szerb Crnoevic alakra utalnak. Egyéb jelentős érvek is szólnak Szentendre eredeti bolgársága mellett. A szentendrei egyházi múzeum nagyszerű kegytárgyai szoros rokonságot, sőt azonosságot mutatnak a messze földön híres csiproveci ezüstművesek kincseivel. A templom könyvtára összegyűjtve őrzi a budai egye­tem pesti könyvnyomdájánál megjelent első bolgár könyveket. Itt említendő, hogy hazai bolgár emlékhely nevét tartotta meg a Szentendréhez tartozó Izbég helység neve. A csiproveci felkelés csatározásai so­rán ugyanis a szintén felkelt szomszédos Kopilovci vá­roska lakóinak egy része a Kopreni és Trite­csuki („Há­rom hegyorom") között Zbég („menedékhely") nevű keskeny hágón át menekült meg az őket üldöző osz­mánok dühe elől. Végeredményben el kell fogadni a korabeli szerb krónikának azon megállapítását, hogy a Duna menti Szentendrét bolgár településnek talál­ták. Ez alkalmasint utalhat arra a szigeten lévő bol­gár településre is, amellyel Mályusz Elemér behatóan foglalkozott. A főváros belterületére is települtek csiproveci Bödey József Szentendre eredetileg bolgár? - Az 1688. évi csiproveci felkelés magyarországi végjátéka -

Next