Tóth Endréné (szerk.): Budapest Enciklopédia (Budapest, 1970)

gal. Ennek a kelta törzsnek, az eraviszkuszoknak központja a mai Gellérthegy és Tabán területén volt. Viszonylag magas kultúrával, fejlett vas- és edényművességgel rendelkeztek. Élénk kereskedelmet folytattak közeli és távolabbi szomszédaikkal. Ennek egyik bizonyítéka, hogy már az i. e. I. sz. közepén külön ezüstpénzt vertek „RAVIS” felirattal. Koron­gon készült edényeiket festéssel vagy besimítással díszítették; egyes mesterek grafitport is kevertek az agyagba, s így csillogó fekete felületet nyertek. A rómaiak az i. sz. kezdete körüli években hódí­tották meg a Dunántúlt. Lehetséges, hogy az eravisz­­kuszok is részt vettek az i. sz. 6—9-ig tartó nagy pannon-dalmata lázadásban, de azután egy évszázad leforgása alatt erősen romanizálódtak. Átvették a hódítók nyelvét, kultúráját, a férfiak az öltözéküket is. (A nők viszont a síremlékek ábrázolásainak tanú­sága szerint sokban megőrizték ősi népviseletüket.) Ugyancsak a síremlékekből tudjuk, hogy sokáig to­vábbélt a kocsival-lóval együtt temetés emléke is. Viszont gellérthegyi, jól védhető településükről - nyil­ván a hódító rómaiak katonai intézkedései miatt - még az I. sz.-ban a környező völgyekbe költöztek, de azért a Gellérthegy valószínűleg megmaradt kulti­kus központjuknak. W. I. ER­DŐDY-PALOTA (I., Táncsics Mihály u. 7.). Helyén a középkorban két lakóház állt, maradványai még a XVIII. század elején is álltak. 1337-től az I. Károly Róbert királlyal rokon s a király városi nagy kúriájával 1354-ben szomszéd Szécsényi Tamás országbíró ingatlanai áll­tak itt. Az objektumot Szécsényi Tamás utódai a család XV. századi kihaltáig birtokolták. Ekkor a hajdani királyi nagykúria (I., Táncsics Mihály u. 9.) birtokosai, a Guthi Országhok, mint a Szécsényiek leányági utódai kerültek az ingatlan birtokába. Az Országh-féle épületekhez csatolva az Országhok tu­lajdonában volt 1541-ig. A mai palota helyén állt két középkori eredetű házat 1750 körül gróf Erdődy Jó­zsef mint ingatlantulajdonos lebontatta, s ott Nepauer Mátyás tervei szerint annak palléra, Deiringer Mátyás építette fel az Erdődy-palotát. Az épületet - amelyben Erdődyék vendégeként Beethoven is megfordult - 1912-ben Hatvany József vette meg, aki 1913-ban Behr Józseffel mai alakjára építtette át. Még torzított formájában is a vári barokk egyik szép emléke. 1944- 45-ben az épület súlyosan megrongálódott, majd rész­leges helyreállítása után általános iskolává alakították. Zárt udvarán 1967 óta hangversenyeket tartanak („Zenélő udvar”). Z. L. ERZSÉBET-HÍD A híd megépítésének szükségessége az 1880-as évek­ben merült fel. Először Palóczy Antal építész, Budapest szabályozására vonatkozó számos terv készítője mu­tatott rá az Eskü téren építendő híd városszerkezeti fontosságára. A híd építésére vonatkozó első lépésként a főváros közgyűlése felterjesztést intézett a kormány­hoz (1885) új Duna-híd építése tárgyában. Az 1885. évi XXI. törvénycikk ki is mondta, hogy amint a már fennálló hidak vámjából befolyó tiszta jövedelem a 650 000 forintot meghaladja, a többletet negyedik Duna-hídra kell fordítani. 1886-ban Országh S. bi­zottsági tag indítványt tett a főváros közgyűlésén az Eskü tér és Rudas fürdő közt építendő Duna-hídra. Ez indítvány alapján a pénzügyminiszter felszólította a fővárost, hogy az új híd építésére és a környék rendezésére készítsen tervezetet. 1890-ben a főváros már két híd építését véli szükségesnek: az Eskü térit és a Vámház térit (Szabadság-híd). A Közmunka­­tanács csak utóbbi megépítését javasolta azzal, hogy „az Eskü téri híd mindenképp és teljességgel cél­szerűtlen, kivéve a gyalogközlekedés ez esetben lé­nyegtelen álláspontjait”. Az Országos Iparegylet Pa­lóczy indítványára a Közmunkatanáccsal szemben foglalt állást, és hírlapi cikkek jelentek meg, amelyek mindkét híd építését sürgették. Valóban, a város fej­lődésével a hidak felépítése ekkor már feltétlenül indokolt volt. A pesti oldalon a sűrűn beépült József­­vÁRosnak és FERENcvÁRosnak és a Pest déli felében létesült iparvidéknek a budai oldallal csak nagy ke­rülővel volt kapcsolata. A Lánchíd teherforgalomra egyébként sem volt alkalmas. Ezek voltak előzményei az 1893. évi törvénycikknek, amely a két Duna-híd építését elrendelte és a szükséges összeget biztosította. A hidak vonalainak kitűzése a már felépült Vámház miatt csak az Eskü téri hídnál volt problematikus, és az eltérő javaslatok tárgyalása 1897-ig elhúzódott. A hidak terveire 1893-ban nemzetközi tervpályázatot írtak ki, összesen 10 millió forint költségkerettel. 53 terv érkezett az Eskü téri, 21 a Vámház téri hídra. Az első díjat Eisenlohr és Weigl stuttgarti építészek­ Eraviszkusz sírkő kocsiábrázolással, II. század 73

Next