Cercetări Teatrale, 2020 (Nr. 1-2)

2020 / Nr. 1

RECENZII De 25 de ani lua ființă o școală de teatru la Budapesta, iar, în 1893, s-au pus bazele Academiei Naționale de Teatru din Cluj, destinată maghiarilor de pretutindeni. După Unire, actorii români erau formați la așa numitele Conservatoare ale statului, înființate în marile orașe ale Transilvaniei. Pentru maghiari, funcționa o școală pe lângă Teatrul Național Maghiar sub formă de „Studio“ și Secția de artă dramatică de pe lângă Conservator, dar cu rezultate de puține ori remarcabile. La fel și demersurile particulare pornite de la Târgu-Mureș, Arad, Oradea, Cluj sau Timișoara. Prima instituție maghiară de învățământ teatral, cu durata de 3 ani, aprobată și subvenționată de către autorități, s-a deschis la Cluj, în 1941, pe lângă Teatrul Național Maghiar. După cel de-al doilea Război Mondial, s-a reușit instituționalizarea învățământului teatral maghiar din România, cu o facultate la Cluj, mutată ulterior la Târgu Mureș. în același timp, pentru viitorii actori români s-a înființat Institutul de Teatru și Film „Ion Luca Caragiale“ din București. Textul rămas de la profesorul Chereji și reprodus în această carte oferă informații referitoare la primii douăzeci de ani de funcționare, când, practic, absolvenții săi au fost cei care au dat valoare sau au stat la baza înființării principalelor teatre de limba maghiară din România, în concluzie, așa cum reiese din exegeza cercetătorului Virgil Pană, atât pentru români, cât și pentru maghiari, teatrul, alături de presă și școală, a reprezentat un mijloc de propagare a ideilor de libertate și progres, pentru formarea și conservarea specificului național. Reprezentant de seamă al generației sale de istorici ardeleni, dr. Virgil Pană reușește să prezinte o imagine extrem de veridică a omului și cărturarului loan Chereji, contribuind la cunoașterea sa de către târgumureșeni, dar și oferindu-i cititorului satisfacția unei lecturi incitante. Virgil Pană, loan Chereji. Crâmpeie de cultură transilvană, Editura Ardealul, Târgu-Mureș, 2014, 309 p. CERCETĂRI TEATRALE 101