Clopotul, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 3094-3171)

1971-05-20 / nr. 3136

PAGINA 4 Vizita delegației guvernamentale române în Cuba HAVANA 19. Corespondentul Agerpres, Victor Stamate, transmite : Delegația guvernamentală română condusă de tovarășul Gheorghe Rădulescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, care va participa la lucrările celei de-a doua sesiuni a Comisiei mixte româno - cubaneze de colaborare economică și tehnico - științifică, a sosit la Havana. Pe aeroportul internațional „Jose Marti", delegația română a fost întâmpinată de Carlos Rafael Rodriguez, președintele Comisiei naționale cubaneze de colaborare economică și tehnicoștiințifică, Raul Roa Garcia, ministrul afacerilor externe, Marcelo Fernandez, ministrul comerțului exterior, Pedro Miret, ministrul industriei minelor, combustibilului și metalurgiei, și de alte persoane oficiale cubaneze. Au fost prezenți, de asemenea, Vasile Mușat, ambasadorul României în Cuba, membri ai ambasadei și ai agenției economice române din Havana. Începerea lucrărilor celei de-a doua sesiuni a Comisiei mixte româno-cubaneze de colaborare economică și tehnico-științifică HAVANA 19 (Agerpres). La Havana au început lucrările celei de-a doua sesiuni a Comisiei mixte româno-cubaneze de colaborare economică și tehnico - științifică. Delegația guvernamentală română este condusă de tovarășul Gheorghe Rădulescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, iar delegația cubaneză de tovarășul Carlos Rafael Rodriguez, președintele Comisiei naționale de colaborare economică și tehnico-științifică, ministru de stat. Pe ordinea de zi figurează prezentarea rapoartelor celor două părți privind îndeplinirea prevederilor înscrise în documentele adoptate la prima sesiune a Comisiei mixte, care a avut loc la București, în 1969. Vor fi examinate, de asemenea, posibilitățile de dezvoltare a colaborării economice și tehnico - științifice dintre România și Cuba. ★ Tovarășul Gheorghe Rădulescu a fost primit, la Palatul Revoluției, de președintele Republicii Cuba, Osvaldo Corticos Torrado. Cu acest prilej, au fost discutate probleme privind dezvoltarea relațiilor româno - cubaneze în diferite domenii și alte aspecte de interes comun. Șeful delegației țării noastre a transmis din partea tovarășului Nicolae Ceaușescu, un cordial salut adresat tovarășilor Fidel Castro, Osvaldo Dorticos și celorlalți membri ai conducerii de partid și de stat a Cubei. Președintele Corticos a mulțumit pentru salutul primit. La convorbire, care a decurs într-o atmosferă cordială, tovărășească, au fost prezenți Carlos Rafael Rodriguez, Pedro Miret, membru al C.C. al P. C. din Cuba, ministrul industriei minelor, metalurgiei și combustibilului, precum și Vasile Mușat, ambasadorul României la Havana. ★ Carlos Rafael Rodriguez a oferit în salonul Taquino al marelui hotel „Habana Libre" un dineu în cinstea tovarășului Gheorghe Rădulescu și a membrilor delegației guvernamentale române. Conferința de la Leuna și-a încheiat lucrările BERLIN 19. Corespondentul Agerpres, Ștefan Deju, transmite : Cea de-a VI-a conferință internațională a Uniunii internaționale a sindicatelor muncitorilor din chimie, petrol și similare, care a avut loc la Leuna, în R. D. Germană, și-a încheiat lucrările. Conferința la care au participat delegații sindicale din peste 50 de țări, printre care și o delegație a Uniunii sindicatelor din întreprinderile industriei de petrol, chimie și gaz metan din România, condusă de președintele Uniunii, Ion Istrate, a adoptat o rezoluție în care se subliniază importanța luptei clasei muncitoare pentru asigurarea păcii. Rezoluția se pronunță pentru o reglementare politică a situației din Orientul Apropiat și relevă necesitatea ratificării tratatelor dintre U.R.S.S. R. F. a Germaniei, R. P. Poșilonă și R. F. a Germaniei, precum și a recunoașterii R. D. Germane și a primirii ei în O.N.U. Președinte al Uniunii internaționale a sindicatelor muncitorilor din chimie, petrol și similare a fost ales Rogers Pasere (Franța), iar în funcția de secretar general a fost ales Pal Forgács (Ungaria). REPUBLICA DOMINICANA Proteste împotriva acțiunilor teroriste SANTO DOMINGO 19 (Agerpres). O serie de organizații politice, sindicale și studențești, precum și personalități proeminente din Republica Dominicană au cerut președintelui Joaquin Balaguer interzicerea activității criminale a grupării teroriste „Tineretul democratic reformist anticomunist“, ai cărei membri numai în decursul ultimei săptămîni au devastat clădirile a trei școli și alte instituții publice, ucigînd mai mulți militanți ai opoziției. Sindicatele și asociațiile studențești au anunțat organizarea unei greve în semn de protest față de atitudinea îngăduitoare a guvernului în legătură cu activitatea unor asemenea organizații. Fostul președinte Juan Bosch, conducătorul principalului partid de opoziție, Partidul Revoluționar Dominican, a acuzat o serie de ofițeri superiori de poliție ca fiind instructori ai grupării teroriste amintite, cerînd împreună 1u membri ai „Mișcării integrării democratice" — MIDA — înlocuirea actualului șef al poliției dominicane, generalului Perez Y Perez. Agențiile internaționale de presă, care relatează despre intensificarea activității teroriste a diferite organizații de dreapta în Republica Dominicană, relevă că de la venirea la putere a actualului guvern, în țară s-au comis peste 800 de asasinate politice și în majoritatea cazurilor autorii lor au rămas neidentificați sau nepedepsiți. / Expoziție a cărții românești la Padova ROMA 19 — Corespondentul Agerpres, Nicolae , Purcea, transmite : La „Librăria centrală" din Padova a fost inaugurată o expoziție a cărții românești, care prezintă numeroase lucrări de autori clasici și contemporani •■români, proză și versuri, opere din diferite domenii, precum și traduceri în italiană și în alte limbi. Tot aici, prin grija Seminarului de limbă și literatură română de la Universitatea din Padova, s-a organizat o expoziție de fotografii despre România, care ilustrează momente semnificative ale dezvoltării multilaterale a țării noastre, ale vieții de astăzi a poporului român, ca și cele mai frumoase obiective turistice. Luînd cuvîntul la inaugurarea expozițiilor, prof. univ. Carlo Tagliavini și prof. Alexandru Niculescu, conducătorul Seminarului de limba română de la Universitatea din Padova, au relevat dezvoltarea culturii românești și a relațiilor tradiționale culturale și de prietenie dintre Italia și România. Plenara C. C. al Partidului Socialist Italian al Unității Proletare ROMA 19 — Corespondentul Agerpres, Nicolae Purcea, transmite : La Roma se desfășoară lucrările Plenarei Comitetului Central al Partidului Socialist Italian al Unității Proletare (P.S.I.U.P.), care analizează tema „Sarcinile partidului față de agravarea crizei economice, sociale și politice a țării". Luînd cuvîntul, Tullio Vecchietti, secretar general al P.S.I.U.P., a prezentat un raport în care se spune, între altele, că „situația politică din Italia este caracterizată în prezent de tentativele forțelor de dreapta de a ataca realizările obținute de clasa muncitoare", deoarece se simt amenințate de amploarea și continuitatea luptelor muncitorești. Vorbitorul a arătat apoi că izolarea, și înfrîngerea tendințelor conservatoare reprezintă condiția necesară pentru a face să eșueze planurile forțelor retrograde și a crea posibilități de noi alianțe, care să se orienteze spre alte soluții în favoarea dezvoltării economice a țării. „în acest sens — a spus Vecchietti — calea reformelor și a unității, forțelor de stânga’ răspunsul pentru a constituie Infringe dreapta. De aceea sîntem de acord cu apelul la unitate adresat țării,de Partidul Comunist". Pe marginea raportului lui Vecchiettî au loc dezbateri. Comunicat comun R.A.U.-R.P.D. Coreeană PHENIAN 19 (Agerpres). La încheierea vizitei Jnn R.A.U. a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Democrate Coreene, condusă de Pak Senger, membru al Comitetului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, a fost dat publicității un comunicat comun, anunță agenția ACTC. Membrii delegației coreene au fost primiți de președintele Republicii Arabe Unite, Anwar Sadat, și au avut întrevederi cu premierul egiptean, Mahmud Fawzi. Delegația de partid și guvernamentală a R.P.D. Coreene, se arată în comunicat, a purtat convorbiri cu o delegație a Uniunii Socialiste Arabe și a guvernului Republicii Arabe Unite în probleme de interes comun, ajungînd la o deplină identitate de păreri. Partea egipteană, relevă comunicatul, și-a exprimat sprijinul deplin față de programul în opt puncte în vederea reunificării Coreei, asupra căruia s-au făcut noi clarificări cu prilejul recentei sesiuni a Adunării Supreme a N.P.D. Coreene. Republica Arabă Unită denunță imperialismul american și regimul marionetă din Coreea de sud, pentru manevrele lor războinice și cere retragerea tuturor trupelor americane din Coreea de sud. La rîndul său, R.P.D. Coreeană cere retragerea trupelor israeliene de pe toate teritoriile arabe ocupate și își afirmă sprijinul deplin față de lupta poporului egiptean pentru eliberarea teritoriului său. Republica Arabă Unită și R. P. D. Coreeană își exprimă satisfacția față de dezvoltarea relațiilor de prietenie și cooperare în diverse domenii și sunt de acord să întărească prietenia și cooperarea dintre cele două popoare și țări, se arată în încheierea comunicatului. * Lărgirea colaborării sportive sovietovest-germane MOSCOVA 19 (Agerpres). O delegație a Uniunii sportivilor din R. F. a Germaniei, condusă de președintele Uniunii, Wilhelm Kregel, a făcut o vizită oficială în Uniunea Sovietică, la invitația Comitetului pentru cultură fizică și sport de pe lîngă Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. — informează agenția TASS. într-un comunicat comun dat publicității la Moscova se arată că cele două părți au făcut un schimb de informații cu privire la dezvoltarea culturii fizice și sportului în U.R.S.S. și în R.F.G. și au căzut de acord asupra unor măsuri de lărgire a colaborării sportive bilaterale. O delegație a Comitetului pentru cultură fizică și sport din U.R.S.S. a fost invitată să facă o vizită de răspuns în R. F. a Germaniei. CHILE Modernizări la cea mai mare exploatare de cupru din lume SANTIAGO DE CHILE 19 — Corespondentul Agerpres, Eugen Pop, transmite : Intr-un cadru festiv, la mina Chuquicamata — cea mai mare exploatare de cupru din lume — a fost instalat un nou sistem de transportare, pe bandă rulantă, a minereului. După naționalizarea acestei mine de către guvernul Unității Populare, conducerea și asistența tehnică sunt asigurate, în exclusivitate, de specialiști chilieni. Noua instalație de transportare a minereului, lungă de 2.090 metri, este o creație a inginerilor și tehnicienilor chilieni. Menținerea și creșterea producției la mina Chuquicamata dobîndește, în noile condiții, o însemnătate politică națională. Pentru 1971 se prevede o producție de 299.000 tone față de 262.563 de tone în 1970. Republica federală a Germaniei din orașul Convorbiri iugoslavo - vest-germane BONN 19 (Agerpres). Agenția Taning anunță că Willy Brandt, președintele Partidului Social - Democrat din R. F. a Germaniei, a primit delegația Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia și a Uniunii Socialiste a Poporului Muncitor din Iugoslavia, condusă de Vladimir Baktarici, membru al Biroului Executiv al Prezidiului U.C.I., care întreprinde o vizită în această țară. In cursul convorbirii purtate cu acest prilej, au fost abordate probleme privind situația internațională și, îndeosebi, colaborarea și securitatea în Europa. • Interrania de nord — Westfalia, fondul cu cea mai densă populație din R. F. a Germaniei, se pregătește un nou tp de școală. Autoritățile de resort au anunțat că, de la începerea anului școlar 1972/73, elevii din ciclul doi ai școlilor elementare, precum și cei din gimnazii și licee se vor putea decide pentru așa-numite „colegii". In clasele X—XIII (ultimele trei) va exista posibilitatea de a se pregăti atit pentru bacalaureat, cit și pentru o meserie. Pe lîngă materiile tradiționale, urmează să figureze pe planul școlilor discipline ca : cibernetica, prelucrarea electronică a datelor, tehnologia și științele sociil - economice. Specialiști din economie și profesori universitari vor preda materiile respective. fie In R. F. a Germaniei va construit primul geosatelit vest - german, care va servi pentru ample măsurători geofizice. Satelitul urmează să efectueze zi noapte controlul asupra forși mării norilor, să supravegheze procesul de producere a gheții în regiunile mărilor polare, să măsoare temperatura Pămîntului, in primul rînd structura lui geologică, și să contribuie la cercetarea modificărilor în structura geologică. Criza monetară intercontinentală și Piața comună Franța va mări taxa rezervelor obligatorii pentru depunerile de capital străin PARIS 19 (Agerpres). Pentru a evita o nouă criză economică, Franța va trebui să lupte pe două fronturi — extern și intern, a declarat ministrul economiei și finanțelor, Valery Giscard d’Estaing. Se impun măsuri drastice, precizat el, în vederea stopării a importului de inflație. Guvernul francez își propune să ducă lupta împotriva inflației pe etape și nu intenționează să pună în aplicare un plan de apărare de genul celui de stabilizare din anul 1963 sau a celui de redresare din 1969. Ținînd seama de evoluția monetară interoccidentală nefavorabilă, Valery Giscard d’Estaing a subliniat că, pentru moment, Franța va aplica în mod strict hotărîrile adoptate recent la Bruxelles de „cei șase“. Intre altele, este vorba de preconizatele măsuri vizînd limitarea intrării străin în economia de capital fiecăreia din cele șase țări. Pe această linie se înscrie, de altfel, hotărîrea luată marți de Consiliul Național al Creditului, potrivit căreia, în viitor, banca Franței va avea posibilitatea să ridice de la 9,25 la sută la 100 la sută nivelul rezervelor obligatorii, pentru depunerile de capital străin. Franța urmărește în felul acesta, „în așteptarea unei reforme a sistemului monetar interoccidental", să se opună intrării de capitaluri speculative. COREEA DE SUD. Aspect de la una din demonstrațiile care au avut loc recent la Seul împotriva militarizării universității. Poliția a intervenit cu brutalitate, lansînd gaze lacrimogene • pe scurt • pe scurt • pe scurt • • PHENIAN - O delegație comercială a Republicii Socialiste România, condusă de Ion Stoian, ministru adjunct al comerțului exterior, a sosit la Phenian, relatează agenția ACTC. •MOSCOVA - Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., a avut miercuri la Kremlin o convorbire cu Pierre Elliott Trudeau, primul ministru al Canadei, care face o vizită oficială in Uniunea Sovietică la invitația guvernului U.R.S.S., informează agenția TASS. La convorbire au fost de față Andrei Gromîko, ministrul afacerilor externe al U.R.S.S., A. E. Ritchie, subsecretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe al Canadei, și alte persoane oficiale. • BUDAPESTA - Președintele Vecei Executive a Serbiei, Milenko Bosanici, a sosit marți la Budapesta într-o vizită de cinci zile, la invitația vicepreședintelui guvernului ungar, Mátyás Timar. In aceeași zi, la sediul Parlamentului ungar au început convorbirile intre Mátyás Timar și Milenko Bosanici. • BOM — O delegație a sindicatelor din industria metalurgică vest - germană, „I. G. Metall", cea mai mare organizație sindicală de ramură din R.F.G . a plecat la Belgrad, transmite corespondentul Agerpres la Bonn. Delegația va vizita timp de 5 zile diferite întreprinderi din Iugoslavia și va purta convorbiri cu conducătorii sindicatelor iugoslave în vederea stabilirii unor legături strînse de informare și colaborare reciprocă. • BELGRAD - Președintele Vecei Executive Federale, Mitia Ribicici, a primit pe Georg Leber, ministrul transporturilor și pentru problemele poștei al R. F. a Germaniei, care se află într-o vizită în Iugoslavia. In cursul convorbirilor s-a constatat că, pînă în prezent, colaborarea dintre cele două țări in domeniul comunicațiilor a fost fructuoasă. Au fost abordate, de asemenea, și alte aspecte ale colaborării bilaterale economice și politice. • BUDAPESTA - Președintele Guvernului Revoluționar Muncitoresc - Țărănesc Ungar, Jeno Fock, l-a primit miercuri la sediul Parlamentului pe ministrul afacerilor externe al Republicii Chile, Clodomiro Almeyda Medina, aflat într-o vizită oficială în R. P. Ungară. La oprimire, precizează agenția M.T.I., au fost de față Janos Peter, ministrul afacerilor externe al Ungariei, József Biro, ministrul comerțului exterior, și alte persoane oficiale ungare și chiliene. • PEKIN — In capitala R. P. Chineze a sosit o delegație guvernamentală economică italiană, condusă de Mario Zagari, ministrul comerțului exterior, anunță agenția China Nouă Delegația, compusă din 76 de persoane — oficialități ale guvernului italian, reprezentanți ai cercurilor economice, industriale, bancare și ziaristice — vizitează China la invitația ministrului comerțului , exterior, Pai Lian-Kuo. • BUENOS AIRES - Funcționarii de la instituțiile guvernamentale și cadrele didactice din provinciile argentiniene Chaco, San Juan, La Roja, Mendoza și Santa Fe au declarat grevă în sprijinul revendicărilor lor de majorare a salariilor. Agențiile internaționale de presă relatează că în provincia Santa Fe, peste 2.500 de profesori și învățători au organizat o manifestație de protest în fața reședinței guvernatorului. Poliția a intervenit, folosind grenade cu gaze lacrimogene, pentru a-i împrăștia pe demonstranți. Precizări ale vicepreședintelui C.E.E. LUXEMBURG 19 (Agerpres) Dacă marca vest - germană și guldenul olandez vor continua să aibă un curs flotant un timp îndelungat se va ajunge la o „revizuire profundă" a Pieței comune, a declarat marți la Luxemburg Raymond Barre, vicepreședinte al Comisiei C.E.E. Referindu-se la actuala criză monetară occidentală Raymond Barre a opinat că aceasta este generată de „dificultăți cronice“ ale sistemului monetar interoccidental ca urmare a deficitului „masiv și persistent" al balanței de plăți americane, precum și a fluxului de capitaluri speculative. 0 rezoluție privind măsurile de neutralizare a actualei crize valutare LUXEMBURG 19 (Agerpres). Parlamentul european, ale cărui lucrări se desfășoară la Luxemburg, a adoptat marți o rezoluție în care solicită Consiliul ministerial al C.E.E. să se pronunțe, pînă la 1 iulie, asupra unor măsuri susceptibile să neutralizeze actuala criză valutară și să restabilească cursurile de schimb ale monedelor „celor șase“ la nivelul anterior crizei. Pe de altă parte, Parlamentul, care, după cum se știe, este organ consultativ al Pieței comune, a sugerat „celor șase" ideea de a întreprinde acțiuni în direcția modificării actualului sistem monetar interoccidental. Rezoluția precizează că, înainte de a începe convorbiri în acest sens în primul rînd cu S.U.A., „cei șase" trebuie să ajungă ei înșiși la o poziție comună. SUA Proiect de lege pentru interzicerea grevei personalului de la căile ferate WASHINGTON 19 (Agerpres) . Congresul american a făcut marți primul pas spre interzicerea grevei generale a personalului de mișcare de la căile ferate ale cărei efecte au și început să fie resimțite de ramurile - cheie ale industriei din S.U.A. sub presiunea Casei Albe, Comisia senatorială pentru problemele muncii a aprobat un proiect de lege de urgență care interzice orice grevă în acest sector pînă la 1 octombrie 1971. In același timp, proiectul acordă un anumit spor de salarii personalului de mișcare, paralel cu desfășurarea negocierilor în vederea încheierii unui nou contract de muncă. Un proiect similar a fost dezbătut și de Comisia pentru comerț a Camerei Reprezentanților. După cum transmite agenția U.P.I., discuțiile în această comisie au fost violente, numeroși congresmeni exprimîndu-și nemulțumirea ,pentru faptul că au fost transformați în spărgători de grevă". „Sîntem sătui de asemenea intervenții în conflictele de muncă“, a declarat congresmanul Samuel Devine, în timp ce era audiat ministrul muncii, James Hodgson. Cele două proiecte urmează să fie dezbătute în plenul Senatului și Camerei Reprezentanților. x