Clopotul, 1975 (Anul 31, nr. 4176-4228)

1975-01-10 / nr. 4177

ffZILELE EMINESCU“ Ediția a IV-a a „Zilelor Eminescu“ are un caracter aniversar : se împlinesc, la 15 ianuarie, 125 de ani de la nașterea marelui poet. Apariția, în această veche vatră românească, a omului de geniu pe care-l venerăm, a fost un eveniment fundamental în calendarul culturii naționale. Pentru că Eminescu ne-a proiectat în universalitate. Poezia sa atît de profund națională, sintetizînd genial simțirea unui popor și aspirațiile sale spre frumos și adevăr, a devenit universală tocmai datorită caracterului său național. Sărbătorim 125 de ani de la nașterea lui Eminescu cu bucuria de a trăi azi într-o patrie socialistă în care domnește o deplină democrație a culturii. In ultimii 30 de ani, poeziile lui Eminescu au fost tipărite în tiraje impresionante. Putem afirma cu certitudine că în fiecare casă, fiecare familie are cel puțin o carte de poezii ale lui Eminescu. După cum fiecare familie are o bibliotecă și fiecare om citește. Țara în care „tot românul este poet“ deviLuceafărul. . .“. Seara, în sala muzeului județean, editura Junimea din Iași va prezenta primele apariții din colecția „Eminesciana“, iar scriitorul Petre Vintilă va oferi cititorilor romanul său „Eminescu". O seară de romanțe pe versuri de Eminescu, va încheia a doua zi a festivalului. Vineri, 17 ianuarie. Din programul acestei zile reținem vernisajul expoziției de artă plastică „Omagiu poetului“, un recital de poezie al artiștilor amatori și o gală de filme despre Eminescu, la cinematograful Unirea; în același timp, casele de cultură din Dorohoi, Săveni și clubul muncitoresc din Bucecea vor găzdui șezători literare. Sîmbătă, 18 ianuarie. Poeții prezenți la „Zilele Eminescu“ se vor întîlni cu muncitorii de la întreprinderea textilă „Moldova“, întreprinderea de confecții Botoșani, cu elevi de la liceele „Mihai Eminescu“, „A. T. Baurian“. Teatrul de păpuși „Vasilache“ va prezenta spectacolul „Călin Nebunul“. In sala teatrului „Mihai Eminescu“, va avea loc spectacolul radiodifuzat „Tot mai citesc măiastra-ți carte“, organizat în colaborare cu Radio Iași. Duminică, 19 ianuarie, Societatea de științe filologice. Uniunea Sindicatelor din învățămînt, știință și cultură, Comitetul județean pentru cultură și educație socialistă patronează o sesiune de referate și comunicări științifice. Teatrul „Mihai Eminescu“ ne va prezenta un spectacol coupé cu două piese scrise de Eminescu și neterminate : „Bogdan Dragoș“ și „Mira“. Iată un program bogat care, n-avem îndoială, va stîrni interesul tuturor celor ce doresc să participe la „Zilele Eminescu“. 125 de ani ce ia nașterea lui MIHAI EMINESCU ne, din ce în ce mai mult, o țară a celei mai avansate culturi, științe și tehnici., rod al politicii Partidului Comunist Român. Botoșanii au privilegiul de a fi locul în care Eminescu s-a înălțat spre lumina lumii. De aceea „Zilele Eminescu“, manifestare culturală devenită tradițională, au nevoie de strălucire spirituală și de amploare națională. Și, într-adevăr, așa devin cu fiecare an ce trece. Ediția a IV-a a „Zilelor Eminescu“ cuprinde un program bogat și divers în realizarea căruia sunt chemați să participe poeți din întreaga țară, artiști de teatru și de operă, plasticieni, oameni de cultură și, bineînțeles, numeroși iubitori ai poeziei lui Eminescu. Prima zi, 15 ianuarie, debutează cu un pelerinaj la Casa memorială de la Ipotești, unde va avea loc și un recital de poezie. Vor fi depuse coroane de flori la locurile care amintesc de prezența poetului în Botoșani și împrejurimi. Seara, în sala teatrului, festivitatea de deschidere a „Zilelor Eminescu“ va cuprinde un spectacol omagial susținut de actorii teatrului, corul liceului pedagogic, filarmonica din Botoșani și artiști de la Opera din Iași. Joi, 16 ianuarie. In sala de marmură a teatrului „Mihai Eminescu“ va avea loc vernisajul expoziției de cărți și documente privind viața și activitatea marelui poet. După un recital de poezie susținut de poeții invitați și de membrii cenaclului botoșănean „Mihai Eminescu“, va fi lansat concursul de poezie „Porni Casa memorială „Mihai Eminescu“ de la Ipotești 500 de ani de la bătălia de la Vaslui Podul înalt Mai înainte, cu 500 de ani, pe 10 ianuarie... Dar nu-i suflare în aria carpato - dunăreană care să nu știe că 40 000 de români, cu unul din Cei Mari, înainte mergător, au durat pămîntul țării cu trupuri de năvălitori, dintr-o oaste de trei ori mai numeroasă, adusă de Soliman-Pașa al Rumeliei. Că, la Podul înalt, între Racova și Bîrlad, au înfruntat însăși groaza Europei din acele timpuri. „Cu 40 000 de țărani, luați aproape direct de la Karl Marx. Da, de cînd ne cunoaștem plug...“ cum spune am avut vocația muncii și numai năvălirile dușmane ne sileau să schimbăm unealta în urmă, și intr-un fel și altul, cu pricepere, știind să le mînuim. Am făcut atunci „Pod înalt“ peste vremuri pentru vremurile noastre, în care durăm altfel de Pod înalt, după măreț Program, pentru vremuri comuniste și generații ce vor veni. Care vor ține minte rostirea lui Ștefan că Moldova sau oricare alt ținut românesc e a noastră, a urmașilor, a urmașilor urmașilor noștri și pentru noi, pentru ei construim mereu. Iloria ESANU Ce ați întreprins pentru îmbunătățirea situației la învățătură ? Vacanță-vacanță, dar peste 3 zile începe cel de-al doilea trimestru școlar. începe cu bine știuta sa importanță în pregătirea elevilor, în sporirea calitativă a instrucției școlare. Ba mai mult, în unele unități școlare care n-au încheiat primul trimestru cu o situație destul de bună la învățătură, începe prin obligații speciale (Flămînzi, Tudora, Coțușca, Hănești etc. menționate și în numărul precedent). Ce s-a conceput, de către colectivele din școlile în care rezultatele la învățătură în primul trimestru școlar au fost slabe, cum s-a pregătit „terenul“ pentru noul trimestru, am aflat recent în cadrul unor investigații făcute la unele unități. Hănești. Ne răspunde directorul coordonator, prof. Ștefania Ungureanu : „ Practic, ce să spun, n-am întreprins nimic. Dar, ca urmare a situației din primul trimestru, am meditat la o serie de măsuri... — Nu e rău... în lipsă de altceva ! — De pildă, vom organiza program prelungit de pregătire pentru clasele cu nivel de cunoștințe și deprinderi de sîrguință mai scăzute (anul I de liceu, clasa a VIII-a). Este posibil fiindcă avem disponibile cîteva săli de clasă. Apoi, vom programa meditații și consultații, dimineța, între orele 7-8, întregul colectiv școlar se va preocupa de asigurarea unei frecvente mai bune. „Cînd vom întocmi analiza muncii pe trimestrul I, vom LUNI, SE DESCHIDE ȘCOALA detalia mai multe sarcini“, a mai spus interlocutoarea noastră. Referindu-se la unele acțiuni care trebuie să fie susținute chiar acum în timpul vacanței de către cadrele didactice, ne-a surprins cu pasajul „dacă subalternii mă vor înțelege. . .“. Cum adică ? Sarcinile de serviciu sunt la buna dispoziție a lucrătorilor, mai ales a celor dintr-un colectiv didactic prin a cărui „contribuție“ a rezultat cunoscuta situație la învățătură ? Coțușca. „Ea fix“ și totuși nimeni la școală, cu excepția secretarei. Directorul, tovarășul Remus Neamțu, se află în concediu medical. Cine-i ține locul ? Profesorul Mîrza, intrăm „pe fir“ și, în adevăr, ne răspunde, de acasă... prin telefon : — „Apoi, nu s-a făcut nimic, referitor la ce mă întrebați. Pînă acum s-au organizat activități de vacanță. (Oare în ce fel, dacă din 11 cadre didactice aflate în activitate nici unul nu era la program, avînd pildă și pe directorul interimar). Urmează să se întocmească planul... Rotunjind răspunsurile, situația e cam așa , în ambele comune nu s-a făcut nimic. Motivele de îngrijorare n-au tulburat tihna de vacanță. Timpul a trecut, legătura cu familia, stimularea și îndrumarea lecturii elevilor care ridică probleme (sau alte activități posibil de întreprins în vacanță nu s-au efectuat. Va începe școala și abia după aceea se va alcătui un program de activitate, va fi discutat, va fi consiliul profesoral și va fi. . . o săptămînă consumată destul de puțin eficient. „Nu-i posibil de două ori la fel“ ne asigură dictonul. Nici nu trebuie ca, pe trimestrul II, să se repete identic situația din trimestrul precedent. Dar modificarea dorită nu va interveni cu... un așa „spor“ la organizare. Eugen HRUȘCA cadran laudă timpului comunist Constantin DRAXIN Proaspete rodirijorul liceului pedagogic, la televiziune Luni după-amiază, o nouă afirmare a vieții cultural - artistice a județului nostru pe plan național , în cadrul unui program intitulat „Partid al țării mele“, realizat cu concursul cîtorva dintre cele mai valoroase formații corale de amatori, a fost prezent și corul Liceului pedagogic din Botoșani, dirijat de profesorul Gheorghe Cojocaru. S-au reafirmat, și cu acest prilej — prin lucrarea „Imn tineretului“ de D.D. Botez — înaltele calități interpretative ale acestei formațiuni corale : omogenitate, acuratețe, precizie ritmică, vigurozitate. Carnet plastic Omagiu muncii creatoare Colaborînd cu muzeul in Iași, la galeria de arte plastice din Botoșani a fost deschisă o expoziție cuprinzind tablouri ale pictorilor ieșeni contemporani. Expoziția, organizată la Iași, încă de anul trecut, se află sub genericul „Slavă Congresului al XI-lea al P.C.R.“. Există, azi, la Iași, un nucleu foarte serios de artiști plastici, impuși pe scară națională. în expoziția de la Botoșani îi întîlnim pe Dan Hatmanu, Adrian Podoleanu, Mihai Cămăruț, Victor Mihăilescu Craiu, Nicolae Constantin, C. Radinschi, Francisc Bartók și alții, cu picturi reprezentative și respirînd un puternic optimism social. Intr-o altă sală a muzeului sînt etalate picturi într-o expozie organizată sub ideea „Omagiu muncii creatoare“. Pînzele lui Dinu Grigoraș — TINERII, Nicolae Marius — ELECTRIFICARE, Gheorghe Apostu — INSURECȚIE. Petru Abrudan — STRADA, cuprind imagini transfigurate artistic, din viața poporului nostru, aflate sub semnul muncii creatoare. Expoziția dovedește puterea de convingere a unei arte legate intim de transformările revoluționare din istoria unui popor. Județul Botoșani și perspectivele sale de dezvoltare Fintinile noastre din suflete și-au împlinit vîrsta curcubeului punind măsura plină în drumul tuturor. Ca zestre pruncului ce doarme pe raza dorului de țară, ea însăși Intre 5 ianuarie și 28 februarie, în toate casele de cultură și căminele culturale din județ se desfășoară concursul „Cine știe cîștigă“ pe Duminică se va încheia prima parte a Festivalului filmului la sate, care a cuprins unitățile cinematografice din zona Botoșani. Pe data de 19 ianuarie va începe partea a doua a festivalului în zonele Dorohoi și Săveni. Numeroase simpozioane, expuneri, prezentări de filme au însoțit activitatea cinematografică de la sate. Dintre acțiunile cu filde jur împrejur și-a întins prea frumoasa-i lăută adusă de Luceafăr. Acum se știe unde bate ceasul din zilele cînd pămîntul românesc s-a udat din nou ca să rodească pentru comunism, tema „Județul Botoșani perspectivele sale de dezvolșitare în lumina documentelor Congresului al XI-lea al P.C.R.“. Cul mai importante menționăm procesul cinematografic „Etica relațiilor de familie în socialism“, realizat pe marginea filmului „De bună voie și nesilit de nimeni" (Bucecea, Albești), concursurile pe temele „Un sfert de veac de cinematografie națională„Reflectarea realităților socialiste în filmul românesc” (Trușești, Ștefănești, Albești). Festivalul filmului la sate CLOPOTUL nr. 4177/1975