Clopotul, 1986 (Anul 42, nr. 4751-4802)

1986-01-17 / nr. 4753

Răspunzînd înflăcăratelor chemări ale tovarășului încă din luna ianuarie - producție suplimentară la fiecare loc de muncă! • Prima decadă a lunii ianuarie a fost marcată de îndeplinirea și depășirea producției fizice de către multe unități din industria județului nostru, întreprinderea de sticlărie și porțelan Dorohoi se numără în rîndul acestor unități. După cum ne spunea Mihai Ferman, șef de atelier, formațiile conduse de Vasile Costaș și Alexandru Goțan au obținut cele mai bune rezultate. La porțelan, menționa inginera Macovei, s-au remarcat formațiile conduse de Veronica Adăscăliței și Speranța Baltaru. Cu bune rezultate s-au prezentat la acest prim bilanț și Confecționerii. La Dorohoi, formațiile conduse de Ion Voiculescu, Valeria Bălinișteanu, Georgeta Ciolan și Gheorghe Boiciuc sînt în frunte. Am menționat cîteva din colectivele care au obținut bune rezultate în prima parte a lunii ianuarie dar trebuie să subliniem faptul că în această primă decadă a anului 1986 planul la producția marfă industrială, la nivelul județului, a fost realizat în proporție de numai 82,4 la sută, iar în ceea ce privește producția fizică— din cele 29 produse urmărite pe plan Central, planul nu s-a realizat la 18 produse, între acestea din urmă, cele ale industriei electronice, produse de mecanică fină și elemente NICOLAE CEAUȘESCU hidropneumatice, pompe centrifugale, mașini și utilaje specifice agriculturii, mobilier, țesături, fire bumbac și tip bumbac etc. — Care sînt cauzele nerealizărilor, ce măsuri au fost preconizate ? La această întrebare am solicitat răspunsuri la cîțiva dintre președinții consiliilor oamenilor muncii din întreprinderile care după prima decadă au rămîneri în urmă în ce privește producția fizică planificată. (Continuare in pag. a V-a) Botoșănenii răspund chemării PATRIEI, MAI MULT CĂRBUNE! ! Noi tipuri de benzi de cauciuc fabricate la I.A.T.C. pentru industria minieră Pe țevile unui stativ amplasat în fața calandrului sunt înfipte mosoare. Nu a niște mosorașe oarecare, ci niște ditamai bobine de pe care se desfășoară cablu de oțel gros de un deget. Fiecare cablu poate susține o greutate de 3756 kg. 104 cabluri alcătuiesc o urzeală strălucitoare, metalică asemănătoare întrucîtva cu strunele unei harpe enorme. Liniile argintii și paralele ale cablurilor de oțel duc mai departe spre masa electromagnetică unde fiecare intră în lăcașul său, este bine întins și netezit pentru ca apoi s-o apuce pe calea sinuoasă a cilindrilor de la calandru. Aici, pe firele de oțel se aplică, într-o primă fază, un cauciuc cu componente speciale care-i asigură aderența la metal și, la o nouă trecere, totul se acoperă cu stratul de uzură alcătuit din cauciuc rezistent la abraziune. Produsul , care se prezintă acum sub forma unui sul masiv, cu greutatea măsurată în tone, este dus la presa de vulcanizat, supus la presiuni și temperaturi bine determinate și, iată rezultatul: banda de cauciuc cu inserție metalică. (Continuare în pag. a V-a) 8 i III wirt C A centrala univirrsitară M. EMINESCU* IAS Frozei< ri din toate țările, uniti vá! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Un succes al lucrătorilor de la I.U.P.S. Botoșani POMPA CU ȘOC HIDRAULIC ■H Incă din acest an, iar sistemele de irigații ale județului vor putea fi utilizate pompe concepute după principiul „loviturii de berbec" Datele tehnice ale noilor pompe : • Debit: In funcție de necesitățile domeniului de utilizare • Consum de energie din rețeaua electrică : zero • Consum de materiale de întreținere (inclusiv uleiuri): zero • Personal de deservire permanentă: zero. Din timp în timp, lucrări de întreținere. După un brevet aflat în stadiul de finalizare, aparținând inginerului Constantin Purice, directorul I.E.E.S.I.F. Botoșani, la întreprinderea de Utilaje și Piese de Schimb din municipiu s-a trecut la execuția prototipului pompei cu șoc hidraulic. (Continuare în pag. a V-a) Pentru progresul neîntrerupt economico-social In atmosfera de puternică emulație creatoare de început de cincinal și ampla mobilizare pentru înfăptuirea în cele mai bune condiții a planului acestui an, sub care acționează întregul nostru popor la chemarea însuflețitoare adresată de secretarul general al partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, vineri 10 ianuarie, la Botoșani a avut loc sesiunea Consiliului popular județean. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarășul Iulian Ploștinaru, prim secretar Comitetului județean de paraltid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Sesiunea a adoptat în unanimitate următoarea ordine de zi : 1. Proiect de hotărîre cu privire la adoptarea planului de dezvoltare economico - socială în profil teritorial al județului Botoșani pe 1986 . 2. Proiect de hotărîre cu privire la adoptarea planului de dezvoltare a agriculturii și industriei alimentare a județului Botoșani pe anul 1986. Proiect de program privind pregătirea și desfășurarea campaniei de primăvară . 3. Proiect de hotărîre cu privire la adoptarea bugetului de venituri și cheltuieli al județului Botoșani pe anul 1986; 4. Adoptarea Programului de autoconducere și autoaprovizionare cu produse agroalimentare și bunuri industriale de consum pe perioada 1 octombrie 1985 — 30 septembrie 1986 ; 5. Revocarea și alegerea unor judecători. Depunerea jurământului de credință de către cei nou aleși. Asupra documentelor aflate pe ordinea de zi au prezentat expuneri de motive și proiecte de hotărîri tovarășii Ioan Floareș, Dumitru Simiean, Nicolae Gimir, Ștefan Panaitiu, Lucia Huțanu, Elena Burac, Toader Melinte. Pe marginea documentelor supuse dezbaterii au luat cuvîntul tovarășii Octav Porfireanu, Aurica Jar, loan Nemțoiu, Mihai Bîrliga, Maria Siminiciuc, Ilie Mihoreanu, Gh. Avărvăroaie, loan Chiorescu, Victor Sîrghi, Gh. Groza. (Continuare în pag. a III-a) Creșterea valorii producției globale agricole în acest an față de anul trecut al Județului Sesiunea Consiliului popular județean Dinamica producției marfă industrială în județul nostru în 1986 față de 1985 107,5 nr. 4753 Vineri 17 ianuarie 1986 8 pagini 1 leu Simpozioane dedicate aniversării zilei de naștere a tovarășului NICOLAE CEATNESCU • In întîmpinarea aniversării zilei de naștere a tovarășului Nicolae Ceaușescu, în județul nostru se desfășoară simpozioanele „Epoca Ceaușescu— o genială operă economică și social-politică“, „In fruntea partidului — un om între oameni, marele erou al patriei, tovarășul Nicolae Ceaușescu“, „Județul Botoșani în epoca Nicolae Ceaușescu“. în acest cadru prezintă intervenții activiști de partid și de stat, din domeniul culturii și din organizațiile de masă și obștești. Manifestările amintite au loc la casele de cultură din Botoșani, Dorohoi, Darabani, Săveni, la căminele culturale din Trușești, Vorona, Ștefănești, George Enescu, Lunca, Nicolae Bălcescu, Avrămeni. De asemenea, în întreprinderi, instituții și la sate se prezintă expuneri adecvate apropiatului moment aniversar, în presa centrală de marți, SCRISOAREA TOVARĂȘEI ELENA CEAUȘESCU adresată celor care i-au trimis mesaje, scrisori și telegrame de felicitare cu prilejul aniversării zilei de naștere. In Editura Eminescu — emoționantă mărturie a stimei și alesei prețuiri — a apărut volumul omagial dedicat TOVARĂȘEI ELENA CEAUȘESCU, intitulat: „ROMÂNEASCĂ URARE" Plenara Consiliului Județean al Educației și Învățămîntului cu activul din școli Ieri, la Botoșani, a avut loc plenara Consiliului Județean al Educației și învățămîntului cu activul din școli generale, licee, școli profesionale și de maiștri, în cadrul lucrărilor, în lumina exigențelor formulate în Cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, la Congresul științei și învățămîntului, a hotărîrilor Congresului al III-lea al consiliilor populare, s-a făcut o amplă analiză a rezultatelor muncii de educație desfășurată în primul trimestru școlar, vizîndu-se determinarea unor ferme măsuri pentru intensificarea activității educative, a formării și dezvoltării conștiinței revoluționare, patriotice a elevilor, ridicarea nivelului lor de cunoștințe generale, științifice și profesionale. In cadrul plenarei s-a subliniat faptul că neobosita și prodigioasa îndrumare acordată de secretarul general al partidului a dat o amploare grandioasă învățămîntului național, In perimetrul căruia școlii botoșănene i s-a asigurat o structură modernă, larg integrată cu știința și producția, orientată cu consecvență spre înțelegerea și soluționarea problemelor de fond ale progresului economico-social. După cum s-a menționat, activul de partid din învățămîntul botoșănean, consiliile de conducere trebuie să se mobilizeze mai mult pentru racordarea școlii botoșănene la (Continuare în pagin II-a) Lui Eminescu Așa cum frumos spunea un poet contemporan — și acum o spunem cu toții — 15 ianuarie este ziua de naștere a poeziei românești. In urmă cu 136 de ani, un Luceafăr răsărea pe bolta înstelată a literaturii naționale. El este Eminescu și s-a ivit, spre bucuria noastră, pe acest plai mirific din nordul Moldovei. întimplarea a făcut să se ivească aici, dar ca nici un alt scriitor român — poate cu excepția lui Sadoveanu — Eminescu aparține prin spirit și credință întregului pămînt românesc. Cîți români au colindat cu pasul și sufletul încărcat de patriotism țara noastră rotundă . Dar, mai ales, cîți au vibrat atît de arzător punînd urechea să audă cum crește necontenit iarba pe pămîntul românesc și cum trăiește acest popor fără moarte ? Eminescu a fost unul dintre aceștia și, spre deosebire de alții, a avut darul unic de a înălța cunoașterea pământului și poporului românesc pe tărîmul creației nepieritoare. Cum întreaga țară l-a sărbătorit pe poet, așa și la Botoșani în ziua de 15 ianuarie au avut loc manifestări cultural-artistice omagiale. Le rememorăm cu aceeași emoție curată cu care am participat, în număr mare și cu inimă mare, la ele Dorin BACIU (Continuare în pag. a ll-a) J In pagina a IV-a, continuarea la ancheta noastră, PERFORMERI ȘI PERFORMANȚE