Codrul Cosminului - Buletinul „Institutului de Istorie şi Limbă“, Universitatea din Cernăuţi, 1935 (Anul IX.)

61 CORESPONDENȚĂ INEDITĂ DE LA MIHAI VITEAZUL 61 duială și la această să se adauge că sub scutul nostru și al Coroanei s’au bucurat cetățenii lor de astfel de podoabe ca și alte provincii dependente de noi ; în contra voinții noastre,, într’adevăr ni-a interesat mult lucrul ce s’a întâmplat cu Udrea și Negrea ,) boierii munteni, să se observe ca nici unul dintre boieri să nu fie deprins cu asemenea fapt și chestiunile judecătorești să fie îndeplinite cum se cuvine. Voim să adăugăm la aceasta următoarele fapte : că la acele de acolo diregătorii ale țării Munteniei au fost dați nu Moldoveni ci oameni din acel popor de acolo, din case străvechi, crescuți acolo, iar într’aceasta să nu fie persectați. Acum să-l primească pe Simeon care trebue să se poarte în toate după voința M. Sa Regelui. Trimitem la împăratul turcesc pentru aflarea garantată a acestor lucruri. Unde deci nu va putea fi liniștea și împăcarea lor definitivă, să stăruie ca se se facă și să se află anumite condiții între ei, până la un timp oarecare, când se va întoarce trimisul nostru dela sultan, să se aibă in vedere că la acest scaun voevodal, totdeauna va fi așezat un om de rit grecesc, nu din popor grecesc, ci din norodul și domnii lor, ca să fie răbdători , la această să-i aducă cu grijă. Pentru sigura și urgenta sosire la Constantinopol vor ajuta domnii voevozi ai Moldovei și Munteniei, — când ajungând și fiind primit în audiență va da scrisoarea noastră ! 2) și va spune : Fiindcă am fost ocupați cu acel război împotriva dușmanului nostru care mi-a atins demnitatea noastră și provincia statului nostru, împotriva căruia am pornit cu oaste, despre care lucru aflând dușmanul sau s’a opus mai întâiu cu rezistență, s’a retras apoi cu armata sa și acum am ajuns să liniștim această provincie tulburată. N’am părăsit totuși gândurile noastre referitoare la pacea și siguranța altor provincii dependente de țările împăratului turcesc, ca ambele state, atât celui al nostru cât și celui al lui, să nu li se întâmple nimic rău. In privința aceasta suntem de părere că cel mai mult trebuie să avem în grijă liniștirea pământului muntenesc, care poate să fie în urma unei astfel de hotărîri despre care s’a amintit mai sus, referitoare la diregetoriile acelui neam și la judecătorii, ca să nu fie nimeni pedepsit fără de lege, pentru că prin milostivenie și dreptate se mențin statele. In felul acesta ea (Muntenia) poate fi ținută în bună orânduială, ca având oameni nobili, mai mulți decât Moldova și deaceia asemenea au fost mai puține tulburări în ea. Și pe lângă aceasta să se mai adauge ca pentru păstrarea unei neclintite prietenii, pe oricine de rit grecesc l-am însărcina să să fie supus în voevodatul muntean. Unul asemenea socotim că 1) In Zadzik : Negrea , în Lib. Legal. Nedrea. 2) Publicată în Hurmuzaki, Doc. IV, I, p. 267 și XII, p. 1225.