Contemporanul, 2018 (Anul 29, nr. 1-12)

2018-01-01 / nr. 1

Eveniment PREMIILE ACADEMIEI ROMÂNE Aula Academiei Române a găzduit vineri, 15 decembrie 2017, ceremonia de decernare a Premiilor Academiei Române pentru anul 2015. Evenimentul a avut loc în prezenţa Biroului Prezidiului şi a membrilor Academiei Române, reuniţi în Adunare Generală. Premiile, dintre care unele s-au acordat ex aequo, recompensează performanţa culturală şi ştiinţifică românească a anului 2015, concretizată în opere individuale sau realizate în colaborare. Academia Română acordă un număr de 79 de premii, purtând, fiecare, numele unei personalităţi ilustre din domeniul creaţiei literare, artistice şi ştiinţifice naţionale, repartizate pe multiple domenii de activitate: literatură, lingvistică, teatru şi cinematografie, muzică şi arte plastice, istorie, filosofie şi psihologie, matematică, fizică, chimie, geografie şi geonomie, agricultură, medicină sau ştiinţa şi tehnologia informaţiei. FILOLOGIE ŞI LITERATURĂ 1. Premiul „Timotei Cipariu44 Lucrarea: Formarea cuvintelor în limba română. Vol. al IV-lea, Sufixele. Derivarea nominală şi adverbială, Partea I (A-C), Coordonator Marina Rădulescu Sala Co-autoare: Laura Vasiliu 2. Premiul „Bogdan Petriceicu Hasdeu44 a) Lucrarea: Istoria lui Alexandru cel Mare-Alexandria ilustrată de Năstase Negrule Autori: Carmen Albu, Claudia Nichita și Gabriela Dumitrescu b) Lucrarea: Terminologia meteorologică românească a fenomenelor atmosferice (Ştiinţific versus popular) Autori: Alina Pricop, Cristina Cărăbuş, Liviu Apostol, Mădălin Pătraşcu şi Dan Chelaru, coordonator Cristina Florescu* 3. Premiul „Ion Creangă44 Romanul: MJC, Editura Polirom Autor: Ion Iovan 4. Premiul „Titu Maiorescu44 a) Ediţia: Duiliu Zamfirescu, Opere, vol.I. Integrala romanelor, Editura FNSA Autori: ediţie de Ioan Adam şi Georgeta Adam b) Ediţia: Ioan Alexandru, Opere, I, II, ediţie îngrijită de Alexandru Ruja, Editura FNSA Autor: Alexandru Ruja 5. Premiul „Mihai Eminescu44 Volumul: Opere V. Crepusculul civil de dimineaţă (peste 300 de poeme inedite), Editura Polirom Autor: Emil Brumaru 6. Premiul „Lucian Blaga44 - nu s-a acordat 7. Premiul „Ion Luca Caragiale44 - nu s-a acordat ŞTIINŢE ISTORICE ŞI ARHEOLOGIE 1. Premiul „Vasile Pârvan44 a) Lucrarea: Epoca bronzului în podişul Sucevei Autor: Bogdan Petru Niculică b) Lucrarea: Vase de sticlă în spaţiul dintre Carpaţi şi Prut (secolele II a. Ch - NIp. Ch) Autor: Sever-Petru Boţan 2. Premiul „Dimitre Onciul44 a) Lucrarea: Untersuchungen zu den Römisch-barbarischen kontakten östlich der römischen provinz Dacia Autor: Alexandru Popa b) Lucrarea: Bizanţul la Dunărea de Jos (secolele VII-X) Autor: Oana Damian 3. Premiul „George Bariţiu44 Lucrarea: Comunitatea dispărută. Germanii din România între anii 1945 şi 1967 Autor: Laura Gheorghiu 4. Premiul „Mihail Kogălniceanu44 a) Lucrarea: Lavamposto sul Danubio della Triplice Alleanza. Diplomazia e politica di sicurezza nella Romania di re Carlo I (1878-1914) Autor: Rudolf Dinu b) Lucrarea: Viaţa şi destinul lui Dimitrie Cantemir Autor: Victor Ţvircan (Republica Moldova) 5. Premiul „Nicolae Bălcescu44 a) Lucrarea: Viaţa economică din nordul Dobrogei în secolele X-XIV Autor: Aurel-Daniel Stănică b) Lucrarea: Regele Ferdinand I întregitorul Autori: Cătălina Macovei şi Adriana Natalia Bangaid 6. Premiul „A.D. Xenopol44 a) Lucrarea: Congregaţia „De Propaganda Fide” şi misiunea catolică din Moldova (secolele XVII- XVIII) Autor: Rafael Dorian Chelaru b) Lucrarea: De la gustul pentru trecut la cercetarea istoriei. Vestigii, călătorii şi colecţionari în România celei de-a doua jumătăţi a secolului XIX Autor: Alexandru Istrate 7. Premiul „Nicolae Iorga44 a) Lucrarea: Din lumea cronicarului Ion Neculce. Studiu prosopografic Autor: Mihai-Bogdan Atanasiu b) Lucrarea: Comunităţile germane de la sud de Carpaţi în Evul Mediu (secolele XIII-XVIII) Autor: Alexandru Ciocâltan 8. Premiul „Eudoxiu Hurmuzaki44 a) Lucrarea: Independenţă versus reformă. România în contextul relaţiilor sovieto-americane în perioada „Perestroika‘ (1985-1989) Autor: Simion Gheorghiu b) Lucrarea: Manuel Paleologul „Sfaturi pentru educaţia împărătească“ Autor: Simona Nicolae Tehnologii Izotopice, Cluj-Napoca FILOSOFIE, TEOLOGIE, PSIHOLOGIE ŞI PEDAGOGIE 1. Premiul „Vasile Conta44 Lucrarea: Mit, magie şi manipulare politică Autor: Nicu Gavriluţă 2. Premiul „Mircea Florian44 a) Lucrarea: Tratat despre Fiinţă Autor: Corneliu Mircea b) Lucrarea: Anul 1600. Cenzura imaginarului ştiinţific la începutul modernităţii Autor: Dan Gabriel Sîmbotin 3. Premiul „Ion Petrovici44 a) Lucrarea: Din istoria marilor idei etice şi pedagogice Autor: Nicolae Iuga b) Lucrarea: Ecce Nietzsche. Exerciţiu de lectură hermeneutică Autor: Mircea Blaga 4. Premiul „Constantin Rădulescu-Motru44 Lucrarea: Opoziţia politică în presa românească 1859-1899 Autor: Alecu Gavrilescu 5. Premiul „Dumitru Stăniloaie44 Lucrarea: Ortodoxie şi luteranism în Transilvania între Revoluţia paşoptistă şi Marea Unire Autor: Mircea-Gheorghe Abrudan ARTE, ARHITECTURĂ ŞI AUDIOVIZUAL 1. Premiul „George Enescu44 în domeniul creaţiei muzicale Lucrarea: Duo pentru flaut şi pian Autor: Andrei Tănăsescu 2. Premiul „Ciprian Porumbescu44 în domeniul muzicologiei a) Lucrarea: Musical Crossroads: Church Chants and Brass Bands at the Gates of the Orient Autor: Nicolae Gheorghiţă b) Lucrarea: Criza operei? Studiu de hermeneutică muzicală Autor: Ion Piso 3. Premiul „George Oprescu44 în domeniul istoriei artei, ex aequo a) Lucrarea: Ion Vlasiu Autori: Dr. Ioana Vlasiu, Ioan Şulea şi Cora Fodor b) Lucrarea: Valori de artă barocă în Banat Autor: Rodica Vârtaciu Medeleţ 4. Premiul „Ion Andreescu44 în domeniul artei plastice Lucrarea: Expoziţia de la Bienala de la Veneţia (2015) Autor (pictor): Adrian Ghenie 5. Premiul „Simion Florea Marian44 în domeniul etnografiei şi folclorului Lucrarea: Bibliografia generală a folclorului şi etnografiei româneşti Autor: Dr. Rodica Baliade (coordonator) 6. Premiul „Duiliu Marcu44 în domeniul creaţiei arhitectonice Lucrarea: Catedrala arhiepiscopală Curtea de Argeş Autor: Arh. Augustin loan 7. Premiul „Aristizza Romanescu44 în domeniul artelor spectacolului — nu se acordă Detalii despre istoricul Premiilor Academiei Române. Regulamentul de acordare şi lista completă a Premiilor Academiei Române sunt disponibile pe http://www.academiaromana.ro/premiileAR/pag_premii.htm. Ostrovul învierii Aura Christi E soare, dimineaţă, dar E soare, dimineaţă, dar şi e zăpadă cât încape în duhul tău străvechi, cules din taină, ape. Un vânt adie-ncetişor dinspre o lume abia gustată. Respiri, înveţi să fii aici, acum, ca niciodată, înveţi să fii ca ei, ca toţi, să plângi, să râzi, să cazi, să mori, s-ascunzi că vii de printre albatroşi nomazi; s-ascunzi că vii, o, tu, sublimo, de pe un ţărm iubit sălbatic de păsări sfâşiind şi azi zeii învinşi în cerul atb. O, ţărm etern al frumuseţii, iubit şi blestemat să fie în veci atroce, sfânt, neatins în matca-i vie, vie, vie... Sfânţă de iarnă ? O, gând curat, stelele curg, fulgii se-ntorc înspre amurg. Gând aţipit pe tâmpla ninsă, în inima serii, de patimă-nvinsă. Patimi cernând tristeţile, anii, albatroşi, iubiri şi stejarii, profanii. Nu-i nimeni din drum să te întoarcă; vâslaşul vâsleşte în magica barcă şi totul pluteşte spre apus, răsărit... Mi-e dor, mi-e dor, roua-n granit şopteşte, susură în taină vâltoarea vegheată în tine, lăstuni şi în sarea şi marea-nserată, de ţărm lovită, în timp ce tresar visele-n criptă. Fragment din romanul în versuri Ostrovul învierii CONTEMPORANUL IDEEA EUROPEANĂ 39 Ianuarie 2018