Contemporanul, 2019 (Anul 30, nr. 1-12)

2019-01-01 / nr. 1

16 CONTEMPORANUL IDEEA EUROPEANĂ PREMIILE ACADEMIEI ROMÂNE PENTRU ANUL 2016 Academia Română a decernat premiile care recompensează cele mai bune lucrări şi prezenţe culturale şi ştiinţifice româneşti realizate de-a lungul anului 2016. Ceremonia de decernare a premiilor a avut loc în Aula Academiei Române, în prezenţa membrilor Adunării Generale. Laureaţii au fost premiaţi de către Biroul Prezidiului, condus de acad. Ioan-Aurel Pop, Preşedintele Academiei Române. Academia Română acordă, începând cu acest an, un număr de 81 de premii, purtând, fiecare, numele unei personalităţi din domeniul cultural sau ştiinţific reprezentat în cele 14 secţii ale Academiei Române: filologie şi literatură, istorie, matematică, fizică, chimie, biologie, geonomie, ştiinţe tehnice, agronomie şi silvicultură, medicină, economie, ştiinţe juridice şi sociologie, filosofie, teologie, psihologie şi pedagogie, arte, arhitectură şi audiovizual, ştiinţa şi tehnologia informaţiei. Din totalul celor 81 de premii, pentru anul 2016 au fost acordate 70, unui număr de 94 de lucrări sau grupuri de lucrări, creaţii individuale sau elaborate de colective de autori. O noutate este înfiinţarea premiului „Petre Sergescu”, destinat recompensării celei mai valoroase lucrări de istoria ştiinţei, premiu care va fi atribuit în urma consultării şi votului tuturor secţiilor de ştiinţe din Academia Română. Premiul a fost înfiinţat atât pentru a semnala importanţa pe care ştiinţele o au în dezvoltarea societăţii contemporane, cât şi pentru a cinsti memoria unor savanţi cu contribuţii esenţiale, pornind de la preceptul exprimat de Auguste Comte, potrivit căruia „Nu cunoaştem complet o ştiinţă atâta timp cât nu-i ştim istoria”. Istoricul Premiilor Academiei Române, iniţiate prin donaţie de domnitorul Alexandru Ioan Cuza în 1863, încă înainte de înfiinţarea însăşi a instituţiei academice, precum şi Regulamentul actual de acordare şi lista completă a premiilor acordate sunt disponibile pe pagina oficială de internet, la adresa: http://www.academiaromana.ro/premiileAR/pag_premii.htm. FILOLOGIE ȘI LITERATURĂ 1. Premiul „Timotei Cipariu” Lucrarea: The Syntax of Old Romanian, Oxford University Press Editori: Gabriela Pană Dindelegan*: Martin Meiden (Anglia) 2. Premiul „Bogdan Petriceicu Hasdeu” Lucrarea: Calvarul limbii române în timpul dominaţiei sovietice Autor: Vasile Bahnaru 3. Premiul „Ion Creangă” Romanul: Salutări lui Troţki Autor: Dumitru Crudu 4. Premiul „Titu Maiorescu” Lucrarea: Fabrica de geniu. Naşterea unei mitologii a productivităţii literare în cultura română (1825-1875) Autor: Adrian Tudurachi 5. Premiul „Lucian Blaga” Ediţia: Ion Vinea, Opere, vol. X: Publicistică (1935-1940) Autori: Elena Zaharia-Filipaş şi Magdalena Răduţă 6. Premiul „Mihai Eminescu” Volumul: Executare silită Autor: Ion Cocora 7. Premiul „Ion Luca Caragiale” — Nu se acordă ŞTIINŢE ISTORICE ŞI ARHEOLOGIE Premiul „Vasile Pârvan” Lucrarea: Bronzul târziu la Dunărea de Jos. Componente şi relaţii interculturale Autor: Neculai Bolohan Lucrarea: Pannonia, Dacia and Moesia in the Ancient Geographical Sources Autor: Florin-Gheorghe Fodorean 2. Premiul „A.D. Xenopol” Lucrarea: Tărtăria rediviva Autor: Sabin Adrian Luca 3. Premiul „Nicolae Iorga” Lucrarea: Glwarglsl. (660-680). Ostsyriche Christologie in Fruchislamicher Zeit Autor: Cătălin-Ştefan Popa 4. Premiul „Mihail Kogălniceanu” a) Lucrarea: Cetăţile bastionare din Moldova (sfârşitul secolului al XVII-lea - mijlocul secolului al XIX-lea) Autor: Mariana Şlapac (Republica Moldova) b) Lucrarea: Unelte agricole din Moldova medievală Autor: George Bilavschi 5. Premiul „Nicolae Bălcescu” a) Lucrarea: Meşteşug, artă, document. Cahlele din Ţara Românească (secolele XIV-XVII) Autor: Maria-Venera Rădulescu 6. Premiul „Dimitre Onciul” Lucrarea: Calendare şi almanahuri româneşti din Bucovina (1811-1918). Contribuţia lor la propăşirea cultural-naţională a românilor bucovineni Autor: Vasile I. Schipor 7. Premiul „George Bariţiu” Lucrarea: Cartea românească veche în Imperiul Habsburgic (1691-1830). Recuperarea unei identităţi culturale Autori: Ioan Chindriş*, Niculina Iacob, Eva Mârza*, Acea Elisabeta Tatay*, Otilia Urs, Bogdan Crăciun, Roxana Moldovan, Ana Maria Roman-Negoi 8. Premiul „Eudoxiu Hurmuzaki” Lucrarea: Hotarul de nord al Moldovei (de la formare, în secolul al XIV-lea, până la statornicirea lui pe Ceremuş, Colacin şi Nistru) Autor: Alexandru Pînzar ŞTIINŢE MATEMATICE 1. Premiul „Simion Stoilow” Grupul de lucrări: Sisteme neliniare de ecuaţii în modelarea matematică a cristalelor lichide Autor: Arghir Dani Zărnescu 2. Premiul „Gheorghe Ţiţeica” Lucrarea: Moduli of Sheaves Supported on Quartic Space Curves Autori: Jinwon Choi (Korea), Kiyong Chung (Korea) și Mario Maican 3. Premiul „Gheorghe Lazăr” a) Grupul de lucrări: Rezultate în teoria algebrelor Frobenius Autor: Laura Elena Năstăsescu b) Grupul de lucrări: Algoritmi de algebră computaţională Autor: Bogdan Ichim 4. Premiul „Spiru Haret” Lucrarea: Boundary Value Problems for Systems of Differential, Difference and Fractional Equations - Positive Solutions Autori: Rodica Luca, Johnny Henderson (USA) 5. Premiul „Dimitrie Pompeiu” Grupul de lucrări: Inegalităţi funcţionale de tip Hardy şi aplicaţii Autor: Cristian Mihai Cazacu 6. Premiul „Petre Sergescu” Lucrările: Nicolae Coculescu, o viaţă printre stele şi Astronomia şi Academia Română Autor: Magda Stavinschi 7. Premiul „Grigore C. Moisil” — Nu se acordă ARTE, ARHITECTURĂ ŞI AUDIOVIZUAL 1. Premiul „George Enescu” în domeniul creaţiei muzicale Lucrarea: Piesă de concert II (pentru pian) Autor: Peter Szegő 2. Premiul „Ciprian Porumbescu” în domeniul muzicologiei Lucrarea: Compoziţia coral-liturgică românească (vol. I-III) Autor: Valentin Gruescu 3. Premiul „George Oprescu” în domeniul istoriei artei, ex aequo a) Lucrarea: Goticul în Transilvania. Pictura (c. 1300-1500) Autor: Dana Jenei b) Lucrarea: Medieval Wall Paintings in Transylvanian Orthodox Churches: Iconographie Subjects in Historical Context Autor: Elena Dana Prioteasa c) Lucrarea: Rodin, Meunier, Brâncuşi şi cultura clasică Autor: Cristian-Robert Velescu 4. Premiul „Ion Andreescu” în domeniul artei plastice Lucrarea: Expoziţia retrospectivă Ilie Boca 80 (Muzeul de Artă Bacău) Autor (pictor): Ilie Boca 5. Premiul „Duiliu Marcu” în domeniul creaţiei arhitectonice Lucrarea: Proiecte şi realizări - Restaurări de monumente istorice şi construcţii noi cu structuri din lemn. 1972-2015 Autor: Arh. Niels Auner 6. Premiul „Aristizza Romanescu” a) Rolul inspectorului şef din filmul „Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu) Actor: Vlad Ivanov b) Lucrările: Scenografia la „Cafeneaua” (Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete) şi „In adâncuri” (Maxim Gorki, regia Yuri Kordonsky) Scenograf: Dragoş Buhagiar 7. Premiul „Simion Florea Marian” în domeniul etnografiei şi folclorului . Nu se acordă Biroul de Presă al Academiei Române Anul XXX ♦ Nr. 1 (802) ♦ 2019