Convorbiri Literare, 1885-86 (Anul 19, nr. 1-12)

1886-03-01 / nr. 12

1038MIRON COSTIN cedat Muzeului, de puţin timp numai. Este un codice foarte însemnat, scris de „Ioan Cozma slugă copil in casă la Paharnicul Dinu din Horodniceni, la 1753. Acest codice ne-a conservat scrieri necunoscute ale lui Miron Costin, scrieri de care vom grăi mai departe. V. Peste otarele ţârei încă s’au răspândit in trecut câteva codice cu scrieri de letopiseţe, să pomenim despre cele mai însemnate : a) La Braşov. Gimnasiul din Braşov posede două exemplare din traducerea făcută sub ingrijirea lui Filitich Johann (1720—1743) din letopiseţele Moldovei, sub titlu: Historie von der ersten Hereinkunft der Römer und dem ihnen nachmals aufgerichteten Walachischen Reiche, welche ano 1727 d. 5 September aus eines Anonymi Manuscripto Walachice zur Nachricht von uns in die deutsche Sprache übersetzet angefangen worden.... Și, in posesiunea bătrânului neguţător şi bun romăn d. Navrea, o cronică a lui N. Costin şi Ureche. De aceasta nu ne putem servi pentru scrierile lui Miron Costin. b) La Oradea se conservă: Codex Şincaian I §i NI. Codex I este autograf al lui Şincai Şi conţine anii 1574 — 1594. Ni se pare că este o copie de pe cea care la 1713 (7221) o scrise „Eromonahul Sava Moldoveanul din Monăstirea Secul ce au fost la Mitropolie“ — şi din care tot la Oradea se păstrează un fragment cu titulatura adaosă latineşte: „ Constantin Miron Logothetae Principatus Chronica“. Cronica copiată de Şincai aminteşte codicele A. A. 11 dela Muzeul din Bucureşti, cel scris de Stanciul Esei in 1723. Se vede că Stanciu a copiat pe a sa după a lui Eromonahul Sava, din 1713. N’am văzut in sine aceste două codice fragmentare, dar le credem de filiaţiune directă. Codex Clainian, copia de Samuil Clain, din 1781, şi de filiaţiunea căreia nu pot grăi. Nu o cred insă copiată după codicele Eromonah Sava, deoarece este mult mai complectă. Şincai spune că Samoil Clain ar fi scos copia sa după una ce avea o doamnă din familia Bălăceanu, care la 1770 locuia in Viena. Un Vasile Vlad, pe la 1780 a mai tras, la Viena, o copie după acea făcută de Samoil Clain. Nu am văzut nici această copie şi nu-i pot determina filiaţiunea.