Convorbiri Literare, 1927 (Anul 59-60, nr. 1-11)

1927-01-01 / nr. 1-4, Număr Jubiliar

înfiinţarea revistei „CONVORBIRI LITERARE“ Cerându-mi-se o contribuţie pentru Nou festiv al Convorbirilor Literare la împlinirea celor şeaizeci ani, am crezut că, fiind singurul dintre întemeietori şi cel dintâiu colaborator al Convorbirilor care singur sânt încă în viaţă, cel mai nimerit este să fac cunoscut generaţiei actuale cum a fost înfiinţată revista în Martie 1867. Am descris începutul Convorbirilor în scrierea mea: „Amintiri din Junimea“, din care reproduc aci cele scrise de mine în această privinţă. Maiorescu veni în acea seară cu o propunere care plutea de câtăva vreme în mintea multora din noi şi era foarte naturală în starea în care se găsea societatea. In adevăr câteodată se citea la adunările „Junimii“ vre-o poesie originală sau tradusă; discuţiile noastre dăduse lui Maiorescu ocasiunea să scrie câteva studii şi critici întinse, pe care ni le comunicase—erau să rămâie acestea cunoscute numai în cercul nostru restrâns? Deaceea când Maiorescu îşi arătă părerea că ar fi bine să deschidem un mic jurnal literar în care s’ar tipări scrierile cetite şi aprobate de societate, şi în care să putem resuma o parte din discuţiile noastre, ce prezentau un interes general, toată lumea primi fără lungi desbateri propunerea sa. Pogor, entusiast pentru orice inovaţii, proclamă absoluta necesitate a unei reviste şi îşi freca mânele cu plăcere gândind la polemicile literare la care viitoarea noastră publicaţie ar putea da loc. Două întrebări se născură atunci : întâi, cum se va numi acest copil al „Junimii“, şi apoi cine va fi directorul lui — căci