Cotidianul, iunie 2000 (Anul 10, nr. 2679-2704)

2000-06-01 / nr. 2679

La alegeri, deponenții FNI vor să arunce Brașovul în aer 9 Ieri, la Brașov, s-au adunat în fața sediului FNI aproximativ 200 de persoane, cu scopul de a formula o petiție pe care să o înainteze Guvernului și prefectului de Brașov. Cu acest prilej, investitorii brașoveni au întocmit un document prin care au dat un ultimatum Guvernului, solicitând ca până sâmbătă, 3 iunie 2000, ora 10.00, reprezentanții statului, respectiv președintele României sau primulministru, să dea un răspuns clar, pe unul din posturile naționale de televiziune, referitor la data când aceștia își vor primi banii înapoi. Unii protestatari au propus chiar să blocheze alegerile din 4 iunie 2000: „Dacă nu se vor lua măsuri de răscumpărare a certificatelor de investitor, atunci vom arunca Brașovul în aer". pagina 3 Poliția a început urmărirea penală împotriva conducerii SOV INVEST Ministerul de Interne s-a mișcat foarte repede în scandalul FNI, reușind să oprească, înainte de a fi prea târziu, retragerile ilegale de fonduri de după suspendarea activității FNI. Astfel, în șapte județe s-a declanșat urmărirea penală sau se efectuează cercetări premergătoare. La nivel central, șase dintre membrii Consiliului de Administrație al SOV INVEST sunt urmăriți penal, Ioana Maria Vlas fiind dată în urmărire generală prin Interpol; în plus, poliția va pune sechestru pe averile lor pentru a se putea recupera prejudiciul. Mai departe, cercetările îi vor viza și pe angajații CNVM responsabili cu supravegherea FNI. pagina . Deși a fost identificat locul unde se află Ioana Maria Vlas, aceasta nu poate fi adusă în România. La sfârșitul săptămânii trecute, după ce s-a stabilit că Vlas a părăsit România, Biroului Național Interpol i s-a cerut să identifice țara și localitatea unde s-ar putea afla fosta directoare Vlas. Se pare că aceasta a fost descoperită în America de Sud. Mai precis, Venezuela. Procurorii au pus-o ieri sub acuzare pe Ioana Maria Vlas. Parchetul Curții Supreme de Justiție, la propunerea Poliției, a emis aseară un mandat de arestare pe numele fostului președinte al FNI. Astfel, procurorii vor putea cere ministrului Justiției declanșarea procedurii de extrădare. Ioana Maria Vlas a părăsit România în data de 22 mai, pe la punctul de trecere frontieră Vama Veche, în condiții legale, întrucât, în acel moment, nu fusese înregistrată nici o solicitare sau informare a unei autorități în baza căreia să se impună întreruperea călătoriei, a informat, luni, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră. Ioana Maria Vlas s-a îmbarcat în cursa companiei bulgare Balkan Air, cu numărul LZ 571, care a decolat pe 23 mai, de la Sofia, la orele 21.00, în direcția Tel Aviv. Potrivit unor surse din IGP, aseară, în arestul Direcției Cercetări Penale, a fost adus vicepreședintele Centrocoop, Gavril Bătrân, pe numele căruia s-a emis un mandat de arestare de 30 de zile. Reamintim că Centrocoop este acționarul majoritar al FNI. Radu TUDOR „Luceafărul huilei“ nu are timp de audieri Miron Cozma organizează un campionat de fotbal în închisoare Miron Cozma a fost foarte rău supărat ieri pe procurorii militari, anchetatori ai evenimentelor din ianuarie 1999 de la Costești, pentru că l-au chemat să-și citească materialul de urmărire penală. Zilele acestea Cozma este foarte ocupat cu organizarea unui campionat de fotbal-tenis în Penitenciarul Rahova, loc unde acesta este „cazat". Surse judiciare neau declarat că liderul minerilor „beneficiază de participarea" unui număr de 24 de echipe formate din vecini de celulă și gardieni. Tot ieri, 34 din cei 38 de polițiști bătuți de mineri la Costești în ianuarie 1999 și-au completat: în fața procurorilor militari din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea Militară de Apel, declarațiile de martori ai acuzării și de părți civile în procesul penal. Lidia BOBES Vânătorii britanici au pus ochii pe vulpile românești Potrivit cotidianului „The Times", un grup de milionari occidentali au aranjat ca, în cazul în care în Marea Britanie va fi interzisă vânătoarea, hăitașii de peste Canalul Mânecii să-și poate satisface în România plăcerea de a vârî alice în capul roșcovanelor lighioane. Grupul respectiv le promite vânătorilor englezi că în țara noastră sunt o grămadă de vulpi care abia așteaptă să dea nas în nas cu ogarii lor. „Toată lumea iubește să vâneze în România și putem spune că acolo sunt sute de vulpi, mai mult decât necesar pentru a- i satisface pe vânătorii britanici care vor să vină", a declarat pentru „The Times" Giuseppe Bacchi, milionar italian. pagina 4 In ciuda scandalurilor „firul roșu“ și „afacerea Costea“ Ion Iliescu a ajuns la 51 la sută Barometrul de opinie publică pe luna mai 2000, realizat la cererea Fundației pentru o Societate Deschisă de către Metro Media Transilvania, îl scoate pe Ion Iliescu la 51% în preferințele cetățenilor. Adică, practic, președinte al României din primul tur de scrutin. Și asta în condițiile în care peste liderul PDSR au trecut în ultimul timp două lovituri de presă - „firul roșu" și „afacerea Costea" - ambele declanșate înainte de efectuarea anchetei de teren (4-14 mai 2000). Cu toate acestea, profilul dominant al electoratului care îl preferă pe Iliescu ridică câteva semne de întrebare, pentru că avem de-a face cu persoane cu un nivel redus de educație, consum mare de cultură mediatică, intoleranți (etnic), din Moldova, din localități cu voturi puține pentru Emil Constantinescu în 1996. Actualul președinte al României înregistrează o creștere de două procente, fiind cotat cu 19% din opțiunile electoratului. Trebuie remarcată scăderea lui Teodor Meleșcanu, care s-ar bucura, în cazul în care alegerile ar fi duminică, de votul a 14% din alegători. pagina 2 *b7rb4 u Program prelungit al mijloacelor RATB în ziua alegerilor Toate mijloacele de transport în comun de suprafață ale Regiei Autonome de Transport București vor circula după un program prelungit duminică, în ziua alegerilor locale, a anunțat secretarul general al municipalității, Anton Parlagi. „Am cerut RATB să scoată pe trasee, începând cu ora 4.00 a zilei de 4 iunie, toate mijloacele de transport disponibile, pentru ca membrii birourilor electorale de circumscripție și cei ai birourilor secțiilor de vot să poată ajunge la ora 5.00 la sediile respective“, a spus Pârlagi. Potrivit sursei citate, programul troleibuzelor, autobuzelor și tramvaielor din Capitală se va prelungi până la ora 4.00 a zilei de 5 iunie, pentru a asigura transportul persoanelor care lucrează până târziu la birourile electorale și de secție. Adrian POPESCU La casele de schimb, dolarul s-a vândut ieri cu cel mult 21.400 lei După ce marți cursul dolarului ajunsese la 25.000 lei la majoritatea caselor de schimb, situația a revenit ieri la normal. Dacă dimineață încă se mai înregistrau cursuri ridicate, prețul dolarului afișat la vânzare fiind de 22.000 lei, la închiderea ediției cursul dolarului pendula între 20.800 lei și 21.400 lei în funcție de casa de schimb. La o casă de schimb de Calea Victoriei dolarul se cumpăra cu 20.700 lei și se vindea cu 21.100 lei, în timp ce marca se cumpăra cu 9.700 lei și se vindea cu 10.100 lei. 22 pentru infernul de la Euro 2000 Comitetul Executiv al FRF a aprobat ieri lista celor 22 de jucători propuși de Emeric Jenei care vor face parte din delegația pentru turneul final al campionatului European din Belgia și Olanda. Așa cum era de așteptat, nu a apărut nici o surpriză față de numele vehiculate în presă, curios fiind faptul că selecționerul a absentat de la conferința de presă în care ar fi trebuit să explice criteriile care au stat la baza alegerii sale. Președintele FRF, Mircea Sandu, a susținut alegerea selecționerului, declarând: „Față de campionatele anterioare, eu cred că selecționerul Emeric Jenei a alcătuit un lot extrem de echilibrat, dublat pe toate posturile“. Singurul regret al lui Sandu a fost că nu s-a convocat de la început un lot de 22 de jucători, pentru a se evita provocarea unor dezamăgiri pentru cei lăsați acasă tocmai când se împărțea tortul cel mare. pagina 10 Politic PDSR joacă „alba-neagra“ cu PNL pagina 2 Social Inspectoratele școlare vor face recensământul copiilor de vârstă școlară pagina 4 Investigații Plutonierul Vasile Mihai și-au împușcat din greșeală prietenul în cap Economic Scumpirea energiei electrice se amână pagina 5 pagina 7 Externe Fiul unui ayatollah a deconspirat un plan de asasinare a președintelui Khatami pagina 9 TOPUL EVENIMENTELOR 1. Scandalul FMI 2. Sondalul Metro Media Transilvania