Cotidianul, septembrie 2000 (Anul 10, nr. 2758-2783)

2000-09-01 / nr. 2758

Voinea, pe urmele lui Pavel si y Ruxandra pagina 11 Băsescu vrea să demoleze blocurile neterminate Primarul general al Capitalei, Traian Băsescu, este hotărât să facă rost de case cu orice preț. Edilul-șef al Bucureștiului îi va obliga pe proprietarii celor 78 de blocuri neterminate din oraș să le finalizeze sau să le cedeze Municipalității. Traian Băsescu amenință că va acționa în instanță mai ales oamenii de afaceri care au concesionat structuri de bloc și apoi le-au lăsat de izbeliște. Gospodarul-șef al orașului a amenințat că în cazul în care nu va observa o schimbare de atitudine a proprietarilor blocurilor nefinalizate, va trece pur și simplu la demolarea acestora. . pagina 4 Eliminarea foștilor informatori de pe listele electorale Colegiul CNSAS a decis ieri să discute cu conducerile partidelor pentru găsirea unei modalități de a-i verifica pe candidații la Parlament încă dinainte ca aceștia să fie incluși pe liste și listele depuse la tribunal. în acest fel, partidele ar ști din timp cine a fost colaborator și cine nu și ar putea să evite un scandal public, iar CNSAS ar avea timpul necesar să verifice toți candidații, conform prevederilor legii. Deși ar avea și posibilitatea și interesul, nici un partid nu a cerut până acum o verificare a celor care, în aceste zile, se luptă să obțină locuri pe listele lor. în aceste condiții, colaboratori recunoscuți ai Securității vor putea căpăta nestingheriți încă un mandat. pagina 2 CDR 2000, o alianță funcțională Cele cinci formațiuni componente ale alianței CDR-2000 au semnat ieri protocolul de funcționare al alianței politice. Conform documentului, PNȚCD va avea 4 membri în Consiliul de conducere, UFD - 3, ANCD și FER - câte 2, iar PM, unul. Președinția CDR îi va reveni fie lui Ion Diaconescu, fie unui membru al PNȚCD desemnat de acesta. Protocolul dă dreptul Consiliului Alianței de a aproba listele electorale, de a suspenda sau exclude vreo formațiune componentă, acest lucru fiind valabil dacă se înregistrează o majoritate de 2/3. Persoana căreia i se va retrage sprijinul politic are obligația ca, automat, să demisioneze din funcția publică pe care o deține. Tot ieri s-au purtat discuții privind listele electorale. PNȚCD beneficiază de 60% din locurile estimate ca eligibile, restul de 40% revenindu-le partenerilor din CDR-2000. pagina 2 Biblioteca» ASTR Aw <rrIBIU Cotidianul Fondator ION RAȚIU Anul X, numărul 2758, vineri, 1 septembrie 2000,12 pagini, două ediții, 3000 lei Călătorie fantastică printre comercianții chinezi, români, arabi, țigani în Europa de lângă pod „Angro“-ul Europa a luat ființă în anul 1991 și o bucată de vreme a fost un fel de târg unde se vindeau tot felul de vechituri, haine și lucruri aduse de comercianții români din bazarele turcești. Cu timpul, o dată cu formarea și dezvoltarea unei comunități de afaceri chinezești, Europa a devenit locul predilect pentru vânzările de produse aduse din Asia. Din cinci în cinci metri, pe marginea Șoselei Colentina, înainte de a ajunge la bazarul Europa, ziua în amiaza mare, țigăncile sau tinerii din zonă vând facturi în alb. Pentru numai zece mii de lei, oricine poate cumpăra o factură fiscală înseriată, ștampilată însoțită de o chitanță. Vânzarea de facturi fiscale în alb la marginea drumului face ca „lupta împotriva spălării banilor și a evaziunii fiscale a instituțiilor din România" să nu însemne decât un discurs oficial fără fond, menit să adoarmă vigilența organismelor Uniunii Europene. pagina 9 De vânzare facturi în alb pentru toți doritorii Greva foamei, la București, împotriva donării omului Un grup de 11 persoane vor intra în greva foamei în fața ambasadelor Franței și Statelor Unite la București, pentru a protesta față de intenția de donare a unui copil, în luna octombrie a acestui an. „Ne alăturăm protestului Prea Fericitului Patriarh Teoctist și al Papei Ioan Paul al II-lea împotriva acestei experiențe. O considerăm împotriva firii umane și nu putem accepta ca printr-o simplă manevră genetică un om să fie înviat din morți", a declarat agenției AM Press liderul grupului, jurnalistul Radu Nistor, de la Radio AS. Protestatarii, vor trimite scrisori Papei Ioan Paul al II-lea, Patriarhului Teoctist și guvernelor Statelor Unite și ale Franței. „Vom cere sprijinul jurnaliștilor lucizi din întreaga lume pentru a opri această monstruozitate", a mai spus Nistor. Acțiunea de protest va fi sprijinită de Asociația Studenților Creștin-Ortodocși și de Liga Tinerilor Catolici. pagina 4 Statele Unite au măsurat Birocrația românească în kilograme Micii investitori sunt sufocați de birocrație și descurajați de praful de formulare și de avize pe care trebuie să le obțină pentru a primi autorizație de funcționare, se arată într-un studiu privind obstacolele birocratice întâlnite în România, finanțat de Statele Unite ale Americii. Pierderile de timp și bani necesare pentru a respecta procedurile de obținere a autorizațiilor și licențelor sunt împovărătoare pentru întreprinderile mici și mijlocii. Fondurile și timpul cheltuite pentru autorizații ar putea fi folosite pentru activitatea firmelor sau chiar pentru dezvoltarea lor. Declarându-se șocat de diferențele care există între sistemul românesc și cel american, James Rosapepe, ambasadorul SUA la București, a prezentat presei modelul american și a declanșat războiul împotriva birocrației. Rezultatele pe care le arată studiul finanțat de Statele Unite privind obstacolele birocratice în România sunt șocante, a anunțat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă ambasadorul SUA la București, James Rosapepe, pagina 3 m Mugur Isărescu: „Există dovezi pentru a demonstra frauda de proporții a FNI Premierul Mugur Isărescu a participat ieri la lucrările Comisiei parlamentare care anchetează cazul FNI. Potrivit purtătorului de cuvânt al Guvernului, premierul a arătat la audierea sa că „funcționarea, cel puțin în ultima perioadă, a FNI a constituit o fraudă de proporții - tipică funcționării fondurilor de tip piramidal - în sensul că ultimele persoane care au investit în fond au plătit, practic, răscumpărările masive ale persoanelor care au fost avizate și și-au retras banii". Isărescu a mai informat că rezultatele întreprinse de grupul de control instituit la Guvern au fost date organelor abilitate. Actualmente, nu există o anchetă paralelă, experții financiari lucrând pentru Parchet și Poliție. Tocmai de aceea, spune premierul, prin purtătorul său de cuvânt, „o intervenție a Executivului care să influențeze decizia justiției, ar periclita independența acesteia". în fine, Isărescu a anunțat că „instituțiile abilitate dispun de date privind proporțiile fraudei și mișcarea principalelor resurse de bani". Cristian SUTU Dosarul „Costești“ ar putea ajunge luna aceasta în instanță Dosarul mineriadei de la Costești, din ianuarie 1999, ar putea ajunge în instanță în luna septembrie, a declarat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, șeful Secției Parchetelor Militare, generalul Dan Voinea. Acesta susține că ar putea fi trimise în judecată 12 persoane. Procurorii militari urmează să soluționeze dosarul în care liderii sindicali Miron Cozma, Ioan Casapu, Dorin Loiș, Romeo Beja, Vasile Lupu, Ionel Ciontu, Luca Gheza, Constantin Crețan sunt învinuiți de subminarea puterii de stat, în legătură cu mineriada din ianuarie 1999. Alături de acești opt lideri sindicali mai sunt cercetați printre alții generalul Theodor Zaharia - fost secretar de stat în Ministerul de Interne, generalul (r) Gheorghe Lupu - fost șef al Brigăzii de Asigurare a Ordinii și Liniștii Publice (RAOLP), generalul Octavian Chițu - fost șef al Statului Major al Comandamentului Național al Jandarmeriei, generalul Gheorghe Velicu, locotenent-colonelul Eugen Pop - fost adjunct al comandantului Jandarmeriei. Doi mafioți italieni au comis un asasinat ASU București pagina 3 Eveniment Complexul de aplicații „Vis de toamnă“pune pe picior de război Armata Română pagina 3 Social La Școala nr. 110 din Capitală s-au înscris în clasa întâi doar 45 de elevi Cultură Eveniment de excepție la Galeria Simeza pagina 4 pagina 6 Economic Micii acționari și-au constituit propria asociație pagina 7 Externe Un membru al Partidului Socialist Sârb a fost ucis în Kosovo pagina 10 Sport Fluierașii vor răspunde penal pentru greșelile comise paginal 1 ■MMMINI Doru Braia pagina 5 Procurorii continuă verificările în cazul „Cataramă-SAFF Procurorii Parchetului Curții Supreme de Justiție continuă verificările în dosarul în care senatorul Viorel Cataramă este cercetat pentru comiterea infracțiunilor de folosire cu rea-credință a creditului societății și înșelăciune în convenții, a declarat, joi, în cadrul unei conferințe de presă, procurorul general al Parchetului Curții Supreme de Justiție, Mircea Criste, pagina 5 Doi copii români au murit în Italia Un copil român a murit în Italia, înecându-se într-un canal, în timp ce încerca să îl salveze pe fratele său geamăn, relatează în ediția sa de ieri cotidianul italian "Corriere della Sera". Tragedia s-a petrecut miercuri, când gemenii Mircea Remus și Romulus Vichente Stancu, în vârstă de patru ani, se jucau în apropiere de canalul care leagă Milano de Pavia. Părinții celor doi copii trăiesc în România și au fost înștiințați prin telefon despre tragedie. Li s-a spus că trebuie să ajungă joi în Italia. Cei doi gemeni, care petrecuseră vara împreună cu bunica, urmau să plece în septembrie înapoi la părinți. pagina 10 Andreea Esca a născut o fetiță de 2 kilograme și jumătate seri, la Spitalul „Sfântul Pantelimon". Andreea Esca a născut prin cezariană o fetiță de 2,5 kg și 46 cm. Deși micuța Alexia Margot a venit pe lume la ora 13.10, Andreea a ieșit din operație la 16.15, când se afla încă sub anestezie. Fericitul tată, Alexandre Eram, nu a rezistat tentației de a asista la naștere și a rămas lângă soția sa pe întreg parcursul operației. Astfel, la trei zile după ce a împlinit 28 de ani, Andreea Esca a devenit mămică, acesta fiind cel mai frumos cadou pe care și l-ar fi dorit. Anca APOSTOL TOPUL EVENIMENTELOR 1. Asasinat mafiot în Pantelimon 2. Bătălia pentru listele electorale