Cotidianul, decembrie 2000 (Anul 10, nr. 2839-2858)

2000-12-06 / nr. 2839

Năstase îl trimite pe Vadim să cumpere mitraliere 21 Fondator ION RATIU Anul X, numărul 2839, miercuri, 6 decembrie 2000,12+8 pagini, două ediții, 3500 lei pagina 11 pagina 2 Românii în fotbalul canadian fac legea Satu Mare Trofeele de vânătoare ale lui Ceaușescu , în întâmpinarea Sărbătorilor de Iarnă, Muzeul Județean a decis să surprindă sătmărenii cu o expoziție deosebită: în două încăperi de la parterul clădirii sunt expuse o parte din numeroasele trofee de vânătoare impresionanate cu care s-a mândrit, pe vremuri, Nicolae Ceaușescu. Dintre exponate nu lipsesc trofeele de animale care fac parte, teoretic, din specii protejate, cum ar fi ursul, capra neagră și muflonul, dar și trofee de mistreți, cerbi carpatini și cerbi lopătari premiate la numeroase concursuri naționale și internaționale. Trofeele sunt în proprietatea Muzeului cinegetic din Posada, o filială a Muzeului Național Peleș și sunt lăsate în custodia Muzeului Județean Satu Mare până la mijlocul lunii ianuarie. Alături de trofee, vizitatorii pot să admire și armele de vânătoare cu care fostul prim-țintaș al țării a răpus sălbăticiunile. Expoziția poate fi vizitată zilnic, costul biletului de intrare fiind de 10.000 de lei pentru adulți și de 5000 de lei pentru copii. Florin RĂCHITAN Cei 13 care au produs dezastrul FNI Așa cum am anunțat în ediția de ieri a ziarului nostru, megascandalul FNI a ajuns într-o nouă etapă, o dată cu finalizarea rechizitoriului de trimitere în judecată a celor vinovați de păgubirea a peste două sute de mii de persoane. Potrivit materialului întocmit în urma anchetei de procurorii Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiție,"13 persoane poartă vina prăbușirii Fondului Național de Investiții și vor fi judecate de Tribunalul București. Tot ieri am anunțat că fostul vicepreședinte CEC, Constantin Cioșca, a fost scos de sub învinuire, întrucât nu au fost găsite probe din care să rezulte că acesta este vinovat în vreun fel. Prejudiciul produs de cei 13 care au fărâmat FNI se ridică, conform celor constatate de procurori, la 3415,5 miliarde de lei. Procesul celor acuzați va începe anul viitor. Cinci dintre ei vor fi judecați în stare de arest, iar Ioana Maria Vlas în lipsă. Pagina 3 Hunedoara Au fost prinși hoții de lifturi Polițiștii din Hunedoara au prins, la sfârșitul săptămânii trecute, cinci persoane care au furat diverse componente din lifturile unor blocuri-turn din Hunedoara. Șase blocuri-turn din Hunedoara au rămas, de aproximativ două săptămâni, fără ascensoare din cauza hoților. Aceștia au dezmembrat lifturile, furând în special piesele de aluminiu, pe care le vindeau apoi la centrele de colectare a fierului vechi din oraș. Polițiștii au reușit să-l prindă pe Sorin Pușcaș, 18 ani și pe minorii Ionuț Mărăcine, Gheorghe Bărbuț, Marcel Pandura și Zoltán Rcsz. Cu excepția lui Pușcaș, care este cercetat în stare de libertate, ceilalți patru au fost predați Centrului de primire a minorilor. Tinerii sunt acuzați de furt calificat în dauna avutului privat, iar pedeapsa prevăzută de lege pentru această infracțiune este închisoare de la trei la cinsprezece ani. u 21 fi:i tv SUit^^*4 un Moș Nicolae aduce românilor un ______________________________________________________________ Pagina . Preț lei/kg carcasă de porc la producător în preajma Sărbătorilor de Iarnă românii vor trăi adevărate zile de coșmar, mai ales că se întrevede un nou val de scumpiri. Ajunul Crăciunului nu va fi chiar un prilej de bucurie pentru cei mai mulți dintre noi, ci dimpotrivă. Nu este o surpriză pentru nimeni faptul că în fiecare an, Crăciunul aduce după sine și creșteri spectaculoase de prețuri, mai ales la produsele care au mare căutare. Așa se va întâmpla și cu carnea de porc. Asociația Crescătorilor de Porci au anunțat pentru următoarea perioadă mari scumpiri Cu alte cuvinte, românii vor avea surpriza să găsească în piață carnea de porc cu 20% mai scumpă Aproape în aceeași măsură, vor crește și prețurile la preparatele din carnea de porc. Producătorii de carne justifică aceste scumpiri prin devalorizarea leului, majorarea cheltuielilor de producție și creșterea inflației. Majorarea costurilor de producție a fost generată de criza furajelor care, la rândul ei este consecința secetei prelungite din acest an. Criza de motorină creează grave perturbații transportatorilor de marfă și de pasageri pe rutele interne și internaționale care se formează în Baia Mare, Maramureș. SNP Petrom Baia Mare cu toate asigurările date transportatorilor n-a reușit în timp de două săptămâni să treacă blocajul aprovizionării cu motorină. Andrei Ardeleanu, directorul economic al PETROM Baia Mare a precizat că stocul de carburanți se va reface într-o săptămână. Au trecut șase zile fără ca la benzinăriile Petrom să simtă că aprovizionarea decurge normal. La stațiile din Baia Mare și Sighetu Marmației în momentul când se anunță vinderea motorinei se formează cozi de mașini care depășesc câte 500 de metri. Motorina se epuizează foarte repede fără a satisface toate cerințele. Șoferii părăsesc rândul nemulțumiți după ce au așteptat câteva ore în speranța că vor prinde cota de 100 de litri de motorină zilnică. Directorii de la Petrom Baia Mare n-au fost în măsură să declare când va fi înlăturată criza motorinei din Maramureș care durează de două săptămâni. Inginerul Dumitru Robaș, director al societății Urbis SA, care efectuează transport de călători în municipiul Baia Mare, a precizat că se cumpără motorină de la stațiile private care au ridicat prețul la 14.500 și 14.600 la litrul de motorină. Urbis a cheltuit peste bugetul stabilit cu 250 milioane de lei cumpărând motorină de la benzinăriile private, în momentul când societatea nu va mai putea suporta cumpărarea de motorină se vor sista toate transporturile de călători. SC Azur SA a comasat o serie de rute în interiorul județului Maramureș pentru a putea acoperi transportul de călători. Leontin Cupar Baia Mare Persistă criza de motorină încă un mare om de cultură ne-a părăsit Marele pictor Horia Bernea a murit la Paris Artistul plastic Horia Bernea, directorul Muzeului Țăranului Român, a încetat din viață luni seara, la Paris, la vârsta de 62 de ani. El suferise o operație pe cord, tot în capitala Franței, la mijlocul lunii noiembrie, o intervenție considerată reușită. Angajații muzeului spun că, luni după-amiaza, când au avut ultima convorbire telefonică cu Horia Bernea, acesta se afla într-o stare foarte bună. Artistul a decedat subit, luni seara, în jurul orei 20.00. El va fi înmormântat la Cernica, la sfârșitul acestei săptămâni. Horia Bernea este unul dintre cei mai importanți pictori români postbelici. Cunoscut pentru simpatiile sale prolegionare, artistul a fost ani de zile ostracizat de comuniști. A reușit să se impună prin calitatea extraordinară a pânzelor sale, în care a păstrat și valorificat dimensiunea ortodoxiei românești. . . pagina 9 Bihor Doi hoți au fost prinși în timp ce furau din cutia milei Preotul Bisericii ortodoxe din Velența, județul Bihor a reușit să rețină două persoane care intenționau să fure bani din cutia milei, însă, din lipsă de probe, suspecții au fost eliberați. Preotul, Roman Pintea, spune că a intrat în biserică și s-a ascuns în altar. La un moment dat el a zărit un bărbat și o femeie care au intrat în biserică, iar bărbatul a încercat să scoată bani din cutia milei. Preotul afirmă că a ieșit din ascunzătoare și a strigat către cei doi, după care, speriat că aceștia ar putea să devină violenți, a ieșit din biserică și a smuls clanța din ușă. In acest mod cei doi au rămas blocați în biserică de unde au fost reținuți de polițiști. Polițiștii i-au lăsat pe cei doi să plece, din lipsă de probe, dar spun că vor continua cercetările. Roman Pintea spune că din biserică au dispărut de mai multe ori bani, motiv pentru care a decis să afle în ce mod sunt furați aceștia. El spune că acesta este al treilea furt din biserică în care reușește să-i prindă pe hoți, dar, ca și alte dăți, aceștia au scăpat nepedepsiți. Eșec ) Paul Ghițiu a demisionat din funcția de secretar general al UFD pagina 2 Brașov 1 Scandal la ședința Consiliului Local 99 Arad Cultivatori de ciuperci în stâncă Concert Alexandru Andries, la Teatrul National 9 Reuniune NATO se pune bine cu militarii europeni pagina 4 pagina 4 Alba-Iulia Hoții au furat crucile din cimitir pagina 5 pagina 9 pagina 10 Fotbal Arbitrul Alexandru Tudor a fost găsit vinovat| pagina 11 \ A apărut numărul 68 al revistei „AUTOSTRADA“ Economia a „mișcat“ puțin, însă o ducem la fel de prost Produsul Intern Brut a crescut în termeni reali, în primele nouă luni ale acestui an, cu 2% față de aceeași perioadă a lui 1999. Mărirea volumului de activitate și în consecință și a valorii adăugate brute din industrie (de 7,65) și construcții (+3,5%) sunt la baza acestei creșterea PIB, informează Institutul Național de Statistică și Studii Economice. în schimb, consumul final al gospodăriilor populației a scăzut cu 1,3 procente, reducere care are la bază diminuarea volumului desfacerilor de mărfuri prin comerțul cu amănuntul cu peste 5 %. pagina 6 TOPUL EVENIMENTELOR 1. Scumpiri în valuri 2. La orizont, epidemie de gripă v